GM taka-aksilat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sladiaattori, 12.5.2018.

  1. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    Opel Kapitän A pitäisi löytää uusi perä. Laitoin aikoinaan n.-79 bonnevillen b.o.p 10 bolt 8,5" perän joka sopi opeliin aika kivasti mittojen puolesta ja muutenki pelannu hyvin mutta..
    Se mikä vituttaa kun takana on se 5x5" pulttijako ja edessä 5x120=5x4,75" toinen asia on ne kaalattoman kokoiset 11" takajarrut ei meinaa pyörää saada mahtumaan pois pyöränkotelosta. Elikkä mistä USA GM:n kopan alta kannattaas ruveta kattelemaan uutta akselia joka täyttäisi toivomukseni 5x4,75" pulttijaon ja 10" takajarrujen osalta? Ja jottei menisi liian helpoksi niin mieluummin ei chevyn perää eikös niissä ole ne C-clipsut ja se paska vetoakselin laakerointi jossa laakerin sisäkooli suoraan vetarin karkaistuun pintaa vasten? Että mieluiten se b.o.p 10" leveys on tuossa opelin omassa perässä vetoakselien laipasta laippaan ilman rumpuja mitattuna 1573 mm tuota muutama sentti kapeampi olis ainavaan parempi. Rohkeasti vaan nyt ehdotuksia mistä buikista,oldsista,pontsosta lähden kattelemaan perää.. tietenki saa kaupata sitä alkuperäistäki Opelin v8:n 10bolt 8,2" aksilaa:oops:

    -Antti
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljon sulla tehoa jos c perä epäilyttää?
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eipä ole 35 v gm akseleita hajonnut,mikä niissä c klipseissä vaikeuttaa se opelin liikkumista,moni korjaaja saa uskomattomia asioita hajoamaan ja sitten on paska tuote,just kasasin jeepin perän,oli seppä ollut sielläkin asialla,ei pitäisi tehdä jos ei osaa eikä oikeasti viitsi opetella.mitä enemmän tietoa ja taitoa tulee sen enemmän huomaa ettei ole tietänyt paljon mitään.itse jättäisin perän talliin ja heittäisin sen opelin sulattoon pois perän päältä.
     
    Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sehän eskaloitui yllättävän äkkiä :odeek:

    Mutta jos haluat 4.75" jaon niin halvimmat perät löytyy kyllä caminon/malibun tms. Alta mutta ne on kyllä yleisesti ottaen kaikki niitä c-klippi periä. Mutta en mäkään kyllä ymmärrä että miksei semmonen toimis? Ainakaan mulla ei oo ollu mitään ongelmia siihen liittyen enkä ole kyllä kuullut että ois ollu muillakaan paitsi siinä vaiheessa kun lähdetään repimään liimaradalle ja on voimaa. Sillonkin tainnu enempi olla itse tasauspyörästöjen kuin c-klippien kanssa ongelmia ja saahan siihen perään asentaa c-clip eliminaattorit jos ne nyt niin kovin ahdistaa o_O

    Mutta noissa "pikkukoppasissa" vaan tahtoo yleensä olla se 7,5" perä mutta kestää sekin sen mitä sulla siinä kapitänissä laillisesti saa voimaa olla ;)
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No jos sulla on sopivan levyinen, välityksinen, lukkoinen, pyöränlaakerinen yms. akseli jo olemassa niin mikset muuttaisi siihen vetareiden jakoa, ja laittaisi siihen ne 10"-jarrut?

    Meinaan että kun vaihdat sen akselin toiseen niin aika monta muuttujaa on sit siihenkin tehtävä, kiinnikkeet ja kardaani nyt tulee nopeesti mieleen.

    Vois siis olla että olemassaolevan akselin muokkaus on helpompaa kuin toisen sopivan löytäminen?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mä kanssa komppaan 4deetä että jos sulla on siellä mieleinen akseli jne. Niin eikö ois helpoin käyttää vetarit koneistamossa? Ei liene kallis paukku? :)

    Kaverilla on toki caminon perä irtaallaan ni eiköhän siitäkin mitat saada jos semmosta mielit? Ja varmaan guuglella löytyy kyllä joku jenkkien foorumipellen lista missä on leveyksiä? ;)
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Nykyseen ja edelliseen ropposeen oon laittanu letukan 10bolt perän 4.75" jaolla. Leveydet sen 145-147cm laipasta laippaan, näin ulkomuistista. 70-80luvun elcamiino, 7.5" lautas pyrpylällä, 60luvun lopun chevy ii 8.2" pyrpylällä. Noh, kalliita osia ja c klipsit löytyy, mut kyl ne kestää. Mut jos sul on se joku 502 letukan motilla oleva kapitaani, ni funtsisin, et samaan konkurssiin se menis vaikka sellai fordin 9" peräkin...?
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No itseasiassa ei kovinkaan monessa jenkkivanteessa/perässä ole tiukka keskireikä että se nyt on vaan "mukavuustekijä" että siinä mielessä pärjäät pelkällä uudella pulttijaolla vetariin koska voithan sä käyttää vanhat pinnapultitkin :)

    Jarruja en ite ainakaan heti vaihtais pienempiin ihan jo sillä että sulla kerran on toimivat jarrut siellä.

    Mutta jokainenhan taaplaa tyylillään ja vaihtoehtoja on monia :)
     
  10. lpr

    lpr 2nd gear

    Ite kans muuttasin pulttijaon sopivaks, joko koneistamalla tai tilaamalla uudet vetarit. Jarruja en pienempiin rumpuihin vaihtais, mutta levyjarrut vois olla järkevät. Sais pienemmät ja ei teho heikkenis. Aika helppo rakennella itekin tai sit ostaa valmiin sarjan vaikka Wilwoodilta tms.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onkos siinä Opelissa lehtijouset? Niitä on suoraan sellasten kiinnikkeillä Camaroissa ja Novissa ainakin, vaan osuuko nekään kohdalleen. Sit on paljon Oldseja ja sellasia tukivarsilla ja kierrejousilla.
    Mulla olis melkosen romukasan alla yks Novan lehtijousiperä 7,5" kunnostetulla kartiolukolla. Ja siihen olis jo sovitettuna 8.2 perästä muistaakseni just 10" jarrukilvet. Ja 4.75 jakoset vetarit. Välitystä en kyllä muista, mutta tuskin tiuha. Enkä pelkän mittaamisen takia viittis kyllä kaivaa sitä ihan hevillä esiinkään.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yritän kattoo, saisko siitä minkään osan näkyviin ilman tallin tyhjennystä... Jos edes ton koodin.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    1st gen Chevy II aika tarkkaan 145cm laipasta laippaan
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minulla oli -63 4 pulttinen rumpu ;)
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, lisäys edelliseen, '64-'65 Chevy II...
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No en kyllä ehtinykään. Metsäkone niisti meiltä sähköt moneks tunniks, mikä ei ollu yhtään eduksi ehtimiselle.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko tossa läjässä sopiva.
    [​IMG]
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tällaiset perät ole se mun juttu eikä ole näistä nippelitietoa.
     
  19. Turnn

    Turnn Gearhead

    -60/-70 luvun vaihteen chevellen 8.2 perä 154,5cm laipasta laippaan. Vissiin kaikissa -68-72 GM A-bodyissä sama leveys
     

Kerro tästä muillekin!