1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänään vaivaa melkoinen kirjoitusripuli ja toimikoon tämä viestiketju jälleen eräänlaisena projektipäiväkirjana sitten samalla.
    Jotkut ovat saattaneetkin lukea toisesta projektitopicistani X-runko letukan kimpussa, eli täällä:
    https://www.overdrive.fi/forum/threads/1961-bel-air-bel-pala.307518/

    Sen enemmittä lätinöitä mennään otsakkeen aiheeseen eli -61 Dodgeen, Virgil Exnerin erikoiseen Forward Look malliin. Exnerin pöydältä lähteneet jutut on aina jotenkin ollut omaan silmääni upeita. Ehkä tämän auton kohdalla olisin jotain tehnyt toisin, mutta täytyy ajatella että tämäkin on vain aikakautensa tuote.

    Tämä kyseinen auto tuli minulle vasta reilu vuosi sitten toukokuussa -17. Ja se oli jälleen tavallaan rakkautta ensisilmäyksellä. Mulla on ollut melkoinen määrä autoja, kuten suurella osalla foorumilaisista varmaan. Mistään minulla ei kuitenkaan koskaan ole ollut vaikeuksia luopua, eikä sitä varmaan koskaan tulekaan.
    Koska aina niitä saa uusia ja erilaisia, entistä hienompia. Minulla ainakin motivaatio pysyy tavallaan kunnossa kun kalusto vaihtuu. Se ei ole tarkoituksellista vaan olen huomannut että sellainen 5 vuotta yhtä autoa on ollut mun juttu. Ja sitten taas kaikki alusta... Ja yleensä niitä on 2 kerrallaan.. Yksikin riittäisi..
    Huomasin taas höpäjäväni muusta kuin otsikon autosta... :oops:

    Autolle on tehty vähän sitä sun tätä pientä, lähinnä yrittäen pitää se ajokuntoisena.
    Ostohetkellä oli leima pitkänä. Ajettu tällä ei ole Suomessa varmaan kilometriäkään ennen kuin mulle tuli.
    Niin paljon siinä oli tekemistä leimalle ja ottaen huomioon että ei kauaa ole Suomessa ollutkaan.

    Mennään siis kuvien kautta lähtökohtaan, katsotaan "pikakelauksella" mitä tuli tehtyä ja loppuun mihin suuntaan ollaan menossa.. (VAROITUS: Tämä saattaa olla pitkä juttu!)



    [​IMG]
    Auto hankkimishetken tienoilla 5/-17. Väritys oksettavan vihreä, vielä oksettavemmilla vanteilla
    sekä kultaisella Flake-katolla. Outoa kyllä, silmäni ovat tähän jo tottuneet. Myös keula on
    erikoisen mörkö ja jotenkin surullisen näköinen. Vaimoni kutsuu autoa möhkö-elefantiksi.

    [​IMG]
    Perspuoli takaperin kääntyvin siipinen on ehtaa Exneriä. Kun nämä kaksi samanvuotista autoa
    on vierekkäin, voisi luulla että niillä olisi ainakin 3-4 vuotta ikäeroa.
    Takavalot Dodgessa on melko pienet ja nuo sivulle kääntyvät osat toimii ainoastaan heijastimina.
    Amerikan mantereella tähän tulikin peräänajojen vuoksi melko pian saataville korjaussarja,
    eli siiven päihin tulevat pyöreät lisätakavalot, vähän samaan tyyliin kuin -61 Polarassa.

    [​IMG]
    Kuvaa kapteenin paikalta. TorqueFlite 6 - automaattia käskytetään vasemman käden napeista.
    Laatikossa ei ole Park- asentoa. Käsijarru vaikuuttaa hännän päässä suoraan kardaaniin.
    Oikealla kädellä lämmityslaitteen vacuuminappulat tyylitelty samaan tapaan.
    Autosta on jätetty pois varmaan kaikki saatavilla olevat optiot lukuunottamatta automaattia.
    On kyllä komea Radio-Delete.

    [​IMG]
    Sisusta on ihan ok käyttökunnossa. Kattoverhoilu nyt on mitä lie pahvia ja ruuveilla kiinni,
    etupenkki rikki ja lattimatto jotain hotellihuopaa.

    [​IMG]
    Konehuoneen puolella näyttää tältä. Kallistettu kuutonen ja Carterin 1-reikäinen siellä asustaa.
    Oletan olevan ihan alkuperäismoottori.

