Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Seuraavia välineitä käytin:
    - Motonetin halpa vasara ja vastinsarja. Vasarat oli kai ihan ok, vastimissa on paljon epämääräisyyttä muodoissa. Toisaalta, ei haittaa, voi surutta muotoilla niitä lisää tarpeen mukaan. No vaikka rälläkällä
    - Rälläkkä, pellin leikkaamiseen tietty
    - Kuminuija, havaittin että tällä on helppo taivuttaa pelti vasteen päälle tuota reunan pyöreää pokkausta tehdessä
    - Ruuvipenkki, tai kolmas käsi esineiden pitelyyn
    - Bilteman halpa kuonahakku. No kun se sattu oleen pöydällä niin aattelin että lyödään ny tuollakin. En muista mitä sillä löin, ja varmaan olis paree kun ei olis lyöny
    - Tietenkin tussia merkkaamiseen ja aaltopahvia sapluunan tekemiseen
    - vesivaneria, olisko ollu 12mm paksua, josta tein vähän jäykemmät sapluunat.
    - ruuvipuristimia joilla pällin saa vanerien väliin, jos tykkää vaikka lokasuojan reunan taitoksen vasaroida levyjen välissä. En ehkä heti taittaisi täyttä 90 astetta, vaan sellaisen "raakavedoksen" ensiksi ja viimeisenä viimeistellä tuo kantti kun muut linjat on haettu
    - jonkin verran aikaa ja viitseliäisyyttä ja alkeellista ymmärrystä..jostain.
    - Niin ja onhan mulla vielä muotokampa jolla sai tarkistettua "ollaanko jo perillä". Mallia motonetin halpa 125mm leveä

    Olis kiva kun olis, mutta ei oo kun ei oo:
    - kutistin-venytin olis kiva ja nopeutais varmaan jotain kohtia, vaan helpottaa kummasti kun ei ole sellaista laitetta.
    - sikkikone ja sorvi jolla pyöräyttää lokasuojan kaaren pokkausta vastaavat rullat, ai että olis kätevä, vaan onneksi ei oo. Olisi sekin vaan tiellä.. ja joutuisi tekemään suoraa ja tasalaatuista jälkeä.
    - Tarkka silmä ja enemmän viitseliäisyyttä

    Rockautosta saa 72-76 dartin takakylkiä hintaan 117,96 usd plus rahti-tulli-alvi jne.. Että jos hyvän haluaa. Jos taas on käsissä tällainen perunasäkki ja haluaa koittaa tehdä itte, niin vasara heilumaan vaan.
     
    Muokattu: 18.1.2018
    Saetkae ja Rotten tykkäävät tästä.
  2. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    No sikki löytyy. Ja sorvi on naapurilla. Kyllä on tullut lazzen videot katottua. Varmaan vain ruveta kokeilemaan
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mihinkäs me jäätiin?
    No apukuskin puolelle tuo takalokarin osa tuli sitten taiteiltua paikalleen. Tuli mun mielestä ihan hyvä.. no hyvä ja hyvä, eihän se ole sinne päinkään kun alkuperäiseen vertaa, mutta okei riittävän lähelle. Kuskinpuolellekin tein korjauspalan, mutta jätin asentamatta. Saa edellisten seppien tekele tämän kesän vielä olla, monella kitillä peitettynä. Sekään ei ole sinne päinkään mutta kun siellä alla on kuitenkin rautaa, eikä ruostetta, niin menköön. Etulattiaan tuli myös laitettua pieni lappu ja eturunkoon siihen etujousen takakiinnityspisteeseen kanssa. Kai sinne kontin pohjaankin varapyöräkoteloon piti joku lappu laittaa ja tehdä uudet tankin kiinnikkeet.
    Kun siihen piti jotain pokkausta tehdä jäykisteeksi, ettei jää ihan flop flop boing boing lötköksi niin pistin vanerin päälle kiintoavaimen, pelti päälle, puristimilla reunoista kiinni ja vasaroin peltiin kiintoavaimen muodot. On muistaakseni 15 ja 17mm kiintoavaimet siinä pokkauksessa. En oo ihan satavarma enää. En tiedä tuliko hyvä mutta on ainakin uniikki.
    Uniikki ja uniikki. Onpa hullutkin erityisiä tapauksia mutta ei se niistä järin hyödyllisiä tee.
    Kaikkiin osiin laitoin sinkkispräytä "pohjamaaliksi" sinne takapuolelle jäävään osaan. Ja kotelosuojaa ja ties mitä ruikkua, josko se vähän hidastaisi uusintaottelua hitsausvehkeen kanssa.
    Taakse taaemmat jousenkorvakot löyty käytettynä, samalla tuli uudet puslat jousien takapäihin ja näihin kiinnikkeisiin. Jarruihin tuli taakse uudet kengät ja rumpuja "maatilasorvasin" hiomapaperilla, jotta olisivat vähän karheammat. Kuulemma niin pitää tehdä.
    Etulokarin helmaan piti vielä tänään pikku paikka lätkästä katsastusmiehen riemuksi. Ruma tuli, mutta ihan sama. hyvää siitä lokarista ei muutenkaan saa enää tekemälläkään.
    Nyt olis auto liikennekäyttöönotettuna, voi vähän koeajaa tässä kylätiellä. Ja sit pitäis käydä tappamassa katsastusmies nauruun ja myötähäpeään.
     
