-65 Valiant projektointia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 5.4.2018.

  1. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kuten sanottu, se "pikkasen" on venyvä käsite... :D Kun ottaa huomioon mitä se on tehtaalta lähtiessä tuottanut (lähinnä pakokaasua)...
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    näimpä se on
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    satahevosvoimaa hyvällä tuurilla ja mustaa putkesta vaikka onkin pensavehe:D
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ei suinkaan. Vaihdat Dartin ja sarkkerin tekniikat vaan päittäin. :rotfl:
     
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    ei luumua isolohkolla ruveta pilaamaan? hommaan siihen sedrikin tiiselin:rotfl: ei vaan koneistan kajahtaneen slantinlohkon uusiksi ja tilaan uudet kanget:odwink:
     
    foxkiller, FuryIII '71 ja MJF tykkäävät tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Lähtihän ne viimeisetkin männänrenkaat, pikkupätkinä kaivamalla kylläkin. Hassua että yhdessä männässä oli noinkin umpijumissa kun kaikki muut oli irti. Kannen olisin kasannut samalla, mutta venttiilikiilat olikin rouvan autossa sen työmaalla :poff:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Otin sitten öljypumpun työnalle. Tai seittemän :odbiggrin: Kohteeksi valitsin moottorin ilmeisesti alkuperäisen alumiinirunkoisen pumpun. Runko itsessään oli hyvässä kunnossa ja sai saman käsittelyn kuin öljykanavat lohkossakin. Käteen sattui 12mm poranterä niin täräytin sillä pääkanavista läpi, jossain kohti vähän ahdisti ja lastua lähti. Risteyskohdat ja mutkat pyöristin reippaalla kädellä. Tyhjään poteroon tein öljyuran, pitää varmaan vielä laittaa pilli varalta ettei laske pääkanavaa sen kautta tyhjäksi. Tämä siis pumpun rattaalle tehtyä ruiskua varten. Samalla ihmettelin eri pumppuja, aika ahtaat on paikat joissain. Kuvissa orkkis alupumppu, joku kuuspulttinen rautapumppu ja Dutran tekemä uus pumppu. Rautapumpun imupuolen kanava on varmaan kolmasosan alupumpun kanavan koosta :odeek:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, ImpJay, 12345678910 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eilissä päivänä kerkes taas touhuamaan. Öljypumppuun tuli sitten kuitenkin sisuskalut toisesta pumpusta. Käyttöakseli tuli vähän pitemmälle ja otti kanteen kiinni, mutta muuten meni heittämällä.
    Kanteen tuli 340 vakiojouset ja cromimoly-retainerit. Asennuskorkeutta piti vähän passata, millin shimmit jousien alle. Nämä olikin jo aikasemmin paikallaan kun kansi oli ajossa. Kaikki muut vanhat jouset, retainerit, kiilat ja shimmit oli laatikossa, paitsi just yks shimmi oli joutunu hukkaan. Eikä paikallinen myyjä enää tuntunu myyvän näitä. Prkle. No kun kerran oli taas talliaikaa niin kasasin ilman yhtä shimmiä että saa hommat eteneen, pitää muistaa vaan laittaa se ennen kun rupiaa käynnisteleen :p Tarvii varmaan tehdä vanhasta keinuvivusta jousenpuristustyökalu millä saa purettua paikalleen. Kansi tulikin sitten nostettua paikalleen ja väännettyä momenttiin. Puristussuhteeksi tuli nyt tarkistusmittausten jälkeen 10,1:1. Nokan ajoitus tuli myös tarkistettua, intake centerline on 103 astetta ja joku laskuri antoi dynaamiseksi puristussuhteeksi ~8,1. Pitää kyllä vielä pyörittää uusiksi ja miettiä tarviiko kääntää johonkin suuntaan... Yläkuolokohdan merkinkin tarkistin, tässä versiossa on irtolätkä jakopäänkopanpultin alla. Vähän oli vääntynyt jossain välissä, takaisin vääntämällä oli merkki kohdallaan.

    [​IMG]

    Jokohan nuo kohta joutaisi kesärenkaat vaihtamaan alle, vappuna tuli rapisteltua nastoja reilun sadan kilometrin lenkki. Takarenkaat pitää vaihtaa vanteille ja eteen hommata uudet kumit. Viime syksynä meni joku kivi toisesta eturenkaasta läpi lentokentällä. Paikka piti sen loppusyksyn, mutta talven aikana oli tyhjentynyt. Johan nuo olis muutenkin vaihtokunnossa, samat renkaat ollut alla 2011 kesästä.
     
    Seevu, Make500, foxkiller ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Moottorin osien hiekkapuhallusta ja putsausta. Öljypohjassa oli sen verran rokamaa että ruuttasin epoksit täytteeksi. Aamulla sitten vähän hiontaa sille, teippausta ja punaista pintaan moottorille.

    [​IMG]
     
    Seevu ja PPRCuda tykkäävät tästä.
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Näyttäs olevan kuiteski toi riehuli imusarja.
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Riehuli imusarja?
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Se on tuo venemoottorin imusarja edelleenkin tässä. Eroa tavalliseen supersixiin on ettei ole egrrää, vaan samassa kohti on alipainelähtö ja kaasarin kohdalla alapuolella vesikierto pakosarjan lämmityksen sijaan.

