1985 GMC Caballero + om606

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 6.6.2018.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos heti pääset hipistelee niitä, ni laita tänne kommenttia miltä vaikuttaa!

    Mua houkuttais noi 2-3 mm vahvuudeltaa olevat matot, mutta ei osaa saako ne noihin pohjan muotoihin vielä menee ilman repeilyjä tai irtoamista.
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    toi linkin ohut ainakin oli notkeeta ja helppoa asentaa muotoihin.. rullain oli oikeastaan käytössä juuri lattiassa olevien pokkausten takia.. sorminkin paineli kyllä hyvin paikalleen.. oli vaan extra varmistus. lisälämmintä ei tarvinnut antaa eikä mistään kohtaa ratkennut alumiini rikki.

    (siskon m fordiin sitä asenneltiin etujalkatilaan ja tulipeltiin tossa kuukausi sitten tms.. takajalkatilojen kanssa jatkuu kun seuraavaksi viittii)

    ja kun oli ihan kiva asentaa.. ja halpaa.. tilasin ittellekin sitä paketin cutlassin takaosan vaimentamista varten.. jalkatilat ja katto onkin jo tehty silent coat:illa.
     
    tsipi tykkää tästä.
  3. aric-z

    aric-z Gearhead

    Sormituntuma kuin stp-goldissa, hyvältä vaikutti. Pintakuvio on erilainen, tässä kennomainen.
    Nopea toimitus, tilasin To 11.45 perillä pe 14.30, posti toimii.
     
    tsipi tykkää tästä.
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tarvii laittaa ittelleki kamaa tilaten kohta puoliin. Nyt olis varmaa jos maalit riittävän kuivat, mutta ei malta ihan vielä siihen hommaan ryhtyä. Tarvii ensin kokeilla, että tuo moottori ja vaihteisto menee tonne ilman rälläkän tarjoamista..

    Viime viikon lopulla sain runkoon tulivarret ja muut hilppeet kiinni

    [​IMG]

    Ja tänään itseasiassa sain kopan myös kiinni runkoon, mutta siitä todistusaineisto ei jostain syystä tallentunut puhelimeen... Noh, tarvii huomenna räpätä uudet kuvat. Tuli laitettua takapuskurikin kiinni ku alko risomaan kaikki roikkuvat sähköjohdot ja polttimot.

    Huomenna työnnetään gmc taas pihalle ja aletaaan perkaamaan mersua. Sieltä pitäs ainaki kardaania ja syyläriä ottaa moottorin lisäks irti. Huomenna selviää mitä muuta tarviin. Ilmastoinnin suhteen en oo osannu tehä vielä päätöksiä. Ymmärtääkseni se ihan toimii, tai ainakaa kertaakaa ollu viime talvena lasit huurussa... Jos ei kohtuuella tule ni saa jäädä tulematta...
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tässä vaiheessa nyt caballero:

    [​IMG]

    Ja tänään läks mersun moottori irti:

    [​IMG]

    Tarjos kyllä melkein täyden päivän työmaata tuo irti ottaminen. Noh tuli aika siististi kaikki loppupelissä otettua, eikä pilkottu puukkosahalla heti keulaan moottorin mentävää reikää.

    Jotai huoltotoimenpiteitä tuolle olis nyt näppärä tehdä. Takasumpullinen öljypohja tuli joku aika sitte haalittua om648 moottorista. Sen kanssa menee öljypumppu uusiks, eli varmaa ainaki jotain ketjuja laitetaan uusiks. Ja hehkut varmaa vaihtaa samaan syssyyn kans.

    Jonku verran1näyttäs toi moottori huohottavan ku oli öljyä ahtoputkissa. En kyllä muista viime talvena öljyä lisäänneeni tuonne, eli kai ollaan vielä ihan toleransseissa..
     
    4d sedan ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ja ilmastointi teki ratkasusta helpon. Järjestelmässä ei ollu pihaustakaan kylmäaineita, joten eipä tarvii ilmastointia haikailla.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aijaa, 648:sta käy öljypohja tohon 606:een? Aika pitkään on Mersu pysytellyt samassa disainissa tuon asian suhteen. Mulla käyttiksessä on 613:n ja käsittääkseni se on hyvin pitkälle sama kuin toi 648?

