Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Onko kukaan vaihdellut äänenvaimenninta tai muuta tuollaiseen yksiputkiseen pappamallin vicciin? Olisi mukava kuunnella kasin höpsötystä, mutta vakiona äänet on vähän turhan sivistyneet minun mielestä. Mikähän äänenvaimennin olisi äänien puolesta sopiva tohon? Toisaalta harmi hukata tuota alkuperäistä pönttöäkään kun näyttää olevan aika lujaa tekoa ja hyvässä kunnossa.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tarvikemallin putki katkeaa pöntön kummaltakin puolen joten suora putki on helpo tehdä, muussa tapauksessa (alkuperäinen) menee puukkosahailuksi. Youtubesta crown vic muffler delete; ei mikää paha ääni suoralla tuubilla. Jos rahaa on niin laita Borlan dual exhaust.
     
  3. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Saakohan 04 vicciin tuulilasia normaalista lasiliikkeestä ja onko lasit missä hinnoissa? Tuli pieni kiveniskemä lasiin mitä nyt normaalisti en ehkä veis porattavaksi, mutta jos lasi maksaa maltaita niin kannattaisi ehkä pelata varman päälle? Onko teillä hajoillut noita laseja eli onko lasin kestävyys samaa luokkaa kun japseissa?
     
  4. Beach

    Beach 2nd gear

    Viime kesänä kyselin alustavasti lasin hintaa, kun kävin korjauttamassa toisen auton lasia. Jonkin aikaa etsiskeli hintaa Vicin lasille, eikä sitä siihen hätään löytänyt. Sanoi, että kyllä lasi varmasti löytyy tarvittaessa. Hintaa ei osannu sillä kerralla arvioida.

    Jos on lasivakuutus, niin monestihan vakuutusyhtiö korjauttaa lasin ilman omavastuuta. Pistä läpinäkyvä teippi kiveniskemän päälle suojaksi heti kun mahdollista, jos vaikka meneekin korjaushommiksi.
     
  5. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Moro taas. Takarengasta vaihtaessani huomasin, että jarrulevyn taka-akselinpuoleista pintaa pitkin oli valunut tummaa öljymäistä ainetta ja tiputtanut sitä vanteen sisäpinnoille. Sisempi jarrupala oli myös kastunut tässä liemessä. Arvelin että jarrusylinteri vuotaa mutta se olikin ihan puhdas. Onko tämä nyt peräöljyä vai mitä h***ettiä? Mikä paikka mahtaa vuotaa ja miten korjaus onnistuu? Mulla ei oikeastaan ole mitään hajua tuon takanavan rakenteesta. Kyseessä edelleen se nimimerkin auto.

    Tuohon tuulilasiin pistin teipin. Täytyy pitää silmällä jos siinä näyttää jotain muutosta tapahtuvan.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näyttäisi tuo Fordin 8.8" olla rakenteeltaan samantyyppinen esimerkiksi Chevyn 10- ja 12-pulttisten kanssa. Siinä on samanlainen ratkaisu pyöränlaakerin kanssa ja stefa akselin päässä jonka vaihtamiseksi täytyy tietysti käyttää vetoakseli irti.

    Jos se vuoto ei jarrunestettä ole niin sitten se on peräöljyä, siinä vuotaa se stefa:

    Itse varautuisin ehkä korjauslaakereilla, vaihtasin samalla peräöljyjen vaihdolla ainakin stefat molemmille puolille ja miksei korjauslaakeritkin jos autolla on paljon ajettu. 330tkm ajettuun Capriceen tehtiin moinen, samasta syystä, eli peräöljyä valui jarrurumpuun ja tarkemmassa tarkastelussa vetaritkin oli jo syöpyny kun ne toimii laakerin sisäkoolina.
     
    Muokattu: 15.4.2018
  7. Beach

    Beach 2nd gear

    On mahdollista, että stefa eli akselitiiviste on pullahtanut pois paikoiltaan. Niin saattaa käydä, jos vaikka perän huohotus on tukossa. Tämä siis yleisellä tasolla, en tiedä onko Vicissä yleistä.

    Kokeile onko pyöränlaakerissa välystä. Jos on, niin tarvitsee uuden laakerin lisäksi uuden vetoakselin. Laakeri sellainen rakenteeltaan, että ei ole sisempää kehää.

    (Tota yllä olevaa videota en ehtiny tässä välissä katsoa)
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  9. Beach

    Beach 2nd gear

    Miten korjauslaakeri korjaisi tilanteen, jos vanha laakeri on kalvanut uran vetoakseliin? Semmoista ominaisuutta näissä on ollut, joissakin vuosimalleissa. Ja vaikka ei olisi uraa kalvanut, kun ei laakerissa ole sisäkehää, on vaihdettava vetoakselikin, että laakereiden rullilla olisi sileä pinta ruillailla.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hyvin.

    Korjauslaakeri on sellaine "offsettilaakeri" joka ei käytä sisäkoolina sitä vetoakselin kulunutta kohtaa. 10 kertaa halvempi tapa kuin ostaa uusi vetoakseli ja tavallinen laakeri. Capriceen sellaiset laitettiin ja tuolla Rockauton linkissä niitä myydään Fordiinkin.

