Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Kirjoitan toiseen viestiin tuosta mallisarja-asiasta, mutta tuohon LR4 tehoihin riittämiseen vertailumoottorin puute kyllä aluksi kummastuttaa.

    Nimittäin kirja
    Chevrolet Pickups 1973-1998: How to Identify, Select and Restore Collector Light Trucks and El Caminos
    https://www.amazon.co.uk/gp/search?index=books&linkCode=qs&keywords=9780896896147

    listaa kyllä muun muassa seuraavanlaista optiota, ja jos tämä ei riitä katsastusmiehelle lähteeksi, niin pitäisikö katsurin sitten laittaa oikaisupyyntö kirjoittajalle? (huom. kirjasta puuttuu joitakin vuosia esikatselusta eikä mulla ole paperikopiota).

    [​IMG]

    Mistä en ole saanut selvyyttä, on oliko myöhempien vuosien 454SS 255hp konetta saatavilla optiona C/K1500 pickuppeihin, jotta sen saisi vertailumoottoriksi - mutta tuon 230hp koneen pitäisi olla selvää pässinlihaa ja siinä riittää vertailutehot 276hp asti eli 1999-2003 4.8L LR4-koneisiin (1999 255hp, 2000-2003 270hp, Silveradoissa, muissa malleissa saattaa vaihdella eli tarkkuutta kehiin).

    Toinen asia, josta en ole yhtään vakuuttunut on se, että miksei 1996 C/K1500 voisi käyttää vertailussa, kunhan askartelee ABSit joka pyörään? Siinä olisi 250hp vertailutehoja tai 1997 versiossa 255hp, joka riittää jo 306hp vertailutehoksi. Mitä mallin muutoksia olen eri lähteistä käynyt läpi, niin ei sisustan päivitys ja pienet kosmeettiset muutokset vielä pitäisi mitään muuttaa, kun runko on sama. Joo, moottori on päivittynyt, mutta sehän juuri osoittaa että samassa rungossa menee kyllä järeämpikin moottori, eikö?

    Melkoista harrastuneisuutta vaatii sitten Vortec 454:ään perehtyminen, siinä olisi 290hp vertailutehot, mutta en ole varma mihin malleihin sitä sai - 1500:aan tuskin, mutta joidenkin lähteiden mukaan 2500 kyllä, ja 2500 "light duty" (eli 6-pulttiset navat vs 2500 heavy duty 8-pulttisilla) olisi käytännössä sama runko vahvemmilla jousilla, ts. samaa mallisarjaa... Jos tuohon saisi faktaa pöytään, että sitä on saanut C/K 1500 vastaavaan runkoon, niin eihän se olisi pykälien mukaan kuin vääntösauvojen, lehtien, 14 bolt perän, ABS- ja jarrupäivitysten takana lyödä vaikka 6.0 LQ9 ja 345hp ihan laillisesti pickuppiin.

    Muokkaus: En sitten mene takuuseen tuon lähdeviitekirjan pätevyydestä 454:n saatavuudesta tavalliseen 1500:aan, olen kelannut aikani vanhoja GM:n tilausesitteitä ja niistä tulee vähän ristiriitaista tietoa, eli jokainen omalla vastuullaan.
     
    Muokattu: 3.4.2018
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kommenttini pohjaa aivan täysin katsastusmiehen kanssa käytyyn nopeaan keskusteluun. Yritin siinä kysellä vähän onko homma todella näin. Kysyin myös että onko audi a4 ja a4 quattrokin tältä pohjalta aivan eri autoja? Tilannehan on käytännössä minusta sama...

    Itse en jaksanut alkaa tästä vääntään, mutta jos joku selvittää asiaa, niin voisi tänne foorumille ladata sitten kommentit viranomaisten suunnalta..

    Välillä tämä meininki kyllä naurattaa. Omassa 63 fordissani nettotehot oli 135hp sae net, jolloin 162 hp on maksimi mihin sen saa kasvattaa. Mersun om606 turboa ei tarvinut haaveilla, koska siinä on 177hp. Laitoin cumminssin kun siinä oli 160hp net... Tarvihan siinä vähän enemmän askarrella toki, mutta laput sain auton eteen ja taakse oikeastaan ongelmitta..
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Trafilla on kyllä omituisia tulkintoja. VW/Audi etuvetoset ja nelikot on erisarjaa, vaikka erona olisi vain takakontin pohja. Jos muutat etuvetosen nelikoksi, et saa turbottaa vaparia, jos turbotat et saa tehdö siitä nelikkoa...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  4. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    No minäpä otin ja kyselin konttorilta tiedonantovelvollisuuden nojalla, joskaan keskustelu ei ole vielä täysin päättynyt.

    Ilmeisesti kyse on siitä, että ajoneuvoja on AKEn ja maahantuojien yhteispelillä tyypitetty joistakin lähtökohdista mallisarjoihin, joskus paremmalla, joskus huonommalla menestyksellä. LTJ-mallimerkinnästä pitänee ymmärrykseni mukaan täsmätä 7 ensimmäistä numeroa, eli ajoneuvolaji, merkki (3 numeroa), mallisarjan nimitys (2 numeroa) ja sukupolvi (1 numero).

