Rullanokka-akseli ja dynaamiset puristukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 79delta, 15.4.2018.

  1. 79delta

    79delta Gearhead

    Olen rakentelemassa Moparin 360 moottoria ja nyt pitäisi alkaa nokka-akselia tilata..o_O
    Staattiset puristukset on 10.6 luokkaa, ajattelin laittaa hydraulisen rullanokan tuohon.
    Esim: CompCams XR274HR-10 http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=646&sb=2 ,tai 283THR7 http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=650&sb=2
    Osaisiko joku kertoa millaiset dynaamiset puristukset noilla tulisi?
    Itse joitain noita laskureita tossa aikani mulkoilin ja ei tullut selkoa..:(

    Moottorista:
    -65cc kannet
    -Fel-Pro 0.039 / 4.180 tiiviste
    -Tasapää männät 0.001 (0.25mm) yli dekin 5.0cc venttiilikoloilla.
    -Poraus 4.060
    -Isku vakio 3.58
     
    Muokattu: 21.4.2018
  2. xarper

    xarper Gearhead

    8.46

    Compin CamQuest ohjelmasta löytyy tuo imuventtiilin sulkeutuminen suoraan ilman laskemista.
     
  3. 79delta

    79delta Gearhead

    Jotain siinäkin meni väärin.
    :(prkl..

    Siksi apuja täältä viisaammilta kyselenkin.
     
    Muokattu: 16.4.2018
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pikaisesti laskien taitaa staattinen puristussuhde olla lähempänä 10.8, koska männät nousee dekistä vähän yli.
    No kuitenkin dynaamista tulee XR:lla n. 8.6 ja THR:llä 8.5, joten ei ole käytännön merkitystä sen suhteen kummanko laitat.
    Thumpperilla tulee härskimpi (huonompi) tyhjäkäynti jos sellanen on hakusessa, mutta ei se tasaista hyrinää ole tuolla Xtremelläkään!
     
  5. 79delta

    79delta Gearhead

    Eli "kartalla ollaan" noiden dynaamisten suhteen ko- Nokilla. Ilmeisesti ei pitäisi vielä olla nakutuksien kanssa "rajoilla" .? o_O vai kuinka?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika korkeethan ne dynaamiset on mutta varsinkaan noitten alukansien kanssa tuskin pahempia ongelmia tulee.

    Vielä sanoisin tuosta Thumpper-nokasta jossa on sitä overlappia huimat 83 astetta, että alipaineet on sitten huonot, ja voi olla vähemmän ongelmia säätöjenkin kanssa kun laitat tuon toisen.
     
  7. 79delta

    79delta Gearhead

  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Nousee n. 0.2 yksikköä.
     
  9. 79delta

    79delta Gearhead

    Eli se XR274HR-10 nakutuksen estäminen kannalta parempi vaihtoehto?
    Eiköstä vain?
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    Tai tilaat nokan leveämmällä LSA:lla -> dynaaminen CR pienenee
     
  11. jpe

    jpe 3rd gear

    Joo eli imuventtiilin sulkeutumiskohta määrää mitä tulee dynaamiseksi puristukseksi. Ei kehitä painetta ennen kuin vena menee kiinni.

    Aika korkea vielä 8.6 dcr jos ihan oikeasti on noin iso huomioiden kaikki tiivisteiden korkeuden ja halkaisijan tuomat palotilalisät, männän ja ylimmäm renkaan välin tuoman tilan ym. , katumoottoriin joku max 8 olisi turvallisempi. Mutta voi toki toimia tuollakin ihan ok.
     
  12. 79delta

    79delta Gearhead

    Mitenkäs sitten tuo staattinen puristus.
    Kun eri laskijoilla ja eri ohjelmilla laskettuna tulokset osuu välille 10.8 - 10.37 ...
    Mikäli päätyisi ostamaan tuon Compin XR274HR-10, niin onko minkä verran vaikutusta tuohon dynaamiseen tuolla staattisen noin 0.4 heitolla? o_O

    Tuossa vielä noita tietoja, jos joku guru viitsisi vielä laskea/tarkastaa.:)
    -kannet 65cc
    -Tiiviste paksuus= 0.039 ja Reikä= 4.180 ((tiivistettä löytyisi myös 0.055 paksuna))
    -Männät tulee 0.001" yli dekin (0,25mm)
    -Tasapää männät 5.0cc venttiilikoloilla
    -Poraus 4.060
    -Isku vakio 3.58
    ....niin ja ylimmän puristusrenkaan ja männän laen väli = 0,334" /8.5mm

    ps,Itse sain tulokseksi 0.039 pahvin kanssa 10.66 : 1 ..ja yhdellä ohjelmalla läppärin sekasin..:oops:
     
  13. 79delta

    79delta Gearhead

    Kyllä, mieluusti hieroisi lähemmäs sitä 8:sia..
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tjaa, saattaisi kyllä sietää ysin dynaamisenkin ihan ookoo noilla kansilla. En huolestuisi 8,5 lukemista vaan päinvastoin vähempään en itse edes haluaisi tyytyä.

    Rautaiset museokannet sitten erijuttu.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. 79delta

    79delta Gearhead

    Mikäs on sinun mielestä ko- kombinaatiossa ns "turvallinen" dynaaminen?
    ja tosiaan laskijasta riippuen niissä staattisissa tosiaan +- 0.4 eroja..
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Nokkaan en ota kantaa, mutta jos mäntä tulee 0.01" eli 0,25mm yli dekin ja tiiviste on 0.039" eli tasan millin paksu, niin mäntä voi kolistella kanteen kiinni kovemmilla kierroksilla.
     
  17. 79delta

    79delta Gearhead

    Noissa kansissa on palotilat ja 1.5mm Syvennykset sivuilla.
     
    Muokattu: 18.4.2018
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen ite repinyt surutta melko samanlaista pannua, dynaaminen päälle 9 ja vain 0.6mm rakoa männän ja katon välillä. Ei ole kolissut vaikka kone ei kyllä rundaa kuin pikkasen alle 6500 jenkaa.
     
    J.J. ja xarper tykkäävät tästä.
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No niin näkyy ja männät jää siis yli 2mm päähän kannesta, ei hyvä asia.
     
  20. 79delta

    79delta Gearhead

    totta..
     

Kerro tästä muillekin!