TH350 ja Shift Kittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja moor, 1.5.2018.

  1. moor

    moor 1st gear

    Täältä löytyy kovaa vaihteisto-osaamista joten tässä pähkinää: TH350, asennettu ohjeiden mukaan Transgo SK350 shift kit. Se perus ilman "recalibration" ominaisuutta. Ennen asennusta toimi suht ok, mutta 1-2 ja 2.3 vaihdot vähän eri kierroksilla ja turhan matalalla (3000-4000rpm). Purkaessa totesin että laatikossa oli tismalleen samanlainen kitti jo ennestään joten vaihdoin jouset samoihin uusiin. Otin kitin mukana tulleista governorin jousista löysimmän kobinaation ja tarkoituksen oli hilata vaihdot +4000rpm tasolle ainakin. Mutta ei sitten mennytkään ihan ok. Nyt laatikko vaihtaa 1-2 ja 2-3 melko tasan 3000rpm kaasu pohjassa. Lisäksi kickdown ei tee mitään. Kikkarin vaijeri on säädetty ja venttiilin jousivaste ok, eli ainakin mekaaninen liike menee venttiilikoneistoon saakka. Ajossa vaihteisto tiputtaa 3-2 kun sopivilla kierroksilla painaa kaasua (ilman kikkaria). Mikähän tässä nyt meni persiilleen?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Shift kitin asennus oli ainakin itellä todella helppo ja yksinkertanen, en muista että kenen tekele oli. Mutta kokemuksesta voin kertoa että säädettävällä modulaattorilla ainakin saa hilattua vaihtokohtia ylemmäs/alemmas aika paljon mutta jokuhan siellä venakoneistossa ei nyt oo sulla oikein jos kikkari ei toimi oikein, että ei muutakun uudestaan auki :)

    Oikein tai uudestaan tahtoo olla homman nimi näissä askihommissa :D
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Itse tein viimeksi öljynvatkainta "virittäessäni" governöörin kanssa jousi,paino ja vinku viritystä, vinkuvire hieman hankala perua,mutta on kyllä tuskainen projekti ,muuta ja kokeile systeemillä sain lopulta osumaan molemmat wot vaihdot 5500-5800 väliin.
    Samalla kititin laatikon.

    Vaati arviolta n.15 kokeilua.

    Lopulta laatikko oli kuitenkin mieleinen.
     
  4. moor

    moor 1st gear

    Urho Matti siis. No toisaalta venttiilikoneiston purku ei ole kovin iso juttu. Tuo governorin virittäminen tuntuu olevan melkoista mustaa magiaa. Ilmeisesti WOT vaihtojen saaminen +5000rpm tasolle tarvitsee painojen muuttamista, pelkät jouset ei riitä?
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Ainakin itse jouduin rukkaamaan painoja,on vieläpä kohtuu herkkä muutoksille joten ainakin vinku/pora jutuissa kannattaa edetä pienin askelin.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mistä se aski on lähtösin? Tai siis tarkotan vaan että yhden 350sen tein käppyrään ja ihan vaan vittuillessani sit läjäsin shitkitin "tiukimmalla" setillä plus kasasin sit vielä säädettävällä alip.modulaattorilla niin ei mun ainakaan tarvinnu koskea kuvernööriin muutakun vaihdoin shiftkitistä ne korkeimmille vaihtokohdille tarkotetut romut sinne ni olihan hulvaton kampe kun 307 kierti varmaan sen 5500 ennenkun vaihto ni kummasti joutu varomaan märällä asfaltilla jos kenkäs lämä tiskissä mutkaan :D


    Mutta sen mitä oon ymmärtäny ni noissakin on kuvernööreissä ja askissa itsessään pieniä muunnelmia eli jos on alunperin esmes diiselistä niin ei välttämättä sais ikinä toimimaan bensakoneen perässä mieleisesti inhimillisellä vaivalla. Tästä ei tosin ole omakohtasta kokemusta joten viisaammat kertokoon tarkemmin o_O
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    En tiedä mistä aski oli alkujaan lähtöisin,noihin vissiin vaikuttaa perävälitys ja paino jne.. Muistelen että jossain corvetessa ois ollu ainakin "tiukempia" governöörejä.
    silloin jonkun verran selvittelin asiaa.
    Sitten manualisoin auton ni vaihtopisteet on aina kohdallaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. moor

    moor 1st gear

    Oman laatikon alkuperä on myös tuntematon. BOP mallia joten voi olla myös kaiketi dieselin takaa? Tilasin governorin tuunauskitin ja Transgon recalibration shift kitin. Luonto ei anna vielä periksi viedä pajotettavaksi...
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Onhan sulla se säädettävä modulaattori? ;)
     
  10. moor

    moor 1st gear

    Juu, löytyy. Sitä en ole vielä ruuvannut suuntaan tai toiseen.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. moor

    moor 1st gear

    Vähän päivitystä tähän topikkiin. Vaihdoin Transgo 1&2 recalibration kitin ja uuden säädettävän modulaattorin (dual red stripe). Kickdown ei toimi edelleenkään kuin tietyllä nopeudella tiputtaen 3-2. Muutoin pelaa mukavasti, vaihtaa hyvin ja kun manuaalisesti käskee, vaihteet menee tosi napakasti päälle. WOT vaihdot edelleen n. 3000 rpm. Voisko tuossa olla joku 5.7DX koneen laatikko ja governor? Seuraavaksi ajattelin mitata paineet ja säätää modulaattorin. http://www.hotrodders.com/forum/t-350-governor-modulator-105697.html

    Tuossa linkissä nimimerkki Translabin ohjetta ajattelin kokeilla. Kokeilin summassa jo käännellä modulaattorin ruuvia tuloksella että säätöruuvi putosi jengalta alipainekellon sisään...
     

Kerro tästä muillekin!