    wiwwe, Camino'79, 12345678910 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ei lähtenä käyntiin. On talven mittaan menny kaasupolkimesta tuntuma kun ei noilla nykyaikaisemmilla ruiskuhärveleillä tartte kaasun asentoa aatella starttaillessa.
    No nokisethan nuo tulpat oli. Eipä tarvinnu mennä kuin yhden poikki niin homma kusee reisille.
    Hyllyssä olis leppäjeepin 307:n tulppia satsi. voisko siitä lainata? koneessa oli championin RN14YC ja hyllyssä olis RC12YC5. Jenkat vaikuttaa samalta mutta tuo 307:n tulppa on kylmempi ja siten varmaan lyhyt ikäisempi


    valtakunta sytytystulpasta
     
  5. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Jatkoo aatellen: ku vaihat tulppia seuraavan kerran, niin säästä pari vanhaa ja pidä takaloosterissa vaikka...

    Ite oon aina pitäny varatulppaa tai paria mukana, koskaan ei tiiä millon niitä tarvii!
     
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kuin myös tulpanjohdot ja jakajan kansi sekä pyörijä. Ei matka katkee jos vaika johto palaa kiinni pällisarjaan tai jotain muuta sellaista sattuu
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Aikanaan kauan sitten vuonna 1992 huhtikuussa oli Lahden keskustassa autoliikkeessä myytävänä vaaleankeltainen 4-ovinen Dart 360:lla, mutta se oli vm. 1972. Sveitsissä kai kasattu, VIP-malli, levyjarrut edessä. Mutta hirvittelin pakkelia ja jäi ostamatta. Ehkä olisi kannattanut ostaa; ostin Chevy II:n, josta oli iloa ja raivoa 12 vuodeksi, eikä kaduta sen myynti pätkääkään vieläkään, vaikka olikin nopein auto, joka mulla on ikinä ollut. Noi korjauspalat näyttivät minustakin ihan hyviltä, mitä teit. Tsemppiä projektiisi!
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Eihän se käy jos ei saa bensaa. Tänään avattu ja pikaisesti putsailtu kaasari, vaihdettu pensansuodatin ja suotimelta kaasarille menevä letku.. vaan... kävin koeajolenkillä (lykkäsin sen 307 oldsin tulpan yhteen reikään että pääsi koittaan miten jarrut ottaa kii, puoltaako)
    No sinne se hyyty. Alkumatka, about 1,5 km meni nätisti. Kotiinpäin tullessa pääsi varmaan puoleen väliin ja meno hyytyi. Pikainen tutkiskelu. Ei, kiihdytyspumppu ei lykkää mitään. Kävellen kotiin, kotoa "varaosakaasarista" toinen kansi käteen, bensakanisteri, työkaluja, pikku kaatokannu ja pieni suppilo, hinausköysi ja migin lankaa mukaan ja autolle. ei auttanut kaasarin kannen vaihto (mä aiemmin päivällä olin näkeväni että ne aiemmin paikallaan olleen kaasarin kannen neulat jumi kiinni asentoon). No suppilon avulla kohokammiot täyteen bensaa ja menoksi. Pari kertaa sai kotomatkalla pysähtyä täyttämään kaasaria mut pihaan pääsin.