    No tämähän kosahtaa omalla kohdalla heti siihen, ettei näitä tietoja ole aikanaan syötetty vaan tyyppinumero on 4014 00, eli ainoastaan ajoneuvolaji ja merkki on syötetty. Ilmeisesti harmaatuodut tai käytettynä maahantuodut ovat menneet vähän miten on sattunut sinä päivänä henkilöiden kompetenssi olemaan.

    Katselin Trafin avoimesta datasta lisäinfoa siitä, löytyisikö uudempien pickuppien tyyppinumeroita, mutta sieltä ei löytynyt kuin satunnaisista yksilöistä tyyppinumeroita, joten ei sitäkään riemua nyt saanut, että olisi voinut katsoa onko Vortec-koneiset tyypitetty uudestaan.

    Jos tyyppi on jostakin syystä poikkeava mallisukupolvesta (ts. tehty niin, että selkeästi samat autot ovat järjestelmässä eri tyyppisinä) on valmistajan tai maahantuojan lausunto asiasta mahdollista esittää. GM-maahantuojaa taitaa kotimaassa kiinnostaa lähinnä Opel, mutta voihan olla että jenkeistäkin saisi taustatukea. Varmaan tänä päivänä Twitter-viestinkin luulisi riitttävän, riittäähän se presidentillekin?

    Lopulta se, mitä sain tietooni Trafin järjestelmästä, olisi että K1500 ja K2500 katsotaan samaksi mallisarjaksi (, siihen perustuen oma heittoni on, että 2500:n saatavilla ollut 230hp 454 pitäisi olla pätevä vertailumoottoriksi, en ainakaan keksi mitään syytä miksei näin olisi. Jos tyyppisarja ylettyy Vortec-koneisiin asti, niin sitten samoilla argumenteilla pitäisi olla myös 2500:hon saatu Vortec 454:n mahdollinen vertailumoottori, näiden osalta sitten myös ABS laitettava. Ja tietenkin, tämä tieto kosketti sitten pakettiautoja. Katsotaan, saanko lisää selvyyttä asiaan.
     
  5. JL-

    JL- 3rd gear

  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

  7. Catrik

    Catrik 3rd gear

    11:36 kohdassa :D
     
  8. JL-

    JL- 3rd gear

    Tommosta tulikin jo tsuumailtua, kelpaiskohan kaapista ennestään löytyvä muovinen vastaava:D

    Pari muutakin tyhmää kysymystä:
    Kannattaako nuo venttiilikopasta tulevat kaasut yhä imeä tuon kulhon kautta moottoriin, vai onko siitä merkityksellistä haittaa?

    Ja kun moottori vaihtui 262 -> 350 niin kasin imusarjassa on suoraan ylöspäin joku alipainelähtö, kokolailla läppärungon ja virranjakajan välissä. Mikä pointti tuolla on vai tukinko sen? Vastaavaa ei kutosen imusarjasta löydy.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mä ainakin pistin filtterin ulkoilmaan siihen kuskin puolen venakoppaan mikä ennen syötti putsarille sen paskaliemen.

    Loppu se suodattimen paskaantuminen. Pcv puoli tottakai kuten tehtaalta.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei siitä putsarille päin mitään virtaa, vaan puhdasilma putsarilta virtaa venttiilikoppaan päin ja koneen toiselta puolen se imetään PCV:n kautta koneeseen...toisin sanoen sen "kulhon" kautta ei imetä mitään moottoriin, vaan kulhosta johdetaan puhdasta ilmaa moottoriin.

    Voi siihen toki putsarin laittaa ja ottaa ilman suoraan ulkoakin koneeseen.

    Sen imusarjassa olevan alipaineliitännän voi tukkia jos ei ole käyttöä, kuten jarrutehostaja tms...jossakin VAN:n koneissa siitä kai otetaan lämmityslaitteelle/cruiselle yms. alipainetta...pikkarin koneessa sitä ei edes kuulu olla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aijaa. Jotain öljylirupaskaa se putki oli täynnä kokoajan ja putsari paskanen siltä kohdalta. Mitään muita ongelmia koneessa ei ollut eikä ole nytkään. Suodatin hoisi homman.

    Onko se kampikammion imu sitten kovempi kun moottorin? Kaasuläpän juurressakin monessa vehkeessä toi toinen puoli ja siellähän käy käydessä imu.
     
