Jäykkien taka-akseleiden vertailua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vermilion, 8.10.2018.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joku formaatti ja keskustelua mielellään. Aloitan omalla tiedoillani ja haluaisin muilta omaa tietoa.
    Josko joku osais ekan esimerkin mukaan täydentää puuttuvia infoja. Olisi mukava vähän vertailla miten erilaiset taka-akselit kestää/paljon on materiaalia, peränleveys ja millaisia välityksiä saatavana (kokemuksia).

    Atlaksen perä
    Leveydet: 48,5" 50" ja 52"
    Boorien määrä: 16 tai 18
    Vetoakselin paksuudet: 26,5mm (16T) ja 30mm (18T)
    Välityksiä: Harvin välitys 3.09:1 ja tihein 5.1:1
    Missä on: Escort, Capri, Cortina/Taunus, Sierra
    Normaali banjossa putkien ulkohalkaisija uutena 58mm ja HD mallissa 60mm ( Grp.4)
    Purkautuminen: taaksepäin
    Lukkojaperä vaihtoehtoja, ZF ja Quaife.
    Rakennetyyppejä, Normaali, puoli-uiva ja täysin uiva vetoakseli rakenne.
    Pinionin pyörän koko on ~7,5" =19cm

    Enkkuperä

    Huhun mukaan tähän saa sovitettua atlaksen sisuskalut kuitenkin heikompi kuin
    Atlaksen perä.

    Hiace/Hilux perä
    Näitä osa käyttänyt kiihdyskisoissa mutta ilmeisesti crownwheel hajoaa näistä jossain vaiheessa
    vaikka vetoakselit kestäisi (kerran nähnyt hiacen perän motoparkissa jossa rattaa murentuneen sisään)
    Kokemuksia ja miten paksut vetoakselit näissä on?

    Volvo 1031 perä
    Leveydet: ?
    Boorien määrä: 27
    Vetoakselin paksuudet: 1-3/8 => ~35mm
    Välityksiä: Harvin välitys 3.31:1 ja tihein 4.88:1
    Missä on: Volvo 240+
    Normaali banjossa putkien ulkohalkaisija uutena ?
    Purkautuminen: ?
    Lukkojaperä vaihtoehtoja, ? (Harvinainen?)
    Rakennetyyppejä, Normaali, puoli-uiva ja täysin uiva vetoakseli rakenne.
    Pinionin pyörän koko on 7,562" = 19,2cm


    9" perä
    Näitähän ne kaikki käyttää kiihdytys kisoissa
    Boorien määrä 28-40?
    Välitys 2.7=>?
    Painava ja ilmeisesti rattaat syövät muihin periin enemmän energiaa mutta oikein tehtynä
    Dana 60 perää lukuunottamatta vahvin?
    Autot: Mustang => Fordit?
    Ilmeisesti tämä on halvin perä rakentaa?

    Mitäs muita niitä on? 8.8 perä? 12.pulttinen? Jos joku osaa näistä valaista hieman.

    Keskustelu alkakoon, ja toivottavasti tulee kunnon mittoja ja informaatiota tavallisen paskanjauhannan lisäksi.

    8,8" perä
    Leveydet: ?
    Boorien määrä: 28 tai 31
    Vetoakselin paksuudet: ~30mm (28T) ja 32,76mm (31T)
    Välityksiä: Harvin välitys 2.26:1 ja tihein 4.1:1
    Missä on: Mustang, Ranger, Explorer
    Normaali banjossa putkien ulkohalkaisija uutena 76,2mm
    Purkautuminen: ?
    Lukkojaperä vaihtoehtoja, ?
    Rakennetyyppejä, Normaali, puoli-uiva ja täysin uiva vetoakseli rakenne.
    Pinionin pyörän koko on ~8,8" =22,3cm


     
    Muokattu: 9.10.2018
  2. Lisätääs pari.

    Mazdan pick-upeissa melkein samanlainen kuin RX.7:ssa.

    Muinoin rallissa suosittu Sherpan perä. Oli sukua BMC:n C-perälle, jota oli Austin Healey 3000:ssa.
     
  3. Tämä taitaa olla kyllä Esson baarin juttu. Sen verran erilainen ja eri kokoinen.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt muista ton haisen vetarin paksuutta mutta Dana44 vetarissa on sama boori ja myös halkaisija. Lukollisen haisen murikassa on 4 pikkupyörää, se tuo aika hyvin kestoa. Ja välityksiä on harvaa ja tiheää.
     
  5. Volvon 1030 perusperä on sama kuin Dana 30 ja tuo 1031 on hiukan suurenettulla lautaspyörällä. Molemmat kestää Volvon kopassa sliksien kanssa kiihdyttelyäkin.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    ^^Varmaan meinaa justiin toyotan 8" perää. Niitäkin on kai erilaisia ja myös alkuperäinen välitys vaikuttaa rakenteeseen ja erilaisten murikoiden sopivuuteen.
    Joskus luin jostain mutta en kyllä muista.

