Plymouth Belvedere 2D HT 1958

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DD6, 5.1.2018.

  1. DD6

    DD6 Gearhead

    Pitkällinen projektisuunnittelu on tuottamaisillaan tulosta ja kohta pääsee ehkä jo oikeasti tekemäänkin jotain.

    Kyseessä on siis avatar-kuvassakin huonosti näkyvä vuoden 1958 Plymouth Belvedere 2D HT, jonka nappasin pois kuleksimasta Briteistä v. 2010. Tällä tuli ajeltua kohtuullisesti vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen pienimuotoinen pahentelu alkoi nousta ajatuksiin.

    Vekotin oli rakennettu päällisin puolin Christine-klooniksi ja varustettu vm -67 383-727 -tekniikalla ja -55 Cadillacin taka-akselilla. Kyllähän silläkin ajeli, kun sääteli sytkän oikein ja ruuvaili 2x Edelbrock 600cfm:t sopiviin asentoihin (kulutus tipahti 23->13l / 100km) sekä laittoi kickdownin toimimaan. Öljyähän tuo söi kohtuudella ja jotenkin ajatus ”väärästä” tekniikasta söi mieltä. Vielä löytyi 2-pykäläisen PowerFliten napit kojelaudasta, mutta 727:aa ohjattiin manuaalivaihteisen kammella. Tästähän en oikein tykännyt. Edellinen -58 Savoy (myyty 2009 Vantaalle) oli originaalitekniikalla (318 + TorqueFlite), joten ajatus juurilleen palaamisesta kiehtoi. Näihin aikoihin alkoi jutustelu kanssaharrastajan kanssa pienestä tekniikkaswapista, jonka ansiosta sitten tekniikka repäistiin irti 2015 ja tilalle kannettiin ilmeisesti -60 318 ryppis , 2-pykäläinen PowerFlite (kardaanijarru, ihanaa) ja sopiva 8 ¾ taka-akseli. Peruspalikat ovat nyt kasassa. Se vanha 383 joutui porattavaksi, mitä lueskelin.

    Auto tuli ilman tehostimia, mutta nehän pitää saada. Sopivasti löytyi purettava -58 Dodge, josta sain kaikki ohjaustehostinkamat (rattiputki, simpukka, shimmit, sektorivarsi) itse tehostinpumppua lukuunottamatta, mutta se tuli moottorikuormassa.

    Toisessa aallossa sain jarrutehostinhilppeet, joten lisää vikaantuvaa mekaanista kampetta on haalittuna.

    Myöhemmin mietin, että vaikka leffa-autossa nyt pauhasikin 350 Golden Commando ja edellinen 383 oli helposti meikattavissa GC:ksi, 318 ryppis se on oltava, mutta dual quadina. Satuin saamaan Ebaysta liian halvalla 2x4 imusarjan, joten paikka mehumaijoille oli saatu.

    Enää puuttui polttoaineenjakolaitteet ja sytkäosat. Sitten iskikin ajatus siitä omasta peukalonjäljestä…. ruiskukamat ja kärjetön sytkä! Mutta miten? Kovasti mietin noita oppivia FiTech-systeemejä ja MDS-bokseja, mutta 2x FiTech kuulosti vähän…isolta tuohon polyyn, ja kalliilta. No seuraavaksi tietenkin kaikkien rakastama TBI! Ja vielä DUBBELT! Ja tätä ohjaamaan Megasquirt! Samalla saa hoidettua sytytyksenkin. Näistä osista on toistaiseksi odottamassa vasta yksi TBI-yksikkö. Pienellä kalkuloinnilla 4.3 V6:n suuttimet riittäisivät juurikin mainiosti tähän tarkoitukseen. Vielä siintäisi ajatus E85-toimivuudesta.

    Eli mitä kaikkea pitäisi tehdä:

    Kone: läpikäynti, pytyt näyttivät hyvältä, ehkä rengastus ja laakereiden tsekkaus riittää. Kannet pitää tarkistaa ja miettiä seetirenkaiden vaihtoa lyijytöntä ja E85:ttä ajatellen. Ja ylläoleva ruisku-sytkä-höpinä.

    Laatikko: täyshuolto, seisonut nyt pari vuotta.

    Taka-akseli: laakerointi, maalaus

    Kori: lattiat on turattu niin onnettomasti, että korjauspellit ovat mielekkäämpi vaihtoehto.

    Ohjaus/jarrut: purku, parin pallon putsaus ja jarrujen fiksi. Vielä en ole valmis levyihin, vaikka tämäkin oli ajatuksissa. Niin ja se tehostin.

    Lisää tulee kun ehtii.
     
    New Yorker 1972, Rotten, Gary Grand ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kuulostaa mielenkiintoiselta, seurantaan meni!
     
