Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minulle tuli kyllä kanssa ihan kirjepostina kotiin saakka lähes kuvailtu epämääräinen nyssäkkä. Ohjeita löyty kyllä kosolti ja jonku youtube videon avulla sai vieterit vaihettua ja hymyn naamalle.

    Eikös sulla ollu jonku tekemä tuo pumppu? Meinaan vaan ettei sulla olis jo vieterit vaihettu/kiristetty/prikkoja lisää/ joku muu, mikä? Tee-se-itse ja säästä kymppi miehen viritelmä.

    Tönärin hännällä sai mitattua syvyyden ja aaltoilevan prikan kantit oli helppo laskea. Muistaakseni...

    Joskus aikanaan ku tilasin kiinasta puhelimeen uuden näytön, ni ohjeet oli mukana. Tosin niissä luki vaan: "check from youtube, there is plenty of videos about screen replacement". Näköjään yleistyvä käytäntö kyseessä ja kirjain yhdistelmän RTFM (Read The Fucking Manual), voi nyt unohtaa...
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, se Jim Jessup oli papereiden mukaan sorkkinu siitä ajoitusta, ahtopaineita ja isompia suuttimia laittanu mutta ei ollu mainintaa että olis kiristelly vietereitä. Eilispäivänä just tein kamikaze lähdön ni 2700 saakka tais vetää ykkösellä. Mäniskö uusilla kierukoilla enempi?

    Luin muuten kans että kiristämällä mutteria tai rikoilla sais muutettua. ”aaltoilevan prikan kantit oli helppo laskea”. Mitähän tarkoittas? En ole kuvista nähny semmosta rikkaa ja on avaamati vielä oma.

    No tutkailin tänään netistä sitä myyjä firmaa. Kaikki sivuilla kehui jenkeissä että on luotettavia ja rakentaa kaikenikäisiä cumminseja kilpakäyttöön. Ehkä voin luopua luontaisesta epäluulostani ja lyödä ne osat kiinni. Nyt ku katoin niitä oikein kunnon otsalampun kera ni paskat niissä maalia on. Terästä ja ruoste vaan niissä näkyy joissain kohdin. Näkökyky ja tolkku taitaa hävitä pikkuhiljaa.....
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Siinä mutterissa on on "kantteja" sitä retaineria vasten, ne voi sit laskea kun avaa alkup. jousipaketit, ja laittaa uudet samaan kohtaan. Tönärillä tosiaan se mitta siitä päästä, se on se olennainen.

    Voihan niillä muttereilla pikkusen pelata, kireemmälle niin on enempi vetäviä kierroksia, löysemmällä vähemmän.

    Tulee vaan se piste liikaa mutteria kiristellessä kun keskipakosäädin ei pysty matka-ajon kierroksia enään säätämään, ja alkaa rynkyttään, siksi niihin noita jousia vaihdellaan, ne on keskenään sopiva setti ja ainakin oletuksena että pystyvät pitämään jonkun tietyn kierrosluvun rynkyttämättä.

    Toisinaan se aaltoilematon käynti on pikkusen vaikeampi saavuttaa, ainakin toi oma 13mm pumpulla, full cut deliveryillä, 5X22 suuttimilla, järeellä nokalla, 24-asteen ajoituksella etc. tuppaa pikkusen humppaamaan ainakin ilman turbiinia käytettäessä, toivottavasti turbiini rauhoittaa vauhtipyöränä käytöstä:rolleyes:

    [​IMG]
     
    ramtouch, Neula, Karppaj ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillä vaan että onko muilla ollut ton tyhjäkäynnin kans ongelmia 13mm pumpun kans? 4K gsk mulla jota tarkoitus hitusen kiristää sit kun saa sen autoon kiinni, että vetäviä olis yli ton 4000rpm....
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luin siitäkin jenkkisivustoilta että tyhjäkäyntiongelmissa voi sitä mutteria tiukata 1-2 naksua alkuperäisestä. Ainakin suht vakioissa.....

    Niitä naksuja se käyttäjä tsipikin varmaan tarkoitti. Kirjoittivat että joskus vaikea huomata/kuulla sitä joten mittaus on varmempi/luotettavampi.

    Niitähän on 5000 ja 5500rpm gsk settejä. Siitä tilaamaan jos 4000 on liian vähän.....
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Voi ollakkin että vielä tilaan 5K gsk:n, tyypillisesti vaan tuonlaisissa kokoonpanoissa mikä mulla on niin huipputeho tulee siinä 4000rpm nurkilla, niin siksi tuollaisen 4K gsk:n tilasin.
    Toisekseen mulla toi nokka on valettuun aihioon tehty vaikka billetistä maksoinkin, ja tuossa koneessahan on se ominaisuus että tuppaa katkomaan valettua nokkaa 5000rpm nurkilla... Ilmeisesti kokevat Hamilton Camsilla ettei Eurooppaan tarvitse lähettää ihan sitä mitä tilataano_O
    Sen lisäksi jakopään rattaista kevennetty urakalla, joka ei ainakaan vähennä tota nokan rasitusta.
    No katotaan kun sllä pääsee ajaan että miltä homma näyttää.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Utelias kun olen, niin katoin hamilton camsin sivuja. Näytti olevan 100$ ero steel tai cast nokilla. Kai terävät valitukset teit? Erotus on jo tilillä?
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eipä auttanut valittaa, huomasin itekin asian vasta puolen vuoden viiveellä, ettei itse nokka ollut numeroltaan ihan sama mitä tilattiin. No se siitä, näillä mennään.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Power driven dieselin pojat tuntu pätkivän useamman billetinki... Noh, kyllähän sitä saa kaiken rikki, jos tarpeeks pitkälle menee... Kerkeshän niitten moottori kiertämään yli 8000 rpm ku veti vapaalle 1/8 maililla... Tosin seuraukset oli sen mukasetki...
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Joo, nokan rasitushan kasvaa sitä myöten mitä isompi/enempi syöttävä pumppu on, kun sillä nokan rattaalla vedetään sitä pumppua...
    Eli noissa hulluissa tehoissa mitä ne tuolla jenkeissä käyttää tuppaa toi kesto tuleen eteen sen jakopään kohiltakin, ja monesta muustakin kohtaa:rolleyes:
    Nythän niillä Power Driven Dieselin hepuilla on billetti jakopäänkoppa, jossa tukilaakeri nokalle. Taitavat tosin ruiskuttaa yli 1000cc:tä, ei ihan "normaali" määrä.

