1961 Bel Air "Bel Pala"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 7.1.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    No niin, tänään tuli herättyä hyvin nukutun yön jälkeen ja hetipä sitä talliin puuhastelemaan.
    Pussit lähti alta pois varsin kivuttomasti lukuunottamatta etupäätä, jossa tylysti katkaisin ilmaletkun kun se oli vedetty aika nerokkaasti tukivarren välistä yläkautta. Siten ettei ollut mitään näköyhteyttä tai edes käsikopelolla päässyt pistoliittimeen käsiksi.
    Pussit näyttää pirun hyviltä päällepäin. Ei repeämiä, eikä hankaumia. Liitokset päätyihin vaan vuotaa.
    Oikea etupussi oli erikoisesti plänässä, toisin kuin vasemman puolen. Liekö ollut se koroketolppa yläpäässä vähän väärässä asennossa. Myös oikean puolen pohjaanlyöntikumi on räjähtänyt.
    Samanlaiset pussit siis edessä ja takana.

    [​IMG]
    Tältä ne syylliset nyt sitten näyttää... teloitusrivissä.

    [​IMG]
    Oikean takapussin vuotokohta on näillä paikkeilla. Ei siis mitään näkyvää.

    [​IMG]
    Siinäpä hyväkuntoinen pohjaanlyöntikumi.

    [​IMG]
    Ei tarvinnut kuin pari baria painetta ja jo kuplii..

    [​IMG]
    Aika huono reittivalinta ollut kyllä etupäässä. Ei mennyt kauaa kun
    keksin uuden.

    [​IMG]
    Uusi ilmaputkireitti tulee tuosta rungon reiästä. Pussin ylätolppaan reikä kylkeen oikeaan kohtaan
    ja pussiin 90°:n kulmapistoliitin. Silloin pitäisi saada myös näköyhteyden siihen.

    Eli nyt tarvittaisiin siis pussit, ehkä uutta putkea jos nuo ei enää riitäkään sekä kunnon pohjaanlyöntikumit.
    Niihin voisikin sitten tehdä valmiiksi jonkinlaisen korokkeen, jotta se katsastuksessa määrätty 80mm:n maavara jäisi.

    Tällä hetkellä alin mitta pusseille pohjaanlyöntikumien varassa oli n. 110 mm sekä edessä että takana.

    Tietysti nyt olisi ehkä talven aikana hyvä päivittää ohjauslaitekin vähän fiksummaksi. En oikein pidä sen toiminnasta ja varmasti tuottaisi vaikeuksia liikenteessä tehdä säätöä jos jostain sattuu vähän vuotamaan.
    Joku sellainen elektroninen olisi varmaan mukava, missä olis pari Preset-paikkaa tallennettavaksi.

    Mutta kun tässä kerran on kevääseen asti aikaa, saa aika rauhassa metsästellä noita puuttuvia osia.

    PS. Päässä kävi kyllä outo ajatus kokeilla renkaanpaikkausainetta noihin pusseihin. Mutta mahtaako se pysyäkään pussissa vai palaako se tyhjennettäessä venttiilistöön. Ja muutenkaan tiedä kuinka pitkään toimisi..

    -Make
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. pagi

    pagi Gearhead

    Älä missään nimessä mene laittamaan sitä renkaanpaikkausvaahtoa. Menee varmasti kiertoon ja sen jälkeen sulla onkin ongelma kun se tahna on jokapaikkassa.

    Tosiaan jos sulla ei oo noille pusseille tarkotus peräistä käyttöä niin kokeile avata vuotava pussi, jos vaikka tuo pääty kakkaran ja pussin sauma vuotaisi siellä.. voi olla esim ruostetta joka on tullut esim säiliöstä? tai jotain töhnää jonka poistamalla saat pussit vielä kuntoon.??
     
