Startti pyörittää hitaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 3.5.2018.

  1. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    On tuo Amazoninkin kuva juuri oikea. Pitkään akseliin tulee Pendix. Jos tuo tyyppi FAC-11001H on oikea, niin sitten kaikki on hyvin. Minulla on lista startin OEM numeroista kaikista osista, mutta tuota tyyppinumeroa en ole löytänyt. No kyllä ne Amerikassa tietävät, kun laitan kyselyn. Kiitoksia oikein paljon avuliasta ja opettavaisista kommenteistanne.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tän takia OD on ykkönen ;)
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Paha sanoo onko tuo nyt sitten varmasti oikein. Näköjään toimii kuvat taas niin laitampa tohon.

    [​IMG]
    Esim samanikäiselle Mercurylle on ihan eri numero jne.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Ero voi olla vaikka heittobendixessä, mutta senhän voi siirtää vanhasta.
    Tai joissain starteissa etulevy, jossa kolme pultin reikää, on vaihdettavissa.
    Harmi kun ei ole ylimääräistä starttia antaa testiin, mut onks kellään?
     
    Muokattu: 15.5.2018
  5. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Vihdoin löytyi oikea numero: FAC-11002G. Lisäksi löytyi räjäytyskuva, jossa on kaikkien osien numerot jne. Löytyi uusi Fordin traktorin starttikin, joka sopii sitten Capriinkin... ja tulossa on jo.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Hieno homma. Fordikin on pyrkinyt käyttämään samoja komponentteja mahdollisimman monessa laitteessa. Mistä tilasit?
     
  7. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Löytyi: www.rereelectrical.com ... on varmaan joillakin toisillakin.

    Tässä muuten linkki josta löytyi tuo oikea koodi ym.
    http://www.oldcarmanualproject.com
    Tuolta löytyy yhtä sun toista tietoa vanhoihin autoihin.
     
  8. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Nostampa tämän vielä tänne.
    Uusi Ford 4000 sarjan traktorin startti sitten tuli, made in India. Vähän piti etulevyä muotoilla ja vaihtaa vanhasta panta, niin sitten sopi. Hyvin toimi, paitsi ongelma ei poistunut mihinkään. Pyörittää moottoria samat 30-40 rpm kuin vanhakin, joten väärää puuta tuli haukuttua. Mittasin vielä kaikki maadutukset... 0,8-0,9 ohmia, joten tuskin niitäkään voi moittia. Täytyy kai uskoa, ettei tämä ole sähköpuolen vika. Irroitin pakoputken pakosarjasta varmistaakseni, ettei rotta ole tukkinut putkea tai varpunen tehnyt pesäänsä, mutta ei tilanne parantunut. Nyt on vitsit vähissä. Olisiko venttiileitä jumissa vai mitä seuraavaksi ihmettelemään?
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ettei ne akut nyt kuitenkin???
    monesti on uusikin akku ollu rikki,vaikka volttejakin löytyy ei se silti välttämättä ole kunnossa!
    viimeisin tapaus oli alle vuoden vanha akku jossa joku sisäinen vika eli
    muuten toimi ok mutta ei antanut isompaa virtaa läpi muutakuin akunnapaa vääntämällä eli sisäinen kontaktivika.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taas pitää mainita tästä mittaamisesta... Mitä voi milläkin mitata, ja mitä niistä pitää päätellä.
    Jos siellä on OIKEASTI esim. 0,9 ohmia vastusta, niin se tekee starttivirralla noin 360 volttia jännitehäviötä... Eli todelliseen 0,9 ylimenovastukseen liitoksessa kaatuu startin toiminta varmasti.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Kaverilla kävi just ihan sama, ja vieläpä Optiman kanssa. Jäi akunnapa lopulta käteen, pitkän aikaa oli starttihäröjä välillä mitä ei onnistuttu paikallistamaan eikä edes testerillä näkyny akussa vikaa jostain syystä.
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sori :oops: sattui vaan silmään toi 360volttia jännitehäviötä. Taisit tarkoittaa 360Amppeeria
     
