Rupulikumit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja musta pässi, 6.10.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mistä saa 285/75/16 bf goodrich all terrain renkaita vähintään 122/119 kantavuudella? 116/113 on joka paikassa Suomessa mutta kantavampaa ei ole löytynyt edes euroopastakaan mistään. Välitön tarve ei ole kun alla olevien joissa pintaa vielä vähän lisäksi on toinen setti joissa jonkun verran enemmän. Vai rajoitanko ajamista että kestää kumit pitempään. Käy joku muukin vastaava m+s joka kestää kulutusta hyvin.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jos on LT kumi tossa koossa niin ei niitä pitäs muulla kantavuudella ollakaan. Kuulostaa omituiselta.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, noita nettipuoteja kun olen silmäilly ni ei 116/113 korkeammalla ole all terrainia täällä eikä Euroopassakaan. Kyllä niissä kuitenkin se LT= light truck merkintä löytyy silti. Pitäisi vissiin olla little bit heavier truck merkintä.Muita rengasmerkkejä 122/119 kantavuudella tai korkeammalla joitakin löytyy kyllä. Jos joku tietää mikä kestää yhtä hyvin ram cumminsin alla maileja niin wink, wink. Ameriikan joet puhuu palstoilla että ramin painon alla kuluu jotkut merkit muutamassa kymmenessä tuhannessa sileeksi. Goodrichia taas kehuu kaikki kestävyydessä.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä taas näin muistelisin d= 8ply ja 122/119, e=10ply ja 126/123.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niimpä niin.

    Tarkoitin tuumakokoisten kumien osalta sitä, että niitä ei tahdo löytyä ainakaan e luokassa, d en muista.

    Tuo "ply" sana on jäänne jostain menneisyydestä, ei niissä mitää rättejä ole jos sitä ajattelit, et varmaan.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jotain kudoksia/rättejä ne plyt on alunperin tarkoittanu, varmaan jäänne sieltä. Ei nykyisin Suomessa kait noita missään edes ilmoiteta. Ameriikan harrastussivuilla tai myyjien sivuilla kuitenkin törmää vielä.

    No kukaan ei kai sitten tiedä/ole hankkinu kantavuudeltaan tollaisia tai pysty suosittelemaan mitään kulutuskestäviä korvikkeita goodrichille. Ja onhan minulla kyllä vielä aikaa vaikka kuinka tilata jos ei muuten löydy.
     
  8. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Mulla on Suburbanin alla ollut 245/75R16 General grapper AT 90000km nyt rupee kuviot olee niin vähissä että pitää talveksi hommata uudet kumit
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuossa linkissä oli minusta aika hyvä valikoima; bf, general, goodyear, pirelli, cooper, kumho jne , no pingpongit puuttuu jos niitä haet.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Tää oli vähän se mitä hain. Joko paikka josta tilata kyseisiä mainittuja goodricheja tai niinkuin käyttäjä kapa73 teki, omaa kokemusta toisesta merkistä ja sen kestävyydestä painavan maasturin alla.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaaha no mulla on ollut suburbanissa bf goodritsit 90tkm nyt alkaa oleen sileänä pari kumia.

    Painavan maasturin alla taas nokiat 50tkm ei ole juuri kuluneet.

    Toivottavasti tästä oli apua.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nyt kun taas selailin illan ratoksi ameriikan kirjoituksia niin alan kallistua toyon open country mt gummiin. Jos kuutritsia ei löydy nin noita ainakin saa ja ovat viä komiammat alla. Tietysti niitä ei Suomesta saa mutta enklannista kohtuuhinnalla. Tai saa niitä missä ei kantavuus riitä ni mites edes leimaat niillä. Mopoautoihinko nekin on täällä meillä tarkoitettu. Kehuvatten että kestäskin melko hyvin. Kuulemma pitäs näissä cumminseissa olla e-renkaat ihan kulutuskeston kannalta vaikka se d muuotoin riittäs. Varmaan muissakin maastureissa joissa vastaava tiisseli malmivuori keulilla.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Suomen kaltaisessa pelleilyn mallimaassa on tästäkin näköjään saatu ongelma. Viimeksi kun rengaskaupassa varmistelin että onhan e luokan kumit niin myyjä sanoi ettei he muuta tohon laittaskaan, vaikka niitä olis saatavillakin.... tosin ei ole.

