North vs. South Blacklist Shootout 2018

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 31.8.2018.

?

Kumpi joukkue voittaa?

  1. Pohjoinen

    10 ääntä
    29,4%
  2. Etelä

    17 ääntä
    50,0%
  3. Tasapeli

    7 ääntä
    20,6%
  1. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Nämät sienet eivät näemmä ole myrkylliset.
    Uuno Turhapuro
     
  2. rale RS#97

    rale RS#97 1st gear

    fhra, real street autot eivät ole katu autoja???? älkää jaksako jänkätä paskaa.
     
    superbird, kari6767 ja Herje tykkäävät tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Okei, mutta miten se on ”katuauto” jos se ei ole kilvissä”?
    EM-varikon joka kiululla voi tarvittaessa ajaa myös kadulla, toisilla enemmän, toisilla vähemmän, mutta eihän se tee pro modistakaan ”katuautoa”?

    Ollakseen ”katuauton”, auton pitää olla ”katulaillinen”, eli leimassa ja vakuutuksissa nyt vähintäänkin(kaiketi jollain tavoin myös itse auton pitäisi olla otteensa kaltainenkin?). Kuinka monta voimassa olevalla leimalla olevaa autoa sai pisteitä Real Streetissä viime vuonna?
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  4. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Älä gs puutu sellasiin asioihin mistä et tiedä yhtään faktaa,me autojen omistajat tiedetään ja ne tiedot ei todellakaan kuulu sulle. Älä huutele täällä netissä ennenkuin sulla on oikeata tietoa.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Kaikki RS autot olis leimassa jos säännöissä olis leimapakko. Meillä muutokset otteessa lukuunottamatta takarenkaita.


    RS 208
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ylipäätään toi leimaus kelvottomuus koskenee vain autoja joissa putkirunko tulipellistä taaksepäin, minkä nykyiset katuautosäännöt sinänsä sallivat. Ja uudemmissa autoissa on tietty omat koriturva ja saastenorminsa mitkä tarvii täyttää ja joita ei striittisääntöjen mukaan tarvita. Tällä hetkellä RS:ssä ei ole sellaisia autoja jotka ei olisi katsastettavissa tieliikenteeseen ilman ylivoimaisia temppuiluja.
     
  7. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Se vissiin talvi tulossa kun OD:llä on alkanut tyhjän jaappaaminen :p
     
  8. Voliant

    Voliant 1st gear

    Etkös säkin siellä ollu jo corttiinaan sovittelemassa nasta pyöriä alle:eek:
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Niin, jos tädillä olisi ”ne”, hän olisikin ”setä”...vai miten se nyt menkään?
    Pointtihan ei suinkaan ollut se kuka saisi autonsa tarvittaessa leimattua, vaan siitä että ollakseen ”katuato” sanan täydessä merkityksessä, auton pitää olla kadulle laillinen, eli vähintään voimassa olevassa leimassa.
    Suomessa on tuhansia pelto ja vaikkapa jokkisautoja jotka oleva ”katuautoja”...josnevainleimais...
    Pointti ei ollut se etteikö suomessa tällä hetkellä kilvettömiä/leimaamattomia autoja voisi leimata ja saattaa ne sitä kautta ”katuautoiksi”=katulaillisiksi, mutta niin kauan kun voimassa oleva leima puuttuu, ei kyseessä voi olla ”katuauto”...kadulla ajettava auto?

    Jos me lähdemme määrittelemään ”katuautoa” jotain muuta kautta, ”katuautoja” ei ole/ on tasan niin paljon kuin on mielipiteitä siitä mikä onkaan ”katuauto”.
    Jos todellakin ”katuauton” määritelmä riippuu siitä onko auto tarvittaessa katsastettavissa, lähes jokainen nelipyöräinen on ”katuauto”.
    Se että aiheesta jaksetaan vääntää vuosikymmeniä/sukupolvia, johtuu yksinomaan täysin väärästä kysymyksenasettelusta. Itse rajanveto on helppoa.
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Niin ja sitten seuraavaksi gs varmaan haluu Trafin sedät maalipäähän katselemaan etkä mitkä katuautot heidän mielestään ovat sitten niitä tosi street autoja joissa tekniikka ja paperit kestää vähän tiukemmankin tarkastelun....?
     
    josu tykkää tästä.
  11. Kyllä se vaan niin on että katuauto on semmonen, jossa on kilvet, joka on vuosikatsastettu ja siitä on maksettu asianmukaiset maksut valtiolle (mitä lappuja sieltä trafista tuleekin jatkuvalla syötöllä) ja kaikki muutokset, teho jne näkyy otteessa. Onhan se vissi että jos autossa on valtavat ahtimet tai nossit, ei niitä kyllä leimata missään ja niistä ei ole mainintaa otteessa tai sitten leimaaja on tehnyt jotain omia juttuja.

