1961 Bel Air "Bel Pala"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 7.1.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No sehän on helppoa sinänsä kun alat loppu päästä päin pikku hiljaa tulppailemaan linjoja niin kyllä se jossain vaiheessa se vuoto loppuu. Käyt hakemassa noihin pistoliittimiin ne tulpat ja kokeilet niitä vasten putoaako vielä paine. Sitten tulppaat letkun ennen venttiileitä jne.

    Kannattaa myös katsoa säiliöstä jalkojen hitsaus saumat ettei ole palanut läpi ja jäänyt pieni reikä johonkin.
     
    Make500 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Vaikuttaisi ohjausvenan sisäiseltä vuodolta. Sinne yhteen joka täyttyy menee säiliöstä painetta. Kun säiliön 140 putoaa ja pussiin tulee 100->120psi. Toiset pussit vuotaa ilmansa venan kautta johonkin. Esim. Tyhjennys puolelle.
     
    Make500 tykkää tästä.
  3. Filth

    Filth 3rd gear

    Siellä on joka venassa pienet o-renkaat tuossa pohja rungon, missä pääkanavat, ja venan välissä...
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    No niin, kiitoksia kovasti vastauksistanne!
    Tänään oli vähän tynkä päivä työmaalla ja pääsin talliin ajoissa ja nostinkin heti ns. kissan pöydälle.
    Vähän soimasinkin itseäni miksen sitä aiemmin jo pois sieltä repinyt, kun ei se nyt ollut edes mikään homma.
    Tulipas nyt sen venttiilistönkin sielunelämään tutustuttua.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tältäpä se sitten näytti. Jo tässä vaiheessa selvisi se ruosteveden tekemä
    terrori lohkon sisällä. Kaikenlaista hippua joka paikka täynnä.

    [​IMG]
    Selvisi tämän kitin valmistajakin tässä vaiheessa. Pikainen kuuklaaminen näytti siltä että ko. firmaa
    ei enää ole. Näissä oli myös leima, joka osoitti valmistuspäivämääräksi 18.6.2006. Eli kait ne oli
    jo aikakin purkaa vaikka ei oikein käyttöä olekaan nähnyt.

    [​IMG]
    Neljästä venttiilistä tämä oli pahin. Tuo paska ei onneksi ollut syöpynyt mitenkään kiinni ja irtosi
    pienelle pesulla ja pyyhkimisellä. Niissä oli vielä joku rasvakerros onneksi jäljellä.
    Osien pesun jälkeen tein kohtuullisen voitelun paineilmaöljyllä. Toivottavasti nuo O-renkaat olisi
    vielä kunnossa. Ulkoisesti näytti ihan Ok, mutta ovatko jo kuolleet? Se jää nähtäväksi.

    [​IMG]
    Venttiilit nippuun ja kiinni. Avasin ja putsasin vielä tuon check-valven kompuralta ja vaihdoin sinne
    inan jäykemmän jousen. (Ihan vaan siksi, koska hukkasin sen joka siellä oli).
    Kompressorilla tein vielä 7 bar koeponnauksen ja totesin että ei näkyviä vuotoja. Takaisin
    paikoilleen siis.

    Kasaamisen jälkeen paineet ylös ja ilmaa pusseihin. No mitä tapahtui?
    3 pussia jatkoi täyttymistään vaikka venttiilit piti olla nolla-asennossa. Arvelin että vaativat
    vähän liikettä ja tiputin auton pari kertaa tonttiin ja takaisin ylös.
    Tämän jälkeen ei neulat näyttäneet enää nousevan itsekseen.

    Jätin sinne nyt paineet pusseihin, eteen 80 psi ja taakse 65 psi. Näillä paineilla auto näyttää sellaiselta
    ajettavalta ja että jousituskin pelaisi. Katsotaan nyt sitten mitä mittarit sanoo kun huomenna palaan
    töistä kotiin. Jos jotain on tapahtunut niin katsotaan sitten jos tulppaisi nuo pussilähdöt ja jatkaako
    testaamista.


    [​IMG]
    Tuntuu että kovin monimutkainen venttiilibloki, kun vertaa tämän hetkisiin esim. RideTechin
    tuotteisiin. Nämä näyttää jotenkin simppeleiltä verrattuna tohon vanhaan mikä nyt on.

