Harrastepajan kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja mustang66, 10.2.2016.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Takaisku!
    Olin just saanu kaikki maalailtua, ja nostettua telineellä olevan alumiinisäiliön päälle. Siinä touhutessani tuli kädenselkään ilmavirta semmosessa paikassa, missä ilman liikettäei pitäny olla.
    Helkutti! Alumiinisäiliöön, moottorin, ja kompuran telineen kiinnityshitsistä oli lähtenyt särö etenemään. Alumiinisäiliö ei kestä harrastekäytössäkään.
    Onneks on se Biltemalainen valovirtakone. Sen painekytkin on valmiiksi voimavirralle! Tarvii kikostella vain jalkamoottorille kiinnitys. Moottorin just kunnostin. Ison hihnapyörän vaatii, kun uudessa moottorissa on vain puolet kierrosluvusta.
    Alumiinisäiliön kompressorin palikat jää varaosiks.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh vaihe sieltä oli pimee, unohtu mainita. Pikkuhuollon jälkeen nyt mainio kompura, pari vuotoo vaan piti paikallistaa ja tilkitä, nyt on pitäny sen 10 baria melkeen viikon sisällään jo laskematta.
    Mikään muu ei vituta niin paljoon kun kaikkien suhisevat liitokset ja kompurat, ei että se osaa ärsyttää!

    Muuten kyllä ihan mainio peli, paineilmapistoolilla ja limupullolla tuli hiekkapuhallettua yks kansikin kokeilumielessä.
    Onkohan mitään toimivia tommosia puhalluskannuja tjsp? Ei se kympin kannu toimi ainaskaan kun 0.5sec kerrallaan :rotfl:
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Jostain syystä en oo onnistunu saamaan kierreliitoksia täysin pitäväksi sillä teipillä.
    Nyt olen käyttänyt niitä nestemäisiä kierretiivisteitä, ja on onnistunu niin, että ne ei enää vuoda.
     
  4. -rs-

    -rs- 3rd gear

    En lukenut ketjua läpi, mutta ajattelin mainita että koko kompuraa ei kannata lähteä vaihtamaan jos ilmantarve on lyhyissä vedoissa suurempi. Itse olen tykännyt viritellä painesäiliöitä siten että litroja on takana riittävästi. Jonkun pikkukopuran pieni painesäiliö on heti tyhjä, ennenkuin pulttipyssyllä on ampunut kahden pyörän mutterit/pultit auki, ja sitten saa odotella. Jos on enempi litroja takana, saa touhuta kauemmin ennen kuin paine laskee siihen pisteeseen ettei potku riitä. Tosin pienellä kompuralla ison säiliön täyttö vie aikansa, joten tiivis systeemi on a ja o. Teille vinkiksi jotka mainitsitte että tallissa ei ole tilaa suurelle kompuralle/painesäiliölle: jos vieressä on tilaa, eikun haara järjestelmään ja letkulla/putkella veto sivuun säiliölle. Sehän voi sijaita missä vaan, missä kohtaa putkistoa tahansa. Kyllä se ilma kulkee putkessa mihin suuntaan tahansa.

    Jos taas ilmaa tarvii pitkiä aikoja enempi (hiekkapuhallus, tietyt paineilmatyökalut jos käyttää pitkään) säiliötilavuudella ei juurikaan ole merkitystä, koska kompuran tuoton on oltava yhtä suuri tai isompi kuin ilmantarve jos aikoo taukoamatta tehdä hommia.

    Eräs kompressorimies lausui kerran että yhden ilmakuution tuottamiseen tarvitaan 7kW sähköteho, siinä nyrkkisääntö kun vanhoja kompuroita ihmettelee joissa tyyppikilvet on karanneet aikaa sitten..
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt on kaks voimavirtakompuraa päälletysten. Kummassakin on 2,2kW:n moottorit. Lähtee käyntiin vaiheittainniin, että toinen käy vasta, kun toisen tuotto ei riitä, jos vaan on päällä. Pidän vain toista yleensä päällä. Mun tarpeisiini riittää nyt paineilma.
     