    Haaveena olis joskus tehdä käyttis tuolla 613 koneella, just vaikka Camino tai GM-farkku, toivottovasti tulevaisuudessa noita commonrailin ohjauspurkkeja tulee lisää markkinoille ettei joku Nira/Adaptronic olis ainoa vaihtoehto, ja hinnat tippuis sitä myöten.

    Noita Black Soke Racingin touhuja tulee seurattua, ja ei ihan ole kivutonta ollut toi suoraruikkaritekniikan ohjaaminen ulkoisella purkilla, saati sit sillä omalla ohjauksella.
    Siinä mielessähän toi 606 on mekaanisena fiksu valinta, mutta täytyy toivoa että tulevaisuudessa tulis edullisempia vaihtoehtoja noihin suoraruikkari/commonrailikoneiden ohjaukseen, niin niitäkin vois swapata johonkin hienompaa koriin:D
     
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jonkun aikaa meni metsästää tuo tieto tuosta öljypohjasta. Mutta oliko nyt w211 kopasta ja om648 moottorilla löytyy tuo takasumpullinen öljypohja. Öljypohjan pultit pitäs käydä päikseen, mutta vaihteiston kaaveli on eri. Tarvii räpsiä fotoja jahka pääsen niin pitkälle.

    Tuo etusumpullinen öljypohja tuntu mahottomalla jo ku ekan kerran kävin väyrysen alla..

    Onneks suomessa on hyvin purku merssejä tarjolla ja varaosia on kohtuu hintasena saatavilla. Tottunu jenkkien kaa pelaa ku saatavuus ja hinnat on vähän toista luokkaa.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mersun moottori tuli nosteltua moottoripukkiin, josta sai väistää siinä muutaman vuoden levännyt buickin 430 moottori.

    Suihkut nappasin irti, ja niin pitkää 22 mm hylsyä ei löytynyt tallin nurkista, ni piti jatkaa ite moinen

    [​IMG]

    Tässä tosiaan om 648 öljypumppu kiinni, koska tuo 606 originaali ei sovi tuon öljypohjan kanssa.

    [​IMG]

    Ja tässä nyt sitten näiden öljypohjien välinen ero pulttien suhteen.
    [​IMG]
    Interwebin tietojen myötä selvisi, että pienellä täytöllä saa porattua ja kierteytettyä reiät oikeisiin kohtiin. Tuli muurailtua nuo sitten täyteen.
    [​IMG]

    Nuo nöölit tarkkuusrälläköin ja viilasin tasaan

    [​IMG]

    Toivottavasti osui about oikeaan paikkaan. Reiät porailen vasta sitten ku sovitan lootan takas kii.

    Tarjoaa kyllä haasteita tuo jakoketjun ja uuden öljypumpun ketjun vaihto. Tarvis jostain saada lainaan ketjun niittaustyökalu. Ei millää pystys nyt investoimaan moiseen työkaluun ja ei myöskää tiedä tarviiko semmosta enää koskaan tän jälkee.. Osaa edes yhtään sanoa vaihdetaanko noihin moottoreihin koskaan tuota öljypumpun ketjua.. Yritin vähän googlailla ketjun katkeiluja, mutta huonolla menestyksellä.. Nyt olis ollu vaan helppo pukissa sekin vaihtaa, ja tuskin iso investointi kuitenkaan kyseessä.

    Tehdään pakosarjaa sitte sillä välin ku vartutaan pumppua ja ketjuja. Keväällä tuli leikeltyä jo pakosarjan laippa, mitä en vaan päässy sovittamaan.. Sopihan se sinne näköjään kuitenki.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuvan räpsäisyn jälkeen lähti kyllä heti turbo irti ja heppauksen irrotukseen, koska töröttää niin paljon ulospäin.. Eli lyhennykseen ja laipan kääntöön. Otan lisää kuvia sarjasta ku on lisää otettavaa. Tämä saattaa herättää joissain hieman kysymysmerkkejä, ja en ole myöskään vastaavaan törmännyt, mutta ehkä pystyn kuitenkin perustelemään tämänkin hökötyksen.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pakosarja olis nyt plaanaamista vaille valmis. Ihan bilteman hukkaporttikin tuli siihen soviteltua.
    Tältä näytti ennen t3 laippaa ja hukkaportin putkea.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tosiaan sisällä on tuommoinen jakopelti ku on twin entry laipalla tuo ahdistin. Pitäisi olla sitä kautta myös pienemmät tilavuudet missä pakokaasut höntyilee. Sama jakopelti jatkuu myös hukkikselle.
    Valmis sarja istuu näin
    [​IMG]