    Muokattu: 22.9.2018
    Make500 tykkää tästä.
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Luulenpa että rakenne on tämän kaltainen, jossa päätylevy on prässätty kumin päälle:

    [​IMG]

    Enpä taida alkaa noiden kanssa pelleilemään. Uudet tilalle jollain aikataululla.
    Tämä projekti on aika pienestä enää kiinni ja se kyllä valmistuu talven aikana.
    Siinä samalla teen jotain Dodgelle ja siitä ajattelinkin kirjoitella uuden aiheen tänne projekti-osioon,
    vielä tänään.
    Itse asiassa Dodgen tulevaisuuskuvaa aloin jo tänään muokkaamaankin.
     
    palontie, Morbidelli, Camino'79 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. pagi

    pagi Gearhead

    Se voi olla ihan viisasta että laittaa kierroksen uusia pusseja niin säästyy takaiskuilta tulevaisuudessa. :)

    Minkälaisilla spekseillä kokojen mukaan nuo pussukat on?

    Autosi tosiaan on noin keskeneräisenäkin erittäin maukkaan näköinen ja toivoisin että saisi joskus nähdä kuvaa siitä valmiinakin joten, älä nyt missään nimessä luovuta letukan suhteen.

    En malta kyllä sun dodgenkaan rakennus topicia odotella joko se vois tulla:p
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuota. Laita pikkasen tippakannulla mineraaliöljyä pussiin ja vuotava pää alaspäin muutamaksi päiväksi. Pikku määrä ei vielä tee mitään lopullista, mutta aika monasti pehmentää ja turvottaa kumia just sopivasti.
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Tätä voiskin kokeilla, ei ainakaan mitään häviä siinä. Kiitti!
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kuinkahan yleensä nämä ilmaiskunvaimentimet (palje+iskari) toimii kun iskari alkaa vuotaa nestettä palkeen sisään. Tuli vaan mieleen, kun jouduin vaihtamaan tälläisen ilmaiskarin kun vuoti öljyt palkeeseen, Meneekö palje haperoksi ajankanssa, vaiko onkohan iskunvaimennin öljy jotain erikoisempaa tavaraa? Anteeksi rönsy.
    Make, taitaa olla ajan tuhlausta elvyttää näitä vanhoja palkeita, kun luottotiiviyttä tuskin saavutetaan. Ilmajousitus saisi olla takuu käyttövarma.:)
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Häviääkö siinä mitään, jos kokeilee tuota jussi289 ehdottamaa mineraaliöljyä ja siinä vielä mukana kumitiivisteen elvyttäjää AT-205.
    Kumista jos haihtunut pehmentimiä pois, mikä aiheuttaa kutistumista. Noilla saa kumin hiukan turpoamaan ja palautumaan.
    Googlella löytyy tietoa tuosta AT-205 re-seal.
    Jos ei toimi, niin pussit roskiin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Kylläpäs aika on ollut taas kuluvaista. Yli puoli vuotta on Bel Air ehtinyt seisomaan kun olen keskittynyt Dodgen kanssa puuhasteluun.
    Mutta eilen tapahtui kuitenkin suuri harppaus ihmiselle, kun saatiin uudet pussukaiset paikoilleen. Uudet palkeet on Air Liftin Dominator D2600:t. Kaipa nekin kiinalaista on, mutta yleisilme oli vakuuttavampi, kuin edellisissä pusseissa. Myös uudet 3/8 kääntyvät pistoliittimet laitettiin pussien päähän. Ja edessä letkujen reititystä parannettiin huomattavasti, eli rungossa olevan reiän kautta kun aiemmin ne meni ylätukivarsien välistä tyhmästi.
    Projekti siis taas etenee vääjäämättömästi kohti liikeennekäyttöä. Autohan on ollut siis meillä nyt yli 10 vuotta ja ajettu sillä ei ole metriäkään maantiellä.
    Mutta ilma-alustan kanssa taistellaan vielä tovi, sillä letkuja kytkiessä ihmeteltiin, miksi takapään letkut ovat niin piukat ja sitten selvisi että ne on 10mm:n letkua 3/8" sijaan.
    Edessä on oikeat letkut kyllä. Hassua että vanhat pussit kyllä piti liitoksista, mutta liitin oli kyllä hieman erityyppinen. Ja kumma kyllä ne sopi vaivatta myös kompuran pään liittimiin.
    Eli täytyy hommata pari kolme metriä 3/8" letkua vielä ja vaihtaa taakse uudet.
    Tämähän juuri on kivaa toisen aloittamissa projekteissa, kun ei ikinä tiedä mitä vastaan tulee.
    Positiivista on että edessä on nyt yön yli pysynyt maailma hyvin.

