Typpitäyttö renkaisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kenoveiva, 8.11.2018.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jospa täyttäisi sinappikaasulla
     
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Niin ne ainakin mainostaa sitä. En ole mikään tohtori et en voi tukea väitettä. Mut näin ymmärtänyt asian
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    en minäkään tohtori ole,mutta mittarilla kun mittaa ni sen voi todeta.
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  4. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Meinasitko, että täyttäis Turun sinappikaasulla?
     
  5. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Mietmis ny vähän.. Täytä sillä sun puhtaalla typelläs ilmapallo ja sulje täyttöaukko solmulla. Tarkkaile pallon tilavuutta puoli tuntia noin +20-asteisessa huoneessa. Laita pallo noin -20-asteiseen pakastimeen puoleksi tunniksi. Ota pallo pois pakastimesta ja arvioi muuttuiko pallon tilavuus pakastuksen aikana, vaikka kaasumäärä pysyi olennaisesti samana wtf?
     
    urho3 tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tuon autoni sen jälkeen sulle rengastöihin niin loppuisi spammi oodeelle
     
  7. exchevelle

    exchevelle Gearhead

  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Täyttöilman veden määrää pystyy itsekin kontrolloimaan. Eikä siihen tarvitse typpeä. Jos ei malta odottaa pakkastalveen asti kantaakseen kompuran pihalle, voi yksinkertaisilla taloustavaroilla rakentaa ilmankuivaimen. Kylmä ilmahan on kuivempaa.

    Huolella kuivattuun jäähdyttimen kennoon asennetaan letkut molempiin lähtöihin. Tiiviysluokaksi riittää "jeesusteippiliitos". Letkutettu jäähdytin asetetaan pakastimeen - juu voi joutua kantamaan sen pakastimen pihalle jos ei ole pitkiä letkuja. Letkut jäävät pakastimen ulkopuolelle. Nyt hetki malttia sillä nyt pitää antaa kennon jäähtyä siellä pakastimessa. Vielä parempi jos tähän välikondensoriin laittaa puhaltimen kylkeen. Kesätuuletin onkin vapaana juuri nyt. Se.

    Sitten kytkee näistä letkuista toisen, kumman vaan kompuran ilmanottoon. Toinen saa jäädä vapaaseen ilmaan - no sateelta suojattuna kuitenkin.

    Siitä vaan täyttämään renkaat. Jos tuloilma on kovin kosteaa, se vesi kondensoituu ja kenties jäätyykin pakastimessa olevaan syyläriin. Se on siis syytä kuivata rengastäytön jälkeen.

    Ja nyt kantamaan se pakastin sisälle takaisin ennen kuin rouva tulee kotiin.
     
  9. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Autosi ajotietokoneeltako sinä tänne spämmäät?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    autoni ajotietokone spämmää, ite oon kirjottanu ehkä kolme viestiä
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kyllähän se nyt vaan on fakta että normilämpätila-alueella typpi pysyy paremmin samanpaineisena lämpötilasta riippumatta.
     
  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Minä taas väitän että Suomesta ei löydy niin tarkkaa mittalaitetta, että sillä pystyisi mittaamaan eron typellä tai kuivalla ilmalla täytetyn renkaan lämpötilakäytöksen välillä.
     
    juko7 ja Bud Spencer tykkäävät tästä.
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mistä tämä fakta löytyy? Itse tiedän vain ideaalikaasun tilanyhtälön: p1*V1/T1 = p2*V2/T2 , mielelläni tutustuisin tuohon mainittuun faktaan lisää
     
    urho3 ja Jouni_K tykkäävät tästä.
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Katot vaikka nettiä niin joka paikassa sanotaan että käyttävät dragstereissa ja mm formuloissa typpeä,just siitä syystä, typpi on siitäkin hyvä että se on inertti kaasu, eli se ei pala.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Täällä haluttaisiin kuulla ehkä vähän tieteellisempää perustelua tälle väitetylle lämpötilakäyttäytymiselle.
     
    xarper, urho3, Bud Spencer ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Bud Spencer

    Bud Spencer Gearhead

    Mun miälest typpi on ihan kiva typpi.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    En kansantajuisempaa artikkelia asiasta löytänyt. Tämäkin on 'toisella kotimaisella'.
    https://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=191

    "Nitrogen is a gas and is still affected by changes in ambient temperature (about one psi for every 10° Fahrenheit). Nitrogen filled tires will require pressure be added during the fall/winter months as ambient temperatures and tire pressures drop. Nitrogen is good but can't change the laws of physics."

    Pari laskuria etsin ja kovasti näyttäs että ideaalikaasu ja typpi menee samalla painevaihtelulla lämpötiloissa/paineissa ainakin joissa renkaita yleensä käytetään. Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan näitä (vaihtoehtoisia)faktoja joiden perusteella typpi pysyisi 'paremmin' samanpaineisena kuin perinteinen ilma. Ja vastaukseksi ei kelpaa 'katso netistä'.
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Topikin aloittajalla on tasan yksi viesti koko foorumilla. Vetää kuusnolla ohi kaarneista sun muista maanikoista "suorituskyvyn" osalta.
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Mikäs siinä jos/kun saa keskustelua aikaseksi. Kilpailu, että kuka saa yhdellä viestillä eniten keskustelua aikaseksi.
     
    Bud Spencer tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Isot pojat katseli pikkupoikien kinastelua. Joku isoista tokaisi: "Tapelkaa kunnolla, saatte tupakkaa".
     

Kerro tästä muillekin!