Ford Duratec 1.8 huohottaa ja vie öljyä, päästöt tapissaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.11.2018.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    Pcv:n tukkiutumisen lisäksi noista menee kuulemma huolella venttiilivarrenkumeja.
    ja tietenkin kokonaisia koneita, kun osa jengistä ei tajua öljynkulutusta ajoissa.
     
  2. kippis

    kippis Gearhead

    mä vaihoin keväällä venakopantiivisteen kun huomasin et tulpankolot oli öljyn peitossa+ kone ympäriinsä. yllättävän löysällä oli kopan pultit, tiivari kovettunu...
    nyt vaihoin öljyt niin oli pysyny motti siistinä.
     
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Sattuipas sopivasti liittyen tähän tuoreeseen keskusteluun:
    Ilmeisesti muutamien viikkojen päästä pitäisi ottaa 140tkm ajettu s40 volvo työn alle ja koneena tietysti foortin 1.8 duratekki, vienyt öljyä reilusti jo pidemmän aikaa ja alkanut nytten käymään kolmella, jossain pajalla mitattu että yks pytty ilman puristuksia ja toisessa huonot..
    Nopsaan katoin että mahtuu koneen purkamaan paikallaan, tosin runkopalkki näyttäs olevan lähempänä jakopäätä kuin mondeossa..
     
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Miten kauhee homma olis tehä ite rengastus? Öölipohja pois (varmaan mahtuu ilman apurungon irrotusta?), kansi pois(!), männät pois, hoonaus, renkaat, asennus. Tarviiko tossa osata jotain ameriikan temppuja, vai onnistuukohan kotitallissa tein itse ja säästin-mieheltä? (tai tein itse ja luulin säästäneeni-mieheltä :D)
     
  5. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Yks tuttu on moisen tempun taloyhtiön autotallissa moisen tehny. Jos vaan kalut pysyy käsissä ja osaa kansipultit irroitella ja kiristellä oikeassa järjestyksessä ja oikeaan momenttiin niin onnistuu varmasti. Ja siinähän ne vaihtuu venttiilinvarsien kumet ja käyttää kannen tsekattavana ja oikaisussa. Ja hivasee venttiileistä karstat. Saabiin tuli tehtyä vastaava mutta oli onneksi nosturi käytössä.
     
  6. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Eipä tossa paljoa oo kiinni vaikka menis pielenkin. Anturien putsauksen jälkeinen katsastustulos määrittää. Pitääkö muuten sen aseman tehdä päästömittaus uudelleen vai voiko jälkitarkastukseen viedä jonku korjaamon päästölapun?
     
  7. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Eikös ne ainakin ennenvanhaan saattaneet päästöt mitata konttorilla vaikka lapun ois pajalta vienykkin? Nykytilanteesta ei tietoa, eikä kyllä vastauskaan täsmää kysymykseen :D
     
  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Onhan siinä oma näpräyksensä, muuten oikeastaan mitään ihmeellistä tainnut olla, kk momentteja sai muinoin metsästää tovin.
    Päästölapun voi käydä vaikka korjaamolta ja voi sen toiselle konttorillekkin viedä.
    Lainaat kaverin mondeota, vaihdat kilvet omasta ja eikun korjaamolta päästölappua hakemaan.
    No älä nyt tosissaan.
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tänään kerkesin viimein tarkastaa Map-anturin ja sen oli täynnä mustaa mömmöä. Voi hyvinkin vaikuttaa jo päästöihin. Täytyypä uusia ja tarjota leimasedälle. Jos ei auta, alkaakin isompi remppa :cool:
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tilasin eilen Aeromotorsilta männänrengassarjan (Mahle), kannentiivisteen (Reinz), kannenpultit, venttiilivarrenkumit, venakopan tiivisteen, imu- ja pakosarjan tiivisteet jne hiluja.
    93e kotiovelle tuotuna, lisäksi tarttee öljypohjan ja jakokopan tiivistykseen etsiä jotain mömmöä, sytytystulppia ei Aerolta löytynyt ja öljyt + suodatin toki vaihtoon.

    Rock-Autosta pistin tilaten lukitsimet (latta nokkien päähän ja lukitustappi alapäähän), himpun yli 25e rahteineen.

    Edelleen kyllä toivon että joku innokas ostaisi tuon meitin S-Maxin ettei tarttis alkaa talkoisiin, mutta onpahan sitten hilut valmiina jos tekemisen puute iskee :)
     
