Typpitäyttö renkaisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kenoveiva, 8.11.2018.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kyllä mä haluaisin nähdä jonkun ford Ka auton tyhjiöpumppu rengasventtiilissä typpi täyttöä ennen :confused: ei taida onnistua :p. Toi mun heitto tyhjiöinnistä oli lähinnä humoristinen mutta toisaalta totta jos haluttais hyödyntää typen stapiilia tilaa lämmön suhteen. HUMPUUKI HOMMAA.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    En minäkään ymmärrä mihin se perustuu että se muka vähemmän lämpeää typellä. Sen ymmärrän että jossain lentsikassa ei ainakaan anna lisä happea jos rengas syttyy tuleen. Ja kyllä olen joskus tyhjiöinyt rengasta,en muista paljoonko sen sain kun ei ollut kunnon mittaria.
     
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ei rengasta tarvi tyhjiöidä, täytetään vaan ensin typellä kovenpaan paineeseen ja lasketaan "ilmaamalla" hapet ja muut jalokaasut pois renkaan vaatimaan paineeseen.
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei oo missään taidettu mainita että lämpenis vähemmän typellä, vaan paine vaihtelee vähemmän. Veikkaan että toi paineenvaihtelun väheneminen johtuu siitä, että typen mukana ei mene vettä renkaaseen, jolloin vesi ei höyrystyessään nosta painetta. Perus käyttökinnerissä toivon mukaan harvemmin on lämpötilat sellaisia, että renkaan täyttöilmassa oleva vesi alkaisi höyrystymään isommalti, mutta ympyräympyräkisoissa sitten taitaa typelle olla paikkansa.

    Joskus oli jossain lehdessä myös isosti hehkutusta siitä, että nykyään voidaa täyttää renkaita myös Nitrogen-nimisellä kaasulla, joka on eniten parasta. Taisi siinä olla mainittuna joku paikka jossa tuolla Nitrogenillä pystyi renkaansa täyttämäänkin korvausta vastaan, en tiedä aiheuttiko lehtijuttu ryntäystä Nitrogen-täyttöön. On se Nitrogen ainakin typpeä hienompaa tavaraa, se on varma.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä meillä firman rekoissa on ihan ilmaa, jokunen tuhat rengasta kaikkiaan...aika useinhan se sieltä tuppaa pyrkimään pihalle, välillä hyvinkin vauhdikkaasti :rotfl:

    Varmaankin se typpitäyttö säästäisi monta rengasta, koska paine pysyy vakaampana lämpötiloista riippumatta.
    Niinhän ne wiisaat sanoo ettei se typpi halua sieltä ulos eli ei tule niin helposti sen kumikudoksien läpi ajankaan kanssa...vihreä venttiilikorkki on yleensä se tunnus täytöstä, voi olla muitakin värejä.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jos vaikka täyttäisi hapella ja asetyleenillä renkaat. Eka yhteen baariin asetyleenillä ja sitten happipullolla 3 baariin. Pysyisi varmaan paine vakaampana eikä tulisi kaahailtua.
     
    Jooli tykkää tästä.
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ideahan on vaan etteinrengas paine muutu renkaan lämpötilan mukaan.

    Ei siinä hirveitä eroja ole henkilöauto puolella.

    Tosin kompurasta ku laittaa ilmaa tulee hiukan öljyä mukaan se ei ole oikeasti suotavaa :rolleyes: Mutta taida olla oikeasti kovin haittaava vaikutus......
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eieiei, tulee sitä pahaa CO2:sta tommosesta coctailista. Pistää sen sijaan 2 bar vetyä ja 1 bar (=>3 bar) happea + hippusen kissanpissihiekkaa jonne palokaasut voivat imeytyä.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Lentokoneissa ihan perusteltu juttu, kun lämpötilaero saattaa vaihdella jopa 100C˚ nousun
    ja laskun välillä
    Ja taisi olla syy myös, ettei typpi lisää mahdollisen tulipalon voimaa.
     
  10. Seejii

    Seejii Gearhead

    Suurin osa Toyta-autoilijoista tai muistakaan autoilijoista ei tarvitse typen antamia ominaisuuksia renkaissa.
    Jos renkaan lämpötila nousee 100 astetta tai enemmän niin veikkaampa, että ajoneuvo jätetään kytemään ja mennään itse sivummalle
     
    caprice305 tykkää tästä.
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Taitais päästä parempaan lopputulokseen, kun edes joskus mittaisi paineet tarkalla mittarilla ;)
     
  12. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Meinasitko, että typpitäytetyn renkaan paine ei muutu lämpötilan funktiona?
     
    urho3 tykkää tästä.
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Edelleen olen sitä mieltä että boylen lakia se typpikin noudattaa. Se jos vettä laittaa renkaaseen on jo toinen juttu.
     
  14. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Jospa täyttäisikin renkaat heliumilla, jolloin jousittamaton massakin pienenisi...:eek:
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä täyttelen UDG:lla. Käytetään paljon myös sukellushommissa.
     
  16. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Meinasitko, että pyörä "hakisi" vähemmän...
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    P
    Puhtaan typpikaasun paine ei muutu lämpötilan muuttuessa. Kun nyt puhutaan normi lämpötila alueesta HUOM puhtaan/kuivan N2 paine ei muutu! Meillä kun ponnistetaan noita kylmälaite putkistoja niin sen muutoksen eron huomaa heti jos ei tyhjiöi ensin vaan putkissa on vähääkään "normi ilmaa" seassa.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Minun mielestäni typpi seuraa ideaalikaasun painetta,jos typpipulloa lämmittää nousee sen paine?
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  19. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Aivan olette oivaltanut asian.
     
  20. Belve67

    Belve67 2nd gear

    No joo onhan siinä pienes putelis aikas paljon sitä typpeä jaettavaksi hankalissa paikoissa mihin ei ilmaletkuja tai muutoin paineistettuja ilma säiliöitä kuljetella esim agan genie 300bar 20 ltr 5,4m3 typpee sillä jo täyttää muutaman baarumin.
     

Kerro tästä muillekin!