Jäykkien taka-akseleiden vertailua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vermilion, 8.10.2018.

  1. Jape105

    Jape105 Gearhead

    2kpl '89 vuosimallin p100 kokemuksella kummassakaan ei ollut/ole lukkoa.
    p100 etujaonmuutos spacereista saa tehtyä 5x160->5x108 jaon.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onkohan se lukko ollu siinäkin lisävaruste.... Taunus Finland kerholla joku kuulemma kalasti purkaamo p100:sta lukkon ja välitykset.

    Joo en tienny että on tuo 5x160 jako, oletin että se on toi 5x 108.
     
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Volvo 1030-31 dana akselista koottuja eroja yleisesti..

    Volvon perästä detaileja löytyy
    http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/diff_lsd_volvo_dana.htm

    240 740 940 Axle versions 1030 and 1031
    There are two Volvo 240 diff versions, both are a 'solid live rear axle' with internal size based on the 27 spline axle Dana 30; common 1030 4 cyl, and 1031 (later 1041) turbo, 6 cyl and diesel ? with the stiffer dual rib case. Many variations and 20+ years of production, pay attention..

    The Volvo 1031 (Dana 30) from 1981 onwards. However, the 1/264 (6 cyl models) have been fitted with the 1031 from 1969. Most 240s with the 1031 have ratios of 3.54, 3.73 to 4.11.
    From 1990-93 the 1031 housings went back to a single rib.
    The 6 cylinder 260 use a 1031 with low numeric ratios eg 3.31, 3.54. The LSD add-in for this axle is a Dana Power Lock, most diff lockers will fit across all versions.

    Volvo drive axle is 1-3/8" stepped to 1-5/16", being similar in size to some V8 cars.
    The 1030 diff with fitted LSD is the most common model out there.
    First in the 1974 240 with a 4 speed synchromesh gearbox and a 'carby' engine required a greater range of diff ratios to suit the terrain, hence a full range of ratio options were available 3.31, 3.54, 3.73, 3.91, 4.11, 4.30, 4.88:1.

    Differences : Due to the larger 1031 crown wheel diameter, and to clear the socket cap screws the housing is cast with a recess/cutout on the top and bottom of the right hand side. The 1031 housing is a bit stronger by the extra rib on the casting side and beefed up internally with larger diameter gears on the ring and pinion.
    The 30 series uses a 7.2" ring gear and the 31 uses a 7.562". This small increase in diameter and width of the ring gear width the larger pinion gear (1.376" vs 1.406") adds up to a marked increase in strength from wider tooth contact area. If you wish to change gear ratios, stick to the same diff version componentry.

    Volvo manufactured parts are good quality, beware of the Internet copies, use Made in USA if not aware of the origin or proven record of strength.

    Bakaxel.se offers Volvo 240 axel Torsen, 4.10 - 5.38 1030 Leverans: 4-5 veckor 15 950,00 kr
    Nyblästrad 1030-axel, ny torsendiff, nya lager i hela diffhuset.
    Update 30 spl kit with 1000hp strength: 7500 skr
    2 st gavlar, 2 st 30 splines drev, 2 st lager, 2 st förstärkta drivaxlar 30 spline, som man måste kapas i valfri längd. Dvs att du kan ha axlarna i 140, 240, 740 eller 940. Bult delning alla 5x4,5 5x5 5x5,5
     
    Muokattu: 2.11.2018
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Osaako mukaan sanoa mitä eroa näillä kahdella vetoakseli materiaalilla?

    EN30B steel ja 300M?

    Mitenkä tuon eron ei uiva ja puoliuiva ja täysin uiva vetoakseli oikein selittää silleen että
    se on järkevä?
     
  5. Täysin uivassa eli full floater akselissa navan laakerointi on kuoressa. Puoli-uivassa eli semi full on vetoakselissa. Kuva selventää paremmin.

    [​IMG]
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  7. OpaS

    OpaS Gearhead

    Se on vissiin ¾-kevennetty (¾-floating), eli siinä on laakeri akseliputken ja navan välillä kantamassa painon, mutta vetoakseli ikäänkuin joutuu pitämään sen navan oikeassa asennossa sivuttaisvoimia vastaan.

    Täyskevennetyssä laakerointi pitää navan asennonkin oikeana.

    Puolikevennetyssä akseliputkeen on laakeroitu vetoakseli ja se joutuu näinollen kantamaan koko painon ja pitämään navan suorassa.

    Se "puolikevennetty" viitannee siihen vetoakselin sisäpäähän, missä tasaus-/vetopyörästö on sentään ollut laakeroitu jo iät ja ajat niin ettei vetoakseli sitä joudu kannattelemaan.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    ^Juuri noin. Keventämättömiä vetareita näkee sitten pienissä jäykkäakselisissa mönkkäreissä. Kantavat koko hökötyksen painon vetarien kautta.
     
  9. Näin se muuten on..Tässä kuva vielä aiheesta:

    [​IMG]

    Full floaterissa on 2 kartiolaakeria ja laippavetarit. Tuossa 3/4 uivassa on yksi laakeri ja vetari kiinni mutterilla.

    Olenko muuten ainoa, jota häiritsee Quifen leikkauskuvan tyyli? Siinä oli pultitkin leikattu.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Et.
     
  11. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  13. Tässä yhteydessä käsite "euro auto" tarkoittanee Taunusta.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jep pelkissä taunuksissa on noin kapeita periä...


    46" to 47"
    '66 to '77 Bronco

    48" to 49"
    '72 to '75 Datsun pickup
    '71 Dodge Colt
    '72 to '73 Mazda

    50" to 51"
    '73 to '76 A-Body Mopar
    '65 AMC American
    '58 to '60 Thunderbird

    Kyllä niitä kapeita periä on muissakin autoissa..

    Ps en omista taunusta....


    Tässä on se sama korileveys kuin itsellä ja ei yhtään haittaa menoa.

    Yleisesti kaikki kaventaa taka-akselin niin miksi ei suoraan hanki kapeaa mallia?
    https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn....=2c8e0353b9370f803fc87ace61ddac90&oe=5C506E87

    Tuossa Supraan tulossa perä, tuskin haitaa yhtään menoa vaikka onkin kapea..
     
  15. Et ottanut huomioon, että sen leveyden voi mitata jarrukilvestä jarrukilpeen sisämittana tai sitten jarurummusta jarrurumpuun ulkomittana. Se antaa kaksi ei tulosta. Esim. tuo mainitsemasi:

    On tuossa toisessa listassa:

    58.00 1966-1977 Bronco
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Noh jooh voihan se mitata itse haen sitä mittaa mikä perän putkesta putkeen ilman mitään jarruja yms romuja.
     
  18. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

Kerro tästä muillekin!