Ford Elite 1976

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja NorthElite, 18.11.2016.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä en ymmärrä iloisten naisten paheksuntaa yleensäkään...:)
     
    NorthElite tykkää tästä.
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sama homma. :D

    Ja hienoa jälkeä tosiaan!
     
  3. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Aikaa vierähti, kun rakentelin väliprojektina parista ruttutukun rusinasta kulkuneuvoja jälkikasvulle :)

    Jotain taas päässyt Foordillekin tekemään. Maalia on saanut maskin runko, vilkun kehykset, puskureiden lisäosat ja jotain pikkuhiluja. Osa oli pohjatöiden osalta vähän haastavia ja hitaita tehdä.

    Elitessä on isot puistonpenkkipuskurit. Takapuskurin päällä on 20 senttiä leveä kuminen "lista" ja samoin jokaisessa kulmassa on muotoon valetut joustavat kumi/muovi "somisteet". Jostain syystä etupuskurin päällä oleva poikkeaa linjasta ja edessä puskurin päällä makoilee peltinen peitelista.

    Osat on puhallettu puhtaaksi. Kumiosien maaliin lisäsin pehmennysaineen ja pohjustin osat muoviosille tarkoitetulla primerilla. Ensimmäisen maalauksen jälkeen pinta jäi karkeaksi, mutta välihionnalla ja uudelleen maalauksella sain kumiosat siedettävään kuosiin.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    12345678910, Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Kylläpäs on tosiaan aika Eliittiä tämä rakennusprojektisi! Kivaa, kun olet valinnut erilaisen automallin, kuin muut. Ja itse olen ainakin yrittänyt henkisesti kasvaa, tai saada vähemmän sakkoja keskittymällä just näihin isokokoisiin leppoisiin laitteisiin, tulee vähemmän ylinopeussakkojakin. Mutta hienoa työtä siis!
     
    NorthElite ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyllähän näillä sutenöörimalleillakin kortista eroon pääsee, johtunee varmaan et Fordit nyt muutenkin kulkee... Olikohan esim. jossai tampereen seudul melkosen äkänen Futura...
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Futuragen Futura on jotain 1350 kg tai jotain, fox-koppainen ja noin kaksi pykälää pienempi vehje, joten ei se ihan vertailukelpoinen ole. Toisaalta tottakai jos samalla reseptillä, kuin mikä siinä Fururassa oli 351, tekisi jonkun stroukatun 385-sarjan koneen, mitälie 600 cid, niin kyllähän sellaisellakin varmaan kortin hyllylle tosiaan saisi. Mutta siis näillä kun ei ihan pakko ole niin tehdä. Minulla on siis yksi autoista 78 LeSabre coupe, joka painaa 1730 kg ajokunnossa ja se on 15 kg vähemmän, kuin esim. 1971 Charger tai 30-40 kg vähemmän kuin Buick GS '71. Mutta näillä "suternööriautoilla" siis voi lähteä valoista ihan lunkisti. Chargerilla ja GS:llä sopii tyyliin AINA lähteä lämä tiskissä. Ja se on monilla ihmisillä mielikuva. Että nopean näköinen auto on aina nopea ja vastaavasti tyylikäs auto on, well, tyylikäs.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No nythän sieltä lyötiin luu kurkkuun... No ei, humoristista väliaika läppäähän tämä tähän rakentelun väliin vain on....
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    heh, eipä mitään - tykkään nimittäin siitä Futurasta aika kovasti ja jostain Ford-kerholehdestä mistälie luin varsin perusteellisen jutun ja se on sen tyylin autoksi aika kova vehje toki. Vaan nytpä annetaan areena taas pohjoiselle eliitille!
     
  9. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Jaaps. Miehen pitää kulkea valitsemallaan tiellä :cool: ...jätän Moskvitsh Elite -vitsit nyt väliin :D

    Eliten paino on jossain 1800kg lukemissa ja moottori lämmittää karvan alle 300 hp, 4600 kierroksilla. Isot jarrut vakiona. 3.0 perä ja C4 laatikko. Alusta, ohjaus, H-pakoputkisto ja jäähdytys "modernisoitu" maltillisesti. Rattivaihteet ja sohvapenkki. 2D HT. Peltivanteet ja pölykapselit. Ihan kivasti peruskauraa ja riittävästi minulle.