    Loppukaneettina vielä pari tiukkaa kysymystä tietäjille:

    1. Mikä pitää olla auton maavara pussit tyhjänä katsastusasemalla? ( Nyt n. 40 mm )

    2. Vaaditaanko konttorilla jotain paperia nykyään, että on ajoneuvoon tarkoitettu mallikohtainen
    asennussarja kyseessä? ( On mallikohtainen kyseessä, mutta ei papereita tallessa ja tuo
    AirRidePro.com firmakin vaikuttaa kuopatulta )


    3. Onko jotain muuta muutoskatsastuksessa huomioitavaa?

    -Make






     
    Pertti K, Vuokralainen ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Muistaakseni 70mm oli minimi ja rengas tyhjänä mikään korin osa ei saa osua maahan.
     
  6. Visa

    Visa Gearhead

    80mm on minimi maavara. Renkaat tyhjänä ei saa mikään korin osa osua maahan. Helpointa säätää maavara varmaan pohjaanlyöntikumeilla leimaa varten. Nihlisti leimuri saattaa myös katsoa, ettei säätövara ole yli 50mm ylä/ala asennon välillä.
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Make500 tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti linkistä!

    "Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa."

    "Alusta- ja rengasmuutoksen yhteydessä tulee tarkastaa maavaran riittävyys muutoksen jälkeen. Maavara voidaan todentaa esimerkiksi 80 mm korkeuteen säädettyä ajoneuvokevennintä auton alla liikuttamalla."

    Helpointa taitaisi olla vain etsiä vähiten natsia katsastusasemaa...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänään aamulla klo. 6 kävin tsekkaamassa painemittareiden lukemat, jotka edelleen
    miten sattuu. Paitsi paine ei enää ollut oikeastaan noussut missään nurkassa, vaan
    vasen taka- ja oikea etupussi oli tyhjä.
    Positiivisena yllärinä kompura ei enää käynnistynyt eli siellä oli pysynyt paineet säiliössä.
    Mietin siinä päivällä toimintasuunnitelmaa ja keksinkin aika hyvän sitten vian kohdentamiseen joko pyörän päähän tai venttiilistöön.
    Vaihdoinkin sitten etu- ja takapyörän letkujen paikat venttiilillä keskenään.
    No sitten vaan taas painetta kehiin ja odottelemaan...
    Ja hops, vajaan tunnin kuluessa oli painetta tippunut n.10 psi edelleen samoista pyöristä.
    Eli ei sitten muuta kuin tunkilla autoa ylös ja alle konttailemaan, päässä ajatus että pistoliittimet vaan
    on oltava löysässä.
    Aloitin takaa ja suihkin vuodonpaikanninta liittimeen ja ei merkkiäkään vuodosta.
    Sitten ajattelin että suihkin koko pussin märäksi ja voi ...kele sitä kirosanojen määrää joita siinä tilanteessa
    lausuin. Osan ihan ääneen ja pahimmat niistä HILJAA mielessäni.
    Suihkin vielä oikean etupussin ja sama homma, kiroilu jatkui edelleen.

    Tässäpä siis pari kuvatusta vaahtobileistä:

    [​IMG]
    Tässäpä vasemman takapussin yläpää.

    [​IMG]
    Ja tässä oikean etupussin alapää.

    [​IMG]
    Ja täällä tekisi mieli olla just nyt.


    Nyt on muuten tunnelmat aika sekavat, ottaen huomioon että motivaatio jo muutenkin tämän kanssa
    ollut välillä jo vähän hakusessa. Nyt on siis luovuttaminen tosi ..lvetin lähellä.

    Liekö pitkäaikainen seisotus turmellut pussit, tai muuten vaan heikkolaatuista kamaa..

    Kierrejousien palauttaminen tarkoittaa takatukivarsien metsästystä, sillä näistä on jousilautaset
    leikattu pois ja tilalle hitsattu levy.
    Etupäästä pitäisi poistaa alatukivarren levyt.
    Lisäksi iskarimuutoshommat ollut turhia ja sisäloksut sahattu näitä varten.
    Toisaalta ei tarvitse miettiä muutoskatsastustakaan.