    Ahdin ja hukkaportti kiinni:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Asiaan perehtyessäni kaikki kehui mahdollisimman lyhyttä sarjaa. Aluksi meinasin alkaa putkestä vääntämään ns. Halkosarjaa. Heivasin sen idean kun en nähnyt siinä mitään etua tämmöistä "levytyönä" tehtyä sarjaa vasten. Oon muutenki enempi levytyömiehiä... En oo kyllä missään kenelläkään nähny vastaavaa, mutta tuleepahan testattua toimiiko tämmöinen matalimman aidan alitus. On meinaa huomattavasti helpompi tehdä ja saa tosi pieneen tilaan. Helppo plaanailla laippa suoraksi kun on 90 asteen kulmassa suoraan tuo pönttö..

    Moottorin kannaketta piti siirtää eteenpöin, mutta mersun suunnittelijat oliki tehny lohkoon jo valmiiks reiät sijaansa eteenpäin. Sama säkä ei käyny toisella puolella. Siellä jako oli eri ettei menny ihan noin heittämällä. En alkanu vielä tekemään asian eteen mitään, koska en edes tiedä sopiiko nuo kannattimet mitenkään caballeroon...

    Tänää aloin irrotella hehkuja aika huonolla menestyksellä. 1 irti, 1 poikki, yhestä kanta pyörähti pyöreäks. Irrotusöljyä laitettu vähän väliä koneen ollessan pukissa. Huomenna tarjotaan sitten lämpöä..

    Jakoketjun niittaustyökalut on menny piiloon.. Useampaan paikkaan laitettu kyselyä huonolla menestyksellä. Tarvii varmaan maanantaina kysyä mb-autosta mitä maksaa pelkkä niittaaminen, jos vaihan ite ketjun niittausta vaillle. ;)
     
    palontie tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nissanin ketju ainakin onnistu niitata ihan hylsyä vasten tuurnalla ja pään levitys kevyesti merkkauspuikolla napauttamalla, mersun ketjusta en tietty oo varma että meniskö samoin mutta jos sulla on hehku poikki kannessa jne. Ni eikös sen ketjukopan avais nyt samalla jos sattuu tarviimaan kannen irrotuksen? Ni sais laitettua ilman niittaamista? :)
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jaa mää oon luullu et kaikki nuo myytävät on niitattavia? En mä kyllä noin herkästi ala kantta nostamaan. Kyllähän tuosta kaikki hehkut lähtee ilman kannen irrotusta. Tällee ku sanoo ni varmasti kaikki menee vihkoon ja se kansi on raotettava...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Porukka tekee halkosarjoja koska vesijohtoputkia ja käyriä saa helposti edullisesti. Ei tarvii leikellä levystä yms. Vaan rälläkkä riittää.
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllähän tuo black smoke racing oli kokeillu pulssisarja vastaan mahdollisimman lyhyt sarja. Lopputulos oli samat huipputehot, mutta ahtimen herääminen alempaa lyhyellä sarjalla.

    Nuo palikat tuohon sarjaan tuli leikeltyä samalla kun nuo laipatkin leikkasi. Kyljet on 3x30 lattarautaa, mutta semmosta meltopeltiä ei kyllä paljoa ressaa taivuttaa muotoonsa.

    Jossain interwebin syövereissä muistan törmänneeni, että joku olisi tehny dieseliin pakosarjan rhs-putkesta. Ja ymmärsin, että ihan putken kylki pakosarjan laippaan ja toiselle puolelle turbon laippa. Ei siis mitään virtauksellisia hienosteluja, ja ois kuulemma toiminu yhtälailla ku joku missä virtauuksiakin on vähän mietitty...

    Noh, tää voi olla taas netin legendaa ja en sitä nopeella googletuksella kyllä löydä, joten antaa sen jäädä omaan arvoonsa..
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eiköhän se pakosarjas toimi, jotain heppoja voi antaa huipputehossa pois kun virtaukset siellä kotelossa kimpoilee, mahdollisesti toisaan vasten mutta sitä ilmiööhän on kaikissa sarjoissa.
    Ja tosiaan lyhyt aina jos sillä pakokaasulla pyöritetään turboa, se on mun mielipide, ja se paremmuus sit ratkotaan sillä että on juoheat kurvit ja sopivat putkikoot yms. Pakosarja aina paineen puolella joten siksi sitä ei voi ajatella samaan tyyliin kuin bensavaparin sarjaa....

