Ilmalämpöpumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Deltapete, 2.11.2011.

  1. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    haluatko kylmää vai kuumaa?
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Kuumaa.
    Ei tarttenu tänä kesänäkään juurikaan jäähdytää. Eikä olis onnistunukkaan, kun kone oli niin kuumassa paikassa.
    Edit: Siis hallissa, johon sitä uutta pumppua oon hankkimassa.
     
    Muokattu: 17.8.2018
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oikeessa elämässä riitely monesti vieläki turhempaa
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä toikin riitelee noitten kanssa ja suostuu palloiluun?

    Toteisi asentajafirmaan että te teette lattiaremontin tai vien asian kuluttaja asiamiehelle ja kuluttajariitalautakuntaan sillä laite ei toimi kuten sen olisi pitänyt, ilmeisesti tollo vielä soittanut lehteenkin että tulkaa nyt tekemään minusta juttu.
     
    Belve67 tykkää tästä.
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tämä kesä oli hyvä koeponnistus Ilpin jäähdytysominaisuudelle. Oli mukava tulla töistä kotio kun omassa tönössä sisällä sellanen 23-24 astetta, ulkona ja työpaikalla se reilu 30.

    Ilpillä lämpiäviä / jäähtyviä neliöitä n. 70, sähkölasku kesä + heinäkuu yht. 31e, sisältäen siis kaiken muunkin kuin jäähdytyksen (=veden lämmitys, valot, autotallissa koneiden käyttöä jne). Toki sirtolasku tulee vielä erikseen mutta eipä tuo Mitsu paljoa näytä kuluttavan.
     
    bandit_1 tykkää tästä.
  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mikäs se olis "hyvä" autotalli ilppi jossa lämpötilan sais kikkailematta 8-20c alueelle? ultimate tiedossa mutta onko muita?
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Mitsun LN35 on nyt pyöriny viikon päivät. Muuten on ihan erinomanen, ja hiljanen, mutta se ulkoyksikössä oleva ilmanottopuolen rautalankahässäkkä piti jatkuvasti sellasta räpinää. Poistin sen katkasemalla pari lankaa. Sen lopun rautalankakoukun poistin kantta raottamalla, kun se koukun pää menee kennon taakse. Ilmeisesti kuljetuksessa sen rautalankahässäkän yläkoukut oli painanu pikkusen lamelleja ryppyyn, mutta käytännön haittaa ei ole. Pistin myyjä/asentajaliikkeeseen muutaman kuvan, ja luvan, että saan poistaa sen rautalanka hässäkän. Mulla tulee niin suojaan se sisä puoli, ettei sinne mitään kohuja pääse syntymään.
     
  8. three hundred

    three hundred Gearhead

    Daikin jytkyttänyt vuodesta 2001 lähtien ja aina vaan toimii... Kannattava sijoitus!!
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Säästörahoilla kanattas jo harkita uusimista? Kannattaa vähän laskeskella, mitä paremmat pakkasominaisuudet, ja korkeampi hyötysuhde tekee muutaman vuoden sisällä. Kannattaako vanhalla enää jytkyttää?
    Mulla ei ollu rahasta kiinni se vaihto!:D En siinä ajatellu rahaa, vaan ihan muita juttuja käytettävyydessä. Toki halvemmalla jytkyttää Mitsu, kuin vanha Ulti.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Kokeile mennä koko talvi esim 16 asetuksella ja jos on mittari niin kato paljonko maksaa tallin lämmitys. Ei tullut itse asennettua mittaria kun suutarin lapsella ei oo jalkoja.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Jep. Mulla on tiedot aikasemmasta, nyt kertyy tietoa uudesta. Jossain vaiheessa vertailen. Katsotaan, pysyykö enskuun sähkölasku vielä alle viidenkympin, ilman kikkailuja.
     