    Vaikka tuo ilma-alusta olisikin "kivempi", en tiedä onko enää perusteltua uusia pussejakaan kun kaikki muukin siihen liittyvä tuntuu vähän laaduttomalta paskalta...

    Jatketaan siis tuulimyllyjä vastaan kamppailua. Älkää kysykö miten, kysykää miksi.
    Ja kiitos jo etukäteen, että sain vuodattaa tänne OD:n vertaistukiryhmään.

    -Make
     
    Vuokralainen, isalmela, Nilsbertti ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei muuta kun kättä syvälle taskuun ja tilaat uudet pussit ja säätölaitteiston, leimaat ja kun pääset ekalle ajolle niin kyllä se sit palkitsee :odcool:
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Autan vähän tässä valinnassa ilmat vai rautajouset tai sitten teen siitä vaikeampaa :p

    Multa pitäisi löytyä ne takajousilautaset kun omasta - 63 aikanaan ne leikkasin irti kun laitoin ilmat. Säästin ne silloin jos mieli muuttuu mutta onko ne vielä tallella niin pitää tarkistaa. Auto ei ole. Se on myyty. Löytyy myös jouset eteen ja taakse:p

    Jos haluat pysyä ilma alustassa niin kyllähän se vähän rahaa ottaa, mutta eiköhän projekti kuitenkin vierähdä ensi keväälle niin on aikaa hankkia osia. Itse ostin tuollaisen vastaavan ohjaimen kiinasta alle pariin sataan kotiin toimitettuna. Pussukat saa varmaan halvimmillaan pariin sataan myös ebaystä. Ei nyt enää kannata luovuttaa kun maali on kuitenkin niin lähellä. Kyllä se vielä palkitsee usko pois. Laita raudat aja, testaa ja ilmat uudestaan myöhemmin?
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuttua huttua tuo motivaation katoominen... Mutta mielestäni sullahan on nyt venat yms kunnossa, pussit vain vuotaa. Oon vielä puhelimen varassa, niin en nää kuvia kovin tarkkaan, et vuotaako ihan kumin kyljestä vai sieltä laipan ja pussukan välistä. Silloin kun omia pussejani hiplailin, niin ne olis ollut ainakin ihan purettavat, et ois voinu liitoksen tsekkaa. Ilmajouset siis, omatkin kassit kyllä saa omin käsin purettua.... Purkamisesta tuskin on iloa, oisko vaan hapertunu tai jotai. Ebaysta tai jostain uuet kassit vaan. Tai jos oot lärvikirjas, niin ainakin sillointällöin rodi/kustom myyntipalstal on pussukoita kaupattavana.
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    https://www.jmtuonti.fi/188-ilma-alustojen-osat
    Tuolta löytyy ilmajousituksen osia kilpailukykyiseen hintaan ja Finlandiasta. Jenkkilästä tilattuna voi loppusumma olla jopa kalliimpi.
    Ittelle tilasin nuo palkeet ja venttiililohkon tilaus on harkinnassa.
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Jos viitsit kokeilla. Päästä pussit tyhjäksi. (Autosta) Ota pikaliima pullo tai tuubi käteen ja liimaa ne ratkenneet kohdat. Cyanoakrylaatti liimaa kumia erittäin hyvin. Voi olla että siirrät vaihtoa tulevaisuuteen. Jos ei toimi. Ei ollu kallis kokeilu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Taidanpa nyt alkuun napata pussit pois autosta ja lähteä sitten miettimään jatkoa. Rautajouset ei ehkä kuitenkaan ole nyt se houkuttavin vaihtoehto.
    Ehkäpä menen nyt sitten sillä linjalla että uudet pussit alle jostain jollain aikataululla.

    Kiitti Morbidelli linkistä, pitää tuolta soitella ja kysellä kun saan mitat selville.
    LPV:n ehdottoma liimaus varmaan voisi toimiakin jonkin aikaa, mutta pelkäänpä että edessä se säkkien uusiminen kuitenkin on.

