Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla on d päällä 500rpm.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Tehtaan ohje on 850rpm D päällä ilmastointi päällä. Tämä siis vakioturbiinilla.
    Syöttöpumput on yli 20v vanhoja niin kyllä kai niihin voi kulumaa tulla että ei jaksa välttämättä pitää kierroksia.
     
  3. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Mulla on tyhjäkäynti 600rpm, ei sammaha matala stallin turbiinilla, ja jaksaa öljynpaineet pitää hyvin, en oo järkee nähny nostaa.
     
  4. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Nyt on bilteman siirtopumpulla ajeltu 10t mailia, hyvin pelittää. Linjat uudet ja 55eur pumppu. Paineet p7100 pumpulle tulevassa linjassa 50 psi.
     
  5. Ranee

    Ranee Gearhead

    Tykkäävät kuulemma alkaa syömään kiertokankien laakereita jos tyhjäkäynti matala ja vaikka korvaan kuulostaisikin terveeltä niin kyllä se moottori värisee enemmän.
    Luulisi että siinä joku syy on että tehtaan ohje on työkoneissa 1000rpm ja autossa Ckn mainitsema 850rpm D ja ilmastointi pelissä.
     
    Karppaj tykkää tästä.
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minä en uskalla sanoa mitään kierroslukuja omastani, koska on ihan sormella käännetty neula about kohilleen.
    Turbiini on kyllä sen sorttinen, että jenka putoaa. Sen 200 rpm ainaki ku heittää d:n päälle. Kylmänä ku käy vähä matalempaa tyhjää, ni menee liian alas jos ei paina vähän kaasua koko ajan.

    Lämpimänä tyhjäkäynti kuulostaa sopivalta n:llä. D:llä vetää nii rajusti, että melkein järestään oon liikennevaloissa n:llä...

    Tiedä sitte onko normaalia. Diesel pumppu on 10 tkm ajettu ja koko ajan on ollu tommonen.. Pa linjat on kans 10 tkm ajettu ja niissä tuskin on vuotoja, mutta eihän sitä sata varmasti voi sanoa ku ne on kuitenki meikäläisen tekemät... ;)
     
  7. Rautalahti

    Rautalahti 3rd gear

    Liittimet putsattu, ihan ok kunnossa olivat kylläkin. Lyhyen lenkin ajan ainakin taas pelasi ok. Kiitos.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuossa perässä mainitaan pikkasen pienempiä kierroksia ja lähinnä siinä on kai se että liian isoilla pyrkii etiäpäin ja liian pienillä
    pyrkii stumppaamaan.

    http://dodgeram.info/tsb/1998/18-07-98.htm

    Se oma mittari ei ole kuulemma tarkista tarkin että tässäkin vanha kunnon ”korvakuulolta” toimii. Olen antanut itselleni ymmärtää tutustumalla pyhiin kirjoituksiin että tyhjäkäynnillä max 10 min. Öljy ei kierrä riittävästi ja veivin laakerit kärsii. Toisaalta jos ei kaulat kärsiny ni on niitä liuskoja alakautta ennenkin vaihdettu.
     
    Joonnaz ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ja se vaihdeloota tykkää kans että on kierroksia, että tulee painetta jokapuolelle ja turbiiniin öljyä. Tuohan on bensavehkeen peruja tuo dötsin loota (siis vanhemmat Torqueflitet) nii ois luontevaa ajatella sen pyörivän V8 tyhjäkäyntiä? Nou?
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on sitten järkevämpi ostaa valmiit palat hytin pohjaan kuin yrittää ite vääntää? Mulla on semmonen tilkkutäkki tuon auton pohja..
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Riippuu minkälaisen haluaa. Jos on entinen näkyvillä tai jollain keltä näkis minkälainen se ylipäätään pitäs olla ni kyllä ne on yleensä syntyny. Jos taas on halvat korjauspellit ni saahan niistäkin sovittelemalla kun yleensä vähän sinnepäin ovat. Että ite kun tekee ni on just eikä melkein. Pitäs kyllä olla vehkehiä muutakin kuin yks vasara. Sitte jos ei halua originaalia ni tekee yksinkertaiset joissa jäykisteet ettei ”lumpsa”. Itte sortuu aina tekemään kun tekee ettei erottas alkuperäisestä eli enempi pussihousumeininkiä.
     
  12. downtown

    downtown 3rd gear

    Kokemuksia kaivattas mitenkä nää uudemmat 2010-> olevat neliveto 6.7 cummins+ aisin vehkeet pelittää käyttöpelinä? mitä noista hajoo?
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Kokemuksia ei oo mutta aisin tuli 3500 ramiin 2013. Ja se on lisävaruste, useimmiten niissä on rotken 68rfe. Molemmat toimii luetun mukaan oikein hyvin, aisin kuulemma oikein erinomainen vaihteisto. 2500 on aina 68rfe
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo rokkiauto myy vas ja oik palat hytin etupuolelle just niihin kohtiin missä mulla pehkoa. Paikattu se oli mutta.. niih, puhki ne oli molemmin puolin. Onneks katoin maton alle, muutoon ois käyny flintstonet :D Joku 80e/kpl maksaa, rahtia en tosin ole viä kattonu.

