Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead


    Hyvin voi laittaa 92 termarin, tehdaskin suosittelee 92 kesät talvet ( iso ja pikkulohkoon, voin tarkistaa onko kutoseen sama suositus)
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Perustan tuon 82 C/180 F termostaatin käytön tuon Amerikan Slant Sicknessin eli SlantSixDanin postaukseen:

    https://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/what-degree-thermostat.181320/

    180° is factory equipment and best choice for slant-6s through '73 (some years had 185° or 190°), then they went to 195° through the end of production. Best pick depends on your underhood configuration, ambient temperatures and vehicle usage patterns, the fuel you have available locally, and the kind of coolant you're running. Colder than a 180° stat, or no thermostat, is not a wise choice.

    Best thermostat is a Stant SuperStat, 45358 for 180° or 45359 for 195°.

    Premium radiator? Sure, see here.

    Reading between the lines, it sounds like you might be trying to chase down an overheating problem…?

    Noita Stant SuperStat, 45358-termostaatteja ostin laatikollisen...

    Jo efidodgeaikoina harkitsin 82 termostaattia 92 sijaan, kun konehuone tuntui niin kuumalta kesäaikaan. Mutta efin aivot ei tykkää liian alhaisesta lämmöstä. Ecu luulee että ollaan matkalla Alaskaan.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää toki muistaa usan ja suomen lämpötilaerot jos oikeesti on lämmintä. Vaikka viime kesä olikin täällä kuuma.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Ja Slanttivani toimi hyvin 33 C:ssa. Olinhan poistanut 2017 kesällä ilmastoinnin kennon tukkeamasta ilmavirtaa. Ja jäähdyttimen takana kaksi Biltema sähköflektiä.

    Vaikka /6 niin silti niinku biisissä Ride On Josephine:"...I'm telling You baby its a running thing..."
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Bilteman sähköflektit varmaan se isoin ongelma. Niitä lapoja kun katsoo, niin ilma virtaa yhtä hyvin kuin lavattomassa helikopterissa. Oikeesti ne tarvikeflektit ihan kuraa.

    Minkä vaan auton originelli parempi. Mulla oli Biltema oldsissa ja vanhan escortin pieni sähkönen oli puolta tehokkaampi. Oot pedantti auton pidossa joten hoida toi homma :)
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä vinkki nuo flektit. Tosin kyllä A4-paperiarkki pysyy jäähdyttimessä kiinni noiden voimalla. Parempia metsästämään.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä saako tarvikkeena edes mitään yhtä hyviä kuin originellit. Niitähän saa uutenakin ostettua jos ei purkaamo kiinnosta. Yksi pienehkökin piisaa erittäin hyvin.
     
  8. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    Onko täällä kukaan korottanut ram vania? Kaikkihan näitä madaltaa mutta mulla olisi tarkoitus korottaa tuuma tai kaksi. Pannaanko vaan korotuspalaa etujousen alle ja taakse sakkelit vaihtoon? Auto on 1985 B150.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Jos Sulla on B150 alkuperäiset jouset, ehkä väsyneet, niin laita B250 heavy duty jouset tilalle. Sillä saat jo sen tuuman. Esim. MOOG 7272. Noita etujousien lankavahvuuksia on ollut alunperin 7. Nykyään saa aftermarkettina 3 paksuutta. Moog 7272 on se paksuin. B150 vakio on se ohuin.

    Taakse sitten Lift Blocks akselin ja jousen väliin ja pidemmät U-pultit. Sitä shakkelia ei saa oikein lyhyemmäksi ja se nostaisi ehkä 1/2 tuumaa.

    Takapään korotuksen jälkeen ehkä menee iskarit uusiksi, pinionin kulma sattaa joutua äärialueelle ja power jumpia saattaa ilmetä. Mutta nuo on niitä alustamuutoksen peruspulmia, korottaa tai madaltaa.