    Jätetään toistaiseksi nykyiset venttiilit ja muut systeemit. Tämän syksyn kilvityksen saa kuitenkin jo melkein unohtaa. To Do- listalla ei enää kyllä ollut montaa asiaa ja nekin ihan pikkujuttua, mutta onpahan talvi sitten aikaa katsoa ne pois. Ja ehkä hioa jotain juttuja entistä paremmiksi. Ja oli mulla ajatus pienestä valkoisen värin lisäämistä sinisille ulkopuolen osille jonkinasteisten raitojen tai scallopien muodossa, sillain maltilla vähän keventämään ilmettä.

    Talveksi oli tarkoitus vaan saada tämä kaverin luo ja omaan talliin enemmän tilaa kun toinen auto, -61 Dodge kaipaisi ehkä uutta lakkaa pintaansa, ahdinta Slant Sixin kupeeseen, bensatankkia, vähän lehtijousien korjausta ja miljoonaa muuta juttua. Lisäksi piti moottoripyöräkin siinä sivussa palastella. Ehkä tuosta Dodgesta jotain juttua kirjoittelen sitten, jos sille jotain tulee tehtyä. Mopo kun on Honda, niin kai se lähtee keväällä tuolta kylmästäkin tallista.

    No tehdään mitä jaksetaan ja ehditään:)

    Ja oikeasti kiitos muillekin, OD:n vertaistukiryhmästä saa myös motivaatiota! Jos en olisi tänne alkanut tästä mitään tarinaa turisemaan, todennäköisesti olisin jo saattanut luopua keskeneräisenä. Mutta pakkohan tämä jollain tapaa on saada kunnialliseen päätökseen, pidettiin auto sen jälkeen tai ei.
     
    Visa, Pertti K, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Voithan sä hakea "puuhakilvet" ja ajaa kaverin talliin, vaikka ne pussit vähän vuotaakin...
    Eiköhän se kompura jaksa pitää painetta ajon ajan.
     
    Make500 tykkää tästä.
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    On aika merkillistä, että alkaa palkeet tuollatavoin vuotaa saumasta.
    Onkohan ne vuotanut alusta asti? ( = huonolaatuiset palkeet) Vaiko vuosien kuluessa jotenkin menny rikki. Onkohan nuo palkeet olleet tyhjänä ja liian puristuksissa, nuissahan on se lyhyin mitta joka pitää ainakin olla ja pohjaanlyönti kumin varassa ala asennossa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Saattaa hyvinkin olla että ovat vuotaneet jo alusta asti. Ei siis valmistusvikakaan ole pois suljettu.
    Muistan kun tää aikoinaan n. 10 vuotta sitten oli kaverilla vielä ja kun pussit oli asennettu ei se auto ylhäällä pysynyt kovin pitkään.
    Mutta silloin se suhisi jokaisesta mahdollisesta paikasta ja sellaisena se sitten meillekin tuli.
    Hölmöintä oli tietysti jättää tämän korjaaminen viimeiseksi. Auto kun on seissyt vuosia pussit tyhjänä.
    Enkä muuten ole edes tuota lyhintä mittaa tarkastanut. Tiedä vaikka olisivat olleet liiankin plänässä.
    Itseään tässäkin saa peiliin katsoa.
     
  19. jariha

    jariha Double Gearhead

    tämä on kyllä ollu hieno topikki seurata mutta ei muutaku sevy paaliin ja totke työnalle:poff: no ei vaiskaan mutta isoa peukkua, kyllä se siitä perus halpojen osien pikkuvikoja korjaamalla:odwink:
     
    Make500 ja Kalu tykkäävät tästä.
  20. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    " Kuka leikin aloittaa, se leikin kestäköön" sananparsi sopii hyvin kun irrottelee rautajouset ja laittaa pussit tilalle. Rautajouset on erittäin toimintavarmat ilman mitään huoltoa, mutta ilmajousitus taasen...
    jotain joutuu räpeltämään jatkossa aivan varmasti. Ajomukavuus ei välttämättä ole ilmajousituksen eduksi, mutta se on jokaisen makuasia.
    Ei noissa ilmajousissa tai koko harrastuksessa ole mitään järkeä, mutta mullakin on projekti työn alla ja ilmajousitusta siihen suunnitellaan.:)
     
    Jussi289 ja Make500 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!