    Josko huomenna aamusta kerkeis irrottaa bensaletkun suodattimelta ja lykätä paineilmaa tankkiin päin. Tankissa ON roskaa ja liekö nuo tukkineet jotain tässä kun tätä laitosta on tullut käyteltyä.
    Autossahan on jokin sähköinen bensapumppu, mutta olen antanut ymmärtää että se joko toimii tai ei toimi. Ei se kyl missään kaaressa sitä bensaa lykännyt letkusta kun päivällä koitin senkin tarkistaa että tuleeko, mutta tuli kuitenkin.

    Harmittaa. Huomenna pitäs päivällä lähteä vähän kesälomareisulle ja lauantaina tai viimeistään maanantaina auto pitäisi ajaa savosta eteläpohjanmaalle jos meinaa tällä veekasi summer miittiin.
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ihan perse päivä töissä mutta dartin sain leimattua heti aamusta :odcool:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kävikkö Nurmon A konttorilla?
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kulla. Het aamusta yritin kylmäverisesti murhata katsastushenkilön nauruun ja myötähäpeään vaan tällä kertaa selvittiin ilman ihmisuhreja
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jep, pisti Nurmontiellä silmään, hyvin oot paikat kattellu ku meni ekalla läpi.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Toimiiko loota?
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Lootaha toimii. Oli hintansa väärti hankinta vaikken yhtään muista mitä se maksoi
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No halpahan se oli :) Hyvä että toimii, enemmin siitä on iloa noin kuin hautoa vuositolkulla tallissa...
     
  16. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Dödö vaan otti ja toi meidät v8 summer meettiin himokselle. Ja hienosti on pelannu, mitä ny pakoputket tahtoo raapi maata. Viikolla vaihdoin vanhan sähköflektin tilalle motonetin 40cm imevän mallin. Hyvä hankinta.
    Ny tarttis vähä lisää atffää lisätä lootaan taikka sitten ottaa olutta. Vaikia valinta
     
    -nikke-, isalmela, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Juhannukselta asti auto on lähinnä seisonut työjuttujen takia. Tai no on se kai lirauttanu jonkun tipan aateeäffää rikkaruohojen kiusaksi. Eilen ajelin auton taas savosta pohjanmaalle, aikomuksena tutkia syvemmin venttiilikoneistosta kuuluvaa naputusta. Noh. venttiilivälys mitataan rullamitalla, ja koneessa on sentään hydraulinen nokka. No ei ny ehkä rullamitalla mutta löysät oli. Tönärin mittaus työkalun jo viikonloppuna tilasin ja nyt pistin uudet keinut ja keinujen akselit tilaukseen. Ihan vakio kamat. Koska budjetti. Vanhat oli kulahtahtaneehkot..luulisin. No sormella koittaen ihan selvästi oli monttua kulunut akseliin ja lie keinuissakin jo ajan hammas nakertanut. Joten päätin etten nyt kasaa vanhoilla osilla kun uusiakin on saatavana
    Niin olishan tään voinu jo aiemmin ottaa työn alle mutta...ööö.. en keksi oikeen hyvää tekosyytä.
    Tietenkin kun nyt saa venttiilikoneiston timmiin kuntoon niin saattaa löytyä joku hevonen lisää (kun venat aukee silloin kun pitää eikä silloin kun huvittaa), mikä on tietenkin hyvä. Saa enenmmän savua renkaista
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kohta edellisen kirjoituksen jälkeen startti antautui ja auto jäi seisomaan loppu kesäksi. Nyt on taas pukattu talliin ja moottori sekä loota ovat oudosti hypänneet pois tilastaan. Loota lattialle seinän viereen ja moottori pukkiin. Seuraavaksi pitäisi lykätä auto toiseen talliin missä irtoaa vielä etuakseli ja alkaa eturungon kokoon liimailu. On muuten hiukan heikossa hapessa olevinaan tuo kuskin puolen eturunko. miten tämä auto on voinut pysyä edes kasassa?