    Yleensä oon tehny pellityöt puskusaumoilla mutta helpompi olis limi. Ku on tuo bilteman pokkaustyökalukin (ja kolme vasaraa ja mig-hitsi ja rälläköitä pino ;)) se pitää vaan tukkia hyvin se sauma ettei ala uudestaan mätiä, tiemmä.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minäpä katoin. Alkaa huvittaa tehä ite kun kerroin että on 288€ kappale ilman tulleja ja alveja. Tää on vielä meille toimitettuna ja minä asun lähempänä amerikkaa. Katoin niitä ja totesin että hyvä olis olla sikkikone, prässilläkin kyllä saa jäykisteitä tehtyä kun tekee jigit. Se semmonen ”pakotuskone” missä mäntä hakkaa on kätevä. Tein sillä polkupyörään lokasuojan pätkänkin. No puskuna oon tehny aina muut kuin pintapellit ja saahan ne naputtelemalla ilman koneitakin. Koivupölli ja vasarat vastimien kera, ruuvipenkki ja niitä peltisepän puristimia. Kyllä ne syntyy käsityönäkin ilman konehia. Se pellin materiaali muuttuu kuumettuaan jolloin happanee sauman molemmin puolin helposti.

    Juu, on minulla se pokkauskonekin jolla tekee sen z-profiilin ja reiät ”pistehitsiin” kyllä mutta siihen pintapeltihommiin ajatellu. Omasta pitäs tehä joskus oven alaosat kun alkaa patinoitua. Ne näyttää kyllä säälittävän helpoilta tehä...
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead


    Muistelen että paluulinjan paine särki sen pumpun.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ovien alareunathan tehdään perinteisesti ihan lattaraudasta ;) 3 mm paksu latta vastaa melkolailla orkkispokkausta ja mukava hitsuutella ku ei oo niin vetely herkkä.

    Mitä on omaa kokemusta noista korjauspaloista, ni kyllä ne on välillä ollu niin kaukana sopivista.. Leipomalla toki menny.. Eikä siellä pohjan puolella kukaan kattele onko se sikki just sekunnilleen oikein. Tai mikä sikki ku ei minulla ainakaa semmosta värkkiä ole...
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kerran leikkasin uudet lokasuojat poikki, toisen poikki kun ovi olis menny muuten siihen päälle ja molemmat vielä sen takia kun konepelti olis jääny ylemmä kuin siiven reuna. Nää oli vielä hitsaamalla kiinni etten olis laittanu jos olisin voinu sovittaa. Entiset oli rälläköity irti ja jotain piti tilalle laittaa. Niin että helpommalla pääsee jos korjaa vanhan siihen istuvan peltiosan ainakin pintapeltien osalta kuin ostaa uuden tarvikeosan ja muokkaa sitä päivän. Niitä pohjapeltien jäykisteitä voi sit naputella vasarallakin kun tekee jigin tai ruuvipenkkiä vähän avaamalla siihen leukojen väliin. Samalla karttuu kädentaito ja seuraava onnistuu jo nopeammin. Minun silmäni erottaa/erotti koripelleistä/raoista 1,5mm heiton. Tietysti yks entinen -74 monaco oli jo valmiiks tehtaalla päin helvettiä korisaumat tehty ja maalattukin.Varmaan stevie wonder ollu laaduntarkkailussa. Jos ei silmä sano tai ei ketä kiinnosta niin tekee sellaisen ku sattuu tulemaan. Ite oon yrittäny tehä niin hyvää ku pystyy. Aikaahan siinä joskus menee. Vanhat peltisepät sano että taukoja piti pitää välillä kun menee tunto käsistä. Eli ne silittää sitä peltiä onko epätasaisuuksia. Suosittelen. Arvelen että nykyajan pellisepät vetää rungon suoraksi, vaihtaa osat ja vie maalaukseen. Ne on ukkokodissa jo ketkä osaa oikoa rypistynyttä peltiä. Tosin nykyajan materiaalikin on ettei voi oikoa/lämmittää. Harrastajat taitaa olla ainut ryhmä ketkä enää osaa/opettelee peltihommia.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    paluulinjassa ei oo painetta.
     
  20. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Nykyään korjaus on sitä, että lyödään töpseliä seinään ja vaihdetaan osaa niin kauan ku vika korjaantuu, jos korjaantuu. Kaikki pitäs olla plugandplay.
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!