    [​IMG]
    Takaluukun puolella vielä vähän tekemistä. Auto oli muuten jo hitsailtu pohjasta käyttökuntoon.
    Täältä nyt vaan oli jäänyt vähän kesken.

    [​IMG]
    Vähän lisää hitsattavaa.

    Mitähän muuta voisi sanoa..
    Ennen ekaa leimaamista piti tehdä jarruja, hitsata, saada moottori käymään ja lataamaan.
    Pikkujuttuja siis.

    Jatkuu...



     
    Muokattu: 23.9.2018
    Naumasto, sleepercooler, hantta ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Sitten vaan piti käydä hommiin, kesä kun oli jo alkanut ja Bel Air se vasta lohduttomassa tilassa olikin.

    [​IMG]
    Takarunkoaisat oli jo korjattu, ihan hyvinkin vielä. Vähän uutta peltiä ja sikkikonetta.

    [​IMG]
    No ni. Uudet pellinpalat liimattu. Ei mene hiekkapuhallukseen tämä.
    Tärkeintä tässä autossa on mulle että siinä on leima ja se liikkuisi omin voimin.
    En ajatellut tätä nuohota ihan kympiksi. Kunhan ei mätäne silmissä.

    [​IMG]
    En tiedä miksi hitossa nää pystykuvat kääntyy kyljelleen, kun tuo tänne:mad:
    No, takaluukun pohjaan Motonetistä Isopon Zinc 182. Mulla on ainakin ollut tästä hyviä
    kokemuksia tällaisen pakanamaan kartan peittämiseen.

    [​IMG]
    Ainakin se on nyt yksivärinen.

    [​IMG]
    Sitten oikuttelevan moottorin kimppuun. Se ei käynyt kuin tyhjäkäyntiä ja pienikin polkaisu
    aiheutti käyntihäiriöitä. Syypää olikin aikansa ryvettynyt kaasutin ja varsinkin sen
    kuivunut kiihdytyspumpun mäntä. Kaasutin korjaantui hienosti kunnon pesulla ja korjaussarjalla.

    [​IMG]
    Siinä se on, ei ihan tehtaan jäljiltä mutta paaaljon parempi kuin hetkeä aiemmin.


    [​IMG]
    Sitten puuttuvien jarrujen kimppuun. Autossahan tietysti rummut joka nurkassa.
    Hieno nimi Total Contact Brakes. Edessä pyöräsylinterit tuplana.
    Mutta jarrunestesäiliöön kurkkaus jo sai epäilemään pääsylinteriä ja kyllä se aika kunnossa
    olikin. Uusi sylinteri Rockautosta ja jarrut tuli kertaheitolla aivan mahtavat.
    Tietysti pidin ne 1-piirisenä:D

    Tässä välissä tuli näytettyä sitten autoa leimasedälle ja kaikki meni muuten ihan hyvin mutta
    auto ei lähtenytkään enää inssin hypätessä rattiin käyntiin.
    Konttori alkoi mennä kiinni ja hommaa piti siirtää vaikka syy käynnistymättömyyteen löytyikin
    siinä pihassa. Huonosti säädöissä oleva nappiohjauksen vaijeri.
    Kotimatkalla otin vielä kuitenkin tankin täyteen ja sehän sitten tyhjenikin samantien siihen
    huoltamon pihaan vuotavista tankin saumoista:mad:

    Kun vihdoin pääsin ekalta konttorireissulta kotiin, laski auto automaattiöljyt lattialle.
    Melkein varmaan ihan kaikki kerralla.
    Edessä oli laatikkojumppaa, sillä öljyt tuli turbiinin suunnalta.

    [​IMG]
    Loota vähän pestynä. Syypää öljyvuotoon oli turbiinin stefa tietysti.
    Torqueflite 6 on siis A-904. Ilman P-asentoa tässä tapauksessa. Ja tuplapumpulla tietysti:cool:
    Uusin tässä sitten filtterin ja tiivisteen samalla. Harmittavasti olis pitänyt huomata uusi
    Throttle-shaft tiivistekin pistää. Se aiheutti myöhemmin kivoja vuotoja ja oli hauska
    operaatio vaihtaa se lootan ollessa paikoillaan. Myös nappivalitsimen vaijeri vuoti öljyä.
    Öljy nousee vaijerin kuoren sisälle, jota ei tässä tapauksessa ollut oikeastaan enää ollenkaan.
    Tämä korjaantui letkun pätkällä ja parilla klemmarilla.

