DeBeer HS hiontamaali märkää märälle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja xarper, 5.11.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    8-145 DeBeer kyseessä, ohjeessa lukee että voi "märkää märälle" mutta koskeeko tämä myös pintaväriä? Vai onko pakko tehdä välihionta?
     
  2. belair54

    belair54 Gearhead

    On tarkoitettu pintavärin alle, ei tarvitse hioa.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mikä sulla on tavoite? Jopa liian vähän kuivaneen fillerin hiominen aiheuttaa turhia virheitä pintaan värin sit vähän myöhemmin kutistuessa. Tolla metodilla ehkä suurimmat hiontaskraadut häipyy, mut muuten sanoisin turhaksi puuhaksi. Jos tarkotus on tehä sinnepäin, niin miksi uhrata rahaa siihen filleriin?
     
    tinareki tykkää tästä.
  4. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    tästä on tullut päivitety versio 8-74610 valkea. 8-74640 musta tällä voi tehdä uudet peltisosat ilman hiontaa kun pesee ensin vesi pesu rasvan poisto aineella ja sit normaalilla rasvanpoistolla. ja muovi osat voi tehdä myös laittaa vaan ohentimen paikalle 1-60 1k plastic primerin..
     
    xarper tykkää tästä.
  5. 401

    401 2nd gear

    Noissa hommissa ei näytä helppoa tietä onneen olevan.sen jokainen tehdessään huomaa.
     
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Miksi ruiskuttaa hiontaväriä lainkaan, jollei halua hioa?
    Fillerin hiominen on helpoin ja nopein homma koko maalausprosessissa.
    Jos haluaa edes "12 feet paint", niin miksi laistaa tuota vaihetta???
     
  7. belair54

    belair54 Gearhead

    Hiomaväriä voidaan käyttää non sanding tuotteena uusiin osiin tai jos halutaan saada oikean värinen sävypohja pintavärille, esim jos on käytetty peltiosat joka on vaikka musta ja se maalataan punaiseksi, niin silloin vedetään pintaan non sanding väri harmaa/vaalean harmaa jotta ei tarvitse rapata pintaväriä älyttömästi saadakseen mustan peittoon punaisella.
     
    xarper ja rosswell47 tykkäävät tästä.
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    En ihan ymmärrä mitä kysyttiin..

    Sitä ei tarvi hioa jos vetää sen päälle värin noin viidessä päivässä (riippuu valmistajasta).

    Märkää märälle eli non sanding maali aina uusiin peltiosiin sen mustan pohjamaalin (e-coat) päälle. Se kannattaa vetää myös silloin jos on hionut hiomaväripinnasta nurkat puhki.
     
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Noh, niinku jo sanottiin, ni mitä järkeä on käyttää hiontaväriä, ellei sitä hio. Hiontaväri tulee levittää useina ohuina kerroksina sitten.

    Kun hiot auton hiontavärin jälkeen, käytä ihmeessä koetinväriä, sillä näkee tarkemmin ku tarkasti, missä on vielä kuoppaa ja mikä kohta tulee ylemmäs.

    Sitten kun mustan koetinvärin pinta on tasaisen keskiharmaa, niin sitten pinnan puhdistus huolella, ja pintaväriä päälle.

    Noin minä olen muutaman auton maalannut ja hyviä on tullut.
     
  10. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Märkää märälle maali ei ole hiomaväri. Sen pinta pitää karhentaa jos sen päälle ei maalaa n. 5 päivän sisällä
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, mitä karkeutta suosittelisit karhennukseen, 360:stäkö, vaiko mennäänkö ihan karhunkielellä.

    Minä olen aina koetinvärin hionut jollain 360:llä, kunnes harsosta on jäljellä vain vähän väriä. Sitä koetinväriä ei sitten levitetä yhtä paljon kun esim. pintamaalia, vaan sitä vedetään pari kerrosta semmosta harsoa, ja sitten aletaan hiomaan. Koetinväriksi käy oikeastaan mikä vain musta maali, joka ei reagoi käytössä olevien maalien kanssa, tämä täytyy luonnollisestikin selvittää huolella etukäteen, muuten voi olla että tulee itku, kun kolmen viikon armottoman hionnan jälkeen maali alkaa kuplia pois auton pinnalta... :p
     
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Mitä meinaat maalata siihen päälle?
    Jos mä maalaisin siihen esim metallivärin niin hioisin tonnisella abralonilla kuivana.
    Joku 600 kin riittänee mut ite tekisin noin.

    Akryylin alle toi 600.

