Tämäkin projektikejtu pistetty jäihin ylläpidon perseilyn takia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sämpy, 28.7.2018.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kaksi viikkoa sitten vastaantulija nukahti rattiin tms ja ajoi mutkan suoraksi. Väistö pientareelle pelasti nokkakolarilta ja oman hengen, mutta 25 vuotta talossa ollut alkuperäispeltinen Challenger kärsi silti melko suuret vauriot.

    [​IMG]

    Sain eilen auton kotiin ja vakuutusyhtiön kanssa päästiin myös sopuun korvaussummasta. Syksyn aikana olisi tarkoitus purkaa auto korikorjausta varten, peltityöt tehdään toivottavasti talvella ammattilaisen toimesta jos löytyy aikaa ja ensi kesänä taas ajetaan.

    Haittana on ettei ole nyt omaa työskentelyyn kelpaavaa riittävän isoa tallitilaa, auto on maapohjaisessa katoksessa eikä talvisäilytys-puimalastakaan ole apua. Oma halli on vasta suunnitteilla ja talolaajennus vie kaiken ajan, oli tarkoitus ottaa tämä työn alle ulkokuoren ehostamisen merkeissä 3-4 vuoden päästä kun halli on valmis, mutta suunnitelmat meni sitten uusiksi.

    Onneksi on mahdollisuus että saan tallipaikan syksyn mittaan, niin pääsee paremmin purkamaan. Tänään vaihtelin renkaita ja huomasin ensimmäisen piilovaurion, lehtijousen norra poikki. No problem, lehtijousia löytyy parikin kierrosta. Mutta luultavasti 83/4 perän vetari on hiukan kiero ja se voikin olla vaikeampi tapaus. Olisi kuitenkin oleellista saada auto siirrettävään kuntoon. Itse asiassa auto saattaisi olla näiden korjausten jälkeen jopa ajokuntoinen. Vielähän sitä voisi linnacruisingiin..

    Mahtaakohan vetaria pystyä painamaan suoraksi ilman että katkeaa? Kun saan sen irti mittaan pituuden ja katsotaan suostuuko kukaan tuollaisesta luopumaan..

    hmm.. olikos näissä vetari lukittu miten? Ei ole tarvinnut 25 vuoteen perään kajota paitsi öljynvaihdon merkeissä..

    Niin aika kovaa peltiä nämä on, oven etureunaan osui maantievauhdissa lähes tuliterä Mercedes joka meni päreiksi..

    Se osui onneksi kylkeen eikä helmaan, pohjalevy vaikuttaa ehjältä mutta sitten sen näkee kun pääsee mittaamaan ristimitat ja akselivälit. Yksikään valo ei autosta hajonnut! Ainoat rikkonaiset osat peltien lisäksi sivulasit, peili (pieni lommo), challenger-teksti lokasuojassa ja pyöränaukon listat.

    Peltejä joutuu sitten ostamaankin melko paljon. Helma, molemmat takakyljet (oikeassa vanhoja korjauksia niin vaihdetaan samalla), pyöräkotelon ulko ja sisäpala, takanurkkien sisäpuoli, B-pilarin lukkopelti nyt ainakin. Takakyljen sisäosaa jossa ikkunannostin kiinni, ei vissiin saa joten sen joutuu oikomaan, samoin kuin rättikaukalon ympärystää hyödyntämään uusiin coupen takakylkiin. Tosin joku heppu USA:ssa tekisi noita takakylkiä valmiiksi convertiblen kyljiksi muokattuna, katsotaan mikä on järkevää.