    Takaluukkuun heitin väliaikaisesti jonkun vanhan euroauton tankin ja leima heltisikin sitten ihan peruspienten kommellusten kanssa. Sittemmin auto on ollut ajossa aktiivisesti.

    Aika pian kuitenkin rupesi muutama asia taas ärsyttämään.
    Kuten liian matalalle laskettu alusta. Takana julmetut laskupalat ja edestä vääntösauvat väännetty alas.
    Minä en pidä matalista autoista jos se tarkoittaa jatkuvaa kolinaa ja huonoa käyttäytymistä kuopissa.
    Mun silmään sopii hyvin ihan stock-korkeuskin.
    Moottori jaksaa vääntää kivasti ja laatikko pelasi hienosti. Nyttemmin siihen laatikkoon on tosin tullut pientä ongelmaa. Eli se ei tykkää vaihtaa isommalle kylmänä. Pihassa kun vähän lämittää eri vaihteilla niin sitten taas ihan Ok ajoon lähtiessä. Liekö jumittaa jotain venttiilikoneistossa... En tiedä.

    [​IMG]
    Takalehtien ja akselin välissä oli aika muhkeat verkonpainot. Ja laskujeni mukaan sieltä
    puuttuisi yksi lehtikin molemmilta puolilta vielä..

    [​IMG]
    Tällä hetkellä asento näyttää tältä. Joo toi maalipinta on mitä on mutta menköön ny.
    Todennäköisesti tulen nostaamaan ja parantamaan jousitusta vielä.

    Mutta tietysti kun kyseessä on iso lahna ja Slant Six, niin mieleen on tullut kummia ajatuksia.
    Kasin vaihtamisen pellin alle unohdin heti lähinnä teknisistä ja esteettisistä syistä.
    Kasittaminen tarkoittaisi myös isolohkonappiautomaatin metsästystä ja ne hommat muutenkin kävisi turhan paljon kukkarolle. Siispä yritän vähän piristää tuota Slant Sixin menoa.
    Pienellä budjetilla ja paljolla kokeilunhalua.
    Ihan huumorimielellä olen liikkeellä, ehkä osittain tosissaankin. Siispä eBaystä ostin M90:n.

    [​IMG]
    Ennen kuin joku sanoo jotain että tää vaatii ruiskua ja muuta shaissee niin niitä juttuja en
    sitten kuuntele. Tavalla tai toisella tähän tulee kaasari, ihan vaan jonkinlaisen old-school hengen
    vuoksi. Juu, se vaatii pientä modaamista toi Eaton, ainakin laakerit ja roottoreiden pinnoituksen
    poiston. ( sen mitä siitä on jäljellä )
    Tämä yksikkö on Buickin 3800 - koneesta. Siinä hieman pidempi snoutti kuin Thunderbirdin
    vastaavassa, sekä tuo intake-puoli näyttää paremmalta kaasaria silmällä pitäen.





     
    Muokattu: 22.9.2018
    Charger´69, sleepercooler, hantta ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Kesällä auto tuli katsastettua taas ja kyllähän siihen leima tuli laakista.
    Ohjelmassa oli kaikenlaista pikkufixaamista mitä milloinkin mieleen juolahti.
    Ärsyttäviä vikoja oli toimimattomat mittarivalot sekä nopeusmittari.
    Lämpömittari, bensamittari sekä latausmittari ovat ilokseni toimineetkin.

    [​IMG]
    Mittarivalojen korjaus kävi helposti, sillä polttimot sieltä vain olivat palaneet. Käsiksi niihin ei päässyt käsiksi helposti sillä se vaati koko höskän purkamisen. Mutta samalla tuli "korjattua" nopeusmittarikin.

    Nopeusmittaria purettaessa selvisi että neulan akseli oli katkennut jostain syystä ja myös vaijeri oli poikki.
    eBaystä löytyi tasan yksi mittari hintaan 560 USD. Sekin poliisimalli mustalla taululla. Ei kiitos mulle.
    En omista sorvia mutta...

    [​IMG]
    Porakone kiinni viilapenkkiin. Aihiona poppariterä. Leikkaus viiloilla
    ja santapaperilla. Akseli oli jotain 1,3 mm keskeltä ja päistä varmaan 0,9.
    Toisella kertaa onnistuin. Ensimmäinen katkesi väärän työjärjestyksen vuoksi.
    Joo, olisihan tämän voinut jollain teettää muttaku....

