Ford Elite 1976

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja NorthElite, 18.11.2016.

  1. jariha

    jariha Double Gearhead

    hienoa työtä oot tehny... vaikken ihan niin foordien ystävä ookkaan:oops: mut tätä oon seurannu alusta asti koska aattelin et on sen verran erikoisempi;)
     
    palontie, isalmela ja NorthElite tykkäävät tästä.
  2. NorthElite

    NorthElite Gearhead


    Meillä täällä periferiassa ei oikeastaan tehdä jakoa Ford, GM tai Moparien kanssa. Lapissa iso maailma on erilainen ja Erilainen. Täällä on kasvettu arkisesti Fiatien, Toyotien ja Luukaksen kummituksien kanssa. …kun ei meillä täällä ollu penskana pappan ostamia korvetteja.
     
    Muokattu: 10.10.2018
    Aslak, 1purehell, PPRCuda ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    samaa mieltä osittain mutta jonkun foordivihan ne täällä kainuussa istuttivat kun pääsääntöinen käyttöauto oli/on kuitenkin korolla/naapurin nappisilmä ja harrasteena toisen naapurin kamino/soto joka nykyään itsellä;)
     
    palontie ja NorthElite tykkäävät tästä.
  4. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Konepellin avajaiset. Pitihän se vikaista miltä siellä näyttää.

    Konepellin sauma on taivutettu kulmistaan. Ei massaa, ei hitsauksia. Erikoistyökaluna pari meisseliä...

    [​IMG]

    Ruttuinen pellin reuna oikesi kätevästi paineilmatoimisella pellin pokkaus- ja lävistyskoneella. Siinä toinen reuna poksuttaa leukoja yhteen...

    [​IMG]

    Liimat antautuivat kuumailmapuhaltimella pehmentämällä ja mattoveitsellä leikkaamalla. Sitten pintapelti nousikin nostamalla pois paikoiltaan.

    Tuossa runko-osa. Pintaruostetta. Puhallukseen... Näkee sitten todellisuuden. Ennuste on kuitenkin hyvä.

    [​IMG]

    ...ja pintapelti sisäpuolelta. Soodaa pintaan ja reunat lasimurskalla.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.10.2018
    12345678910, Make500, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On sulla vielä jonkinmoinen savotta taputella nuo reunat takaisin nippuun..:confused:
    ..mutta perusteellisesti teet kyllä hommat!:odeek::odcool:
     
    palontie, isalmela ja NorthElite tykkäävät tästä.
  6. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Menee tuolla samalla aparaatilla... ...ja putkipihdeillä. ...tai ainakin ovipellit meni :)
     
    palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ja sitten vähän erilainen stp-kuva ;)

    [​IMG]

    Yleensä lattia ilmeisimmin teipataan umpeen raskasmatolla. Hienon näköisiä asennuksia. Omana ajatuksena oli pelätä raskasmaton alle pesivää vettä. Liimailin stp-mattoa vain lattiapellin korkeampiin kohtiin.

    En ihan luota laitoksen tiiviyteen, vaikka se aika tavalla on tiivisteltykin. Raskasmatto katkaisee äänen kulkua noinkin. Ainakin vaimentaa ääntä, joka kulkee peltiä pitkin. Tuosta voi olla eri mieltäkin, mutta johdattelin ajatusta siten että, "sammuu" se kitaran kielikin, kun siihen koskee.
     
    Make500, palontie, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Vähän ratin korjailua... Aika on oli saanut aikaan uusia saumoja. Saumat dremelillä suuremmiksi ja puhalluskaapisa puhtaiksi. Epoksia täytteeksi.