    Digiloikkimista riittää työelämässä ja wanhassa tekniikassa on vaan niin kivaa se, kun se ei muutu :)
     
    Ana67, FuryIII '71, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Viikonlopun aikaan sain vähän kasailtua keulaa.

    Etusäleikköön on tehty kahta erilaista kiinnitystä. Ihme sinänsä, kun aika pienestä mallisarjasta on kyse. Minulla oli säleikkö ja keulapala eri paria. Onneksi ei kovin isosta murheesta ollut kyse, mutta joutui kuitenkin tekemään kiinnitykset itse.

    Ajovalojen säätöruuvit vaihtui uusiin ja nippelikauppaan tuli ostoslistaa. Neliöreikiin on tarvetta saada uutta täytettä, että saa loput kromit kiinni.

    [​IMG]
     
    maverick999, maxvo2, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Takavalojen asennusta...

    Takavalot olivatkin ensimmäinen ostos aikoinaan ja ehtivät olla paikoillaankin ennen auton projektointia. Kohtuullisen harvinaiset löytää NOS osina...


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Jape105, maverick999, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kyllästetään porukkaa vähän juhannusviikon kunniaksi. Toiset ajelee ja minäkin laitan työkalut pussiin ja karkaan vaihteeksi lomailemaan. ;)

    Tavoitteena oli saada puskurit paikoilleen ennen jussia, ja ihan kivalle näyttää...

    Takapää, NOS puskurilla, jonka hankin senkin jo kuutisen vuotta sitten :p ...nyt jo paikoillaan, kun ei se mennyt ihan kuin Faast&Laudissa.

    Takapuskuri on Kanadan mallia ja saman aikakauden Torinosta. Siis ilman käpyjä ja kumilistoja. Nurkkien originaalit kiinnikkeet ei sopineet, joten jumppaillen sinne myöhemmin jotain viritelmää lattaraudasta...

    [​IMG]

    Etupää valmistui melkein, kun toinen etulokasuoja on 73' Mongosta. Vilkun pohjille täytyy kaivertaa vähän lisää tilaa, mutta muuten OK. No ei rakenteet ihan luksusta ollut minulle tullessaan. Puskurin sisälmykset näytti edessä tältä o_O

    [​IMG]

    HotRoddarin rouvan kirjahyllystä on "lainattu" vähän osia :D

    Mutta ikuisuuksia kun tuhertaa ja shoppailee, niin näyttää kohtuullisen sivistyneelle... Jeps, puskuri "roikkuu" juurikin noin etukenossa. Kanadan NOS tämäkin. Puskuriin vois laittaa kävut tai "bumber guard" -palikat, mutta en ole ihan varma... Ehkä laitan pelkät kromitulpat... Täytyy miettiä :cool:

    [​IMG]

    Vain vilkku puuttuu :D
     
    Muokattu: 19.6.2018
    12345678910, Stang_81, Inlinee ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Hellettä pitelee... Kaiken "järkevän" tekemisen voi unohtaa ja samalla keskittyä nesteytykseen ja turhuuksiin :D

    Painepesuri on ykkösleikkikalu näillä helteillä, myös Lapinmiehelle :p

    Jonkin naksahti ja piti hankkia wanhat turbiinivanteet mallia FoMoCo E0AC-1007-BA. Budjettiin sopivalla hinnalla tietysti, joten DIY -osastolle tuli jotain tehtäviä... Siis perinteistä hapettunutta alumiinia... Soodapuhallusfirma oli ylityöllistetty, joten vanhat menetelmät käyttöön.

    [​IMG]

    Nitormorssia, painepesuri ja rutkasti aikaa kehiin. Samalla sai pienet vilvoittavat suihkut itsekin. Noihin oli vedetty maalinirrottajalla poistuva lakka joskus myöhemmin ja orkkis lakka istui tiukemmassa kuin täi tervassa... Mutta aika kun ei ole lomalla rahaa, tai kun kuntatyöläinen saa palkkaa lomallakin. Siis mikä ettei.

    Olvin valmistaman ja Keskon omalla tuotemerkillään jakeleman virvoitusjuoman voimalla pinta puhdistui. Tosin ohessa meni pari tuubia kromitahnaa kiillotukseen :)
    ...ja eikun teippamaan.

