Jäykkien taka-akseleiden vertailua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vermilion, 8.10.2018.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ainoo et jos tarvii jotain osaa ni niit on 1001 eri variaatiota..., mut toi 8.8" fordi on hyvin suosittu kestävä perä. Explorerista niit saa ajovälityksillä jenkeissä 1-200$, on levyt ja lukko. ERi mittaset vetarit; ku ostaa kaks ni saa kaks lyhyttä, kaventaa kuoren ja siin on sopiva aksila pikkukoppasiin.
     
  3. Tuli noista eri mittaisista vetareista mieleen, että Suomen armeijan UAZ:issa ja GAZ-69:ssä oli jännä taka-akseli. Siinä on on pinioni 3 laakerilla ja akseli ei ole hypoidi. Akseli muistuttaa rakenteeltaan muinaista Timkenin akselia, mutta on hiukan pienempi. En kyllä tiedä lautaspyörän mittoja. Vetarit on uivat. Välitykset on osastoa ralli, 4.625 ja 5.125. Osat on halpoja. Torsen lukkoakin saa alle 400 euron.

    [​IMG]

    P.S. UAZ:iin saa monenlaisia muunkinlaisia akseleita, kuten portaalliakseleita, mutta se on eri tarina.
     
  4. Seejii

    Seejii Gearhead

    Muistelisin UAZ lähteissä sen akseleita kutsutun Timken akseleiksi. Liekkö miten läheistä sukua Amerikan akseleille? Ettei vaan olisi niin kuin Ford AA = GAZ AA.
     
  5. En osaa sanoa. Tässä on juttua aidosta Timken -akselista:

    http://www.public.asu.edu/~grover/willys/timken.html

    "The ring gear is about 10" in diameter, which makes it larger than the famous Ford 9".

    Uskoakseni UAZ:issa tuo lautaispyörä on pienempi. Jos joku tietää, että minkä kokoinen, niin olisi kiva tietää.
     
  6. Seejii

    Seejii Gearhead

  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Monet Rys... CCCP asiat on jenkeiltä kopioitu, kun saivat WWII Lend and Lease apua aika paljon, niin kopioivat kyseiset härvelit ja kehittivät oman tuotannon.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuolla on paljon Moparin peristä.
    https://www.bigblockmopar.nl/tech/mopar-rearaxle-dimensions/
    Lyhyesti, 7 1/4 ei kestä mitään. Tosin näitä oli 65-66 Barracudissa lukollisina versioina, todella harvinaisia. Ja kesti ainakin 12.9s varttimailin, törkeen käytön 4 vuotta pirteän 360cid Dartin perässä 245 renkailla.
    8 1/4 hieman prepattuna kestää kevyissä kopissa suht hyvin.
    8 3/4 ennen sanottiin että kestää mitä vaan ja vastaa Ford 9", nyt porukka valittaa että ei kestä... ota tästä selvää
    9 1/4, suht kestävä perä, ei ihan 8 3/4 tasoa, mutta ei kaukana.
    Dana 60... tarviiko edes sanoa.
    C-body omituisuus. Kaikki sanoo että C-bodyissä ei ikinä ollut Danaa. Väärin. C-bodyissä olikohan 67-68? olikohan Dana 58 tai 56....
     
    Vermilion tykkää tästä.
  10. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mikäli auton etuakselille tuleva massa on 2925lbs, taka-akselille 2060lbs ja kantavuus 11015lbs ja tahtoisin vaihtaa tuon taka.akselin toisenlaiseen niin täytyykö sen kantavuus olla tuo 11015lbs kun etuakselillekkin tulee osa kuormasta? Vai meneekö kantavuus akselimassojen suhteessa, eli etuakseli kantaa tyyliin 60% kantavuudesta?
    https://www.google.com/url?sa=i&rct...aw3KNuH0-j8_3HVEvOX0bTWs&ust=1541070531070219
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  12. Seejii

    Seejii Gearhead

    Oliskohan siinä Artig Trucks Toyotien entisiä akseleita jotka on vaihdettu Dana 44:een lisäkantavuuden saamiseksi Hilukseihin?
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kasa jälleen myynnissä...
     