    Mitenkäs kun fordin atlaksesta puhuttiin, niin transitin perä on samannäköinen mutta vielä jämäkämpi? Siis lyhyen transitin 80-luvulta.
    Yritettiin löytää ransittiin 4.11 perän tilalle harvempaa välitystä. Jostain tarttui mukaan 3.9:1 murikka mutta se on mitoiltaan aavistuksen pienempi ja hennommilla vetareilla, ilmeisesti juuri isoatlas.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Sama kuin xj-jeepissä?

    Ja niissä takana dana 35 tai 44
     
  8. Dana 30:sta on useampaa versiota. En tiedä, onko just sama kuin XJ:n. Mutta Volvon 1030 sopii jonkun version osat ihan suoraan. Tohon isompaan 1031 ei sovi välityksen osat, koska on suurempi, mutta muut osat taitaa siihenkin sopia.
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Vähän lisää yleistä 8.8 tietoa koottuna saiteilta, varauksin..

    First appearing in 1977, the 8.8 is found in almost all Ford V8 cars from 86-on, Mustang, LTD, Mercuryn Colony park and in V6 Rangers and Explorers. There are 24 different Fords that offered the 8.8 rear axle.
    Year Model Axle Width Brake pattern​
    1986–1993 Mustang V-8 58.75 Drum 4×4.25
    1994–1998 Mustang 60.25 Disc 5×4.50
    1999–2004 Mustang 61.625 Disc 5×4.50
    1990–1997 Ranger 58.75 Drum 5×4.50
    1991–1995 Explorer 59.75 Drum 5×4.50
    1995–2003 Explorer 59.75 Disc 5×4.50​
    1990–1995 Aerostar 59.75 Drum 5×4.50
    1987–1988 Tbird Turbo Cpe 61.50 Disc 4×4.25
    1984–1992 Lincoln Mk VII 61.50 Disc 5×4.50
    1979-2002 Crown Victoria 62.80 both 5×4.50
    Common Dimensions Explorer axle
    Ring Gear Diameter - 8.8 inches
    Axle Tube Outside Diameter - 3.25 inches
    Axle Tube Wall Thickness - 0.25 inches OR 0.188 inches
    Axle Diameter - 1.320 inches
    Axle Spline Count - 31 splines
    Assembly Width - 59.625 inches
    Assembly weight - 175 pounds estimate
    Using 2 shorter cutting out 2.875 to correct width
    Assembly Width After Narrowing 56.50 Inches

    The preference is the 31-spline shaft version from a 91-03 Ford Explorer. Axles 95-03 were built with disc brakes. A range of gearing ratios was available, and many ratios were equipped with the Trac-Lok limited-slip unit: 2.73, 3.08, 3.27, and 3.55. Explorer axle measures 59.5 inches wide from flange to flange and has the largest axle tube size at 3.25 inch. Locking diff is not strong enough for the large horsepower cars, but cruisers will do fine.

    8.8 in Mustangs have drive axles that are the same length side to side. The 86–93 Mustangs have 29.063-inch axles, and the rearend is 59.25 inches from axle flange to axle flange. The 94–98 axles are 0.75 inches longer, the rearend is 1.5 inches wider overall. The 99–04 shaft is another 0.75 inches longer so the flange-to-flange width is 3 inches wider than with 79–93 Mustangs.

    Other Factory Ratios: 2.26, 2.47, 3.45, 3.73, 4.10: With Traction-Lok: 2.73, 3.08, 3.27, and 3.55: Axle shafts are the 31-spline shaft version and more common 28 spline one.

    The center housing itself is ok, but axle tubes are thinwall construction, barely spotwelded to housing. One weak point of the 8.8 are the 28-spline axle, Many upgrades are being offered including 9 in type wheel bearing ends to eliminate the C clip solution. Most 8.8 have offset pinions so using shorter driveshaft on both sides makes room for the rear tires.

    Aftermarket supports fully the 8.8 axle, they can be ordered from many powertrain supply stores with any width, desired ratio, diff type, brake, bolt pattern and suspension options.
     
    Muokattu: 2.11.2018
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitä tässä haetaan, johonkin autoon kestävää akselia vai mitä? Mihin tietoja tarvitaan, millaista käyttöä tiedossa ja millä renkailla?

    Tänä päivänä saa aftermarket vetaria yleisiimpiin akseleihin, joten leveys on just se mitä huvittaa. Tietty jos ehdottomasti pitää olla alkuperäiset vetarit niin sitten leveys on yksi merkittävä tekijä.

    Joku Dana 60 ja Ford 9" on tosi kestäviä, ja vielä lisää kestävyyttä niihin saa monenlaisella aftermarketpalikalla, mutta ihan kaikki autot ei sellasia akseleita tarvitse.
    Turhan järee akseli syö tietty enempi tehoa ja painaa enempi, joten jotain tolkkua kantsis olla siinä mitä autonsa alle laittelee.