  13. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Minulla on kaksi Optiman akkua. Toinen pari vuotta vanha ja toinen pari kuukautta. En ole mikään Optima fani, mutta mikään muu markkinoilla oleva 6 v:n akku ei sovi kokonsa puolesta tuon auto akkukoteloon, joka on ohjaamon puolella. Molemmat lataantuvat älylaturilla n. 6,7 V:iin ja älyttömällä laturilla vieläkin korkeammalle. Olen kyllä huomannut, ettei Optima kauaa pidä tuota korkeaa jänniettä vaan pudottaa itse melko heti 6,4 V:iin. Molemmat akut toimivat samanlla tavalla yhdessä rinnan kytkettynä ja erikseen. Suht pitkän starttauksen jälkeen jännite näyttää n. 6,3 V. Mitenkäs tuon tyypin akun kuntoa voi muuten arvioida? Toisessa museoautossa oli 12 V Optima ja elinikä jäi harvinaisen lyhyeksi. Tallin nurkassa on vieläkin. Lataantuu hyvin ja purkaa itsensä alle vuorokaudessa.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei. Startin noin nimellisvirralla 0,9 ohmin vastuksessa tahtuISI 360 voltin häviö. Mitä ei tietenkään käytännössä voi tapahtua. Mutta siis kyse oli siitä, kuinka paljon pienikin vastus vaikuttaa esim. 400A virralla.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  15. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    En tuosta mittaustekniikasta paljon ymmärrä, mutta mittasin siin akun navalta molempien runkomaadutuksen, moottorin maadutuksen ja startin kiinnityspultin kannasta 0,8 - 0,9 ohmia. Saman verran näytti pöydällä metrin mittainen irrallinen akkukaapelin pätkä, joten siitä päättelin maadututksien olen OK.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Luultavasti aivan oikein päätelty. Eli mittari näyttää, mutta ei todellisuudessa ole.

    Tarkempi mittaus tilanteesta tulee, kun pistät kaverin starttaamaan ja laitat mittarin - piikin keskelle akunnapaa ja + piikin puhtaaseen kohtaan koneessa. Volttialue. Jos tulee yhtä volttia lähentelevää arvoa, niin maadoituksessa on vikaa. Saman voi tehdä plussapuolella, toinen piikki solenoidin lähtönapaan, josta menee starttiin sisälle ja toinen keskelle plussanapaa. Sillon näkyy koko ketjun jännitehäviö. Ja lukema siis sillon ku startataan.
     
    Camino'79, Slant Sickness ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  17. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Kiitos neuvosta. Tuo täytyy kokeilla. Kuitenkin napojen merkit vaihdettuna... on plus maadutettu auto.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ota toinen mittari käteen, ei sais olla mitään ohmeja kaapelinpätkässä tai esim akun maanavasta koneen lohkoon.

    Mitähän ohmeja se näyttää suoraan piikistä toiseen piikkiin? 0.8? Heitä roskiin.
     
    Muokattu: 9.6.2018
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä sillä itseasiassa ole niin väliä, ne vaan tulee sit miinusmerkillä.
    Maapuolen kuntoa mitatessa vaan sit plussanavan ja koneen välille.
    Syöttöpuolella sit miinusnavan ja startin sisäänmenon välille.
     
  20. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    No jos on mittarivirhettä, niin ei se välttämättä tuota testiä haittaa, siis sitä onko maadutukset kunnossa, kun samat arvot antaa kaapelinpätkää mitattaessa ja akun navalta maadutuspisteeseen.
    Lainaus edu.fi sivulta: "Tyypillinen mittausjohtojen resistanssi on välillä 0,2–0,5. Jos johtojen resistanssi on suurempi kuin 1 ohmi, on mittausjohdot vaihdettava"
    Tarkastin vielä mittajohtojen vastuksen, 0,5 ohmia, joten maajohtot liittimineen jäisi 0,3-0,4 ohmia.
     
    Muokattu: 9.6.2018

Kerro tästä muillekin!