    Samallahan sitä tekisi kaiken mitä on suunniteltu, moottorin kevyt viritys, sisustan uusinta.. ei taida vaan aika riittää kun on taloprojekti, joten keskitytään saamaan takaisin ajokuntoon. No tuleepahan edes se uusi maalaus, värikin varmaan vaihtuu. Ja toivottavasti tällä kertaa ammattimaalarin toimesta, tuon punaisen maalasin itse 1994..

    etuakselisto olikin jo rempattu täydellisesti. Mitähän sitä tekisi pohjan kanssa, se on edelleen tehtaan jäljiltä jonkinlaisessa massassa ja kevyessä pintaruosteessa jonka päällä kotelosuoja. Pitäisikö putsata pellille ja jättää maalatuksi? Asun kuitenkin hiekkatien varrella.

    En ajatellut irrotella moottoria ja vaihteistoa, mutta katsotaan nyt jos pääsen betonilattiatalliin. Pohja olisi kätevämpi putsata auto kyljellään. Toki jos jollain on joutilas korigrilli tällaisen kiinnikkeillä niin saa tarjota.

    Nyt kesällä tahti on hitaampi kun on niin paljon muutakin, mutta eiköhän projekti ala talvella etenemään vauhdilla. On jo kolmas "rakentaminen" tämän saman yksilön kanssa, mitä sitä hyvää vaihtamaan.
     
    Powerstroke, Roberto, arskazone ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kurja homma ja vielä kurjempaa kun jonkun toisen tötöilystä saa kärsiä.. Hyvä kuitenkin että henkilövahingoilta vältyttiin ja vakuutusasiatkin on saatu järjestykseen. Nukahtiko vastaantulija tosiaan? (vai näpräsikö kännykkää?)..
     
    Poke, -Skeletor- ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vetarin saa irti, kun jarrut ottaa pois ja sit vetarin laipan takaa 5 mutteria auki ja vetää vetarin pois. Ja jos tulee helposti, en usko että on kiero tai jos on, niin myös akseliputki on taipunut.
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ei tartte jarrujakaan purkaa,pelkkä rumpu irti niin saa akselin ulos.
     
    Poke ja xarper tykkäävät tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätä juuri tarkoitin, :)
     
  6. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Toivottavasti kuva vain valehtee mutta mielestäni tuossa on selkeästi kori taittunut. Oviaukko pienentynyt ja kylkilinja takakyljessä alaspäin.

    Tuo kannattaa varmistaa heti jos mahdollista sekä keskustella uudelleen vakuutusyhtiön kanssa.
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onhan se taittunut, takanurkka oikein huolella alaspäin. Mutta tuo korin yläosa on melko heppoinen peltilaatikko, sen näkee takapyörän takaa josta kylki on pullahtanut ulos eli pohjalevy pysynyt paremmin paikoillaan korin taipuessa alaspäin.

    Sen sijaan pohjalevy vaikuttaisi kriittisiltä kohdilta suoralta, sisempi pyöräkotelo on yläreunastaan hiukan kääntynyt konttiinpäin. Sen saattaa saada painettua ulos eikä tarvitse vaihtaa. Toki kontin pohjaakin pitää hiukan oikoa vasemmasta nurkasta.

    Autosta on 6 minuutin video, jossa kaikki minne pääsee näkemään on kuvattu joka kantilta. Tämä katsottiin koritöiden tekijän kanssa ja tehtiin korjaussuunnitelma. Sitten kun takakyljet yms on irroitettu, korin yläosa on melko helppo leipoa kohdilleen sekä vääntää kontin pohjalevy linjaan. Jos sen sijaan akselivälissä tai ristimitoissa on heittoa, tarvitaan robottia. Mutta miten lie tällä hetkellä tarpeeksi vahvojen penkkien laita, Etelä-Suomessa?