    Itse enemmän madallushenkilönä annoin pojan laikata 1 + 1/4 kierrosta noista 7272 Moogeista. Takapään madalluksesta luovuin, kun olisi pitänyt tehdä pidemmät shakkelit, jotka olisi madaltaneet ehkä tuuman. Pinionkulmamörkö oli ehkä suurin syy jättää takapää vakiokorkeudelle.
     
  10. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mä laitoin taakse belltech 2" korotus palat, ajattelin että korottaa liikaa niin varalla oli myös 1" palat mutta hyvä tuli, 2" on sopiva korotus taakse.

    Kardaanin kulmassakaan ei tapahtunut muutoksia, ihme sinänsä.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Mörköilin turhaan taka-akselista. Näillehän voi tehdä mitä haluaa:rolleyes:
     
  12. Tomi_S

    Tomi_S 1st gear

    No täähän on hyvä juttu. Pitikö iskarit vaihtaa vai meneekö vakiomittaiset vielä? Eteen voisi tosiaan metsästää pidemmät / paksummat jouset, niin ei tarttisi korotuspaloja sinne laittaa.
     
  13. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Vaihdoin samalla uudet iskarit, katoin Rockautosta vähän pidemmät n 1"(sieltä näkee maksimi ja minimi pituudet) mutta sekin oli turhaa, vakio iskareissa on kyllä tarpeeksi pelivaraa.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joo, mäkin epäilin et kardaanin kulma muuttuu mutta pysy kyllä aikalailla samassa.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitenkäs se 3.9 efi kuskaa pätkä vania?
    Semmoista ihan alustavaa pähkäilyä puolin toisin jeeppi-ram van vaihdosta.
    Sehän on se nettiautossakin joku aika sitten ollut mattamusta, valkoisella katolla ja jollain ihmeellisillä pyöreillä etuvaloilla varustettu laite.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    En oo veesexaa ajanut, mutta eiköhän sen kaikki 125 hevosvoimaa kuskaa pätkää ihan hyvin, kun puolipitkääkin slantti on jo kuskannut vuosikausia. Varmaan kaikkien 100 hevosvoiman avulla.

    Jos tuollaisen 1988-1991 TBI:n hankit, niin pidä aina ehjä Hall-anturi mukana...happiantureita saa Motonetistakin; 28-3422.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Päivittelyä aiheeseen elo Slanttivanin kanssa.

    Loka-Marraskuun vaihteessa tuli neljä vuotta täyteen. Kuten aiemmin olen kirjoittanut, eka vuosi meni harjoitellessa ja maileja tuli vuodessa niin paljon kun nykyään kuukaudessa.

    Ei jouda Slanttivani liikennekäytöstäpoistoon talveksi. Alle tulee Viking-renkaat M+S ja Vuorenkuva merkinnällä. 215/70 x 15 niillä A.H.I. -turbiinivanteilla 15 x 8,5.

    Kesän projekteja oli etupään suuntaus. Camberus Maximus, auraus nollaan ja tehostimen säätö niin, että ojahakuisuus väheni. Nyt on aika Racehenkinen ohjaus.

    Sytytysosia vaihdettu malliin tulpat, johdot, pyörijä, kansi, puola (Bitema 12,90 €). Periaatteena Jumalanhylkäämän ajoneuvon ylihuolto. Tuottaa tulosta. Viimeksi tänään uusi bensansuodatin ja puolan etuvastus (Motonet, 4,90 €).

    Mainos: Projektissa auttaneita http://www.autopartskaarina.fi/, https://www.motonet.fi/, https://www.biltema.fi ja tietenkin https://www.rockauto.com/.

    Keep Your (Dodge) Vans Alive!
     
    toyopet ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. guru

    guru Gearhead

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljos sulla kantavuus jos 215/70 kumit riittää vai onko c?
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Turbiinivanteet, tyylikästä.
    Ne kyllä käy tuohon koppaan.
     

Kerro tästä muillekin!