Ajo-opetus automaatilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VilleMatti, 20.8.2018.

  1. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Morjes,

    Pitäisi ajo-opetusta antaa automaattivaihteisella Sebringillä.

    Miten tomaatin kanssa kannattaa toimia silloin, jos opettajan roolissa pitää tehdä äkkijarrutus apupolkimella? Voiko tomaatti vaurioitua, jos samaan aikaan opettaja painaa jarrua tilanteessa, jossa oppilas vielä painaa kaasua? Pitäisikö vaihteenvalitsin tempaista samalla nopeasti N:lle? Automaatti on malliltaam 41TE.
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jarrulla nuo huligaanit polttelee rengasta, et tuskinpa tuosta hajoaa, jos nyt vaik minuutti tolkulla tartte käskee nostaa kaasua pois! :p

    Tietoinen valinta, et sit ei manuaalilla ajella!? :eek:
     
  3. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Vieläkö tulee ajokorttiin merkintä
    "Erityisehdot" kortti oikeuttaa ajamaan automaattivaihteista ajoneuvoa??
    Eli jos ajat kortin automaatilla niin et saa ajaa manuaali vaihteisella autolla.

    Vai onko se tarkoitus ollakin?

    Ennen ainakin meni niin.

    Toki jos ajat mopokortin scootterilla niin saat ajaa vaihteellisella mopolla :)
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Opettaa saa kait automaatilla mutta jos ajat inssiajon automaatilla niin et saa manuaalitoosaista autoa ajaa. Se on hieno maa tämä sääntösuomi:rotfl::rotfl: .
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    No onhan se nyt ihan järkeenkäypää että pitäisi edes vaihteita osata oikeasti käyttää siellä inssissä jos kortin haluaa. Automaatti on muutenkin ihan turha ja typerä henkilöautoissa, toki jotkut postin jakeluautot ja bussit on asia erikseen. Invamerkit automaattivaihteisiin autoihin. Taitaa vaan olla niin, että sitä mukaa kun autokoulut kallistuvat, niissä tarjottu opetuksen taso keskimäärin suppenee. Kunhan osaa autopelejä auttavasti pelata niin kortti on sinun.

    Pitäisi jo toisella tunnilla laittaa teinit synkattoman askin pariin kaksoispolkemaan!
     
    Powerstroke ja Vermilion tykkäävät tästä.
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Onhan tässä maassa jo sallittu voortinkin ajaminen tavallisella ajokortilla, joten miks pitäis erilaisiin vaihdelaatikoihin ajaa oma kortti. Typerää
     
    Pitu, Aslak, Turbiini ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joskus näin linkin netissä kun ameriikassa pankkirosmot jäi kiinni kun kuski ei saanut manuaalivaihteista pulkkaa liikkeelle.

    Kyl tomaatti on kaapunnissa kiva peli.
     
    mpower tykkää tästä.
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Kun käy tuolla 'isossa maailmassa' oikeassa ruuhkassa ajamassa niin alkaa kummasti arvostamaan automaattia. Enkä nyt keksi mitä hianoa siinä vaihdekepin rassaamisesta ajon aikana on.
     
    LPV, Pertti K, Jussi289 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos ne apupedaalit/opetuspolkimet vielä pakolliset ajo-opetuksessa?
    Opettajalle riittää vissiin vaan se hakemus, ei enää teoriakoetta?

    Vuoden päästä voisi poikaa alkaa opettamaan, kun täyttää 16v.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vitut, invamerkki sopii paremmin tuollasen mielipiteen esittäjän otsaan!

    Se on kyllä totta että ajokortin saadakseen on ihan hyvä osata käyttää polkimia, olipa niitä autossa kuinka monta tahansa.
     
    LPV, Pertti K, cdv70 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. maddis

    maddis Gearhead

    On mullakin Caminossa kolme poljinta, mutta se vasemmanpuolimmainen ei oo kytkin. ;)
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Automaatit on laiskoille, invalideille tai huonojalkaisille vanhuksille. Onhan se kivaa että autoajaessa ei tarvi tehdä mitään. Onneksi kohta tulee kokonaan robottiautoja niin ei tarvi rattia heiluttaa eikä kaasu poljintakaan painaa. Kohta pitää laitta joku herätysvahti että pysyy autossa hereillä.