    No edelleen toivotaan ettei siihen tarvitse mennä, mutta sekin mahtuu vielä vakuutuskorvaukseen, joka oli lähellä lunastushintaa. Toki kokonaan teettämällä korjaus maksaisi auton arvoa enemmän, joten omaa työtä joutuu laittamaan. Olisihan tuossa ollut sekin vaihtoehto, että raato myyntiin josta saisi osina ehkä 10-15t€ (?) ja yhteisrahoilla rakentaisikin jo sen 300m2 lämpöisen hallin. Mutta ei raaski luopua autosta joka ollut talossa "aina". Eikä näitä ole enää oikein hyväpeltisinä tarjolla ja lahoon joutuisi kuitenkin samat peltiremontit tekemään. Tämä tuli Californiasta 90-luvun alussa, joten isompia ruosteongelmia ei ole.
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

    Samaa mitä monet muutkin todenneet,hyvä että ei tullut uhreja eikä vaikeaa vammautumista.Tapahtunut mikä tapahtunut,eikä se enää muuksi muutu,mutta mikä tuli Mersukuskille että "ajoi päälle?"

    Jos oikein optimistisesti ajattelee,niin kun kori nyt pääsee ammattilaisen hoiviin,niin tuleepahan perusteellinen remontti,ja lopputulos on varmaan hieno.

    Eikös se Feenix lintukin noussut tuhkasta,ja porukka oli äimän käkenä?!
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yhden Challengerinkin korin seuraavasti tehneen ajatuksia. Siis purin korin niin että avasin jopa kaikki umpikotelo rakenteet, puhallus, maalaus ja kasaus. mm. Takakyljet, ovet, helmat, katon runkopalkit, runkoaisat (etu/taka), palkit, cowlit.

    Tästä Teemun rakennus blogiin:
    https://challenger-ta-1970.weebly.com/my-challenger-ta-project/body-sheet-metal-work-completed

    Ensiksi tulee mieleen vaikka saattaa vaikuttaa kaukaa haettu vaihtoehdolta että ostaa Dynacornin tehdasuuden kovakattoisen korin ja vaihtaa kolaroidusta rättikatto ja tekniikka siihen. Toki julkista kehumista kannattaa välttää, autoverorajoitus ja naapurikateus voi iskeä.

    Lopputulos varmaan paras. Hintaa kokonaan teettettynä tietysti paljon mutta omalla työllä pystyisi vaikuttamaan paljon.

    Sitten taas korin korjaus: tulee muistaa että kun jenkit näitä teki niin kyseessä oli massatuote, eli työn laatu on aika karkeaa. Korin ristimitta voi hyvinkin heittää useammankin sentin. Penkkiin ja mittaus ennen purkamista. Jos tarve oikoa niin siinä vaiheessa. Sit vaurioituneet pois, uudet "heppiin" ja katsoo pintapeltien raot. Tehtaallakin on ulkonäkö ollut pintojen isoin kriteeri. Ajon saa sit 4-pyöräsuuntauksella. Koska jos pohjalevy ja alusta ei ole vaurioitunut.

    Yhden toisen korin tein 2mm sisään ristimittaan ja sitten olikin aiemmin hyvin istunut kontiluukku 15mm salmiakki..

    Ei kannata vaipua synkkyyteen. Ei todellakaan ole tekemätön paikka. Isojen poikien Lego, kasattu vai pistehitseillä.
     
    atobee, Roberto, wilburi ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Patsi

    Patsi 3rd gear

    Kyllä tuo koripenkkiä taitaa vaatii jokatapauksessa. Mitä tarkoitat tuolla tarpeeksi järeää penkkiä? Kyllä nykyauto joita noilla roboteilla suoristellaan on vahvempaa tekoa koriltaan kuin tämä Challenger niin ei pitäisi olla ongelmaa penkin löytämisen suhteen.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olihan tässä naapurustossakin koripenkki. Ja ko. autopeltiseppä on välihommina muutaman harrastepelin tehnyt, taitaa nytkin olla työn alla -58 Chevy Pikkari.

    Tee vaan korjaus ja salle ajoon.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sen verran perun sanojani, että ei tuo takanurkka olekaan taittunut alas. Optinen harha, kun kylkilinja on noussut niin paljon harjanteelle litistymisen takia ja kontin luukun kehys on painunut etunurkasta alas.

