Voltit häviää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Chevy van g20 6.2d, 7.10.2018.

  1. Tässä jo tämän kesän sekä kevään paininut chevyn ongelmien kanssa. Kysytään nyt täältä ko alkaa omat keinot olla aika vähäiset jo, eli siis, aikaisemmin vikana oli vioittunut syöttöpumppu joka korjattiin dieselpajalla, ongelmana oli siis että ainetta ei suuttimille asti tule mikä sitten irrallaan penkissä katsottiin pumpussa vika olevan ja nyt pumppu takaisin kiinni ja löpöäkin tulee mukavasti, mutta nyt sitten tähän itse ongelmaan, eli sähköt hävittävät voltit 5V-7V kun starttaa, 2-asennossa näyttää niinkuin pitää 12.4V, sammuttimen voltit tipahtaa siihen 6.4V sekä niinkäy hehkureleelle tulevalle herätteelle yms, startti pyörii vaivailloisesti eli oletan tällekkin samaa kohtaloa eli sinne ei sitä 12V mene, mikä neuvoksi? :confused:
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ookko maajohtoo vilassu?
    tai sit startin perslaakeri paskana!
     
  3. maadoitusta oon kattonu, akuilta runkoon menevä maadoitus näyttää ihan hyvältä, chevyssä etu sekä keskiakku vaihdettu 2 isoon konttiakkuun joten nämä akut maadoitettu takavalon läheisyydestä kirkkaalle pellille, joka sekin vaikuttaisi olevan ihan hyvässä kunnossa se pelti kun irrottelin maakaapelin ja putsasin liittimen
     
  4. voiko esimerkiksi eri jännitteiset akut tehdä sen että voltit tippuu?
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    mikä ihmeen tuplaketju tästä aiheesta on saatu aikaan??
    jos sulla on eri jännitteiset akut niin matalampi jännitteisestä on esim. kennoja paskana.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. joo sori oma moka ton tuplaketjun takia, uusi käyttäjä enkä osaa poistaa ketjuja :D
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos johdotus on o.k, ei jännite-eroja pitäisi olla ;)
     
  8. sitä jännite eroa ei tule vasta ku starttauksen aikana, jos käännän virrat päälle niin kaikkii tulee se 12.3V-12.4V ja kun starttaan niin tippuu voltit riippumatta sähkölaitteesta (tupakan sytytin, sammutin, etc..) 5V-7V..
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Koripelti ei kyllä ole starttivirralle paras maapaikka. Kylläpähän sieltä pitäs olla yhtä paksu maakaapeli akusta koneeseen ku plussakin.
     
    pimeroolis, KajS ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tarkoitan, että molemmissa akuissa pitää olla sama jännite, kun ovat kaapeleilla yhdistetty sähköisesti toisiinsa, jos ei, niin jostain on naru poikki ;)
     
  11. julmajari

    julmajari Gearhead

    Samaa mieltä, ei maadotu runko/moottori kunnolla. vähintään erilliset kaapelit kone, runko, kori välille.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Verstaalle tuli aikoinaan dieselvani, joka omistajan mukaan on lähtenyt kovin huonosti käyntiin koko talven ajan, vaikka vuosi aiemmin oli joku nikkari uudet akut vaihtanut. Oli sitten ala- akusta toinen kaapeli jäänyt irti, eli yhdellä akullakin toimii, kun paikat on kunnossa ;)
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    no joo kesäkeleillä jaksaa toimia yhdenkin akun (60A)varassa mutta kylmässä jää kyllä 6.2/6.5 käynnistymättä.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    En muista, oliko roikan nokassa vai tallissa, mutta ympäri vuoden ukko kertoi käynnistäneensä rakkinetta ;)
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tyhjät akut tahi vialliset? Napojen/kenkien puhtaus/kiristys? Maadotukset?
     
  16. ne on nuo maadotukset joista lähen liikkeelle, kaikki muu ok, akuissa 12.9V jännitettä molemmissa sekä kengät vasta uusittu
     
  17. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Maadotusvialta kuulostaa. Yhtä paksut maakaapelit kun plussatkin. Akuista runkoon, rungosta moottoriin, mielellään myös vaihteistoon ja rungosta koriin. Äsken oli tontilla kaivinkone jossa käynnistyvyys huono. Siinä oli moottorin maakaapeli ihan oikeaoppisesti rungossa kiinni, mutta sen verran oli paksulti maalia välissä ettei ottanutkaan maita kunnolla! :)
    Edit. Jos on lambdaa ja muuta sellaista, kannattaa tosissaan maadoittaa myös pakoputken! Yhdessä PSAn koneessa partikkelifiltterin toiminta saatiin sillä tavalla kuntoon!
     
    bogge, KajS ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuo pakoputken maadoitus tarve koskee lähinnä yks karvasta lambdaa, joita silloin happianturien alkuaikoina oli.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Veikkaisin, ettei nyt auta pakoputken maadoitus...
     
    Jussi289 ja Bukero tykkäävät tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No ei taatusti mutta oli hyödyllinen vinkki minulle! :rotfl:
     
    hantta tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!