    Osat ja moottori sai punaista pintaan, komia tuli vaikka ite sanonkin :)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, LPV, Petri R. ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eilen pyörittelin vielä nokan ajoitusta. Eihän nuo edelliset mittaukset pitäneet paikkaansa, tai sitten muisti petti laskurin kanssa naputellessa viimeksi. Dynaaminen puristussuhde olikin 9, eikä 8 niinkuin viimeksi jostain syystä sain. Tämä on kait normibensalle liikaa, joten myöhästin nokkaa sen verran että puristus laski 8,5:teen. Sitten saikin kasata osia paikalleen, vielä tais jäädä öljyn imuputki, öljypohja ja moottorinkorvat irti. Ja venttiilikoneisto, pitää vielä penkoa hyvät keinuvivut. Osa tämän moottorin keinuista oli aikalailla kuluneita. Jos ei ihmeitä satu niin ens viikolla pikkulohko pois ja kuutosta tilalle. Nokkarattaan pultin prikka piti vaihtaa toisesta. Yks tapaus oli kerran että prikka ei peittänytkään tappia niin tappi nousi pikkuhiljaa ylös ja jako sekaisin. Tämän alkuperäisellä prikalla olisi ollut tämä mahdollista...

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, foxkiller, -nikke- ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mylly olis nyt asennusvalmis, viimeiset metrit toistaiseksi ajettu kasikoneisena ja peruutettu nosturille. Aamulla sitten pikkulohko pois ja kuutonen tilalle :odcool:
    Kolmesta sarjasta keinuvipuja sai yhden kohtalaisen hyvän sarjan, kuluneita meinasivat olla. Keinuvipuakselia pitänee vähän korottaa shimmeillä, aika auki piti ruuvit vääntää ennen kuin sai välystä. Samallahan sen yhen puuttuvan venttiilijousen shimminkin laittaa kun pitää käyttää vielä akseli irti... Pultteihin pöläytin vähän mattamustaa suojaksi, ei niissä tuo punainen kuitenkaan pysy kiristäessä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, wilburi, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ja sinnehän se meni. Itse moottorin laitossa nyt ei ollu mitään ihmeellistä, onhan se jo tuolla ollut aikasemminkin :) Vauhtipyörä ja kytkin tulee pikkulohkon perästä. Vauhtipyörän keskireikä olikin isompaa mallia niinkuin uudemmissa kuutosissa. Tarvi laittaa sorvarille tilaus adapteriholkille. Laturi oli kans hukassa, hihnapyörät, korvakot ja hihnakin oli yhdessä kasassa tallessa. Parin puhelun jälkeen se löytyikin naapurin Valmetista, olivat laittaneet siihen isän kanssa kun lojui joutilaana. :odbiggrin: No pitää sovittaa tuo pikkulohkossa ollut Nippondenso tähänkin.
    Samalla kun konehuone oli tyhjänä, oli aikomus vaihtaa tehostettu simpukka. Mutta jemmassa oleva simpukka olikin isolla poorilla oleva, eipä tarvi earlyyn laittaa semmosta.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kampuran holkki tuli heti eilisaamuksi sorvista, samalla reissulla vein pakosarjan laipat oikaistavaksi. Hitsasin putkenpätkät kiinni niihin, kokonaisina niitä onkin paljon hankalampi laittaa jyrsimeen kiinni oikaistavaksi. Hatun nosto nimerkille Coronet65 kun on kerennyt tekeen koneistuksia sitä mukaa kun niitä on ilmennyt :cool: Syyläri on Champion, muistaakseni uudempaan a-koriseen tarkoitettu. Kiinnitysreijät on vähän eri kohdissa, mutta hyvin oli tilaa porata uudet. Alavesiletkun lähtö oli isompi mitä piti, hitsarillakin sattui olemaan aikaa hitsata sopiva odottaessa :) Uudemman mallin alavesiletku varmaan sopisi nyt suoraan paikalleen, mutta eipä sitä nyt tähän hätään ole, niin se tuli kahdesta pätkästä. Samoten ylävesiletkukin, kahdesta slantin vakiosta. Olishan tuo mukavamman näköinen kun olisi yksiosainen, mutta mistäpä tuon keksii sopivan. Aamulla sitten pakosarjan tekoon.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, mikkis83, jariha ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. jariha

    jariha Double Gearhead

    hyvältä näyttää;)

    ot: mites päin tuo meni tuo kampuran holkki oliko -68? vanhemmassa slantissa isompi vauhtipyörän keskireikä vai toisinpäin?
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Oliko se just se 68 kun muuttuu. Vanhemmissa slanteissa on pienempi ja uudemmissa sama kuin kasikoneissa. Kasikoneiden pulttijako on vähän eri, yks pultti eri kohdassa. Earlypikkulohkon vauhtipyörä on saman kokoinen kuin slantissa, mullahan oli slantin vauhtipyörä johon oli se yks reikä porattu eri kohtaan.

    Vähän sai koulupäivän aikana tehtyä. Nyt poikien kans yhdessä kesälomalla niin ei taija keretä niin talliin :cool:

    [​IMG]
     
    Seevu, jariha, Kahvipoika95 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. jariha

    jariha Double Gearhead

    Toinen ot? Meneekö earlyyn ns. Aspenin öljypohjalla? Eli se missä on öljypohjan kylessä tyhjennysroppu?? Ois svappia tossa tulossa;)
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=3337

    Piti tarkistaa ettei ulkomuistista puhu puutaheinää :) Tuola on öljypohjista juttua ja meinaavat että earlyn oman lisäksi 70-luvun loppupuolen öljypohja olis ainoa mikä sopii :) Jos Aspenin myllyn meinasit swapata niin siihen tarvit isoreikäisen vauhtipyörän.
     

Kerro tästä muillekin!