Öljyn kulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 2.8.2016.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    O-rengas tiiviste on kyllä kovinkin tuttu venttiilivarren kumina, koska sitä on käytetty esim sbc-kansissa iät ja ajat, mutta tähän bbc-tapaukseen se ei oikein satu.

    O-renkaalla tiivistetään retainerin ja venttiilivarren väli ja sille pitää olla venttiilissä ura siinä lukkourien alapuolella. Lisäksi retainerin ja jousen välissä tulee olla se varsinainen peltinen sateenvarjo joka ulottuu jousen ulkopuolelle.
    Kun venttiilijousi on puristettuna kasaan niin o-rengas voidaan työntää paikalleen uraansa ennen lukkoja. Kun jousi vapautetaan niin se puristuu retainerin ja venttiilivarren väliin ja estää öljyn valumisen tätä kautta.

    Tätä tiivistystapaa ei voi käyttää urattoman venttiilin kanssa, eikä sillä ole mitään merkitystä ilman sitä erillistä peltivarjoa.
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ja vaikkakin itsekin omaan samaiset venttiilit missä noi O-renkaat on, laitan kyllä kumit, koska ne sen varren tiivistää. Ainakin itse ymmärsin, että nyt epäillään öljyn kulutuksen takia noita kumeja, joten en mä lähtis sateenvarjoa tekemään? Teoriassahan tuolla saataisiin pölläytys kuriin, ei kulutusta.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei mulla mitään uria ollut venttiileissä kun noi o renkaat/ lattarenkaat tonne pistin eikä mitään sateenverjojakaan kun sellaset ei yksinkertasesti mahdu.

    On tehtaan alkuperänen ratkasu eikä se nyt kovin huono voi olla kun ei öljyä mene yhtään.
     
  4. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Jos oikein muistan niin noissa oli sisäjousen halkasija 17.8mm pintaan, pitää lapusta vielä varmistaa mihkä noita kirjasin ylös. Konetta rupesin öljyn syönnin takia tekeen uusiks niin oiskohan alunperin ollut suurimpana öljysyöppönä mahdollinen ohjurin välyys ja huonot venttiilivarren kumit(oli sateenvarjot).
    Kun kansia putsailin niin oli palotilassa karstaa/palanutta öljyä reilusti ja imupuolella kunnolla pinttynyttä/kiinni palaneen näköstä öljyä, oli tositiukassa eikä meinannu irrota lasikuula puhaltamallakaan..
    Tuli mieleen et vaikuttaako se että lohkosta höylätty deckki tasot nollaan siihen miten imari istuu kansiin vai vaikuttaako pelkästään kansien höyläys imarin istumiseen?
     
  5. p0ks

    p0ks 2nd gear

    https://www.dropbox.com/sh/e9edg6xwosv5y4e/AACIk95r2g_PeKM3ysUjwIr3a?dl=0 tuosta linkistä löytyy kuva missä venttiilivarren kumit noissa bbc kansissa.
    Jos olisi ohjurikoneistettu sopivaksi niin pitäiskö tuo kumi liimata kiinni ohjuriin? Näin kuulin kaverilta että kannattaisi menetellä. Sama kaveri onneks tuli sanomaan ettei noita voi noin tuonne jättää ja otin ne pois ennenkun sain koneen tulille.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samanlailla se vaikuttaa niin lohkon kuin kansienkin plaanaus, mutta jos sulla on siitä lohkosta joku puol milliä otettu niin se ei vielä imarin istuvuuteen vaikuta yhtään.
    Ei niitä yleensä liimata, ja onhan noissa se kiristysrengas joka pitää sen paikallaan. Tuollaseen teflontiivisteeseen ei liimatkaan kovin hyvin pure.
     