  3. DD6

    DD6 Gearhead

    Wanhat kunnon taloushommat pitävät rakentamisen aisoissa vielä tuonne helmi-maaliskuun taitteeseen, mutta sitten pitäisi tapahtuman. Tässä on tehty osaluettelointeja ja excelöintejä aika taajaan aina sinne kauhistumisrajalle asti, mutta pitää vain miettiä osakokonaisuuksia, ei sitä pelottavaa kokonaisuutta. Alkuperäinen haave valmistumiselle olisi Forssan Pick Nick 2018, mutta aika näyttää.
    Oikeasti olen melkoisen amatööri tällaisissa "isommissa" rakenteluissa (joo, jotkut tekevät metsästä löydetyn penkinrungon ympärille auton, mutta ei mennä siihen). Tähän mennessä jenkkiautoilun isoimpia asioita on ollut yksittäisten asioiden huoltaminen/korjaaminen, ilmeisesti olen päässyt liian vähällä. Uusien osakokonaisuuksien naittaminen ja isommat pellitystyöt sitten.... no eiköhän niistäkin selviä.

    Tai no, laitoinhan sen yhden stw-Buickin pelaamaan alkuperäisellä tietokonesysteemillä sen jälkeen, kun siitä oli kaikki revitty ensiksi pois. Työvoitto sekin.

    Pitää rakentaa uusi kuvakansio jonnekin Photobucketin perseilyn takia, mutta olkoot vaikka tuossa yksi netin syövereistä kaivettu kuva kyseisestä yksilöstä ensimmäisessä isommassa suomalaisessa vertaistukiryhmän tapaamisessa:
    https://public.fotki.com/Juppee/finnish-forward-loo/plymouth/p8010526.html
     
    Charger´69, FuryIII '71, 66monaco ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. EVO X

    EVO X Gearhead

    Hienoa! Yksi omista haaveista olisi juurikin Christine. Toki aito Fury olisi kovettu laite, mutta loppujen lopuksi sama mikä se pohjamalli on kunhan on 2D HT. Tätä seuraan kyllä
    Mielenkiinnolla! :)
     
    DD6 tykkää tästä.
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Oho, tekniikkapuoli kuulostaa tosi mielenkiintoselta. Pakko seurata!
     
  6. 66monaco

    66monaco Gearhead

    aijai tuliskohan sitä lotos tänää... heti lähtis ostoslistalle fury tai christine klooni tai molemmat! :)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, New Yorker 1972, Rotten ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Sullon DD6 kuule monen poijaan haaveauto... Myös allekirjottaneen, vaikka fuselagejen kans koko ikäni turannukki.
     
    Rotten, hartsa69 ja DD6 tykkäävät tästä.
  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Kiitoksia kovasti!
    Ja joo, syytän äiskää tästä. Joskus 90-luvun alussa tuli telkkarista eräs elokuva ja äiskä laittoi sen tallennukseen. Sieltähän se lähti.
    Tällä sinisellä tuli harjoiteltua 2005-2009. Aika helppo tapaus oli kaiken kaikkiaan, mutta osasi jättää kipinän päälle (päähän, ei mitään jälkikäyntejä tms).

    [​IMG]
    Tuossa sitten erittäin naarmuuntuneen Samsung Galaxy S2:n linssin läpi nipsaistu otos Loimaan v. 2014 näyttelystä:
    [​IMG] [​IMG]
    Tuosta startatessa jäähallin seinään tuli kaksi mustaa läikkää öljystä. Siinä tehtiin lopullinen päätös tekniikan kohtalosta.

    Satuinpa löytämään muutaman nipsaisun tulevan moottorin sielunelämästä. Nimim. Kingsway nappasi kannet irti kuljetuksen ajaksi.
    Hoonijäljet näkyvät, mutta niinpä vaan näkyy noita pytynsuuntaisia jälkiäkin. Kynnellä noista ei mikään tuntunut, joten ne saattaisivat olla (huomaa konditionaali) myös pelkkää moottorin pyörityksessä mukana liikkunutta kakkamenttia. CRC-suihkaus ei niitä ainakaan pois saanut. Dear Eki, pitäisikö olla huolissaan?

    Lisäksi nokka on nyt tuollainen. Sitä oli mittailtu ja arveltu olevan perus-2-kurkkuista kipakampi. Onhan tuo valujälki aika karkeaa, mutta lieneekö mitään kohtalokasta?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja loput kansion kuvat löytyvät täältä: https://imgur.com/a/Ri9hq
     
    rekkamies, New Yorker 1972 ja teehoovee tykkäävät tästä.
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Hieno homma, tätä seurataan!
    Ex-383:si on tuossa purettuna koneistamokäyntiä odottelemassa.
     