    Ite oon käyttänyt koetinvärinä ammattikäyttöön tarkoitettua sprayfilleriä. Normi sprayt tukkii paperin ja voi reagoida maalin alla
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jos mä oon maalannu auton esimerkiksi simppelillä kakskomponenttiakryylillä, vaikka vaaleansiniseksi, niin ostan samaa maalia pari desiä, mutta mustana. Sitten hiontavärin jälkeen 360llä hionta, sitten sopiva harso koetinväriä ja sitten hiontaa, että pinta on varmasti suora, sitten vaan lopullinen väri päälle. Kun käyttää koetinvärinä samaa maalia kuin millä pinnan maalaa, niin ei tuu ainakaan mitään ikäviä reagointeja.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Käytännössä, jos ei candya olla tekemässä, niin välihiontaan riittää 240 koneessa ja 400 käsissä.
    Mattamustasta paukkuväristä ei merkkivärinä jää niin paljon sinne väliin, et se reagois yhtään millään tavalla. Koska poishan se pääsosin halutaan.
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, voipi olla että noinkin onnistuu, mutta mä oon aina käyttäny samaa kun pintaväri mutta mustaa, kun kerran yhtä kaverin toyotaa maalattaessa käytin takaluukussa merkkivärinä eri maalia mitä pintaväri oli, ja pintavärin suihkutuksen jälkeen koko luukku kupli ihan kunnolla, ja hiontaväristä se ei voinut johtua, koska pakettina samasta liikkeestä ostettiin sekä hionta että pintavärit, joten päättelin että koetinväristä sen täytyi johtua.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    riippuu vähän mitä pintaväriä, esmes vesiohenteista ei voi vetää sen päälle märkää märälle, 2k-akryyliä ja 2k-polyuretaania voi ja millasta pintaa haet, jos maksimaalista koneaplaria ja myöhemmin esiin tulevia naarmuja yms rupeloa mitä debeerin alle jäi,
    niin välikuivahtamisen jälkeen ei muutaku värit niskaan.

    jos päädyt hiomaan, niin sitte ku oot levittäny hinkan, sulla on jämät sitä purkin pohjalla, nakkaa plörö vaikka sitä pintaväriä sekaan kovettimen kera ja reilusti tinsua ohenteeks, sit pöllytät sen ohikävellessäs tuoreen hinkan päälle, sävyn ei tarvi muuttua edes silminnähtävästi että saat siitä välihiontaan merkkivärin.

    ite yleensä eka kapulalla ristiinhion ja pyörittelen vaikka 240 karkeudella ja sitku merkkiväri alkaa häipyä, meen epäkeskolla pyöritellen vaik 320 karkeudella että 240 naarmut häipyy, sit pyhkäsen mirkan punasella karhuvillalla, vastaiskohan jotaan nelisatasta, hiomapölyt irti,

    käsinhiottavat kohdat 320-500, riippuen vähän onko kyseessä katon kulmat vai helma.

    kakskerros metallivärit vaatii konehiontaankin viimeseks karkeudeks kernaasti 500 jopa kuusatasen + villotus noin 800 vastaavalla harmaalla, käsinhiontaankin
     
    Muokattu: 8.11.2018
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. aircool

    aircool 3rd gear

    Itse olen käyttänyt merkkivärinä mattamustaa tai jotain tummanharmaata spraymaalia.Ei sitä tarvii vetää kun ohut huntu,niin ei tuki paperia eikä aiheuta muutakaan harmia kun hiotaan vielä pois.
     
  18. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Kyllä voi 8-145 päälle ruiskuttaa myös 900 linjan water base 2 tai 3 kerros värin..8- 145 on pääsääntöisesti tarkoitettu hiottavaksi,.on hyvä hiottava..mutta voi tehdä märkää märällä tyylillä myös..tarkemmissa kohteissa suosittelen käyttämään aina puhtaasti märkää märällä maalaus järjestelmälle tarkoitettua tuotetta..siinä on huomattava ero ruiskuttaessa..3m myy mustaa pulveria joka purkin mukana tulevalla tyynyllä hierotaan hiomavärin pintaa.,joka toimii hyvin,.jos pelkää käyttää spräytä kontrolli värinä.jos tuota 8-145 haluaa tummentaa sen voi tehdä valspar industrial mix mustalla sävytteellä..
     
  19. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Ja de beerillä löytyy myös 1-7520 epoxy pohja maali,.missä on erittäin hyvä ruosteen esto ja on helppo ja hyvä hioa,..tai vastaavasti voit tehdä myös märkää märällä tyylillä,.tämän alle elkää laittako happo pohja maalia..8-145 alle laittakaa ohut harso happoa paljaisiin pelti kohtiin tai alumiinille koko alalle...
     
  20. GS

    GS Gearhead

    2-K hiontaväri on kaikessa maalaustyössä se koko homman oleellisin komponentti/osanen koko maalausprosessia. Se nimenomaan ei kutistu ja antaa näin ollen solidin ”betonipinnan” minkä päälle voidaan kaikki pintavärijärjestelmät rakentaa niin että meillä ei ole pelkoa siitä että värikerrosten kutistuminen alkaisi jonkin ajan kuluttua kummittelemaan väripinnassa.
     

Kerro tästä muillekin!