    Toyo kumeista en ole kuullut vissiin koskaan huonoa, yhdessä autossa on nytkin sellaiset. Ei tosin nappulakumit vaan talvirenkaat.
     
    Muokattu: 7.10.2018
  14. sirkus

    sirkus Gearhead

    Jos auto on rekattu kevyt ka niin alle voi laittaa myös pienemmän kantavuuden renkaat. Ne vaan tarttee muutoskatsastaa ja otteeseen tulee merkintä pienemmästä max kokonaismassasta ko. Renkailla. Tälleen mun silveradossa katsuri teki.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Varmasti kyllä onnistuis noin, en epäile. En vaan varmasti tee tota. On avolava kevyt k-a ja kantavuus on nyt tonnin luokkaa. Hiasessakin on samaa luokkaa kantavuus ja hepoja on monta sataa vähemmän kuten painoakin kait sen 1500 kg vähemmän. Johan ne nauras esson paarissakin jos joutus kertomaan jolleen uuden muutetun kantavuuden. Sitte joutus johkin tukiryhmään aiheutuneen masennuksen vuoksi. Sitäpaitti kuten aiemmin totesin niin jenkit laittaa load index E renkaat kun kestää alla paremmin, myös kulutusta. Niitä kun saa ulkomailta kotipihaan tuotuna halvemmalla kuin sopimattomia 116/113 renkaita paikallisesta. Sitte se tarvitsematon muutoskatsastus lisäisi vielä turhaan lisää kustannuksia.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Bfg at ko2 kyllä kestää, itellä jeep gc 05, 265/70/17 altsikat 70tkm ajettuna ja näyttää lik samalta kun uutena.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nokian Rotiiva AT näkyy olevan tuossa koossa ja kantavuusluokassa. Aika jämäkän näköinen rengas se näytti olevan kaverin vanin alla.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, tiedossa oli kyllä tuo Rotiiva. Ei näytä vaan kovin karkealta kuvio. Enempi sellainen good ole hakkapeliitta mallinen. Meillä maalla tarttee välillä ajaa umpihangessakin kun pöljät yrittää citymaastureilla mennä auraamattomia teitä, hulluimmat jopa tavan henkilöautoilla. Jonkunhan nekin on sieltä hinattava pois. Sitäpaitti Toyoa vaan on ne dodge ram kohtalotoverit siellä ameriikois kehunu että saattas jopa kestää tän painon alla. Tietysti ne vallesmannit antaa siellä meren takana laillisesti 15500kg vetää samalla autolla, millä minä saisin vetää Suomessa 3500kg jos kortti riittäs.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla oli Slanttivanissa ostaessa Nokian Rotiiva AT:t. Sitähän ei myydä varsinaisesti talvirenkaana vaikka siinä on riittävät merkinnät. Ei ollut talvirenkaana liukkaalla kovin ihmeellinen. Goodrideillakin pärjäsi hyvin. Siis dodgevanilla, mikä on ihan eri kun aiheen aloittajan kulkine.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minullakin muuten oli 235/75/15 all terrainit aikoinaan dodge vanissa. Voitin myyntikilpailusta (ei menny tämäkään päivä kehumatta) ja hyvin niillä pärjäs kesät talvet. Yllättävän hyvin meni lumessa vaikkei ollu ees lukkoa takana. Se all terrain ei vissiin jäällä kovin suosittu näissä pidon takia rameissa mutta kesto on ylivertainen. Kun ei viittis olla 33 tuumaisia jatkuvasti ostamassa/siirtelemässä paikasta toiseen/maksamassa toisille niiden siirtelystä. Hengissä oon selvinny vaikka välillä talvella on takaveto päällä menny muuten tooooosiiii pitkissä sladeissa......
     
    KajS tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!