Lisää jäähdytystä Vanin laatikkoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja BelAirVan, 19.5.2018.

  1. BelAirVan

    BelAirVan Gearhead

    Chevy Van, 1999. 6,5 TD, jonka perässä on ilmeisesti 4L80E? Onko noita muunlaisella lootalla olemassakaan?

    Laatikon öljyt kiertää syylärin läpi, jonka jälkeen on "sarjassa" pieni (n.15x25 cm) erillinen jäähdytin syylärin etupuolella. Liekkö tämä ihan jopa alkuperäinen asennus.

    Autolla on tarkoitus raahata 1000-2000 kg venetraileria ja olen nyt muutaman ekan ajon jälkeen huomannut, että taajamassa moottorin lämmöt tuppaa nousemaan sadan asteen tietämille. Matka-ajossa ei lämmöt ole ongelma, kun turbiini on lukossa ja ajoviima jäähdyttää tarpeeksi.

    Olisiko täysin kuollut idea laittaa laatikolle oma iso jäähdytin syylärin etupuolelle ja "ohittaa" syylärin kierto? Samalla ajattelin laittaa laatikon öljypohjaan oman lämpöanturin ja mittarin kabiiniin. Jos lämmöt meinaa edelleen nousta kyläajossa olisi tietty mahdollista lisätä laatikon jäähdyttimelle oma flektikin...

    Piisaisiko tällainen jäähdytin tähän tarpeeseen: https://www.uspartsperformance.fi/trans-cooler-10-x-15-875
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Voisko yks idea olla laittaa ensin se lootaöljyn lämpömittari niin selviäis onko lisäjäähdytykselle tarvetta?
     
    kapa73 ja Jsp tykkäävät tästä.
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita vaan se lisä jutska,loota tykkää viileemmästä öljystä,eikä haittaa edes talvipakkasella,muutama km alussa pitenee lukitus hetki pakkasella alussa .
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    hantta tykkää tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Saako moista isommilla lähdöillä? Moottoriöljylle.
    Toi siis oikasee tosta paluupuolelle palikan sisällä jos ei oo tarpeeks lämpöset? Ettei vaan sulje kiertoa kokonaan?
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin, asiastahan on jo faktatietoa :(
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jaa, ookko polttanu laatikon vai jumineen termarin takia?
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Asiasta on keskusteltu alueella hyvinkin kärkkäästi tovi sitten, joku viisaampi voi antaa linkin keskusteluun, ja oma mielipiteeni on, että nykyisen lisäjäähdyttimen tilalle isompi, jos lämmöt nousee, eikä termostaattia tarvita, kuin arktisissa olosuhteissa ;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mulla vähän sama homma suunnitelmissa th400 kanssa ja heräs kysymys että haittaako että laatikolta lähtevään metalli linjan jälkeen letkun koko pienenee 1-2mm?
    Haluaisin prässätyt linjat vakioiden jatkoks mutta ei löydy kun pari millä pienempää linjastoa paikalliselta ikh myyjältä...
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on tollanen linkin termari mopossa. Motoröljyn lämmöt nousi helteellä apaut 115C:n tuntumaan vaikka ei juuri mailaa saanut. Kestäähän synteettinen öljy enemmänkin reilusti mutta tuollainen oli tallin seinällä niin tälläsin kiinni pikku jäähyn jatkoksi.

    Muistaakseni tuolle luvattiin muutamakymmenen tuhatta aukeamiskertaa.

    Noihan toimii jotennii nin että kanava on auki kyllä jäähylle mutta öljy menee lyhempää reittiä. Kun öljy on 82C niin termari sulkee lyhemmän kanavan ja öljy kiertää jäähylle. Jumi ei siis aiheuta tukosta.

    Tässä vähän tyyriimpi termari pikkasen eri lämpöarvolla.

    https://jagg.com/products/4050
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sitä lootaa saa liian kylmäksi vaikka olis kunka iso jäähy mutta moottorin lämmöstä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä lootan suuntaan.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pistin letkujen lyhyyden johdosta lootajäähyn syylärin takapuolelle eli konehuoneen puolelle.

    Mikä lie ero jos se ois keulan puolella? Ja on ainoa jäähdytin öljyille ei ole "sarjassa" syylärin öljynjäähdyttimen kanssa.
     
  14. BelAirVan

    BelAirVan Gearhead

    Mie luulin, että siitä yhteisestä syyläristä olis loppunu jäähdytysteho, kun siellä kiertää laatikon kuumat öljyt? Ja että siks koneen lämmöt olis läheteny nousuun. Tänään tosin lämmöt ei noussu kylällä vene perässä kuin reiluun 90 asteeseen, kun ne oli matka-ajossa noin 80 astetta...

    Pitää nyt joka tapauksessa leipasta sinne laatikolle se isompi jäähdytin ja laittaa ne lootaöljyt kiertämään ainoastaan sen kautta. En taida kuitenkaan noin hienoja virityksiä tehdä noiden termostaattien kanssa :)
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    BelAirVan ja Filth tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!