    [​IMG]
    Siinä se on. Uusi neulan akseli. Ei sataprosenttisen suora mutta
    toimiva siitä tuli. Tosin jousen kalibrointi heittää.
    Nyt mittarin näyttämä on kertoimella 2, eikä 1,609.
    Tosin on helppo ajella jos 80 kmh on 40 mph:D

    [​IMG]
    Nopeusvaijeri tähän ei löydy kovin helposti. Siispä vaijeri toisesta MoParilaisesta ja vanhat päät
    siihen.

    [​IMG]
    Vanhan mallin laatikoissa on tämmönen möltti tuossa nopeusvaijerissa. Uudessa ei.
    Siksi vaijeri onkin vaikea löytää. Kutistesukkaa liitoskohdan päälle ja kyllä kelpaa mulle.

    [​IMG]
    Mikä lie öljynvaihtokuva.. On se vaan lutusen surullinen:p

    Kesä menikin kivasti ja huolettomasti tämän kanssa ja nyt tehdäänkin loikkaus tähän päivään.
    Jotain suurtakin saattoi jäädä kertomatta, mutta ei kai sitä kaikkea edes muista.

    Tänään kun sain Bel Airista tarpeekseni, päätin hyökätä talven projektin kimppuun jo vähän
    ennakkoon. Siispä suunnittelemaan moottorihommia. Vielä kun on syksyä ja keliä tehdä
    pesuhommia ulkona niin...

    [​IMG]
    On mulla FoMoCo-tuotekin. Luotettava ja uskollinen Super Dextani. Siihen sovitettu moottori-
    nostin on osoittautunut lyömättömäksi kumppaniksi. Pesinpä yhden monista Slanttilohkoistani.
    Tästä on tarkoitus tulla sellainen tyhjä sovitusmoottori ajattelutyötä varten.
    Mutta on hyvä varalohko jos jotain paukahtaakin orkkiksesta.

    [​IMG]
    Haamukone suurinpiirtein kasassa. Imusarjaksi kattelin jo jonkun valmiiksi raiskatun 1-kurkkuisen.
    Ei hajuakaan mitä siinä joskun on kiinni ollut.
    Helpoin reitti olisi tilata Aussiespeediltä imari ja vaikka koko blower-setti....
    ...mutta ku mä en oo helppo. ( ja en kyllä pahemmin ui rahassakaan )

    [​IMG]
    Jotenkin noin se saattaa tulla. Eatonin voi kyllä kääntää melkein kuinka päin vain.
    Konehuoneessa pitäisi olla tilaa melko hyvin vielä ylöspäinkin. Onhan näitä myyty uutena
    383- Ram Induction isolohkollakin lisänimellä D-500. Ja taisi olla joku versio 413 cid.

    [​IMG]
    Imupuoli näyttää tältä Buick-versiossa.

    Ajatus on tehdä mahdollisimman paljon eli kaikki itse, olemattomilla tai surkeilla työkaluilla.
    Imusarjan adapteri sekä adapteri jonkinlaiselle kaasarille on tarkoitus valaa alumiinista.

    Projektin tavoitteenahan on saada ainakin 300 heppaa lisää ja ainakin saman verran vääntöä.
    Lisäksi parantunut polttoainetalous on tähtäimessä.

    Oikeasti haluan vain pitää omaa kivaa tallissa ja niin päin pois:p

    Siinä sitä olikin lätinää riittävästi.

    Seuraavaksi vapaata keskustelua aiheesta:D:D






     
    Muokattu: 22.9.2018
    sleepercooler, LPV, hantta ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tää on hieno koppanen Moppe. Samanlaista oltiin kaverin kanssa ostelemassa joskus -87... Mutta kun se oli niin mätä.... ja... Kuskin oven takana oli Cadillacin dagmarin muotoinen kolarijälki, jossa oli ämpärillinen pakkelia. :eek:
     