    JouniK ja tooke tykkäävät tästä.
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mukavaa myöskin lukea selkeää suomenkieltä. Se on nykyään harvinaista herkkua. :)
     
    1purehell, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Onhan se joka jampan unelma-auto (tai ainakin pitäisi jo päivähoidossa aloittaa koulutus)

    [​IMG]Kotiin Takaisin by Hartsa T, on Flickr
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla olis tuolla "v8-marketissa" myynnissä TBI ruiskun osia: https://www.overdrive.fi/v8-market/parts-for-sale/d16b0458b556d502aae3a2f8f5ffdbfc/
    Siinä on pari läppärunkoa, laipat nelikurkkuisen kaasarin tilalle sovittamiseksi pumppu yms.
    Mulla kävi toisin päin, myin Megasquirtin (ja myyn nuo TBI-kamat), ostin FiTechin tilalle. Käy paremmin yhden nelikurkkuisen tilalle 406cid Pontiaciin... Ota yhteyttä vaikka YV jos kiinnostaa. Kamat on Vaasassa.
     
  13. DD6

    DD6 Gearhead

    Tähän mennessä tapahtunutta:
    Yllä mainitut vaasalaiset TBI-rekkulat löytyvät tällä hetkellä eteisen lattialta pahvilaatikossa. Laatikon päällä on viltti ja kissat vartioivat sitä erittäin tarkasti.
    Ensimmäinen osatilaus Rockautosta lähti hetki sitten ja moottorin osiksi laittaminen alkanee ensi kuun aikana.
    Aurinkokin paistaa siihen malliin, että kevät on piakkoin alkamassa.
     
    hevimies tykkää tästä.
  14. DD6

    DD6 Gearhead

    Kuningasmoottori on saatu purettua.
    [​IMG][/IMG] [​IMG]

    Runkolaakerit ennalta .030 ja kk-laakerit .020, eli onhan tätä pidelty hellästi jo jossain välissä.
    Pytyt .030, erittäin hyvin mitoissaan parin satkun sisällä pyöreydeltään ja kartiokkuudeltaan. Saatamme selvitä hoonauksella.
    Nokka-akseli on vähän arvoitus, joten se pitää yrittää mitata uudelleen koneessa kiinni. Tosin sain kohtuullisen ohittamattoman tarjouksen Gary Pavlovichilta joko 256/.435" (208@.050") tahi 258/.462" (214@.050") -nokista. Ensimmäinen sopiva parannus originaaliin ja toisella saadaan tyhjäkäynti päin helvettiä.

    Kannet ja kampi lähtivät koneistukseen Lahteen. Uudet seetirenkaat ja ohjurit tulossa, venttiilisetti piti tilaaman.

    Uutta imusarjaa tuli pideltyä hetki hyväillen. Suunnittelin erillistä painetestiä, mutta kaikki pinnat näyttivät lähes koskemattomilta. Pitihän siinä testailla vaasalaisia TBI-yksiköitä....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jatkamme, saamme kenties elää.

    Ja voi jeesus että sieppaa tämä kuvien lisääminen.



    [​IMG]
     
    rekkamies, kingsway, A.J. ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kiinostaisiko sua rivoitetut aluvenakopat tohon ryppikseen? Ostin ne Garylta pari vuotta sitten, mutta eipä ole ollut koko koneelle käyttöä, joten joutasivat kiertoon. Valetut kiilloittamattomat kopat joissa lukee POLY SSX.
     
  16. DD6

    DD6 Gearhead

    Kiitos tarjouksesta, mutta yritän piilottaa nuo vähätkin muutokset ulkoisesti mahdollisimman hyvin :)
    Johonkin toiseen projektiin olisivat erittäinkin osuvat.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Löysin vasta nyt tämänkin. Hyvä homma, että sinulla on vielä tämä auto ja erittäin hyvät suunnitelmat tosi nätille autolle, hienoa!
     
  18. DD6

    DD6 Gearhead

    Tätähän nyt ei pitänyt sen enempää parannella, mutta sitten tuli FB:n Poly-ryhmässä (moottori, ei parisuhde) juteltua herran Gary Pavlovich kanssa ja nyt tuohon on tulossa maltillisesti paranneltu nokka-akseli ja inasen jäykemmät venttiilijouset.
    Nyt alkaa voima välittyä 2-lovisen tomaatin ja pitkän perän kautta tiehen :p

    Imusarjan laippapinnan ja TBI:n aukkojen välinen suhde olikin haastavampi, tämänkin hoksasin vasta myöhemmin kuvista. Aukkojen ulkoreuna menee laippapinnan yli, joten tuohon pitää hommata supistavat laipat. Sellaiset kuitenkin on saatavissa valmiina Ebayn kautta. Lisäksi imusarjan 4 reikää pitää leikata auki yhdeksi isoksi (sen sentään tajusin jo kuvaa ottaessa).
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mukava seurata erilaista projektia, ei muutakun lisää päivityksiä vaan sitä mukaan kun on päivitettävää
     
    DD6 tykkää tästä.
  20. atobee

    atobee Gearhead

    Kun joudut kuitenkin pilkkomaan tuota imusarjaa niin, onnistuuko jos kääntää TBI yksiköt moottorin suuntaiseksi (90°)?
     

Kerro tästä muillekin!