Talliprojekti a'la Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 2.7.2018.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Mikäs tuossa varastona rakentamisessa sinulla on ideana. Voisko suoraan Harrastetilaksi?

    Kiinteistövero on vain eristämättömässä varasto tilassa puolet eristetyn tilan maksusta, vaikka ei olis lämmitystäkään. Tämmönen tieto minulle on joskus annettu, kun ihmettelin kiinteistöveron suuruutta. 400 Euroa, noin 90m2 ulkomitoilla harrastetilassani. Muutama vuosi on vielä aikaa tehdä kiinteistöverosta valitus, jos läheisyydessä olevien vastaavien rakennusten arvo on suhteessa alempi, kun minun hallini laskennallinen arvo.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Laudat kannattaa laittaa ruuveilla kiinni kattotuoleihin, tai ainakin kampanauloilla. Kipsilevyt painaa yllättävän paljon. Kylmässä naulattu liimanaula ei pidä juuri mitään.....
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu ruuveilla ilman muuta! Ja varastona ei oo tarvetta lvi ym. Kuville jotka muuten vaadittaisiin. Koska vaikka mullakin on monelta alalta tuttuja niin ei oo sattunu ainuttakaan riittävällä koulutuksella varustettua että sais lvi kuvat ilmaseks :D
     
  4. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mä laitoon kipsilevyt kattoon kiinni ohutlevyruuveilla koska siinä on leveämpi se kanta nii ei rupee roikkumaan ikävästi. On näkyny niitäki et on mennykki se normi kipsilevyruuvi läpi ja alkanu pikkuhiljaa roikkumaan.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Itsellä kävi niin, että laitoin illan päätteeks kipsilevyn kattoon kahdeksalla ruuvilla, ja aattelin, että viikon lopun jälkeen loput. Maanantaina levy oli lattialla. Oli reiät vain ruuvien kohdilla levyssä. Oli silloin joku, että en saanut kuivatusta, ja lämmitystä päälle. Tais ovet puuttua? Myös eristeet puuttu siltä kohdalta. Ihan kuraahan se kipsilevy on kostuessaan, vaikka ei olis oikeesti kastunutkaan.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Oon ite käyttänyt sitä ek kipsilevyä sen vähän mitä olen laittanut.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Itse aattelin, että ei sitä katossa tartte olla.....
     
    pantera tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Lähinnä sen takia et pysyis kiinni,ja lie hinnassa paljon eroa. Ja käsittelyä kestää paremmin.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sillon ku ite tein tallin, niin sai vielä Sasmoksia levyksi, siis kipsin ja lastulevyn sekotusta. Painavaahan se perkele on, mutta kestää ruuvailla kaikki keveemmät kalusteet suoraan siihen. Eikä heti pehmene kosteena. Enpäs oo tutkinu, onko nykyään enää vastaavaa.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kyllä se on huomattu että saa olla kunnolla noi kipsilevyt kiinni koska muuten ne tulee alas, on sitten seinällä tai katossa. Kova jätkänvarmaan vetäsis listat saumojen päälle mitkä sit vetää koolauksiin kiinni mutta pysyy ne onneks kunnolla ruuvaamallakin :D
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Kun niissä pehmosissa levyissä on se oikee ruuvimäärä, ja tukiväli, niin näkyy ne katossa pysyvän ihan suorina. Minulla on 1200 kattotuoliväli.
     
    pantera tykkää tästä.
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Kestää vaan paremmin käsittelyä se ek,on kyllä painavampaa käsitellä.
     
  13. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Voihan sen levyn koolata tiuhempaankin jos pelkää ettei se pysy siellä. Nämä laudat tosin lyöty 90mm liimanauloilla mutta ovat toistaiseksi pysyneet. Ristikoiden jako 900.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.7.2018
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Just tuossa ratkaisussa kannattaa olla tarkkana ruuvin pituuden kanssa.
    Helposti menee ruuvinkärki läpi laudasta, ja painaa vapaana olevaa muovia kattotuolien välillä. Muoviin tulee reikä, tai sitten muovipakenee. Onneks eristeet painaa sen verran, että ei muovi ei pääse helposti nousemaan, ellei tuu sisälle ylipainetta.
    Semmonen hyöty on, että kun katto joskus vuotaa, niin vesi pääsee muovin päältä valumaan pois....... Kalteva sisäkatto on siinäkin mielessä hyvä, ettei mahdollinen muovin päälle jostakin syystä kertynyt vesi valuu pois. Tahtoo olla, että joskus tulee ainakin kosteutta yläpohjaan.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    On ollut joo jos sellaista on ollut saatavilla. Monesti vaan on menty sillä mitä on helposti ja halvalla saatu, joskus siitä on tullut ongelmia mutta esim. yhdenkään -90 luvun talon alla ei ole varsinaista kapilaarikatkokerrosta, se ei silti tarkoita että ne kaikki olisivat homeessa.
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hyvin on pysyny normi kipsit pesuhallin katossa, ei roiku ja kosteutta on ilmassa.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Mistä olet tuollaseen päätelmään päässy?
    Kaikissa, mitä olen tähän mennessä aukonut, -80...-90 lukujen perustuksia, niin kaikissa on haissu maakellari. Ne pohjat on ollu nollapohjasta, tiivistetty veden, ja tärytyksen kanssa. Ei välttämättä edes salaojitettu.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    92 tehty laajennusosa ja hiekka oli jotain 0-12mm. Ihan oli rutikuiva kun viimekesänä tein sokkelin ali lämpökanaalin vaikka oli sateinen kesä. Siinä on niin monta muuttujaa et ei se kapillaarikatko tee sitä autuaaksi. Sadevedet mulla menee etäs talosta rännejä ja putkia pitkin.
     
    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Oletko saneerausalalla? Vai mistä olet saanut kattavan otannan 80-90 luvun taloista ja niiden perustuksista?
    Niin millaiseen päätelmään olen päässyt? Ettei kaikki -90 luvun talot ole homeessa? Vai ettei niihin ole laitettu mitään erityistä kerrosta estämään kosteuden nousua?

    Just näin, muuttujia on niin paljon että ei voi sanoa että jos teet näin tai niin menee automaattisesti pieleen. Meidän kunnassa jouduttiin purkamaan -80 luvun alussa tehty koulu kun kosteus- ja homeongelmia oli niin paljon. Seinätkin oli tehty miten sattuu mutta mm. pohjaa ei oltu louhittu vaan tehty epätasaiselle kalliolle jossa vesipesiä, ei salaojia, ei sadevesijärjestelmää. Kaikki vedet seinän viereen. Sitä rakennusta ei olisi pelastanut kapilaarikerroskaan. En missään nimessä sano että kapilaarikatko olisi turha, päin vastoin. Mutta tälläisissä ulkorakennuksissa voidaan katsoa asia tilanteen mukaan.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Huomenna tulee loput/korjatut kamppeet rautakaupasta elikkäs vkloppuna pääsis mahollisesti jo laittelemaan eristeitä ja valumuottia :)
     

Kerro tästä muillekin!