Startti pyörittää hitaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 3.5.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se testeri on eri kun maavuotoon tai eristysvastukseen tarkotettu. Se paljastaa oikosulkulenkit käämityksessä. Jos sellanen ankkurikäämissä on, niin se on vainaa kokolailla. Ja just tehoton, mutta vie virtaa "koko rahan" edestä.
     
    Camino'79 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  2. lpr

    lpr 2nd gear

    Tuota just hain, kun en oikein muistanut. Oisko ketjun aloittajan startissa juuri tuo vika.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Luultavasti ei, jos alussa mainittu jänniteputoama pitää paikkansa. Enemmänkin voisi olla katkostyyppistä vikaa, eli tehoa ei irtoa. Näissähän yleensä on neljät hiilet, joista kahdella toimivalla se kyllä pyörii, mutta käyttäytyy noin. Toinen puolikas voisi olla pois pelistä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  4. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Tänään tarkastin sitten jakajan, ja kaikki siellä on kohdallaan, ei ruostetta, ei likaisuutta, kärkilevy liikkuu arviolta noin 10 astetta ja palautuu takaisin alkuasentoonsa. Käsikirjan mukaaan max. ennakko on 15 astetta 2000 rpm kohdalla. Kärjethän sieltä puuttuu, koska olen vaihtanut sinne Pertronixin eletronisen yksikön. Siltä osin tekniikka ei ole alkuperäinen, muuten kyllä.
    Koneen jäykkyyden arviointi käsin pyörittämällä täytyy jättää ensi viikolle.... ja siihen on varattu koko viikko. Vaatii hylsyn, mutta propelli on niin lähellä, ettei sovi mikään hylsyn varsi. Täytynee askarrella oma työkalu, muuten joutuu purkamaan koko keulapään. Iso auto, mutta ahtaat paikat.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just näin.
     
  6. T&S

    T&S Gearhead

    Oliko tuohon 2kV jokin erityinen syy, eikö 500V olisi riittänyt?
     
    Filth ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Voimavirtakoneet koestettiin 2kvoltilla järjestään. Syytä en tiedä sen kummemmaksi kuin että niin käskettiin tehdä. Oletan että syy johtuu siitä että lyö langasta läpi mikäli ei ole lakkaantunut kunnolla tai uraeriste ei ole kunnolla paikoillaan. Ns. Liimalangalliset koestettiin muistaakseni "vaan" 1,5kvoltilla o_O

    Muutama vuosi aikaa kun on tullut ammatikseen viimemmäksi käämittyä :D
     
  8. T&S

    T&S Gearhead

    Laadunvalvontana varmaan hyvä.
    Kyllä tuo käämijän ammatti alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä, ei taida tälläkään hetkellä kannattaa käämiä kuin erikoismoottoreita ja yli 20kW koneita.
    No, parinkymmenen vuoden päästä osaajat tekee hyvää tiliä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu kyllä se isäukkokin sano että alkaa olemaan jo turha käämiä edes 5.5kw vempuloita kun alkaa koi tusinamallit ainakin olemaan sen verran halpoja uutenakin. Toki kolmetonnarit ja kahdennopeet vielä kannattaa.

    Ite tykkäsin kyllä käämimisestä mutta ei sit kuitenkaan oo niin paljoa hommaa ja loppuviimeks ei siinäkään hirveitä haasteita oo enää sen jälkeen kun semmosen reilu 200kwattisen koneen on kääminy mistä mahtu konttaamaan läpi :D

    Mut oli se ihan kivaa ja eipähän jännitä sähköhommat nykyään ;)
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuriositeettina katsoin tuon startin speksit oikeesta 50 luvun korjaamokirjasta:
    Malli: FAC-11001H
    Hiilijousien jousipaine: 48-58 ounces.
    Kuormittamaton testi; amppeerit 70, voltit 6, rpm 4500.
    Vääntötesti: amppeerit 700, voltit 3.5, vääntö 14.5 ft-lbs.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. T&S

    T&S Gearhead

    3,5 v, 700A, sillä saa jo aika monen akun nöyräksi.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo 3,5V x 700A = 2,45 kW on aika lailla tuon kokoisen moottorin startin tehoksi normaali.
    Jos saisit mitattua starttihetkellä kaapelista pihtimittarilla virran ja akun navoista jännitteen ja jos ne poikkeaa paljon noista Powerstroken vinkkaamista luvuista, kertonee startin kunnosta.
    Tuohon hommaan riittävän tarkkoja pihtimittareita voi saada muutamalla kympillä ja siitä voi olla hyötyä muussakin vian selvityksessä.
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Mistä saa muutamalla kympillä 700A tasajännitettä mittaavan pihtimittarin?
    Tuo 2,45kW mittaustuloksena kertoo kyllä sen että startti on kunnossa mutta poikkeava lukema ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin sen että on vikaa jossain.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    No vaikka Biltemasta, mutta en jaksa alkaa vääntämään aiheesta, onko se riittävän laadukas tai tarkka tuohon hommaan ja tekeekö sillä mitään muuta kuin vahingoittaa itsensä hengenvaarallisesti. Ja pilaa tietenkin autonkin siinä samassa.:)
    Kun kuitenkin ammattimies tarvitsee Fluken, mutta niiden hinnalla saa jo muutaman uuden startin tuohon aloittajan vehkeeseen.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Oisko kallis uus startti?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo kuormittamaton testi kierroslukuineen olisi ehkä helpoiten toteutettavissa luotettavasti ja kertoisi eniten kunnosta. Siinä jo aika pienikin poikkeama kertoisi viasta.
     
  17. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Taisivat lopettaa näitten valmistuksen jo 50 luvulla. Toistaiseksi ei ole löytynyt edes kunnostettua. Muutama alkuperäinen, mutta kunnosta ei paljon takuita. Haku on tietenkin päällä. Monet ovat näköjään suosiolla rakennelleet 12 v starttipiirin.
     
  18. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Tuo onkin hyödyllistä tietoa. Tuossa on jäljellä vielä alkuperäinen tyyppikilpi, mutta ei saa selvää muusta kun sarjanumerosta. Ovatko nämä arvot jotakin korjaamon proseduureja vai mitä?
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos oikea malli on FAC-11001H, niin noitahan on myynnissä.
    Jopa fordin traktoreissa.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pepenavares tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!