    Sitten on aivan eri juttu mitkä on säännöt kisahommissa. Jos kerran FHRA:lla on tämän tapaista tekstiä (alla), niin näillä säännöillä ajetaan kilpaa, mutta silloin puhutaan STREET autoista eikä mistään lakikirjan katuautoista. Ei pitäisi sekoittaa kahta eri asiaa.

    Jokainen sitten ihan omassa päässään kiroaa tai kehuu sitä mikä on oikea ja mikä väärä katuauto ja kisaa ajetaan yhteisillä kisasäännöillä jotka aivan varmasti selvät kaikille ilman spekulointiakin.

    Mikähän tässä on vaikeaa? panee auton sääntöjen sallimaan kuntoon ja menee ajamaan kilpaa. Trafi/tieliikennelaki on sitten jotain joka ei nyt liity siihen kisahommaan millään lailla eikä sitä pidä sekottaa siihen



    Street -ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia. Autot jaetaan kahteen ryhmään ,Real Street (vapaasti hengittävät) ja Top Street (Ahdetut). Moottorin viritys vapaa eikä mitään tasoituksia tunneta."
     
    fenix, GS ja dart -66 tykkäävät tästä.
  12. GS

    GS Gearhead

    Ei tarvita ketään maalipäähän, eikä tarvita mitään tiukempaa tarkastelua=spekulaatiota siitä mikä on ”katuauto”, mikäli voimassa olevaa leimaa ei ole.
    Vain voimassa oleva leima antaa perusedellytyksen sille että voidaan puhua ”katuautosta”, eli kadulla ajettavasta autosta(ei vain siirrettävästä).
    Ei tällä asialla ole itsessään mitään tekemistä Drag Racingin tai minkään muunkaan autourheilulajin kanssa, vaan jo ihan tieliikennelaki määrittelee sen mikä on katulaillinen ”katuauto”.

    Se mitä mikäkin auto ...”voisi olla”...jos sitä ja tätä, ei ole se pointti, vaan mehän toden totta tiedämme helpostikkin ainakin sen mikä ei ole ”katuauto”.
    Se ihan ensimmäinen ja selkein rajanveto on tämä ”katuauton” statuksen myöntävän Trafin myöntämä hyväksytty katsastustodistus, joka antaa luvan ajaa ko.ajoneuvolla nimenomaan kadulla.

    Eli, silloin jos/kun puhutaan siitä että kilpaillaan ”katuautoilla”, kilpailussa voi olla vain voimassa olevilla leimoilla varustettuja ajoneuvoja, piste.
    On siis tarpeetonta sotkea ”katuautoja” eri säännöin tulkittuihin ”Race” autoihin ja sitä kautta käydä ikuista debattia siitä ”kuinka oikea katuauto mikäkin on”?

    Siitä siis on lähdettävä että mikäli kilpailun säännöissä ei voimassa olevaa leimaa vaadita, on kyseessä ns.”Race”, eli puhdas kilpaluokka ja näin siltikin vaikka etuliitteenä olisi ”Street”:
    Se ”Street” tässä kontekstissa ei tee yhdestäkään ajoneuvosta ”katuautoa” ja mikäli ei minua usko niin kukin kysyköön asiaa vaikkapa siltä Trafilta.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Ei, se ei ole ei Trafin eikä minkään muunkaan määritelmän mukaan ”katuauto” jos voimassa oleva hyväksytty katsasustodistus puuttuu.

    Auto ei muutu ”katuautoksi” vain sillä että et jää kiinni leimaamattomalla autolla ajamisesta kiinni ja vielä vähemmän ”katuauton” määritelmän saa sille että vie skidit lätkätreeneihin pro modilla...jos vain kukaan ei satu koputtelemaan valoissa sivulaseihin?

    Niin, se leima itsessään ei tosiaan tee sekään vielä autosta ”katuautoa”, mikäli se ei ole siinä kunnossa ja siinä varustein millä se on leimalla hyväksytty.
    Mutta, sen me toki tiedämme että jos leima puuttuu kokonaan, kyse ei voi olla ”katuautosta”.