    Ainakin noin silmällä, kun takaa katsoo takavalopanelia ja tuulilasin karmia/nokkapeltiä, niin ihan linjassa vaikuttaisi olevan, ei voi olla isoa heittoa. Joten kontin pohjakin voi olla melko linjassa eikä runkopalkeissa ole mitään merkkejä muodonmuutoksesta. Helmakotelon alasauma on ehjä ja viivasuora.

    Hyvä tästä siis tulee ilman uutta koriakin. Kun ammattimies tekee ja dokumentoidaan kunnolla, niin arvo voi jopa nousta lähtökohdasta. Muutoinhan tälläinen projektitopikki olisi taloudellinen niskalaukaus, jos aikoisi myydä.

    Auto on ollut alunperin metallinhohto vaaleahkonsininen sinisellä tupla pinstripellä (? V7W) ja valkoisella katolla. Tuleva väri on avoin, olisiko jollain suoraan linkkiä -71 värikarttaan? Ilmeisesti Burnt Orangea ei ollut enää -71?

    R/T nokkapelti ja takahelma saa varmaan olla, mutta muuten en ajatellut alkaa R/T:tä enempää matkimaan, kun ei sovi vuosimalliinkaan. Kylkeen voisi laittaa alkuperäistyylisen pinstripen, niitä harvemmin näkee.

    Jos ei sitten heittäydy jollekin flakelinjalle.. tai muuta Old Schoolia. Tosin ensin tuo pitää ehjätä että voi maalata, jos saisi edes akselin kiinni tällä viikolla. Juuri tulin talotyömaalta toiselta puolen kuntaa, jossa menee kaikki illat ja viikonloput niin kauan kun kelejä riittää.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  13. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

    [​IMG]
    KLAR
    pensselisetä kun vielä vetää siihen pinstripet niin on valmis. no kapselithan tohon pitäisi laittaa ...
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Nyt kun suurimmilta järkytyksiltä on selvitty ja auton korjauskin on jo hoidossa, niin tohdimpa tähän näpytellä jotain... Jos auton saa turvallisesti ajoon vaihtamalla varastossa olevalla jousipakalla ja ehkä mahollisella vetarinvaiholla, niin jos vain muilta hommilta kerkee, niin tee se! Joko linna ruisinkii, tai jenkkiautonäyttelyy/lahti ruisinkiin. Kylkeen raapustat jotai Mersu vs Dodge, Dodge wins!
     
    Poke, belair54 ja Rusty tykkäävät tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, tuuma ei oo temppukaan sanos jenkki tehtaan kasaaja. Aikanaan se tuuma teetätti vähän, kun piti takalasi saada istumaan -69 luiskaperämussukkaan.
     
    Inlinee ja palontie tykkäävät tästä.
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Oliko tehtaalla sitten vähän sinne tänne vinksallaan olevia takalaseja joista voi valkata aukkoon vähiten huonosti istuvan?
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nyt tämä menee pikkuisen ohi, mutta Polaraan kun sovitettiin / asennettiin orkkis takalasia (vuodelta -68) ihan ammattilaisen toimesta niin kaveri naureskeli, että jos vastaava lasi tulisi lasitehtaan linjalta nykyisin, niin murskaamoon menisi eikä koskaan asennukseen. Ja onhan tuo takalasi hupaisaa katsottavaa liikaa kaartuvine nurkkineen...
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tsemppiä projektiin!
    Täältä ääni kunnon flakemaalaukselle ja muille kivoille kasarijutuille. Orkkiskuntoisia on jo ihan riittävästi.
     
    jariha, arskazone, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei mitään flakea. joku oem väri on hyvä. Vaikka olisikin väärältä vuodelta.
    [​IMG]
     
    Pertti K tykkää tästä.
  20. JJ

    JJ Gearhead

Kerro tästä muillekin!