  7. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mitens nuo sateenvarjot, nehän kiinnittyy vaan venttiilin varteen? Onko niihin jotain tiettyä oikeeta asennus tapaa?
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sateenvarjokumit tulevat tosiaan vaan vapaana venttiilivarrelle, eikä niitä voi väärin asentaa. No oikein päin täytyy laittaa tietenkin!
    Niitten O-renkaitten ei vastaavasti koskaan kuulu olla vapaasti uivana venttiilivarrella, ei ainakaan tehtaan toimesta. Asennusvirheitä näkee tosin aika usein, tai jos tiivistesatsista on sellaset löytyny niin laitettu vaikka eivät kyseiseen koneeseen kuuluisikaan.

    Kuten tuossa aiemmin oli mainintoja, niin sateenvarjot eivät ole kaikkein tehokkain tiiviste,varsinkaan jos ne ohjurit kovin väljät. Paremmat kuitenki kuin ei yhtään mitään.

    Jos haluat laittaa asian kunnolla kuntoon niin kansien irrotushan siinä on edessä. Ellet sitten löydä niin kapearunkoisia kumeja jotka istuu tiukasti ohjurin päälle ja mahtuu jousten sisään.
     
  9. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Osaako kukaan heittää mikä olis noitten -049 oval portti kansien ohjurin ulkohalkasija? Oon hukannu lapun mihkä kirjotin noi ylös juurikin tätä tilannetta varten.. :mad:
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olikohan se 5/8" eli 16mm. Joku vois vahvistaa...?
     
  11. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Öljyä kuluu vieläkin vaikka on kannet tehty uusiks ohjureineen yms.
    Mittasin puristuspaineet lämpösestä koneesta ja kaikki oli 13-13.5bar välillä.
    Mutta voiko puristusten ollessa hyvät silti männän renkaat poikki tai kuluneet?
    Pistin pcv venttiilin väliin bensansuodattimen ja sinne kertyy pikkutippoja öljyä n.20km matkalla, viittaako männän renkaisiin?
    Männät 0 dekissä eli lohkoa höylätty mut imusarjaa ei, voiko vetää imusarjan ja kansien välistä öljyä?
    Alipainemittari seilaa n. 14-11hg väliä tyhjäkäynnillä, merkki imuvuodosta jossain? Tasakaasulla pysyy vakaana.
    Tulppien kierteissä öljyä mut kärjissä ei.
    https://www.dropbox.com/s/skt6dsahbdp0wjq/IMG_20180920_105103.jpg?dl=0
     
  12. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    kandeisko järkätä motin huohotus kuntoon. hä?
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Nostetaas vanhaa aihetta. Eli tilasin caddyyn sellaset kumit jotka painetaan tiukasti ohjurin päähän ja kumissa oleva jousirengas pitää kumin tiukasti paikallaan. Ja myös kumin yläosa on aika tiukka sovite venttiilin varteen. Mites on. kannattaako vielä laittaa tiivistesarjan mukana tulevat O-renkaat venttiilin varren ympärille? Alunperinhän kuuluis vaan ne O-renkaat. Sitä tässä lähinnä mietin että jos tulee oikeen tiivis niin meneekö venan varrelle enää yhtään öljyä? Kai siellä kuitenkin jonkunlainen voitelu pitäis olla.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh ja jos joutuu koneistaa noille kumeille ni kannattaa viedä jolleki joka oikeesti osaa asian, mulla hori parin tuhannen kilsan jälkeen jo litran 400-500km ku oli tehty päin vittua ohjurit ja noille kumeille koneistettu, 16 kumista ehkä 4 pysy paikallaan...
    Pari ohjuria oli korjattu ihan oikein mutta suurinosa oli korjattu tekemällä kierteet sinne, kuulemma hyvä ja toimiva, no ei ollut... :rolleyes:
     
  15. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Ohjurit on uudet. Ja tiukasti noi kumit siihen päälle meni ja en varmasti ala mitään koneistaa niitä ohjureita. Kyllä ne siinä paikoillaan pysyy. Jos tää on huono idea niin otan ne kokonaan pois ja mennään pelkillä O-renkailla.
     

Kerro tästä muillekin!