    Tekniikkaan on suunnitelmissa päivityksiä sen verran että nokka ja nostajat vaihtuu. tai ainakin nostajat. olevinaan jotenkin olivat löysiä osa noista compin magnum nostajista ja internetin mukaan muillakin ollut niissä ongelmia. Kannet pitää nypätä irti ja käyttää koneistamolla. Tai jotain pitää keksiä sille että venttiilien asennuskorkeus ei täsmää, osa on syvemmällä kuin toiset ja siksi jäi välystä keinun ja venttiilin väliin.
    Laatikko saa osakseen ainakin sellaisen huolenpidon, että edes yritetään saada se pitämään öljyt sisällään. osa öljypohjan pultin kierteistä on korkannut. No jotku helicoilit sinne ja menoksi.
    Saattaa tuossa tekniikassa muutakin tapahtua, mutta hitsaillaan nyt ensin. Sitä ei osaa sitten kukaan sanoa koska auto on seuraavan kerran ajossa. Ei ainakaan tänään
     
    tzampy, isalmela, -kk- ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Long time no see.
    Eipä ole tallissa paljoa tapahtunut, pakkaset ja muut elämän "kiiree" on pitäny "kiireisenä".
    Sen verran on hitsikolvia ulkoilutettu että kuskinpuolen etusisälokari on saanut uutta peltiä.
    Tänään nyppäsin etuakselin irti. K-palkki oli kiinni lähinnä etummaisilla kahdella pultilla ja pienellä hitsisauman pätkällä. Kuka hitsaa K-palkin runkoon? Sinäkö? HÄPEÄISIT!

    Taaemmat K-palkin kiinnityskohdat rungosta ovat ikään kuin hävinneet melko pitkälti. Hieman vaan hirvittää ajatus että tällä on silti ajettu, ja lujaa.
    Josko setä pääsisi viikonloppuna talliin katsomaan miten ja mistä sitä lähdetään uutta runkoaisaa muotoilemaan. Ei mee ihan vaan niin että "hyvä siitä tulee kun sen maalaa", mutta paljoa ei silti tarvi paikata, varmaankaan, kun vaihtaa kunnolla suurina paloina

    Koneesta on nypätty kannet pois. pytyt on silmämääräisesti ihan hyvässä kunnossa. Kannet pitäis käyttää koneistamolla tuon venttiilien asennuskorkeusjutskan takia. Jos nyt tässä jossain kohtaa jaksais keritä semmosia.
     
    12345678910, tzampy, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    facebookiin tuli jo laitettua, mutta laitetaan tännekin:

    Halutaan vuokrata pikkulohko kone tai kone ja 727 loota

    Etelä-pohojammaa


    Tarttis saada kesäksi auto ajoon mut en tiedä riittääkö fyrkka oman koneen kotjaamiseen.
    Tarttis jonkun väliaikais motin dartin keulalle. Nyt mulla on 360+727 mutta jonkin korvikemoottorin tarvisin ainakin alkukesäksi.
    Tarjua mitä sulla on. Ei muita kriteerejä kuin että ns. toimiva kone joka sopii heittämällä 360 tilalle.
    045-xxxxcx

    Katotaan jos tälleen sais auton ajoon ja vois tehä tuon oman koneen ihan rauhassa vuodelle 2020 sellaseen kuntoon että appajee
     
    Muokattu: 24.2.2019

Kerro tästä muillekin!