    [​IMG]
     
  11. Beach

    Beach 2nd gear

    Nyt ymmärsin. :)

    Tosin jokin karkaisuongelma saattaa olla kyseessä, jos vetariin se ura syntyy. Että siinä mielessä uusi vetari voisi olla paikallaan myös. Mutta varmastikin tommoisella korjauslaakerilla saa paljon lisäaikaa ja -kilometrejä.
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Just korjasin Lincolnin takapyöränlaakerit.Kuskin puolella oli jo korjauslaakeri laitettu jossain kohtaa ja se tuli tiensä päähän.Kyllä siitä vetarista mun nähdäkseni häipyy karkaistukin pinta jos sitä huonolla laakerilla/huonolla voitelulla tarpeeksi kauan jurnuttaa.
    Korjauslaakeri on laastarikorjaus alkuperäiseen verrattuna eikä säästö ole edes säästöä siten.
    Uusi vetari oli RA:ssa 49 Eur/kpl , SKF laakeri + stefa kait 10 Eur.
    Rahtia tuli vetarien koosta johtuen reilu satku.
    Vaihto on kumminkin aika työläs toimenpide, joten ei kannata oikoa jos autoa aikoo pidempään pitää.
    Rokkiauton vetareista piti muuten hioa pari milliä pois että mahtui tasauspyörästön keskitappi paikoilleen! Lisäksi niissä ei ollutkaan ABS-rinkuloita eikä pyöränpultteja vaikka kuvassa ne olivatkin. Valitin asiasta niin lähettivät veloituksetta ko. hilppeet, loistopalvelua kyllä.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niin no halvin korjauslaakeri tuolla on 7,5 euroa. Capriceen vastaavat tuli 330tkm paikkeilla enkä keksi syytä, miksei se vetarin kohta periaatteessa voisi kestää nyt toiset 330tkm kun laakeri on terveellä pinnalla (6tkm vasta takana). Laakeri tais olla National, niissähän voi kestävyyseseroja olla.
     
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noi halvimmat laakerit kannattaa unohtaa jos tarkoitus on autoaan pitää.
    Ainoa syy sen korjauslaakerin heikompaan kestoikään voi olla karkaisun häipyminen vetarin pinnasta johtuen sen vanhan laakerin ylikuumenemisesta.
    Mulla se korjauslaakeri kuumeni siihen pisteeseen saakka että napa syttyi tuleen ajossa:eek:
    Mutta itse katsoin rempan senverran työlääksi että tein sen uusilla osilla.
    Ajan kuitenkin 150Km/pvä ja tuo on mun ainoa käyttöpeli.
     
  15. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Stefan vaihtohommiksihan se näyttää menevän. Toimivia laakereita ei varmaan kannata tässä vaiheessa vaihtaa kun on vasta 90k mailia mittarissa ja ei pidä ääntä. Perässäkin oli vielä öljyä riittävästi. Mikäs öljy tonne perään kannattaa sitten laittaa? Löytyiskö motonetin valikoimasta riittävän hyvä, esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/599512/Motox-80W-90-GL5-vaihteistoperaoljy-1L ? Viskositeetti on tossa oikea, mutta eihän tolla niitä Fordin sertifikaatteja tietysti oo. Mahtaako tuohon olla sopivampi GL-4 vai GL-5 vaiko onko se ja sama? Saishan tota Motorcraftia saksasta ihan sopuhintaan ato24:stä.
     
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ahaaa...oyx-8xx tuli siis sulle :):)
     
  17. Beach

    Beach 2nd gear

    Mikähän sen stefan rikkoi? Tai pisti vuotamaan? Tukkeutuneen huohotuksen vaihtoehtona on se, että laakerissa on liikaa välystä, eli kulunut. Tosennäköisesti se vetari kulunut uralle. Tai, onko joku laittanut liikaa öljyä perään? Valmistajan suosittama öljymäärä ei nosta öljytasoa täyttöaukon alareunaan asti. Jos joku laittanut täyttöaukon alareunaan asti, voisi sekin ehkä aiheuttaa tiiveysongelmia.

    Ei missään nimessä GL-4:ä hypoidipyörästöön, koska GL-4 on käsivaihteisen synkkarenkaille tarkoitettu. Pitää olla GL-5 tasauspyörästöön, koska hypoidi. Synteettinen GL-5 perään, niin on jo lähelle oikeaa. Poliisimalleissa on muistaakseni 75w-140 viskositeetti. Jos ei sitä raaski ostaa, niin jokin muu synteettinen GL-5 riittänee. Itse en tinkinyt, koska ne pyöränlaakereiden taikka vetareiden ennenaikainen kuluminen on näissä mahdollista. Peräöljyt voitelee pyöränlaakerit.
     
  18. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Juu ko. auto tuli hankittua :) En ole vielä purkanut vetaria niin osaa sanoa. Huohotus oli mun mielestä kunnossa, mutta aika kauan sai sörkkiä että sai reiästä jotain menemään läpi - sisähalkasijahan on nimittäin jotain luokkaa 1-2mm! Vai onko tuo kuitenkin jotenkin muurautunut osittain umpeen? Huohottimen nippahan on ulkomitoiltaan reilusti isompi.

    Kiitos noista öljysuosituksista. Tuohon siviilimalliin ohjekirja suosittelee juuri 80w-90, mutta tuo lienee kompromissi johon vaikuttaa aineen hinta ja polttoaineen kulutuskin?
     
  19. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Nyt kun sanoit niin öljyä oli kyllä tasauspyörästössä reilusti, tulpan alareunaan asti. Tosin auto ei ollut ihan suorassa kun toinen puoli oli tunkattu ylös...
     
  20. Beach

    Beach 2nd gear

    Juu, ulkomaan foorumilla lupailivat pienempää kulutusta 80w-90 öljylle. Tiiä sitten huomaako sitä eroa. Mutta se GL-5 on tosiaan tärkeä. En laittaisi edes semmoista öljyä, jonka luvataan olevan GL-4 ja GL-5 yhtaikaa. Ehkä siksi, että en ymmärrä miten semmoinen öljy voi toimia missään hyvin. :)
     

Kerro tästä muillekin!