    Make500 tykkää tästä.
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hienon näköistä jälkeä noiden takaluukun korjausten kanssa! Millaiset pohjatyöt olet tehnyt tuon sinkkiprimerin kanssa, teräsharjalaikalla irtoruoste pois ja maali päälle? Omassa A-body projektissa olen käyttänyt epoksia, halpaa Automaalit.netissä ja toivon mukaan kestävää...
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti! Ihan porakoneen teräsharjalla irtoava ruoste pois. Ja osin käsin harjaamalla.
    Päälle vedin vielä jotain mustaa, mutta en muista mitä.
    Epoksi on kyllä hyvää tavaraa. Jostain syystä halusin pensselöidä 1-K:n tähän.
    Tällaiseen pintaan paras olisi varmaan POR-15.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tämäpä oli mielenkiintoinen pläjäys. Meni heti seurantaan, niinkuin Chevy-projektikin :) Erityisesti tekniikan päivitys kiinnostaa, kuten kaikki slanttiin liittyvä yleensäkin :cool:
     
    jariha, Desoto57, Make500 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    No onhan tässä topikissa aika mukavaa Pelle Peloton -henkeä, hyvä juttu!
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti! Sun Valiant-juttua on tullut myös hartaudella luettua. Joku heikko kohta näihin kalteviin kutosiin vaan löytyy. Hienot peltisatsit teit myös! En vielä osaa yhtään sanoa mitä tämän kanssa tulee käymään. Alkuun saattaa jäädä tuo orkkis valusarja...
    Myös järjetön sytytys olis tarkoitus tehdä ja nimenomaan GM:n HEI systeemillä. Se HEI:n piilotus sinne MoParin boxin sisään oli loistoidea! Ehkä siis apinoin senkin!
     
    MJF tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Valurautasarjaan on helppo hitsuutella ruiskusuuttimien paikat. Ei tarvitse ajaa märkää tavaraa Eatonin läpi.
     
  11. Make500 tykkää tästä.
  12. stana

    stana 3rd gear

    Hirvittävän kammottava adapteri, tai muokkaus imusarjaan ja paineistettu kaasari? Edittoä, onhan slanttiin tosiaan saatavana muitakin kuin 1 kurkkuisia, sittenhän löytyy jos kaasuttimia vaikka minkälaista. Jos siis paineistettua sellaista haluaa käyttää..
     
    Muokattu: 23.9.2018
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Kuten aiemmin ilmoitin, en tähän ruiskua tule rakentamaan.
    Olen jollain tapaa kuitenkin nostalgiafriikki, eikä oikeastaan kiinnosta ylimääräinen elektroniikka vanhassa autossa. Jos tekisin jotain restomodia, niin sitten se olisi juttu erikseen. Enkä ruiskujen kanssa muutenkaan ole pelannut, niin jätän nämä hommat toistaiseksi ainakin muille.
    Multa löytyy kyllä slantille tehty K-jetronic, jos sillä linjalla haluaisin mennä. Mutta en halua.

    Hirvittävän kammottava siitä varmasti tuleekin:D:D
    Tarkoitus ihan peruskaasarilla mennä.

    Tällainen vaakaimu on yksi varteenotettava vaihtoehto. Kiitti muuten linkistä!
    Toinen vaihtoehto on joku pieni nelikurkkuinen kaasari.

    Yksi asia minkä kaverini heitti ilmoille tänään poiketessaan, on tehdä tuosta viinamoottori.
    Seoskin olisi sitten hieman viileämpi ja E85 taitaa muutenkin tykätä pienestä ahtamisesta.
    Kiitos siis nimim. Holleylle tästä hajatelmasta.

    No tänään kuitenkin tuli tehty sellainen pieni tutkielma, millainen adapterista tulisi.
    Kyseessä siis tosiaan tutkielma, tai voi siitä lopullinenkin tulla. Vain yksi tietää..

    [​IMG]
    Multa löyty yksi tällainen mikä lie hakkeroitu imusarja. Joutilas hyvinkin
    näihin experimental-hommiin.


    [​IMG]
    Eatonin roottoreista on jo pinnoite lähdössä muutenkin, joten ei haittaa vaikka siitä märkänä
    tullaan viemään tavaraa läpi.

    [​IMG]
    Tällä kertaa kaikki alkaa Finnfoam-levystä. Tai ainakin se tutkielma, jos ei lopullinen versio.

    [​IMG]
    Tämä on sitten vielä hyvin, hyvin raaka versio ja saattaa olla että päädyn johonkin muuhun ratkaisuun.
    Tavaraa on vielä reilusti liikaa.

    [​IMG]
    On se kummallineno_O

    [​IMG]
    Kenollaanhan se vielä on vaikka kuinka. Mutta sijoutus tulee olemaan hyvin lähellä tämä.
    Korkeudesta lähtee vielä ehkä 20mm pois. Silloin ollaan mitoissa että kaikki pitäisi mahtua
    vielä hyvin pellin alle.

