Ford Duratec 1.8 huohottaa ja vie öljyä, päästöt tapissaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.11.2018.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Terve,
    Nyt kyrsii. Vaimokkeen 2002 Mondeo on kyseessä. Autolla on ajettu 225000km, ja varmaan perinteisesti männänrenkaat jumissa ja huohottaa kuin koira helteellä. Öljyä menee noin litra/1200km! Öljykorkin kun ottaa irti, pulssimaisen huohotuksen tuntee kämmenellä vielä yli puolen metrin päästä ylhäältä. Availin vähän yläkertaa eilen kun pomppasi katsastus päästöjen takia. CO taisi olla juuri ylärajalla ja HC oli 8-kertainen sallittuun.

    Tuohan huohottaa siis kampikammiosta PCV:n kautta imusarjaan, joka on nyt kauttaaltaan noin puolen sentin paskakerroksessa. venakoneistosta lähtee letku ilmaputsarin ja kaasuläpän välille. Tämä alue näytti ihme kyllä puhtaalta vaikka huohotus on vahva myös venakopassa. Paska alkoi vasta kaasuläpän jälkeen. EGR on myös heti kaasuläpän jälkeen. Venttiilikopassa ollut kova paine oli työntänyt tulpanreiät öljyä täyteen ehjien tiivisteiden ohi, eli aikamoinen paine. Venakoppaan vaan ei pitäisi päästä huohottamaan muuten kun venttiilinvarsien tiivisteiden ohi, eli varmaan nekin on seulana. Irrottelin lambdat, molemmissa oli vähän mustaa ja etummaisessa myös valkoista kuonaa (jäähdytysnestettäkö vielä kaiken lisäksi?). Imusarjaa en ehtinyt enää eilen irrottelemaan, mutta se on seuraavana listalla, jotta saa ilmamäärämittarin tarkastettua. Viime vuonna auto oli ihan samanlainen hönkijä ja katsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia näistä Durateceistä? Menisikö päästöt rajoihin putsaamalla paikat. Täyskorjaus varmaan vaatisi venavarren kumit ja männänrenkaat, ja sellaseen en ajatellut ruveta ellei oo aivan pakko.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kait se kampikammion paine venakoppaan pääsee, useimmissa moottoreissa yläkertaa voidellaan öljyllä jonka pitäis päästä valumaan takaisin öljypohjaan. Että jos vaan männät olis horot.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huohotinkin voi kaikenlaista tehdä. Moneen tuoreempaan autoon bilteman kampikammion suodatin tehnyt poikaa.


    Onhan noissa koneissa ja autoissa kaikkia murheita ollut. Jos jotain vakavampaa niin pois vaan.
     
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tää on käyny mielessä kyllä :)

    Parin tonnin auto niin en oo todellakaan viemässä mihinkään pajalle.
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Eiku niin tottakai se pääsee. Ei oikein toimi ajatus ruuvaamisen lomassa :cool:
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikenmaailman letkuvirityksiä ja kötöstyksiö on tehtaalta uudempiin autoihin tehty. Ei ihme jos tukkoa ym kun metrikin on muoviletkua missä vielä kurttupinta sisällä...

    Jotkut varottelee, että monimutkasia ja sieni sotkee. 2000-luvun puoleen väliin asti ainakin on toimineet noi ja käynti tai mikään ei muutu, kun laittaa sen tötterön oikeeseen paikkaan.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kannattaa tsekata imusarjan allenjäävät huohotinletkut. Yleensä ei huomaa ajossa edes välttämättä mutta sotkee päästöt ihan sikana kun vetää ilmaa ohi. Pehmiävät ja halkeavat siis ;)
     
    maverick999 tykkää tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Imusarjassa on muoviläpät jotka kuluu akseleita myöten ja palat pääsee koneen sisään. Velipoijjaan monteoon vaihettiin imusarja kesällä.

    Ne voi myös poistaa kokonaan mutta jos on vahinko käynyt niin lienee myöhäistä.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samaa onkelmaa muunmuassa mazdassa...



    Lisää löytyy juutuipista
     
  10. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mulla tuli kerran vaihdossa tommoinen romukasa, oli jäänyt päästöistä kiinni liiallisen öljynpolton vuoksi, alle 3000rpm ei savua, mutta sen jälkeen aivan järjetön savutus.
    Myyjän mukaan ei oltu yritetty millään tavalla korjata tai testata mitään liuottimia.
    Kokeilin kaikkeni ja lopulta vaihdoin männänrenkaat, joilla sitten täysin korjaantui ja kävin leiman, konttorilla katsoi koneelta että 5 kertaa yritetty jo katsastaa..
    Mondeossa suht helppo oli lohkon paikoillaan ollessa purkaa, hoonata ja rengastaa, muistaakseni ei kauhean karstainen ollut ja öljyrenkaat liikkui hyvin, tosin aika ponnettomat oli, sekä rengasurat ja poraukset putsasin männistä. Ei toki uusikaan rengassarja kovin ponteva ollut verrattuna perinteisiin vanhempiin koneisiin.
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mazdoissa sama duratec kone joten samat ongelmat niissä.