    [​IMG]

    Teippaukseen kului aikaa kaikkiaan kuusi tuntia. Tosin yön hetkinä teipattuun meni kaksi tuntia/vanne, kun taas aamun tunteina teippaukseen meni vain tunti/vanne. Aamulla siis kannattaa teipata vanteita maalausta varten (Faktantarkastajien kannattaa kipaista anniskeluoikeuksin varustetun terassin kautta) :p

    Jahas. Urhollisesti sisätiloihin, joissa oli lähes yhtä miellyttävä 34 asteen luuytimiä hellivä lämpötila, kuten ulkonakin. Maalia pintaan. Mustaa... Aina kun Ford -omistaja on epävarma, niin hän maalaa mustaa... ja lakkaa kiiltoa pintaan. Laatutietoinen Ford -mies käyttää 2K maaleja, eli Temaduuriiin puhalsi tämäkin pilli, maalin ja lakan kanssa.

    Koristeeksi pölykuppiin tuli "kolme leijonaa". Herra Henry Fordin kotipitäjän vaakunan koristeet. Sopii kohteena olevan auton koristuksiin, kun nuo mystiset kissat seikkailee muuallakin auton koristuksissa.

    [​IMG]

    Hyvät tuli. MOT, FUCK or WHAT :)
     
    Muokattu: 18.7.2018
    hevimies, Powerstroke, Gary Grand ja 17 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Tikkusoppaa ja kesäpihahommia. Tuuli vie höyryt mennessään.

    Ikkuna, vinyyli -toppi, ja ovenkarmien listoja pinnoitteen poistossa. Sopassa on purkillinen viemärinavaus rakeita ja vettä. Pata porisee, mutta aikaa menee siitä huolimatta jokunen tovi.

    [​IMG]

    Hyvää tuossa on ettei tarvi hioa pinnoitetta pois ja huonoa, että syövyttää listoissa olleet naarmut entistä syvemmiksi.

    Niitä naarmuja ja lommoja olikin tämän yksilön ovi- ja ikkunalistoissa uskomattoman paljon. Hiontavaraa ei juurikaan ole. Tunne on sama kuin juomatölkkejä oikoisi. Alla kuva tyypillisestä lommosta, mitä noissa listoissa ilmenee. Naarmut ei niinkään näy, mutta kolhut ottaa silmään ja kaukaa.

    [​IMG]

    Listojen oikomista varten tilailin kiinalaisen pallopää sarjan. Joihinkin listoihin piti porata vastapuolelle reikä, jotta pääsi kopistelemaan, kuten kuvassa.

    [​IMG]

    Voimaa ei juurikaan tarvi, eikä suurta vasaraa. Parin kopauksen jälkeen kevyt sipaisu 180 paperilla ja näkyy miten lommo muuttuu.

    [​IMG]

    Parit kevyet kopaukset lisää ja oikeneehan ne.

    [​IMG]

    Syvät naarmut vaati käsin hionnan 180 paperilla ja tosiaan vähän varovaisena olin, kun kovin on ohutta materiaalia :eek:

    Muutoin ajelin epäkeskolla 240 karkeudella naarmuja pois. Sitten vielä koko setin, eli karkeudet 320, 400, 500, 600, 800 ja viimeisenä 1200 vesissä. Ei noihin hienompiin hiontoihin mene kuin hetki, jos jotakuta ahdistaa turhan työ tekeminen turhilla työvaiheilla :D

    Todellinen työ tehdään noilla karkeilla, ja siinä fuskaaminen näkyy heti lopputuloksessa. Opinkin just tuon ihan itse :cool: ...Hienommilla silotellaan aiemman, karkeamman hionnan naarmut. Mutta kivaahan kiillottelu on ja alumiini on oikeastaan todella kiitollista kiillotettavaa.

    Syvimpiä pistesyöpymiä ei saa pois, mutta ne ei näy kiillotetussa listassa juurikaan. ...ainakaan kovin kauas. Eikä listoista uusia saa, mutta yleisilme kohoaa.

    Loppukiillotus kiillotussmirgelillä ja parilla kiillotusvahalla. Mutta tuossa oikaistu lommo kiillotettuna. Onnistumisen iloa :)

    [​IMG]

    Noihin tuli vielä suoja-ainetta ja lakka päälle.
    ...tai siis osaan, kun aika monta on vielä tekemättä :D
     
    Muokattu: 30.7.2018
    laakkius, JYR, -nikke- ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kelit suosii ja pihaleikit jatkuu.