    Lyhyillä satseilla siellä jenkeissäkin kaikki dieselinsä tekee, ja kaupallisiakin on käytännössä vain noita lyhyitä.
    Aina välillä näkee että joku tekee pitkillä primääreillä ns. pulssisarjan dieseliinsä, ja saattaa päästä jopa melko lähelle toimivuudessa lyhyttä, mutta palaa sit lyhyeen sarjaa takas.

    https://steedspeed.com/

    Joku tuon tyyppinen mitä noi kauppaa tai lähelle sitä on se paras mun mielestä.
     
    tsipi tykkää tästä.
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Täytyy myöntää, että juurikin cumminssin pakosarjoihin tuli tutustuttua. Eikä tuo steedspeed ole sitä kautta aivan vieras. Olihan noihin mersuihinkin "halkosarjoja" mutta kaupallisia vähemmän ku cumppareihin.

    Tänää lähti 1 hehku lisää irti ja yks jo pyörii vähän edestakaisin. Isoja eroja oli kyllä ku annoin suoraan akusta virtaa hehkuille muutamaks minuutiks. Ei ehtiny tänää ku pistäytyä tallilla, mutta huomenna sota jatkuu. Ja saipahan tänäänki jo lämpösyklejä ja irrotuslientä lisää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Dieseleistä en tiedä juurikaan ja Mesen koneista vielä vähemmän, mutta täytyy sanoa että on kyllä erittäin hienon näköistä tekemistä :odcool: :odcool:
     
    -Skeletor-, isalmela, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eilen tuli otettua kaikki hehkut irti. 2 joutu poraamaan ja liukuvasaralla tumppi veks. Täytyy kyllä sanoa, että kaikissa hehkujen irrotus videoissa näytti kyllä lähtevän herkemmin ku nuo minun tikut. Lämpöäkin tuli annettua sen verran, että punahehku alkoi jo orastaa... No ne on nyt irti ja huomenna haen uudet.

    Tänään ei jaksanu moottorin kanssa nysvätä, ni tuli maalattua lava raptor linerillä. Sattu olemaan 3.5 litraa mustaa jäljellä, joten täräytin sen pintaan. 3 kerrosta sillä määrällä sai helposti noin pieneen kaukaloon. Yritin tuupata tekstuuria niin paljon ku osaaminen salli.

    Hionta tapahtu karkeimmalla karhun kielellä mitä löyty ja purkillinen meni happopohjamaalia kaikkii peltiä paistaviin osuuksiin.

    [​IMG]

    Parin tunnin päästä homma sitte näytti tältä:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Pertti K, max, Roberto ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    saattaa olla tuon alukannen vuoksi aika haastavaa saada tuollainen pitkälaippainen terässarja "elämään" samaantahtiin, eli voisinpa veikata tiivisteiden/kiinnityksen olevan kovilla sarjan suuren lämpöliikehdinnän vuoksi. ja aika karusti lämmönvaihtelut kohtelee muutenkin tuollaista levysarjaa.
     
    tsipi tykkää tästä.
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kieltämättä tuo asia askarrutti ennen tekemiseen ryhtymistä hyvin paljon. Eipä tuota laippaa saa järkevästi mistään kohti poikkikaan...

    Mutta sitten tulin kattoneeksi noita ns. Halkosarjoja. Niissä oli kaikissa ihan sama ongelma mikä tuossa minullakin, ja osa oli vielä tylymmin tehtyjä, eli ei edes muotoon leikattua laippaa vaan tyyliin lattarauta, mihin oli reiät kairattu.

    Voipi olla juu, että tässä vielä syksyllä löytää ittesä tinaamasta uutta pakosarjaa. Laipat on jo valmiina hyllyssä ku joku uhkas ostaa ne, mutta eipä jullia näkyny... Laipassa oli muuten 11 mm reiät muistaakseni ja 8 mm pultit, eli jotain eloahan tuohon on jätetty laipan piirtäjän toimesta. Dxf löyty muuten std foorumilta, jos jotain kiinnostaa. Joku jo ehtikin kysellä sitä.

    Tämä probleema liittyy myös yhdeksi syyksi laittaa ns. Liian iso ahdin tehoille mitä tavoittelen. Pienempi pakopaine = pienempi pakolämpötila = vähemmän elämistä. Katotaanko ni nälkä kasvaa ja ajellaan kaikki ruuvattuna pakosarja punasena...
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!