    Tosta valetusta Hamilton Camsista jäi sanomatta vielä, onhan se valu vakioo paljon parempaa ainetta ja paksumpikin siitä etupäästä, ja moni niillä nokilla kyllä pyörittää sen 5000rpm, eli ilmeisesti ainakin jonkin aikaa sitä leikkiä kestää?
     
    tsipi tykkää tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikö noi rpm:ät oo jo hiukan liikaa diiselille, ku sitä rautaakin näissä on..
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sen power driven dieselin juutuupi video on governor springsien asennukseen on minusta kaiketi käypäisin. Vaikkei siinä mittauksesta tönärillä mitään ollukkaa, pelkät naksahdukset joita tais olla kolme.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ittellä tollai 01 diesel rami ollu jotain viimeset puolimiljoonaakilsaa, Et?

    Ostan 600 litraa dieseliä viikossa. et pääsen ees töihin.
    Saatana.
     
  14. smgt

    smgt 3rd gear

    Täälläpäin kahessa viikoossa ei saa edes rahaa tommoseen märään tiiseliin :D
     
    kiljunen tykkää tästä.
  15. simu_l

    simu_l Gearhead

    hzemax puottelee melkosia nokipötköjä tienvarteen tai sitten tässä on joku kertomaton juttu :D
    Jos menis 20ltr satkulle niin ois 3000km/vk, aika paljon työmatkaksi o_O
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo kyllä meni mun m-sarjan pumpun 150cc syötöt mikki hiiri kerhoon ku kuuntelin pdd:n syöttömääriä...

    Oon ymmärtäny et pullinki touhuissaki nostetaan suuttimen avauspaineet jonnekki ihan levottomille tasoille. Saa kuulemman paljon tarkemmat avautumiset ja kai se sumuunki vaikuttaa. Kaikki varmaan ymmärtää myös mitä kyseinen temppu tekee pumpun pyytämälle tehomäärälle...

    Karkeita vehkeitä...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    isoreikäsissä suihkuissa on pakko olla isot avautumis paineet että sumu on edes vakioo vastaava. muuten se löpö valuis ku kraanasta :D
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juurkin näin. Pieni reikä, iso paine. Jos halutaan saada soossia paljon sisään sylinteriin ni pitäs olla iso reikä että pääsis nopsasti täyttään siinä lyhyellä syklin aikana. Vastaavasti paine pitää olla iso jotta se sumuuntuis kuten käyttäjä smgt totesi. Luulen.

    Toisaalta suoraruiskudiesel nimitys on harhaanjohtava. Suorasumu olisi kuvaavampi. Ainakin ne suuttimet mitä aikoinaan testailin ni ruiskuttavat meni korjaukseen tai uusintaan.....
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, aattelin käyttää leimalla taas ja nyt näin syksyllä ku kelit on leppeämmät. Kevät talvella ku käytin ni oli hankalampi ku ei mahu talliin auto jos tarttee rempata. Niinhän siinä kävi niiku käyttäjä rockmaple totesi että kauan ei dorman laatu kestä. Nehän oli jo sillo ihan loppu keväästä halki ne linssit rekisterikilpivaloista vaikka kiristin vaan bitsillä ilman väännintä. Sitte ne palo ihan oranssin tummaksi eli kuumeni liikaa vaikka oli ihan oikiat lamput. Jenkkisivustoilla ne viisaammat kertoi että led poltin olis niihin hyvä ku on viileempi. Ei tämmönen juttu kyllä osunut silmiin silloin talvella. No kalliithan ne dormanin osat ei ollu. Tilasin sitte viime yönä original linssit ja kannat johtoineen. Tarttee hankkia niihin sitte ne ledit. Sen verran maksoi jotta ei tarttis palaa vituiks heti. Sain sen leimankin kyllä jotta jottain hyvää. Takasumarista laitto maininnan ku en muistanu katkaisijaa uusia. Remppaamalla se sytty viimeeks, nyt ei.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mikä olisi paras tapa saada lisää tehoa 383 magnum 5.2L ramiin kun tuntuu että on vähän laiskempi nykyään.

    Korjaamolla käyty et jos olis vaihteistossa ollu jotain, mutta kunnossa se on ja sieltäkin sanottiin et vähän '' nuhasen'' olonen on.
     

Kerro tästä muillekin!