    Elitessä on c-pilarissa pikkuikkunoita kaksin kappalein. C -pilarin sisäpahvit olivat vettyneet ja muuttaneet muotoaan. Valmistusmateriaali tehtaalla on ollut ihan perinteinen pahvi ja päällä vinyyli. Vinyyli irtosi ehjänä, kuten palstautuva tapetti, joten päätin hyödyntää vinyylin vielä jatkossa. Eipähän tarvitse miettiä mistä tuohon saisi sopivaa materiaalia.

    [​IMG]

    Verhoilun runko oikesi alkuperäiseen muotoon kostuttamalla ja ruuvaamalla pahvi tukirakenteeseen tai siis pariin lautaan... Kovin paljon vettä tuo ei kestä, joten ruutasin muutaman desin ruiskulla pintaan. Vettyi ja pehmeni todella helposti. ...ja eiku kuivumaan.

    [​IMG]

    Pari yötä kuivuneen pahvin päällystin hartsilla ja yhdellä lasikutumatolla, molemmin puolin. Jospa vaikka pysyis muodoissaan.

    [​IMG]

    Kontaktiliimaa ja vanha vinyyli takaisin pintaan... jonka maalailin vinyylimaalilla mustaksi. Reunalerpakkeen menee muiden verhouksien alle....

    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.8.2018
    Make500, LPV, -nikke- ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Listoja, oven kahvoja, lukkoja jne. paikoilleen. Ei vielä viitsi alottaa konepellin tai takakontin luukun maalauksia, kun tallilla asuu vielä muutama kärpänen.

    Kaivoin vuosia pahvilaatikossa olleen uuden katon vinyylirievun. Rutussa se olikin, mutta onneksi oikesi kuumailmapuhaltimen avustuksella. Jälkiviisaana vois sanoa että rullalla olis ollu parempi säilytellä :confused:

    Liimat on vielä topille hankkimatta ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan. :) Kattoon olis helppo telata kontaktiliimaa, mutta kankaaseen tekisi mieli vetää liimaa ruiskulla, niin samalla menisi kattokin. Ei vaan oikein löydy paikallisista ruiskuliimoja.

    Liimaus odottaa vielä postia, jossa pitäs tulla sopivat listojen klipsut. Menikin hetki niiden etsimiseen... Edellinen asennus oli tehty kyprokkipropuilla, mutta tekee mieli laitella listat kiinni jollain alkuperäisen tyyppisellä kiinnikkeellä.


    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.9.2018
    isalmela, palontie, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ikkunoiden kunnostus alkoi olla ajankohtaista. Tuulilasin rikoinkin sitä irrottaessa, mutta ne muut. Naarmuillahan ne on. Kynnellä tuntuvia syviä, näkyviä naarmuja ja paljon.

    Netistä löytyy kuumia vinkkejä ja tarinaa aiheen tiimoilta. Tässä yksi tarina lisää...

    Takaikkunoita minulla on kaksi, joten oli vara kokeilla miten homma onnistuu. Jos onnistuu, niin sitten ehkä uskallan ainoiden sivuikkunoiden naarmuja siivoamaan.

    Jonkun legendan mukaan hionta onnistuu ihan tavallisilla hiomalapulla... Kokeilin paineilma koneella ja sitten tuolla epäkesko kiillotuskoneella. Sopivilla kierroksilla sainkin tuolla myllykoneella tavaraa liikkeelle. Paineilmakoneella en mitään...

    [​IMG]

    ...ja ajelin koko hiontalappukokoelman alkaen 240 ja 2000 saakka. Motonetistä purkki Sonax -hionta-ainetta huopalapulla perään. Lopputuloksena sain aikaan lisää naarmuja, ja vanhat eivät kadonneet :D

    Eiku taas nettiin ja tilaamaan Mirkan tuotteita. SIC -lapuilla ja rotaryllä homma alkoi onnistua. Sotkuakaan ei tullut niin paljoa ja tehokkaita olivat. Noudattelin Mirkan ohjeita, paitsi että hion koko takalasin, niin noilla videon kellon ajoilla oli lähinnä informatiivinen idea. Eli tuplasti aikaa aina edelliseen karkeuteen. SIC -lappuja mulla oli 240 ja 360 karkeuksilla.