  12. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Mä ostin viitisen vuotta sitten Ultimaten.:) Se huolehti neljä talvea yksinään lämmöntuotosta tallissa. Viime talvena tein kokeilun ja lämmitin tallia lattialämmityksellä. Kokemukset: Mukavampi, vedon tunne poistui. Sähkönkulutus pysyi samana.:rotfl:
    Hyvä vehje. Halvalla ei saa hyvää.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mitsulla voi säättää 10 asteesta ylöspäin asteen välein.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Vuorasin sen Mitsunkin vanereiden sisään, kuten Ultikin oli.
    Elikkä naamapuolella on iso vanerilevy Nyt tuinsenmaasta, enkä Ilpun telineestä) , ja sen päällä vinossa oleva kattolevy. Tuulenpuolen päädyn tukin kans vanerilla. Alta, ja toisesta päädystä avoin.
    Nyt ei tuuli paina kylmää poistoilmaa takaisin ottopuolelle, ja LTO-koneen poisto ilma pysyy siellä Ilpun ottopuolella vanereiden suojaamana.
    Eihän se mikään kaunistus ole, mutta se ei olekkaan mulla se pointti.
     
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mikä sulla olikaan ideana tässä ILPin koteloinnissa?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ehken ei kannata kovin rajoitella sitä virtausta. Ulkoyksikkö siirtelee kuitenkin ilmaa ihan reilulla kertoimella siihen määrään verrattuna, mitä poistoilmaa tulee. Vähän tuulelta suojaus voi auttaa, sillon etua saadaan siitä pienestä mikroilmaston muutoksesta, joka syntyy ulkoyksikön lähelle, ehkä. Riippuu tilanteesta. Lähinnä sulatuksen harvenemisessa.
     
  17. three hundred

    three hundred Gearhead

    Tossa 5.2 ja eihän ehjää kannata vaihtaa tai korjata???
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Siis.... "verrattuna, mitä poistoilmaa tulee"? Minun mielestäni se, mitä ulkoyksikkö vetää sisäänsä seinän puolelta, niin sama ilmamäärätulee ulos siltä toiselta puolelta, tosin jonkun verran kylmempänä.
    Virtaus toimii ihan niinkuin pitääkin. Todella tuulisella paikalla tuuli painaa kylmän poistoilman suoraan tulopuolelle, jos ei tekis suojausta. Siittä tuossa on kyse. Kannattaa miettiä, päästääkö kylmän ilman kiertämään, vai ei?
    Sitten seinässä on iso aukko, ja ritilä. Aurinkoisella ilmalla se vetää lämmintä ilmaa sieltä yksikölle, vaikka muuten olis pakkanen.
    Sitten on se LTO-koneen poistoilma......
    Kyllä Mitsu ilmaa saa ihan riittävästi.
    Ei siittä umpioo saa tietenkään tehdä, mutta niin hullu en ole, mitä kirjoittaja epäilee!:D
    Vai pitäskö mun purkaa noi vanerit? En millään viittis......:(
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu mitä sitä toimivaa purkamaan, en muista oonko laittanu omasta ilpon katoksesta ja ilmanvaihdon jäteilman ohjurista kuvaa, mutta tollanen se on ollu jo monta vuotta pellistä taittelin ja tosta niittirivistä näkee miten ohjuripelti kulkee ja ohjaa jäteilman tasaisesti ilpon kennoon, toisessa kuvassa juuri erottuu jäteilmaputken pää, patolevy ilpon alla suojaa kun muuten tiiliseinään jäätyy paksu kerros vesiroiskeita.

    https://aijaa.com/ZJAoXW

    https://aijaa.com/Lws92w
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Siis jouduin minä sen vanhan purkamaan, kun Ulti muuttu Mitsuks, ja poistoilma-aukko on vähän eri kohdassa.
    Mulla tulee vain 160 IV-putki ylhäältä siihen seinän, ja Ilpun väliin. Silloin, kun Ilpun puhallin pyörii, niin se kyllä vetää sen ilman sisäänsä.
     

Kerro tästä muillekin!