    Ja sitten pari tyhjänpäiväistä kuvaa eiliseltä:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tämännäköiset on uudet pussit

    [​IMG]
    Sen verran tymäkkä oli uusi palje verrattuna vanhaa ilmapalloon, että joutui alapallot aukaisemaan jotta sai palkeet paikoilleen.

    [​IMG]
    Etupää tahtois jo jousituksen puolesta tien päälle..

    Myönnetään että luovuttaminenkin on ollut mielessä pariin kertaan mielenkiinnon kadottua toisiin projekteihin. Mutta luonto ei ole antanut periksi myydä keskeneräisenä poiskaan. Pienet tauot tuntuu tekevän välillä eetvarttia ja kevät tietysti tuo vähän lisäenergiaa harrastamiseenkin.
    Pikkuhipistelelyä on edessä siellä ja täällä, mutta ehkä suurimmat vaikeudet alkaa olla jo takana. Ainakin toivottavasti.

    -Make
     
    NorthElite, toyopet, Rusty ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Joskus projektit tarvitsee valohoitoa tarpeeksi, että nytkähtää eteenpäin. Uskomattoman hieno laitos on tästäkin tulossa..
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Pieni update tähän väliin taas.
    Ei ollut maailman helpoin temppu löytää 3/8" ilmaletkua Tampereen alueen kivijalkamyymälöistä. Millisiähän löytyy joka nurkalta.
    Soittelin hiton moneen paikkaan ja yllätyin melko lailla että esim. kummassakin Tampereen Etrassa myytiin eioota..
    Soini Car Partsilta osasivat kuitenkin ohjata TAVOon eli Tampereen Auto VaraOsaan ja sieltä sattui löytymään, sekin puolivahingossa.
    Mutta jees, nyt letkut paikoillaan ja vuodot takana korjaantui.
    Sitten löytyi taas uusi vika, kun edelleen takavasemmalla paineet tippu hiljakseen.
    Painemittarissa oli sitten sisäinen vuoto.
    Nyt tarvitaan sitten uutta painemittariakin.. Tai molempia, tuskin samanlaista mistään löydän.
    Positiivista on se että tulpattuani letkut mittarilla, on auto pysynyt maastoajokorkeudessa jo vuorokauden..

    Muuten tuntuu että sisäinen Don Quijoteni herää taas henkiin vaihdellessa uutta osaa uuden osan tilalle kuin OL3:ssa ikään..
     
    Holley, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Minkälaiset mittarit? Mulla olisi 2 kpl käyttämättömiä, jotka pyörineet nurkissa pitkän aikaa. En ikinä sitten keksinytkään niille käyttöä. Asfaltti kertoo korkeuden tarpeeksi tarkkaan :)
     
    Make500 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Ihan perustuplaneulamittarit kyseessä. Takana 1/8 uros NPT liitännät pistoliittimiä varten.
    Tämän näköiset ne on:
    [​IMG]
    Mutta jos sulta jotkut löytyy niin pistä vaikka YV:llä tietoa niistä/hinnasta. Ostan mielelläni.

    -Make
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Pieni päivitys taas tänne tämän projektin osalta..

    Uudet paineen pitävät mittarit löytyi ihan OD:n kautta, kiitos nimim. jjjkkk:lle.
    Eilen hain iltapäivällä konttorilta viikonlopun ajaksi puuhalaput, niin pääsen testailemaan miten kulkine pelaa.
    Siitä vaan innolla löin mittarit kiinni ja nopea ensimmäinen koeajo jäi melko lyhyeksi, n.2 km.
    Koeajon keskeytti uliseva perä. Olisiko pitänyt muistaa laittaa perään öljyt sisään:oops::oops:
    No, onneksi siitä ei tuolla matkalla mitään vahinkoa tullut ja hyllystä sattui löytymään vielä oikea määrä uutta ölppää.
    Muuten ajo tuntui yllättävän vakaalta, joskin ratin totesin olevan ihan päin honkia.
    Lisäksi kabiinin täytti pieni moottoritilan katku, kun siellä on iso reikä tulipellissä alkuperäisen sulakeboxin kohdalla. Toistaiseksi tyydyin teippaamaan sen umpeen.
    Peräöljyn asentamisen jälkeen ratin oikaisu, nopsa pyöränkulmien tarkastus omilla PRO-työkaluilla ja uutta koeajoa vaan.
    Tällä kertaa auto menee yllättävän hienosti kyllä. Suoraan vaikka ilman käsiä, palauttaa ohjauksen ja jarrutkin suhteellisen balanssissa.