    [​IMG]

    Loput sitten ihan tavallisilla Mirkan lapuilla 360, 400, 500, 1000 ja 2000. Lasi oli hionnan jälkeen samea, mutta naarmuton. JESS.:)

    [​IMG]

    Rotaryyn huopalaikka, Mirkan mainosvideon lasinkiillotus nestettä ja mylläämään.
    Parin tunnin tuherruksen jälkeen lasi on kirkas. Hiontaa, pesua jne. Itse asiassa jo ensimmäisen kierroksen jälkeen lasi oli yllättävän kirkas, mutta paikoitellen jäi hiontanaarmuja. Niiden hankailuun paloikin sitten enemmän aikaa.

    [​IMG]

    Lopputulos on hyvä, ei uuden veroinen, mutta melkein :)

    Muutama naarmu jäi lasin reunoille, sekä hologrammeja on vielä lasin reunoilla. Naarmujen löytäminen on nollakokemuksella vaativa laji. Naarmut näkyy hiotussa lasissa ennen kiillotusta vain sopivassa valon kulmassa. Tarkempana olisi saanut olla, mutta pää meinasi hajota jo tuohonkin suoritukseen.

    Viimeisteltävää vielä seuraavalle talli-illalle, mutta homma ylipäätään onnistuu. Pidän tätä jokseenkin positiivisena yllätyksenä :)

    Ainiin... Käytetty tekniikka, välineet ja aineet ei valmistajan ohjeen mukaan sovi värilaseille, kuten tässä minun touhuilussa oli kohteena. ;)
     
    laakkius, wilburi, Powerstroke ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ikkunaruutu paikoillaan ja siinä sen kummempaa. Päätin asentaa ikkunan ennen vinyyliä, niin sai vähän tukea ja pinta-alaa vinyylin asennukseen. Vinyylin reunat kun ei tule ikkunatiivisteen alle.

    Wanha ikkunatiiviste oli vielä elinvoimainen ja jatkaa palvelustaan. Lienee ainoa vanha kumi, joka ei murentunut käsiin... o_O

    Juupuupin opetusvideoista edelleen innostuneena liimailin vinyylirättiä ihan itse. Yhden sunnuntai iltapäivän homma. Kunnia kaikille, jotka liimaavat koko katon :) Mulle riittää tämä yksi kokemus. Ainakin toivon niin...

    [​IMG]

    Kokemusta olikin entuudestaan vain kohdistettavasta vinyylitapetista, mutta meneehän se tekonahka auton katollekin. Vinyyli oli tuohon tarkoitukseen tehtykin, joten se taipui muotoihin lopulta aika kivuttomasti, Bostikin lämpöä kestävää liimaa ja sopivissa siivuissa. Alkukohdistus on kriittinen ja tuo kun jatkuu takaikkunan reunaankin, niin piti vähän tuumailla, että miten se asettuu kohdilleen.

    Tuli valittua vinyyliin aika voimakas kuviointi. Kuvissa näyttää ruttuselle, vaikka sileä se livenä on. Kuosi miellyttää omaa silmää, paitsi kuvio toistuu turhan tiuhaan. Näyttää kuin katossa olisi painaumia. Mutta saa nyt kelvata. ...lomaa tämä viikko, niin jospa sais vielä pikkuikkunoiden reiät askarreltua ja takaikkunan listat paikoilleen

    [​IMG]
     
    LPV, Vuppe, Holley ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hienoa hommaa, edelleen!
     
    palontie, Powerstroke ja NorthElite tykkäävät tästä.
  20. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    [​IMG]

    30 000 katselijan rajapyykki rikki. Oopperaikkunaa paikallaan sen kunniaksi.
    Jotkut tätäkin ketjua ilmeisesti katselee :)

    Ikiprojektit voi olla tylsiä katsella. Ei mee ihan niinkuin vaast-and-laudissa. Medän tallin hahmotkaan ei ole mediakelposia :D

    Normi elämässä vaan on muutakin... ja wanhassa Foordissa ei mikään mene kuin Tromsöössä... Nuokin oopperaikkunat oli joku Suomi-Johannes ehtinyt hiekkapuhaltaa... Kromit oli ilmeisesti teipattu, mutta joo... Lasin hankaamisen olinkin jo opetellut :p
     
    LPV, palontie, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!