    Toki jossain tapauksissa tarpeeksi vahvoja manuaali laatikkoja ei löydy niin sen takia joutuu käyttämään automaattilootia. Tosin ei nekään kyllä tunnun kestävän VIP:stäkin vaihdelaatikko leviää vähän väliä. Vanhemmissa autoissa automaatit vielä vie 15% auton tehosta ja kiihtyvyyskin tippui. Nykyään noi uudet automaatit ns. DSG tyyppiset ei sit tehoa vie eikä nosta poltoaineenkulutustakaan. (DSG on paska mutta muillakin on sellaisia oikeasti kestäviä vaihdelaatikoita)

    Kyllä itse suosittelen opettamaan ajamaan manuaalilla, sillä jos osaa niin osaa automaatillakin ajaa. Tiedä missä tilanteessa tulee vastaa, että pitääkin ajaa manuaalivaihteisella autolla. Eikös autokortin hintakin ole ihan sama kummalla tahansa sen suorittaa manuaali vai automaatti? Myöhemmin jos haluaa manuaali kortin tarvii vissiin ajaa kokonaan uusiksi?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tottakai on hyödyllistä opetella ajamaan erilaisilla ajoneuvoilla, mutta siihen on koko elämä aikaa. Ajo-opetuksessa tärkeintä on kuitenkin opetella liikennesäännöt ja liikennekäyttäytyminen. Ja silloin opetteluvaiheessa on järkevää, että se auto on mahdollisimman helppo ajaa, että voi keskittyä olennaiseen eli siihen ympäröivään liikenteeseen.

    Ajokortin liittäminen millään tasolla ajoneuvon vaihdelaatikkoon on ihan silkkaa neuvostoliittoa vailla järjen hiventä
     
    Nikuzai ja Mikkis tykkäävät tästä.
  14. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Puoliso haluaa nimen omaan lisäopetusta autokoulutuntien lisäksi. Autokoulussa saa harjoitella manuaalin käyttöä. Oma auto on automaatti, joten lisäopetus hoidetaan sillä.

    Mun puolesta kukin ajakoon ja tykätköön millaisesta vaihteistosta tahansa. En ole koskaan ymmärtänyt manuaali- tai automaattilaatikoihin liittyvää asennevammaisuutta. Itse ajattelen, että jos jo vuosikymmeniä on ollut vaihtotapahtumaa ja ajamista helpottavaa teknologiaa tarjolla, miksi en hyödyntäisi sitä nykyäänkin? Syökööt vain polttoainetta ja kiihtyvyyttä, ihan riittävästi tuo kotteto omiin tarpeisiini liikahtaa kaasua painamalla. Ja myönnän, pidän ajamisen leppoisuudesta ja siitä, että kaupunkiajo sujuu vaivattomasti tilanteessa kuin tilanteessa. Mitä sitten? Mitä se keneltäkään on pois tai ketään haittaa, saati edes kiinnostaa? Kukin tyylillään; kyllä tähän maahan erilaisia autoja ja kuskeja mahtuu.
     
    Camino'79, Pertti K, Nikuzai ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jarrupedaali ym. on pakolliset edelleen, mutta ei tarvii erikseen katsastaa ja opettajan ei tarvii enää käydä kirjalisissa opetuslupaa varten.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  16. timant

    timant 2nd gear

    Voisi kuvitella että käytännössä tulee enemmän vahinkoa jos alkaa siirtelemään vapaalle tuossa tilanteessa, kuskin jalka jarrutuksessa sitten painaa vielä kovemmin kaasupoljinta ja kierrokset ryntäyttää vapaalla?
     
  17. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Vapaalla ne kierrokset ei nouse yli 4500rpm, eikä vielä ole vahinkoa tullut vaikka hetken on n. 70 vauhdissa menty N:llä kun mäyräkoiran pentu päätti haluta vänkärin penkiltä kuskin syliin. Lipsautti mokoma vaihteen tosiaan vapaalle. Autona -04 sebring
     
    timant tykkää tästä.
  18. Rotten

    Rotten Gearhead

    On vedetty ford cargolla ajoopetus ajot, ilman ohjaustehostinta, tai sit se oli vitun huono, ja kyllä joutu joutu kaksois polkee kytkintä, muista oliko siinä vai syncro paskana?! Vanhempi vehje kuitenkin!
    Hyvin mielellään ajelen automaatilla, ei haittaa kyrkimen ja kepin shouvvaus, ja on ajeltu manuaalia ilman kytkintäkin!
    Riippuu autosta, ja jos ei ois rahasta kiinni, riippuisi autosta mikä loota siel on!
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täysin samaa mieltä. Samaan aikaan kuitenkin täysin kyvytön ihminen voi napata jäätävänkokoisen peräkärryn / vaunun peräänsä ilman mitään käsittelytaitoa, tai lähteä Lontoon keskustaan suhaamaan vasemmanpuoleisen liikenteen keskelle ilman metrinkään ajokokemusta moisesta. Ajamaan oppii ajamalla.
    Minäkin muistelen että ekan kerran kun alla oli joku isompi kuorkki kertojalla (tai puolittajalla), niin meni siinä hetki hämmästellessä että ajo muuttui sujuvaksi :D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Automaatissa on öölipumppu joka sekottaa ööliä, manuaalilla ajavat jonnet joutuu koko ajan vatkaamaan:poff: .
     
    Pertura, kuutio, Morbidelli ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!