  6. YonTimppa

    YonTimppa 1st gear

    Kuinka tehokkaan kompuran uskaltaa 3x16A sulakkeille hankkia? Liekö 4kW lähellä maksimia niin ettei sulakkeet kärvähdä startatessa? Käyttöä olis lähinnä maalaukseen, plasmaleikkaukseen ja satunnaiseen renkaanvaihteluun.

    http://www.aflatek.eu/piston-air-compressors/1504-aflatek-airpro100v-air-compressor.html
    Mielipiteitä tästä Latvialaisesta 100 litran 12.5bar 4kW koneesta? Ei ainakaan hinnan kiroissa olisi :rolleyes: Tuo ilmoitettu 310l/min ilmantuotto ihmetytti kun saman valmistajan 2.2kW kompuralla tuo oli 330l/min, heitin viestiä ja sain vastaukseksi tämän. Eli ilmeisesti ilmantuottoa olis 300 litraa minuutissa 12.5 barin vastapaineella.

    "the values on our website are correct. It might be closer to 360-400l/min for the Air100V but we have dispalyed lower rates than the factory ones because tests are usually done at perfect conditions and these values can seem infalted compared to the real values. All of the values are at max. pressure so 330l/min at 8bar for Air100V and 300l/min at 12,5bar for the AirPro100V. Our ''Pro'' models have lower air delivery rate than the regular once because they are working at much higher pressure. To be honest these values do not seem low at all considering they are at the maximum pressure. As you can see Air100V has 2,2kW and AirPro100V has 4,0kW motor power. Checking other manufacturers, i can say that mos likely higher numbers than about 350l/min are either not at 8bar or are just inflated.
    If you have any other questions, feel free to ask any time.
    Also from Saturday till Tuesday included we have holidays here in Latvia so i won't be able to answer you in the nearest days."
     
  7. -tl-

    -tl- Gearhead

    5.5kw suorakäynnistyksellä, 7.5kw tähtikolmio käynnistyksellä. Tuo 4kw on kompuraksi pieni.
    IKHlla hyvä tarjous isosta kompressorista. https://www.ikh.fi/fi/kompressori-3-v-7-5hp-925l-200l-musta-xt200925
     
  8. YonTimppa

    YonTimppa 1st gear

    Paljonkohan tuollaiset tähtikolmiokäynnistimet mahtavat maksaa? Ja mikähän lie lontoonkielinen nimi, vois kuvitella että nuokin about 10% suomen hinnoista ulkomailta.. Olis nimittäin tuolta samasta Latvian puljusta 7.5kW kone 750€, luulis kyykyttävän tuon 5.5kW 1100€ strong linen?
    edit: Onko se tällainen? https://www.aliexpress.com/item/Din...Auto-Timer-Relays-Time-Delay/32857517911.html
     
    Muokattu: 27.4.2018
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Minä olen oikeen tyytyväinen noihin kahtee päällekkäin olevaan 2x2,2kW:n kompuraan.
    Painekytkimet on niin, että toinen pysähtyy alemmalla paineella, kuin toinen, eli tulee mukaan vasta, kun oikeesti ilmaa tarvii. Usein vain toinen on päällä. Kahdella on mun kaluille riittäny paineilma hiekkapuhallukseenkin pikku laitteilla. Sähköverkkokin pääsee helpommalla, kun käynnistää ne eri aikaan.
    Ääntähän niistä lähtee, mutta ei häiritse, kun mulla on tulpat, tai kuulosuojaimet aina päässä.
    Laitoin putkistoonkin joka lähtöön vedenerottimet. Kompuran jälkeen olevasta vedenerottimesta huolimatta alko viimeisiin lähtöihin kertyyn kosteutta. Varmaan siks, kun se metalliputkessa jäähtyy. Vaikka mun lähtö koukkaakin ylöspäin runkolinjasta. Putkisto laskee loppua kohti, ja siellä on vedenpoisto nippa läpinäkyvän letkunpäässä. Tyhjentelenkin sen aina silloin tällöin. Nyt en ole enää kosteutta havainnut.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tähti/kolmio tarttee pari kolme kontaktoria ja yhden viivereleen tai o-1-2 kytkimen. Ei paha kytkeä JOS ON SÄHKÖMIES jolla luvat kytkentään.
     