    maverick999 tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai niitä kilpiä nyt tartte vaihella, käyt vaan jollain autolla ja kerrot sille korjaamon sedälle mitä siihen lappuun pitää kirjottaa, noinhan se paljon helpommin menee?
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tää nyt ei varsinaisesti auta, mutta liittyy aiheeseen. Aikoinaan fiatti poltti, suorastaan puhalti öljyt pakoputkesta pihalle. Ostin stp smoke treatment ainetta. 20 asteen pakkasella kerkes puteli kohmettua repsikan penkillä vaikka ajelin liikkeestä suoraan tallille niin ettei tullut ulos säilytysastiasta. No ans olla, laitoin tulikuuman patterin päälle ja aikansa lämmittyään alko aineen olomuoto muuttua jälleen nesteeksi. Sitä sitten se leka sinne moottoriin uusien öljyjen kera. Seuraavana päivänä leimalle ja hymyillen kotijo. Tietysti vanhempi auto jossa oli päästörajat korkeammat. Purin sitte sen huvikseni kun olin rempatun koneen laittanu tilalle. Kolmos pytystä oli renkaat poikki. Samassa paskassa koneessa oli ostettaessa saman kolmosen pakoventtiilistä pala pois joka voisi selittää rengashommaa. Ihme kyllä kävi silloinkin kaikilla, vaikka pala oli venttiilinlautasesta pois. Kokeilin sen vetämällä vuorotellen tulpanjohtoja irti. Maailman kahdeksas ihme?
     
    Poke tykkää tästä.
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Olen kaatanut tonne dura(tirsk)teciin pari pulloa RVS:ää ja öljynkulutus on aiemman l/800km sijasta pudonnut tuohon l/1200km. En tiedä onko samaa tavaraa kun STP, mutta ei siitä haittaakaan ollut.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minoon autojen kanssa leikkiny pienestä pojasta saakka. Nyt pääs käymään itelle niin että ostin pari vuotta sitten sokotan jossa bfq 8-venttiilisellä koneella. Vaikka melkein 40-vuotta noitten kanssa leikkiny niin "taas mua höynäytettiin" silloin. Edellisen kerran noin kakskyt vuotta sitten ku ostin kännissä just leimatun mädän volvon jossa oli vielä konevika. No ni, se sokota kaiken muun helvetin lisäks vie öljyä. varmaan sen pari litraa tuhannella. Nyt kun vaihoin keväällä tepoilin silverit 10-40 ni pysyy paremmin sisässä. Siinä on mineraalia ja synteettistä seassa. Minen rupia noihin käyttöautoihin missei mitään harraste aspektia ole ni mitään konepokaa tekeen. Ne on muutenkin tehtaalla jo valmiiks vituiks tehty ja inssit suunnitellu. Cummins ei vie vielä yhtään 6000 mailin ajolla, se on minusta hyvä kone. Tai yks maailman parhaista kuulemma.

    Ei niitä nykyisiä paskamoottoreita ole edes kai tarkoitettu toimimaan ilman öljynkulutusta. Mutsin pösö jossa bemarin pensakone alkoi viedä jo 40000km jälkeen. Ne kuluttamattomat koneet kuuluu historiaan suurelta osin. Tietysti leima olis aina hyvä saaha mutta rättipäät ja ryssät pumppaa öljyä koko ajan joten sitä lissää vaan koneeseen.
     
    Poke, passerby, pulttirengas ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Samaa vikaa oli muijan 200tkm ajetus mondeos duratecillä. Kaikkea kokeelin. Lopuksi vaihdoin männänrenkaat ja ohjurinkummit. Kaikki osat makso 200e ja lauantai meni ruuvates... suurin työ oli pestä kansi siitä karsta/öljy kurasta.
     
    Poke tykkää tästä.
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vaihdoinpa öljyn tänään. Aiemmin oli Fordin omaa 5W30, nyt laitoin synteettistä 15W50. Mittasin puristuspaineet (kylläkin kylmästä koneesta) vanhalla öljyllä. Joka pytty 12-14bar (noin 150-200psi). Vaihdon jälkeen ajelin 20min polkien kunnollakin. Lämpösessä koneessa 15w50 öljyillä mittasin 15-16bar (200-230psi). Ainakin kuulosti yläkertakin vielä siltä, että sai voitelua. Näillä mennään konttorille.
    Myös uusi MAP-anturi on ja lambdat putsattu. Niin ja EGR:stä oli työntötanko irti (melko turha keksintö kyllä muutenkin).
    Pitäisköhän vielä ”unohtaa” huohotin irti niin voisi mennä helpostikin läpi...:cool:
     
    Muokattu: 3.12.2018
    passerby ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kyllähän se läpi menee jos katti on voimissaan.
    Omanikin meni, eikä arvot ollu juurikaan kohollaan, vaikka savupilvi tulee perässä jos oikeaa nilkkaa suoristaa.
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Se katti tässä vielä pelottaakin. Kone huohotti viime vuonnakin samalla tavalla ja päästöt ok. Nyt oli HC/CO todella paljon koholla.
     
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ja läpi. CO oli tosin ihan ylärajassa. Ajoittain kävi yli. Mahtaako sitten katti olla ratkaisu seuraavalla kerralla. No nyt vuosi huoletonta ajoa :cool: kunnes viikko ennen seuraavaa leimaa paniikki.
     
    Poke ja kapa73 tykkäävät tästä.
  20. passerby

    passerby Gearhead

    Kuten tv-mainoksessa oli ne tuulilasin narisevat pyyhkijät: "Vaih-toon, vaih-toon, vaih-toon.."
     
    Juueitaas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!