  12. JL-

    JL- 3rd gear

    Kiitoksia selvennyksestä. Hyvin muuten sujui ensikäynnistys ja -lenkki tallin ympäri janiluon tekemällä lastulla. Lisäksi pääsi nauttimaan mahtavasta harrastetoverin auttamisesta, kun päästiin viimeset kilometrit janiluon chevyn perässä narun jatkona hänen pihaansa, kun rellu päätti sylkeä vedet vesipumpun akselilta maahan 16 asteen pakkasessa. Ei voi muuta kuin olla kiitollinen!
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siinä kaasuläppien yläpuolella ilmanputsarissa on normaalisti korkeampi paine, ei siellä mitään alipainetta ole...käytännössä putsarissa on lähes ulkoilmanpaine.
    PCV:n kautta imetään alakerrasta päin alipaineella moottorin käydessä syntyneitä haitallisia höyryjä TBI:n jalassa olevaan alipaineliitäntään päin ja sen tilalle johdetaan puhdasta korvausilmaa ilmanputsarista.
    Alakerrasta imetyt höyryt ja myös se sinne johdettu korvausilma poltetaan moottorissa.

    Jotta moottori, sen seokset, sekä tuuletus toimisivat oikein eri kierroksilla tarvitaan sitä ohjaamaan toimiva PCV.

    Jos se on puhaltanut alakerrasta putsariin päin öljyä tms, niin jossakin on silloin vikaa...PCV ei toimi/ tukossa /väärää mallia, ne TBI jalan kanavat tukossa, männänrenkaissa tai jossain vikaa, niin että kampikammioon tulee ylimääräistä painetta, joka purkautuu väärään suuntaan...öljyä liikaa (väärä mittatikku ?), jolloin se ajaa sitä ylös tms.
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tai ilmanputsari tukossa...
     
  15. JL-

    JL- 3rd gear

    Osaako joku muuten kertoa mittatikun oikean pituuden nyt kun tuli puheeksi, eli paljonko siitä lohkon sisäänmenosta pitäisi mittatikun mennä sisälle?
    Pieni epäilys että olisi väärä mittatikku itselläni...
     
  16. speedy

    speedy Double Gearhead

    Haiii! mustalaismies oli menny varaosaliikkeestä kysymään autoonsa pidempää öljytikkua, kun vanha ei ylettyny öljyyn asti ..
     
    Roju ja Karpov tykkäävät tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sekin...

    Öljytikusta

    Tuossa on varmaankin oikea öljytikku GM # 191231916488 , mutta sitten pitäisi tietää onko se putki oikea mikä siellä on ?

    https://www.ebay.com/itm/1988-1992-...gine-Oil-Level-Dipstick-OEM-NEW-/191231916488

    Fixuinta varmaan hakea vaikka joltain purkaamolta jostain C/K autosta, voi se olla joku muukin 5.0 - 5.7 koneinen koko se tikku putkineen, tuskin maksaa paljoa...onhan noita varmasti yhdellä jos toisella nurkissa ja vanhoissa koneen raadoissa kiinni.
     
  18. JL-

    JL- 3rd gear

    Just se kun nyt siellä on joku mr gasketin lyhyt tikku enkä löydä edes vastaavaa mikä nykyiseen koneeseen sopisi.
    Varmaan täytyy alkuperäinen etsiä että saa mielenrauhan öljyn määrän suhteen. Kutoskoneen tikku ei ilmeisesti ole samanlainen, sellainen vielä löytyy nurkista?
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muuta etsin ja törmäsin tuohon vanhaan artikkeliin, joskus ollut tuo lehti...1989 GMC C1500 Fleetside 500+cid koneella ja 8-piste ruiskulla...enteili C1500 454SS:n tuloa seuraavana 1990.
    Harmi vaan etteivät tehneet siinä ohella myös GMC Sierra GT454...mutta ihan mukava tehdas sleeper kuitenkin ollut :odcool:
    Kone lienee ollut tuleva BBC 502cid kone, joka tuli tehtaan omana virikoneena ( 502 TBI ruisku ) sittemmin tarjolle SS454:n ja se voitiin asentaa sinne heti uutena dealer:n toimesta.

    [​IMG]

    Näitä oli samoihin aikoihin silloin 90-luvun alkupuolella myös toinen saman tyylinen testipikkari, C1500 SS454 musta...siinäkin samanlainen 8-piste ruisku ja viritetty BBC stroukki (502 ?), kone oli Arizona Speed Marinen tekoa...testailivat PromBag:a siinä, autossa oli muistaakseni levikkeet.

    Siitä oli muistakseni artikkeli Truckin / SportTruck:ssa ja jokin suomalainen lehti ajoi myös autolla, VauhdinMaailma tai ehkä Jukka Sihvonen ja TM ???? Kuka muistaa moisen ?
    Autosta näkyy joskus musta/valko kuvia netissä...
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siihen pitäisi kaiken järjen mukaan käydä myös 1996 uudemman Vortec koneen tikku, niiden putkia ja tikkuja saa uutena...kutosen tikusta paha sanoa, sekin voi käydä ?

    Noita tarvike tikkuja/putkia ne kauppaavat...niihin löytyy jotain mittojakin.
    Putki ja tikku on pari, muuten se näyttää mitä sattuu...

    https://www.autopartswarehouse.com/sku/Spectre/Oil_Dipstick/S7157283.html
     

Kerro tästä muillekin!