  14. Toyotan akseleista löytyy tässä tietoa:

    http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

    Leveys:

    Toyota Axle Widths: (top)
    (all widths are measured wms-wms, wms=wheel mounting surface)

    '79-85 front axle~ 55.5", rear axle~ 55"
    '86-95 front IFS~ 59", rear axle~ 58.5"
    Tacoma 4x4, '96-up 4runner front IFS~ ???, rear axle- 60"
    T100 front IFS~ 65", rear axle~ 66.75"
    Tundra front/rear~ ??
    '90-97 Landcruiser FJ-80/FZJ-80 front axle~ 63.5"

    Ja tästä:

    https://toyotaminis.com/forum/threads/toyota-2wd-rear-axle-gearing-and-transmission-info.3313/

    Axle Widths:

    73-78 ~ 53" pre-hilux and stouts

    79-83 ~ 55" hilux / 1st gen pickups

    84-88 ~ 57" 2nd gen

    89-95 ~ 58.5" 3rd gen

    95-04 ~ 60" tacoma
     
  15. Tässä on hyvää tietoa Fordin 7.5":

    The Ford 7.5-Inch axle came in a few different vehicles including the:
    Ford Aerostar (1985-1997)
    Ford Bronco II (1984-1990)
    Ford Mustang (1979-2011)
    Ford Ranger (1983-2011)

    Width WMS-WMS

    Ranger 1983-1992
    7.5-Inch Axle
    56-1/2 inches

    Ranger 1993-2009
    7.5-Inch Axle
    58-1/2 inches

    Bronco II 1984-1990
    7.5 Inch Axle (1)
    58 inches


    Ja tässä 8.8:sta:

    The Ford 8.8-Inch axle came in a few different vehicles including the:
    Ford Mustang (1986-Current V8 models)
    Ford Bronco (1983-1996)
    Ford F-150 (1983-2012)
    Ford Ranger (1990-2011 4.0L models)
    Ford Aerostar (1989-1997)
    Ford Explorer (1991-2001) (The Ford Explorer Sport still used the solid rear 8.8 until 2003)

    Width WMS-WMS

    Ranger 1983-1992
    8.8-Inch Axle
    56-1/2 inches

    Ranger 1993-2009
    8.8-Inch Axle
    58-1/2 inches

    Explorer 8.8
    59-1/2 inches
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaverilla oli -72 Carinassa, 330 hp,- Hiacen akseli, ja se oli ainoa värkki, joka siinä autossa pysyi ehjänä :)
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo se kestää mun tietojen mukaan johonkin 700 heppaan asti jos käyttää kiihdytysliksejä. Sitten tulee rataista murua kun pitempään kiihdyttelee. Hiacessa tais olla sama 7.5" ratapyörä kuin Atlaksessakin, mutta Hiacessa on paljon paremmat vetarit ja kuoretkin kai paremmat. Välitykset on vaan katuajoon aika karut. Jollei jostain saa niitä harvinaisempia välityksiä.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Noh nyt ite sain tukilevyn perään postissa, pitänee vähän silputa ei se sinne muuten mahdu vaikka niin mainostetaankin... vetarit tulee viikonsisään, jollei posti hävitä niitä.

    Australian pojat suosii kovasti 9" tuumasta juuri mun koppasessa autossa.
    https://www.whichcar.com.au/features/elite-level-dart-windsor-powered-1971-ford-capri-fraer1
    https://www.whichcar.com.au/features/turbo-toyota-v8-powered-ford-capri
    https://www.whichcar.com.au/events/...red-ford-capri-daily-driver-at-drag-challenge


    Tosiiiin mulla renkaat ehkä 1/3 mitä noilla hahahaha

    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV8EFSPOAS3D2TzMop
    Tuollaista tuli postissa.
     
    Muokattu: 10.12.2018

Kerro tästä muillekin!