  11. YonTimppa

    YonTimppa 1st gear

    Entäs tämän koko lystin hinta noin suurinpiirtein? Siis lähinnä noiden komponenttien osalta. Pitää muutenkin noita 3-vaihepistorasioita levittää lisää ympäri tallia. Sähkömies maksaa aina sen mitä maksaa. Että kannattaako alkaa pelaamaan vai ostaako vain tuollaisen aivan liian pienen 4kW aparaatin? 8)
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead


    Näyttää kiinalaiselta kuvassa?
    Bauhaussista hain tälläisen 3v takaperin https://www.bauhaus.fi/kompressori-herkules-600-10-100.html maksoi alle 400 € kyllähän se punaisena kävi kun rappausruiskua pyöritti. Koitin sillä hiekkapauhaltaakkin mutta tuotto on vaatimaton vaikka laitoin kaksi kosanpulloa lisäsäiliöiksi. Ei hyvä.

    Muistaakseni mulla on sorvin moottori 7,5kw ja kyllä se 16A sulakkeilla menee. Pitääkö edelleen laskut paikkansa jos tehon jakaa jännitteellä saa virran määrän tietoonsa. Pääsis siitä arpomisesta tuottojen kautta kun niillä ei yhtenevaisyyttä ole varsinkin kun vielä harhautukseksi puhutaan imutuotosta jollaista ei oiken tunneta kun myynti mielessä. saa sitäkin kautta kyllä suuruusluokan kohdalleen kun vähentää siitä vähintään 30%
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitä muuten sille säiliölle tapahtui/on tapahtunut?

    Ja paljonko siinä oli litroja?


    Sellaisella ajatuksella, et kokeilisin mig;illä alumiinilangalla hitsata sen ratkeeman ja korkin kylkeen, niin sais volkkarinkoneielle kompuralle tyhjänä keveän lisädiesel astian jonka tunnistaisi eikä sotkeentuisi muiden tynnyreiden kanssa
     
  14. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Noita strong line kompressoreita on mustia ja punaisia. Mitähän niillä on eroa kun mustat näyttäisivät olevan kalliimpia kuin vastaavan tehoiset punaiset.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Taitaa kalliimpi olla italialainen ja halvempi kiinalainen. Mulla on 2kpl italialaisia, 4 kW:n ja toinen 5.5 kW:n moottorilla. Ne on punaisia ja italialaisia, mutta ikääkin on jo 10-15 vuotta. Pienempi on ollut jatkuvammassa käytössä, isompi ainoastaan pienemmän apuna hiekkapuhalluksessa. Hyvin ovat palvelleet, mitä nyt painekytkimet välillä vaativat säätöä kun jouset ilmeisesti kuoleentuvat. Ihan mieleisekseni en enää saa sädettyä, ala-ja yläpaineiden ero jää turhan suureksi vaikka kuinka ruuvailee.
     
    silirimpsis tykkää tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Ottakaa nyt ensin selvää onko se tähtikolmio käynnistin edes mahdollista kytkeä.
     
  17. plagu

    plagu Gearhead

    Eiköhä kaikissa 30v sisällä myydyissä kompuroissa ole nssoft startti. Oon viimeks nähny tähtikolmio viritelmän amiksessa. (97)
    T. Sähkäri.
     
  18. -tl-

    -tl- Gearhead

  19. urho3

    urho3 Gearhead

    On mulla ainaki tähtikolmio käynnistin atlas copcossa. Ja ilmeisesti myös ruuvi tai lamellikompurassani.
     
  20. username

    username Gearhead

    Tuo virrankulutus (ja aika jolloin suuret virrat kulkee) riippuu varmaan myös
    kompuratyypistä, mulla on 2 öljytöntä scroll tyyppistä kompurayksikköa, teho yhteensä
    jotain 6kW täyttämässä 500l säiliötä, noissa on niin pieni inertia että käynnistys on
    on kyllä nopea eikä soft/tähti kytkentää tarvii edes 16A nalleilla.
     

Kerro tästä muillekin!