    Mitenkähän sitä vielä puolustelisi tätä hanketta tai oikeastaan sitä että en käytä valmiita palikoita,
    kun sellaisetkin valmiina olisi saatavilla?

    1. Tykkään tehdä vähän kaikenlaista itselle outoa hommaa, koska ehkä olen vähän outo.
    2. Vaikka pystyisinkin valmiit palikat kaikki ostamaan, en sitä tee piruuttanikaan.
    3. Ennen kuin valmiina näitä kaikenmaailman kittejä sai, vanhat äijät teki nämä hommat ihan itse pikkukätösin. Sillain yritän siis itsekin.

    Jos joku ajattelee ettei Eatonin läpi voi viedä märkää, niin se jää nähtäväksi. Näin on kuitenkin jotkut tehneet ja kyllä Aussiespeediltäkin saa kitin Slanttiin ihan kaasarilla varustettuna.

    Mitään en tajua vaparin ahtamisesta, tämä on ensimmäinen.
    En tiedä mitään viinamoottoreistakaan.
    Joku sanoi Pelle Pelottomaksi, miellän kyllä itseni joskus sellaiseksi:p

    Jos jossain tulee räjähtämään, niin siinähän räjähtää. Maailma on slantteja täynnä:D

    -Make
     
    Rotten, LPV, Saetkae ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oisko tommonen yksöistupla-kiinanweber pieni elikkä alikokoinen ollessaan imupuolella ahdinta? Siellähän sen pitää "tuottaa" tulevaa tehontarvetta vastaava määrä ilmaa. Painepuolella auttais pienempikin, mutta muuten kaasuttimen läpi ahtaminen on ehkä se kaikkein vaikein tapa tehdä asia hyvin.
     
  15. Itse luulen, että se saattaa olla mieluummin hiukan iso kuin pieni. Tommoinen 50 mm sivuimu virtaa helposti saman verran kuin pieni nelikurkkuinen.

    Ja eikä sen kaasarin tartte olla ahtimen imupuolellakaan mikään erityisen suuri. Sama ilma sieltä menee läpi, oli se sijoitus mikä tahansa.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Lähti seurantaan kyllä tää juttu! Hyvä asenne tekemisessä ja ei turvauduta ekana johonki valmiiseen settiin vaan tehään systeemit itse ja kokeillaan ja opitaan siinä sivussa uusia asioita.. Iso peukku! :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Joku joskus tällä foorumilla kirjoitti noista 2 kurkkusista, muistaakseni yhden 48mm weberin runko pitäis virrata n. 340cfm, hämärä muistikuva, tiedon paikkansapitävyyteen en ota kantaa:)
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tämmönen löytyi,tietojen paikkansapitävyyteen en ota kantaa!

    [​IMG] weber cfm flow rates
    Heres some i found, not sure of the accuracy... but seem reliable.



    Source: JayCee Ent./Perf.Tech- flowed on Superflow 600 @25" water

    Weber 48mm IDA w/44 venturi-348cfm (per venturi)
    Weber 51.5mm IDA w/47.5 venturi-395cfm (per venturi)
    JayCee 62mm /55 venturi -633cfm (per venturi)



    with 20" water

    Holley 1150 Dominator (4 barrel) 1180cfm (est.) total
    Weber 48mm IDA w/44 venturi-311cfm (per venturi)
    Weber 51.5mm IDA w/47.5 venturi-353cfm (per venturi)
    JayCee 62mm /55 venturi -565cfm (per venturi)




    Source: Gene Berg Ent. no flow specs given

    Weber 48mm IDA 40mm venturi-561 per carb
    Weber 48mm IDA 42mm venturi-583 per carb


    Source: CB Performance 1991 catalog- no flow specs or venturi sizes
    I assume these numbers are @28" H2O per venturi

    Dell'Orto 48mm DRLA 388.5cfm
    Weber 48mm IDA 372.1cfm
    Dell'Orto 45mm DRLA 329.3cfm
    Weber 44mm IDF 292.3cfm
    Dell'Orto 40mm DRLA 266.4cfm
    Weber 40mm IDF 212.8cfm
    Dell'Orto 36mm 205.8cfm
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Upeeta mahtavaa että joku oikeesti tekee itse jotain. Isoo hatunnosto :) .
     
    isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!