E85

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 21.1.2009.

  1. fenix

    fenix 3rd gear

    Juuri näin.
    Puristuksista siinä on kyse.
    Helpompaa nostaa dynaamista puristusta nokalla, kuin staattista puristusta.
    Eli valitaan nokka, minkä imuventtiili sulkeutuu aikaisin.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Kuten vaikka Compin XE sarjaa.
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Tällä hetkellä ei Compin nokkakortit aukea.
    Jotenkin olen siinä uskossa että XE/XFI sarjan nokat olisi kaikki suunniteltu bensalle abdc . 006 50-70.
    Imuventtiili sulkeutuu siis myöhään nostaakseen dynaamista.
    Jos nostoa/asteita (rpm) kaipaa ja e85 sopivaa ruttua, niin custom keppiä tilaamaan.
    Ei tarvii alkaa kansia tai mäntiä työstämään.
    Toki valmiitakin nokkia löytyy aikaisella imuvenan sukeutumisella (pieni abdc) , jotka toimii ~5500rpm asti.
    Nokan ajoituksen muutoksella saadaan myös dynaamista, mutta aikaistamalla laskee toiminta alue.
     
    Muokattu: 1.9.2018
  4. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    ootko jo päättänyt kumpi väittämäsi pätee?
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Pilkuunnuss...
     
  6. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    en nyt niinkään sanoisi, jos toinen neuvo päälaellaan
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Mut jos neuvoo molemmin ni osuuhan toinen ees oikeeseen? Voi sit kirjottaa "hups" perään kun joku kertoo kumpi on oikein :poff:
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  8. fenix

    fenix 3rd gear

    Pahoitteluni jos kirjoitin epäselvästi.
    Ajatus on ihan oikein.
    Lukekaa uudestaan.
    Tarkennetaan vielä...
    Imuventtiili sulkeutuu siis liian myöhään dynaamisen nostamiseksi.
     
    MadMike ja kalvetinhet tykkäävät tästä.
  9. Mosse

    Mosse Gearhead

    Miettinyt kans SBF koneen päivitystä, eli mikäli männät menossa vaihtoon, Dish-> Flat, -22cc -> -7cc, noisisi puristus tuolta 10,5 tienoolta 12,5 nurkkiin. Onko kokemuksia vapari E85 koneista tuollaisella rutulla? Ahtimeen ei saa lupia. Nokaksi tulossa joku 236-242 tyylinen. Kone ainakin toistaiseksi toiminut nakuttelematta 242-248 asteisella nokilla, 106-100 keskilinjoilla. Kyseessä Fastin ruiskulla varustettu kampe, 8x 60 LBS suuttimilla, jotka voisi juuri riittää 500 hv nurkille. A1000 pumppukin lienee riittävä.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Puristuksen puolesta vähän riskaapeli. Ite en nostais 11.5 yli. Kannattaa laskea nokan osalta millainen oikeasti tuo puristus. Moottorinlämpötila, palotilan kiillotus, tulpat ja seoksen rikkauskin tekijöitä kun haetaan rajoja.


    Itellä 9.0 puristus ja rajana pidän 2 bar ahtoja, jonka jälkeen ei enään pelaa. Tosin tutulla oli rajunokka 11.3 puristus sieti 1.1 bar ahtoja jossa se raja sitten tulikin E85:lla vastaan.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla oli 408ssa 11.93 tjsp puristukset ja mieto rullanokka XR268HR eli dynaamistakin ihan reilusti eikä mitään ongelmaa.
    Rautakansilla.

    Toinen vaihtoehto ois ollu sit jo 13.5 tjsp mut sen arvelin jo olevan liian hämärää aluetta.

    050 asteet 218/224.
     
    Muokattu: 10.11.2019
    Vermilion tykkää tästä.
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulla on noin 12.4 ruttua ja hyvin on toiminu. Tosin nokkaa on 283@050.
     
  13. ilei

    ilei 3rd gear

    13.5 ruttua 278/286 050 nokalla ja valurauta kantinen bbc
     
  14. Kemer

    Kemer 2nd gear

    mielenkiinnosta kysäisisin että jos ennen meni bensaa vaikkapa 15-20 satasella niin paljonko 85.sta menee samalla ajotyylillä ja paljonko muutos on maksanut viinaksille kokonaisuudessaan=saako kulutuslisää ja muutoskuluja oikeasti kuoletettua koskaan pienillä kesäkilometreillä verrattuna vakioiseen samaan bensakoneeseen?
     
    amarillo tykkää tästä.
  15. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Vaikea sanoa. Yleismaallisesti sanoisin että hintaero pysyy siten sopivana ettet juuri koskaan saa kuoletettua ellet saa siitä jotain tehohyötyä tms. eli hyötykäytettyä polttoainetta. Toki jos ajat oikein paljon niin asia on taas hieman eri.

    Itse olin utelias ja tungin -96 town carin motonetin piggyboxin , tämä oli fordin 4.6:lla ja vei suurinpiirtein sen kolmanneksen enemmän etanolia. Mutta eipä siinä moottorissa siitä juuri saa hyötykäytettyäkään.
    Eli eipä se kovin äkkiä kuoletu, jos lainkaan, mutta oli hauska kokeilu verraten 10v sitten oleviin baltian piggyboxeihin...

    Vanhemmasta fordin 460:stä en osaa sanoa, koska vahingossa tuli koneremontin yhteydessä pistettyä hieman erilaista palikkaa ja puristukset nousi entisestään jolloin ei pystynyt enää 98:lla ajamaan ja hommasin e85carbsilta setin hollikkaan niin hyvin on toiminut. Enkä nyt tiedä onko paljoa noussut kulutus, mutta ei ainakaan mittarilla harmita juuri yhtään vetää tankkia täyteen ja ihan kivasti hän eteenkinpäin liikkuu toki haisten jätteelle, mutta se on sitä bioenergiaa se. :D
     
    amarillo tykkää tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Veikkaan et tällein ku ajelee et 12kk keskiarvo 800-900€/kk polttoaineisiin ni on varmaa säästäny jonku euron jo ton E85 kanssa vrt bensa.
    Ja kohta ahtimen kanssa tietty saa kaiken ilon irti sit siitä kans.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos sitä syöttää sinne 14.7/9.7 suhteessa, mitkä luvut ovat bensan ja E85 AFR suhteet ja mittarihinnat on 1,55 ja 1,10 niin mielihyvä taitaa olla ainoa ekopolttoaineen tuoma etu.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Kestää 15-15.5 afr matka-ajossa olla mulla tossa ainaski.
    Hinnat taas tyyliin 1,60€ / 1,07€ täällä ainaski.
     
  19. Mosse

    Mosse Gearhead

    Kiitoksia vastauksista :)

    Nyt jatkuu hommat koneen avauksella, ja katsotaan mitä kaikkea menee uusiksi.
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itsellä pöyrii tasakaasulla 14.1-15.2 välissä seokset. Jos mittarissa lukee se 15.2 ja polet nopeasti huomaa kyllä että se on laiha, joku 14.3 tms aika iso ero.

    Hinta täällä 1.069€/l 85e ja 98e5 on tossa shellillä 1,649€/l
    Säästön sijasta lasken isommaksi plussaksi sen että moottorikäy huomattavasti viileämpänä ja ei nakuta. (Kesäautossa, viilänä käymisestä on omia ongelmia talvella...)
     

Kerro tästä muillekin!