    [​IMG]

    Hiontaa ja "pakkelia".... tai muovista kilikali kiveniskumassaa pintaan. Älyväläys, joka voi vielä kostautua, mutta kun purkissa kun luki että voi hioa ja maalata ...jaksanut keksiä parempaakaan pohjamaalia :(

    [​IMG]

    Taas hiontaa. Pintaan mustaa ja puolikiiltävää 2k uretaania ja hippunen pehmennys ainetta. Kesti pitkään kuivaa, kun on pehmennintä mukana. Kukaan huomaa että ratti on korjattu, enkä kerro :D

    [​IMG]

    ...ja sitten hytin pahvien askartelua. Muovista pahvia mainostoimistosta :)

    Vinyylien kanssa tuli ongelmaa ameriikan Libbyn kanssa, mutta katellaan tovi, miten homma etenee... Laitoin Paypaalin ekonomit hoitamaan asiaa.

    [​IMG]
     
    ImpJay, Vuppe, Make500 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Hauska seurata tällaista "nysväämistä", kun kaikki omat laitteet enempi, tai vähempi Mad Max tyylisiä ratkaisuja :odeek:
     
    Muokattu: 1.11.2018
    mukko, LPV, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. jrasi

    jrasi Gearhead

    Jos tuota PVC-levyä kiinnität ruuvaamalla, muista porata ruuveille pari milliä isompi reikä itse levyyn, niin ei vedä kieroon kesäkuumalla.
     
  11. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    [​IMG]

    Lämpöelämistä en noiden muovipahvien omaisuudeksi tiennytkään.

    Ruuvasin Chicago -ruuveilla lukiteaineen kanssa 10cm välein. Ruuveja kun etsin nettikaupoista, niin usein mainittiin, että tarvii lukitteen kaveriksi. Reikiin tuli pari milliä varaa, mutta tiukasti ruuvit puristaa kiinni.

    Kiinnityksen vois vielä helposti muuttaa. Olisko parempi tapa liimata jollain? Mikä tuohon pahviin tarttuu?
     
  12. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ei se liimakaan oikein sen paremmin varmaan toimi. Huonosti tuohon mikään kiinni ottaa, mutta toisaalta, ei kai sitä lämpöelämistä niin paljoa tapahdu, kun tuskin noihin pahveihin sentään aurinko pääsee tunteja paistamaan suoraan.
     
    NorthElite tykkää tästä.
  13. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Konepellin osat palasivat viikko sitten puhtaina puhallus reissulta. Hiekkajäämät kevyellä hionnalla pinnasta pois ja maalaus perinteiseen tapaan.

    [​IMG]

    Jäykisteen ja pintapellin väliin tuli joustava korikitti, kuten siellä alunperinkin oli. Pellit yhteen putkipihdeillä puristellen ja laiskalle rakko kämmeneen... Tuohon hommaan on olemassa paineilmatyökalu, joka jäi nyt hankkimatta.

    [​IMG]

    Sisukset maalattu, paketti selälleen ja väriä pintaan. Samalla maalasin peräkontin luukunkin, mutta se ei käynyt osina. Nurkat tosin avasin, mutta sitä ei ollut tarvetta aukoa kokonaan :)

    [​IMG]

    Ikkunan yläreunan tiivisteetkin suvaitsivat saapua, kierrettyään maapallon pariin kertaan. Pääsinkin asentamaan lasiruudut kohdilleen. Ikkunoissa olikin hetkeksi asentamista ja säätämistä. ...ja olis pitänyt niitä kuvia ottaa enemmän silloin purkuvaiheessa, mutta pienen pähkäilyn jälkeen palikat löysi paikkansa ja asennusjärjestyksen.

    Toisen oven kanssa pääsee nippelikauppaan, kun pari oven sisällä olevien tangon muovista kiinnikettä on rikki. No, onneksi nippelikauppa on olemassa. Monta juttua on projektissa pelastanut.

