ohjausvaihteen voitelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja tlento, 9.9.2004.

  1. tlento

    tlento 1st gear

    Mitäs rasvaa tollasessa ohjausvaihteessa oikeen kuuluu olla? Mulla olisi sellainen käsitys, että se olisi tavallista peräöljyä, mutta korjatkaa jos olen väärässä!?! Kyseessä -63 impala. Avasin nimittäin ohjausvaihteen kannen ihan uteliaisuuttani ja sisältö muistutti enemmän 40v. vanhalta vaseliinilta, kuin öljyltä!
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Service manuaalissa puhutaan water resistant E.P greasesta (multi purpose gear lubricant). Eiköhän toi härmäksi tarkoita ihan tavallista vedenkestävää vaseliinia.
     
  3. tlento

    tlento 1st gear

    Vastailempa itse muiden puolesta! Kyselin mein firman vanhoilta jenkkiautoasentajilta, ni kyl ne muisteli, et ihan peräöljy sinne tulee!
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä hyvä muistikuva aina service manualin hakkaa! Kyllä noi toimii peräöljylläkin jos ei vuoda, mutta jotain muuta tököttiä niissä on kyllä alunperin ollut.
     
  5. hansa

    hansa 1st gear

    tehostamaton simpukka: peräöljy sae90 tai 80w90. En nyt muista onko gm:n vanhassa vessassa joka on varustettu tehostimella (raidetankotehostus) sama oljy kuin simpukassa, jos näin on niin sit hydraulioljyä. atf käy silloin. PS jos ei tartte itte ajaa niin voit vetää taas vastaavasti itte MÖKÄ-öljyä.
     
  6. tlento

    tlento 1st gear

    Kiitoksia asiallisista tarkennuksista! Tän vehkeen simpukka ei ole tekemisissä tehostimen öljyn kanssa.

    Joo, niinku aiemmin tuli todettua, että simpukan 'öljy' oli kuin vanhaa pahanhajuista vaseliinia. Ruuvasin simpukan ruustukkiin kiinni, kaadoin naftaa sisään niin paljon, ku meni ja ruuvasin sitä edestakaisin useita kertoja. Nyt se nafta on ollu yön yli simpukassa, ni johan rupeis olee puhdas sisuskaluista! Sit peräöljyt sissään!
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Wanha topikki, mutta mulla olisi samaiseen pirssiin simpukan vaihto "rempattuun" ja löytynyt vähän ristiriitaista tietoa. Vaseliinit sinne jo laitoin, mutta ömeriikassa puhutaan "chassis lubesta" tai "steering gear lubesta" joka ilmeisesti on notkeampaa?
    Nykyinen ohjaus on hiukan jäykkä ja nyt olisi kiva kasata tämä "uusi" heti oikeilla mömmöillä.
     
    Muokattu: 21.6.2018
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    '49 Oldsissa ei öljyt pysy sisällä, joten olen käyttänyt raskaanliikenteen jarruissa käytettävää vaseliinia (muista sitä tyyppiä). Pari teelusikallista olen määräaikaishuolloissa ujuttanut tulpasta sisään. -27 asteessakin sama ohjaustunto kuin kesällä.
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Chevyn simpukan korjaussettiin kuuluu uudet stefat, joten voisi kuvitella, että jotain juoksevampaa sinne tulisi. Samoin korjauskirja neuvoo tsekkaamaan voiteluaineen määrän ja lisäämään tarvittaessa. Sekin jotenkin tukisi ehkä öljyä..
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mun mielestä Oldsissa on jonkinlainen huopatiiviste.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Joissakin huopastefallisissa vehkeissä on puolijuokseva vaseliini, esim. Volvon styrväxelolja, löysin sitä joku vuosi olikohan biltemasta?
    Sekin kyllä tuli läpi huopastefasta, kun akselissa hiukka klappia.
    Laitoin punaista Teboilin multipurposea viskositeetilla EP 0 (nolla)

    "MultiPurpose EP 0 sopii erityisesti kylmiin olosuhteisiin, keskusvoitelujärjestelmiin sekä rasvavoideltuihin vaihteistoihin."
     
    Muokattu: 19.6.2018
    Seevu ja Pertti K tykkäävät tästä.
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mää hain jostain raskaankaluston huoltoliikkeestä hillopurkkiin. Ei ole 12 vuodessa vielä pinta havaittavasti vajennut.
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...tosiaan noita keskusvoitelujärjestelmä rasvoja EP000/00/0 tyyppejä kannatta kysellä raskaankaluston korjaamoilta, luulis että saa omaan astiaan pyydettäessä.
     
  15. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Noin 42v sitten kun merkkikorjaamolla olin asentajaoppilaana laitettiin noihin yleensä olikohan Mobiloil sae 140 peräöljy,aika jäykkää se oli kun peltipurkista kaateli.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakin -65 Chevrolet korjauskirjan mukaan simpukkaan kuuluu laittaa vaseliinia, olikohan multi purpose grease siihen kirjaan laitettu.
    Ja vaseliinia niistä olen löytänyt simpukoista kun olen ne kunnostanut -63 Acadianista, -65 Chevy II:sta, ja -77 Corvetesta. Myös -70 Corveten simpukassa oli rasvaa kun sen sisuskalut nopeamman ohjauksen takia sovitin tohon Chevy II:n simpukan kuoriin.

    Täytyy vielä tarkistaa siitä korjauskirjasta asia kun tallille menen, ja vaikka kuva ottaa....
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    Tuollain on korjauskirjassa, se että mitä se "water resistant EP chassis lubricant" sit tänä päivänä olis tarkemmin sanottuna, en tiedä? Kuitenkin tehtaalta lähtenyt "grease filled".
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!