    Itselläni on 2,0 duratecilla ruuditettu S-max. Kesällä ostin ja myyjä vakuutti että forte käsittelyn jälkeen ei ole vienyt öljyä. En ole noihin poppakonsteihin ikinä luottanut joten ei tullu yllätyksenä että kyllähän sitä öljyä kuluu, ja kesän ajojen jälkeen on alkanut myös pöllyttää sinistä.
    Kun ei tuo kellekään tunnu 2000e hintalapulla kelpaavan niin kai ne männät ois kaivettava pöydälle.

    Alkuviikosta irrotin takapihalla makaavasta '03 Mondeosta harjoittelun vuoksi kannen (autosta tuli varaosaluovuttaja kun vei öljyä niin paljon ettei mennyt päästöistä läpi). Eipä tuosta ollut paha homma kantta irrottaa ja öljypohjakin mahtunee pois paikoiltaan ilman ihmeempiä ongelmia.

    Vielä kun löytäis jostain inspiraation aloittaa, suurin työ taitaa olla raivata talliin tilaa niin paljon että auto mahtuu sinne.

    Osat ei saksasta / Virosta kalliita näytä olevan joten lähinnä vapaa-ajan menetystä tuosta seuraa.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Osta multa siihen laitettu 3.0litran v6 moottori, uusilla männillä jne. niin eipä huohota ja saattaa jopa kulkea ehkä vähän entistä paremmin... :)
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vielä tuosta läppäviasta... em mondeossa koneesta kuului tyhjäkäynnillä satunnaista pientä "läpsytystä" joka ei kuulostanut mielestäni mitenkään vakavalta. Mutta kun otin imusarjan edessä törröttävän alipaineletkun irti niin se ääni loppui. Ja tää on vissiin sen merkki että läpät on väljät.
    Ehjäämön setä sanoi että kyllä se läppävialta kuulostaa mutta ei pahalta. Kun otti auki niin läpissä/akseleissa oli ainakin 5-6mm väljää. Sanoi että jos olis sen auto niin se ottais läpät vaan pois. Mut tähän laitettiin uus imusarja. ($$) Läppien vaihdosta ei ole juuri apua koska se muovinen imusarja on kulunut akseleiden kohdalta.

    Ne läpät on jotain kulutukseen liittyvää hömppää, ilman niitä kulutus kasvaa muutaman desin satkulla tjsp.
     
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ensimmäisen kerran tutustuin noihin läppiin jo kymmenisen vuotta sitten. Alle 200tkm ajettu 1.8 Mondeoni alkoi pitää sellaista räpinää joutokäynnillä ja pienillä kierroksilla ajaessa veto oli aaltoilevaa.
    Läpät pois, akseli takaisin ja reiät Sikaliimalla umpeen.
    Räpinä loppui. Moottorin käytöksessä tai kulutuksessa en huomannut eroa.
     
    LPV tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Niillä läpillä säädetään imusarjan virtausta eli teoriassa alakierroksille saadaan nostettua virtausnopeutta joka antaa lisää vääntöä ja niillä tehostetaan myös egr:n toimintaa nimenomaisella virtausnopeuden kasvattamisella.

    Oikeasti siis aivan turha keksintö että pois vaan :)
     
    Vuppe tykkää tästä.
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo mutta tähän laitettiin uus imari. Tietääkseni joku päivitetty versio. Ei ollut mun päätettävissä vaihto.

    Jossain mainittiin että jos on automaatti niin jotain häröjä voi tulla jos ne poistaa, en muista mitä.

    On kyllä suunnittelun kukkanen tämäkin.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö toi oo ihan vaan perinteinen muuttuvapituuksinen/tilavuuksinen imusarja? Ainaski tommosessa 1.8 TFSI volkkarin motissa on samanlainen, puolittaa kanavan koon siitä kannen kohilta, oletettavasti varmaan parantaa vääntöä alhaalla ja aukee sit kierroksilla koko kanava käyttöön tjsp?
     
    KajS, Muurahainen ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Samalla imusarjan irrotuksellahan nuo repii irtikin. Saman tein ex-Bemmille eikä mikään kulutus ym muuttunut.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voi olla ettei tarvi ees repiä. Mainitsemallani koneella oli ajettu~ 150K. Alle satkun ajetuissakin ollut vaihto/irrotus kunnossa.

    Metalliset akselit kun irtaantuu....
     
  20. darpen

    darpen Gearhead

    Mulla oli ’06 mallisella mondeolla mittarissa alle 80tkm kun meni imusarja vaihtoon... liikkeen piikkiin kylläkin, mut kyllähän tuo vitutti.
     

Kerro tästä muillekin!