    Ilmajousien kanssa kun mietin tuota pyöränkulmien hakua, ajattelin vaan heittää alustan ensin haluttuun ajoaseontoon. Jos sen nostaa nyt jonnekin tehdaskorkeuteen, niin mielestäni tulee liian kova jo ajoltaan.

    [​IMG]
    Casterit/Camberit vilkaisin digikulmamittarilla. Ei maailman tarkin tuo kiinalainen pikkuvärkki, mutta antaa aika hyvin edes vähän osviittaa, ollaanko oikeilla jäljillä. Casterit siis tsekkasin tuon omatekoisen kääntölevyn avulla. Kuskin puolelta lähti pinkka shimmejä pois lopputulemana.

    [​IMG]
    Ja sitten nelipyöräsuuntauslaitteeseen aurauksen tarkastukseen. Sille ei tarvinnut tehdä mitään. Aurausta oli tasan 2mm / per puoli.

    Lopputuloksena jäi rata-auton camberit ja ostoskärryn casterit:D
    No ei vaan...

    Caster +0.9°
    Camber -1.6°
    Toe In 4 mm

    Caster on tehtaa spekseissä ja enempää ei sitä saa, jos ei halua camberista vielä jotain törkeesti rajumpaa.
    Tosin kun on manuaaliohjauskin, niin on se kyllä kevyt kieputtaa.
    Camberia on melko paljon, mutta sillekään ei mitään voi ja se johtuu tuosta halutusta ajoasennosta. Jousituksen nostaminenhan sitten pienentää kyllä sitä.

    [​IMG]
    Kaikenlaista pikkunippailua vielä on edessä, mutta nyt auto liikkuu kuitenkin jo ekaa kertaa 17:n vuoteen.
    Ajossa se on yllättävän hiljainen ja mukava, sellainen herrasmiesmäinen jopa.

     
    karhu01, jrasi, hevimies ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Viime viikonloppuna tuli sitten vähän suhailtua ympäriinsä ja toki auto matkallekin jätti.
    Syypää lienee ollut viallisessa kärkien kondensaattorissa. Kotiin päästiin uudella konkalla.
    Muuten ei moitittavaa löytynyt ajo-ominaisuuksissa, moottorissa saati vaihteistossa.

    Sitten olisikin edessä se pelätty osio, eli muutoskatsastus..
    Tähän asti on vaan tehty, nyt pitäisi saattaa siis leikki loppuun ja tehdä tarvittavat asiat sekä muutokset katsastusta varten.

    Maavara laskee nyt hieman liian pieneksi, joten sitä pitää vielä rajoittaa pohjaanlyöntikumeilla.
    Ongelma taitaa olla ainoastaan etupalkissa, joka putoo johonkin kuuteen senttiin.

    Nyt kaipaan lyhyitä ja helppoja vastauksia tähän.

    Alustan säätö:
    Nyt on säädettävissä joka nurkka erikseen. Pitäisi siis asentaa yhdellä kytkimellä toimivaksi tämä setti, jos eritasoista säätöä ei sallita?

    Dokumentit:
    Koko jousitussetti oli aikanaan hankittu jo edellisen omistajan toimesta ja mitään paperia siitä ei ole tallessa.
    Tarvitaanko muuta kuin tieto pussien kantavuudesta?
    Tarvitaanko hyväksyttyä dataa pyöränkulmista eri asennoissa?

    Trafin ohjeistuksia olen lukenut itsekin. Mutta jos joku osaisi kertoa kuinka oikeasti on käytännössä toimittu tämän päivän säännöillä konttorilla, olisi erittäin kiitollinen.
     

Kerro tästä muillekin!