    Muistan yhden kommentin aikoinaan GM 8,5" akselista, ettei sillä tee mitään jos pikkusenkaan on autossa voimaa. Pitää täysin paikkansa, mutta kyllä sellanen näytti yli 1000hp käytössä slickselilläkin ajamista kestävän.
    Itekin ajanut 750-800hp:lla tuollaisella akselilla ja no worries.
    Siksi tämä esimerkkinä että on selkeästi köykäisempi kuin vastaavan levyinen Ford 9", ja jos autosi ei tuota 9" tarvitse niin turha sellasta on mun mielestä mukanaan raahata, ja sellaseen joka ei sitä tarvitse vois valita vaikka hiukan hintelämmänkin akselin...?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Miten paksut vetarit? Tietoa?
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuli tuossa kinaa, että kannattaako Atlaksen perää rakentaa hyvillä palikoilla vai laittaa joku Volvon tai Hiacen perä. (Näissä vissiin kaameita välityksiä.... eivät sovi katu-autoon ollenkaan)
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Moparin 8 3/4 tietoja Hemmingsiltä lainaten

    https://www.hemmings.com/magazine/mus/2004/10/Mopar-8-3-4-inch-rear-ends/1280934.html

    8 3/4 Rear end wascreated by Chrysler in 1957
    It was used in many Chrysler cars and Dodge trucks through about 1974.
    These differentials have a removable carrier, which unbolts from the front.

    Ten bolts retain the carrier, and the pinion is 10- or 29-spline
    Casting 2070742 (1961-1969) and 1634985 (1957-1964) identify the
    1 3/4-inch-diameter 10-spline pinion shaft, is commonly referred as the "742" case.
    Casting 2070741 (1964-1972) and 1820657 (1957-1964) identify the 1 3/8 inch-diameter,
    10-spline pinion shaft, and are often called the "741" case.

    Castings 2881488 and 2881489 were 1969 through 1974 and were the only cases used after 1973.
    This is the most sought-after 8 3/4-inch version, and is called the "489" case.
    The pinion shaft diameter was 1 7/8 inches, and these pinion shafts were 10- or 29-spline.
    more popular passenger-car ratios were:
    2.76 (47-17)
    2.94 (47-16)
    3.23 (42-13)
    3.55 (39-11)
    Truck ratios were available as tall as 5.57.

    1966-1972 A-bodies - 57 1/8th inches
    1962-1963 B-bodies - 58 1/2 inches
    1964-1967 B-bodies - 59 1/2 inches
    1970-1971 Imperial - 59 3/4 inches
    1968-1970 B-bodies - 60 1/8 inches
    1970-1974 E-bodies - 61 5/8 inches
    1965-1969 C-bodies - 61 3/4 inches
    1965-1970 A100 van- 61 3/4 inches
    1965-1966 Imperial - 62 inches
    1967-1969 Imperial - 62 5/16 inches
    1970-1971 C-bodies and 1971-1974 B-bodies - 63 inches
    1965-1971 D100 pickups - 64 inches
    1969 C-body wagons and 1971-1973 B-body wagons - 64 3/8 inches
    1970-1973 C-bodies and 1972-1974 D100 pickups - 64 3/8 inches
     
    Muokattu: 12.10.2018
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Tästähän voi tulla hyvä tietopankki periin liittyen.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Senverran muistan jeeppiajoilta että 240 sarjan volvon dana perässä vetarin laakeri on sama kuin dana44 perässä mutta boorin kohdalta paaljon ohuempi.
    Mulla on 4.3:1 peräskruuvi katuvessassa, 3000+ rpm stallia mutta loikkariploota lukolla "tiputtaa" välityksen 3:1 jos vertaa 3v askiseen vastaavalla peräruuvilla.
     
  18. Nyt on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin Atlas aukeaa taaksepäin, eli on ns. Salisbury -akseli ja Enkku -akseli aukeaa eteen päin, eli ns. Hotchkiss -akseli.

    Ja sen koko välityksen kokoero käy hyvin sun Turbosport -linkistä:

    [​IMG]

    Eli ei käy sisuskalut..

    Sen sijaan siinä puhutaan pyöränlaakerien sovittamisesta:

    "ive fitted atlas axle wheel bearing carriers on english axles so you get a bigger stronger bearing, but you have to buy good quality bearings."

    Mitä tulee noihin Quiafen Gr4 full floater -vetoakseleihin, niin ne varmasti saa sovitettua tosiaan Enkku-akseliinkin. Aluperin niitä käytettiin Atlas -akseleissa. Siiä esim . tässä juttua.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Heh siis Atlaksen perässä on sama pyöränlaakeri vanhemmissa malleissa kuin Enkkuperässä. Niin se menee. Uudemmassa Atlaksen perässä on isompi pyörän laakeri. Tais olla näin.

    Vanha 62x30mm ja uudempi 67x30mm.

    En tiedä mitä ne muuttaa enkkuperässä jos siihen saa sopimaan atlaksen 30mm paksut akselit.... kuitenkin vakiona ne ei sinne sovi.
     
    Muokattu: 9.10.2018
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos en ole pahemmin väärässä niin harvemmat välitykset kestää paremmin kuin tiheät.
    Esim omassa 3.09 välityksessä on 11 hammasta ja jos otetaan saman perän tiheämmtä välitykset esim.
    4.625:1 (8/37) niin tuossa vaan 8 hammasta kun välityksen takia ei ole tilaa pitää samaa 11 hammasta.
     

Kerro tästä muillekin!