    [​IMG]
     
    LPV, FuryIII '71, Vuokralainen ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Tuo konepellin avaaminen on kyllä sellainen homma joka jää varmasti monelta entisöijältä mieluusti tekemättä. Mutta upeaa että viitsit sen vaivan nähdä!
    Itseä ainakin on harmittanut useassakin autossa ollut rapina joka kuuluu pellin sisällä seikkailevasta ruosteläjästä..
    Tästä tulee vielä upea auto:cool:
     
    isalmela, Gary Grand, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Enemmänkin logistinen suoritus. Ei niinkään omasta osaamisesta kiinni.

    Irtonaisen pintapellin käsittely on varsin "pelottavaa". Roudaus puhallukseen ja takaisin vaati tässä tapauksessa yli 160cm leveän koppikärryn. Puhaltajan pitää hommansa osata. Se on ehkä keskeinen juttu kuitenkin, kun noinkin ison pintapellin voi helposti venytellä kelvottomaksi. Itsellä on ollut onnea, kun osaava ammattilainen on suostunut työkiireiden ohessa auttamaan.
     
    isalmela, Make500, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vähän kotelosuojaa vielä peltien väliin ja ikuinen :odeek:
    Hienoa työtä!
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tosii tosi hyvin tehty, ihan älyttömän siististi kyllä teet. Ja tulee kotelosjuojan kanssa ikuinen kruisailuauto.
     
  18. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    ÄITI, ÄITI, KATO...

    ...Siis nyt tuli lapsuus mieleen, ja armeija. Ompelin viimeksi napin armeijassa.
    Siispä nyt ammutaan kuvia, täydellisen amatöörin, ihka ensimmäisestä autoverhoilu kokemuksesta. Nyt kyllä, urheilutermein, pitäää laittaa kuvia nettiin :D

    Aurinkolippa purettuna.

    [​IMG]

    Kankaan sovittelua. Liimasin lipan "harjalle" kaksipuoleisen teipin pitämään kangasta kohdillaan. Käytin alkuperäisen muotoon puristetun pehmusteen...

    [​IMG]

    Kangas lipan rungolle ja pari auttavaa tikkiä sinne tänne...

    [​IMG]

    Alareunaa kiertää nauha keinonahkaa. Kopistelin siihen reikiä, Kiinalaisilla rivinaskaleilla. Omissa kokeiluissa ei oikein onnistunut saada tasaista tikkijakoa pelkällä naskalilla ja viivoittimella.

    [​IMG]

    Ja sitten sinne kuuluisalle epämukavuusalueelle! Ompelemaan!!!

    Esivalmisteluina olen katsellut kaikki lauantai-illat Srömpsöön jaksoja ja niissähän askarrellaan... ja käytetään nuppineuloja. Lainasin rouvalta muutaman nupineulan noihin vaikeisiin mutkiin pitämään kurvit ja ajolinjat kohdillaan. Juupuupin opetusvideolta opin kuinka pistellään kahdella neulalla, tasatahtiin, puolin ja tosin. Alustavissa testeissä totesin että lankaa menee noin 3x tikattavan matkan verran.

    Lanka on hevosen tai hevostarvikkeiden ompeluun tarkoitettua 0.8mm vahalankaa ja neula nro:1.

    [​IMG]

    Eipäs siinä sen kummempaa, kuin kirkkain lapsen silmin esittelemän tuotosta. Sauman päihin tuli orkkis lipasta niitit, jotka ovat puristamalla paikoillaan.

    [​IMG]

    ..ja loppu Elvistelyt ...tai loppunaurut. Ollos hyvä :)

    [​IMG]
     
    VilleTre, 1purehell, Rahikainen ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tuohan on ku ammattiverhoilijalta. Hienoa hienoa työtä kyllä teet.
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Komeeta on jälki! Itsekin liikun aina siellä epämukavuusalueilla omissa projekteissani. Sehän just on hauskaa kun oppii kaikkea uutta samalla. Ja jos ei kymmenennen kerran jälkeen opi niin sitten koittaa vielä yhdennentoista:)
     
    tooke, Camino'79 ja NorthElite tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!