    Mikäli se leimaamaton datsuni löytyy sänkipellolta kiertämässä ympyrää, ei tätäkään kutsuta enään ”katuautoksi”, vaan se on ihan loogisesti ”peltoauto”...
     
    Muokattu: 19.9.2018
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Noilla viimeisillä määrityksillä ei liene kisoissa nähty montaakaan katuautoa....
    Ja voittaja lienee se jolla on rahaa ostaa tehokkain superauto....
    Kaikki muut joutuu tyytymään 5kg/kw tehopainosuhteeseen.

    ps. trafi ei myönnä katsastustodistuksia.
     
    Ck ja hantta tykkäävät tästä.
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Miksi tätä samaa lässytystä pitää jatkaa joka ikisessä topicissa?
     
    jariha ja 930BiT tykkäävät tästä.
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mä kans niin ihmettelen tätä...
    Noh, joka kisassa joku/jotkut laitto mulle viestiä miksi mä aina sanon radiossa seuraavaksi vuorossa real street eli ahtamattomat katu-autot tai vuorossa ahdetut katu-autot kun kuulemma oli pitäny kuuluttaa vapaasti hengittävät kilpa-autot tai ahdetut kilpa-autot.
    Noh, molempia käytin, real striittiä ja top striittiä ja se suurin mogahan mulla oli tietenkin toi katu-auto sana.
    Mun mielestä ne vaan on katu-autoja ja sillä siisti, ihan samoin kuin molempien Black Listien autot on katu-autoja, eihän se tietysti kaikille sovi mutta enpä mä siitä ole koskaan välittänyt, niin mä oon siellä radiossa huudellu ja piste.
    Ens vuonna siellä radiossa huutelee sit joku muu ja jään mielenkiinnolla odottamaan miten nuo katu-auto-luokat sanotaan.
    Perustakaa topiikki missä painitte siitä mikä on katu-auto ja mikä ei, alkaa vähä nyppimään kun tosiaan joka hiton topikissa missä vähänkin käsitellään kiihdytystä alkaa sama laulu ja nillitys mikä on ja mikä ei oo katu-auto.
    Ei oo vaikeeta, Suomessa ajetaan katu-autoilla West Coast Cup:pia, Fhra-kiihdytyksissä, Black-Listat (pohjoinen ja etelä), ja lukuisia lentokenttätapahtumia, kaikille on tilaa tulla ajamaan, katu-autolla.
    Real Street on toisiksi hienoin luokka ja Top Street kolmanneksi hienoin luokka ikinä, noiden jälkeen tulee Black List, molemmat.

    -Käkö-
     
    Galaxie500 ja three hundred tykkäävät tästä.
  17. GULF

    GULF Gearhead

    Kaikki muut joutuu tyytymään 5kg/kw tehopainosuhteeseen.

    Ei välttämättä. Jotkut joutuvat tyytymään jopa 7kg/kw tehopainosuhteeseen.
    Sorry oli ihan pakko...
     
    cutlass cruiser ja Ck tykkäävät tästä.
  18. Kilpaa ajetaan voimassa olevilla säännöillä ja se on siinä.
    Eihän tässä tarvi kenenkään katuautoista puhuakaan, kun katuautot on siellä kadulla, ei kisaradalla. Jos taas ajetaan kadulla kisaa, se on laitonta ja vaarallista.

    Sitten jos joku ei halua mennä kisaamaan, koska on "epäreilua", niin voi ajaa kotona kilpaa.


    ah

    Harmi että monet eivät osallistu katuautolla STREET kisoihin, kun eivät kehtaa koska siellä on näitä nopeita autoja. so what, hienoa olisi että niitä 11 - 14sek katuautoja oikeasti olisi kisoissa.
    tehopainosuhde: Paino on voimaa, Ylipaino Ylivoimaa
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Komppaan Aulista. Ei silloinkaan kun C.ssä oli 76 autoa Hangossa ne tulleet sinne sen takia et ptiäis ehdottomasti voittaa. Ja silti lähes kaikki muistelevat niitä aikoja ja ajoja kaiholla. Ujous narikkaan ja katiskat radalle! Yhtään kisaa ei oo voitettu ennenku se on jaettu.
     
    GBS, dart69, chevy 2 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jotkut ei pääse edes siihen, jos mallisarjan tehokkain +20% raja tulee vastaan.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!