Valiant -65 426cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tero2, 1.7.2018.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Taitaa mennä justihinsa toisin päin, niinko Shining Whit yllä totes
     
    xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei se mihinkään veny, päinvastoin, loppuu aikaisemmin. Jos rakennat 426 ja 340 kokoisen pikkulohkon samoilla puristuksilla, kansilla ja nokalla, saat kutakuinkin saman theoiset moottorit mutta vääntö kasvaa suunnilleen tilavuuksien suhteessa ja kierrosalue madaltuu saman verran. Nokalla voi sitten kompensoida sitä keirroaluetta ylemmäs ja edelleen ylittää sen pienemmän väännön sekä myös tehon sopivalla kompromissilla. Ja jos miedosta moottorista puhutaan, niin myös kierrosalueella. Yleensä kuitenkin kanavakoko tulee vastaan jossain vaiheessa, virtausnopeus kasvaa liikaa eikä kierroksia tai voimaa vain synny. Ihan noin pelkistetyn yksinkertaista se ei kuitenkaan ole vaan moni muu asia vaikuttaa myös, lähinnä kannet/imusarja. Kun aletaan virittämään, monet ameriikanmoottorit ovat kansirajoitteisia joko kanavakoon tai virtauksen suhteen, yleensä molempien. Sitä joutuu kompensoimaan "ylisuurella" nokalla että paketista saa toimivan.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jaa, no minä olen poiminut "tietoni" graham bellin virityskirjasta.
    Kai se ukko ei sitten tiedä mitään, tai toisaalta hän haluaa alakierrosvääntöisiä moottoreita.
    Se oli myös sitä mieltä, ni siinä oli myös että pienemmällä sylinterihalkaisijalla voi käyttää normibensalla isompia puristuksia, kuin isolla sylinterinhalkaisijalla.

    Olen minä toki muitakin kirjoja lukenut, kävin 2v autopuolta ja opettelin hitsaamaan 5 vuotiaana kun ukko pisti migin pistoolin mulle kouraan.

    Tuosta nokasta vielä sen verran että minä en ymmärrä juurikaan noista amerikanmoottorien kansista niiden koodeista tai imusarjoista. Joten luulin moottorin tulevan ihan normaalikäyttöön, mutta ilmeisesti se tulee olemaan hyvin korkeaviritteinen isoksi v8:ksi.

    Mullakin on 289 asteinen nokka, jota monet sanovat liian tiukaksi turboautoon, mutta minä haluan tehoa korkeilla kierroksilla, joten nokka on ihan hyvä siihen käyttöön kun se halutaan 0.050 asteita siinä on 250/244, ja mainosasteet 289/278.

    Sulla on sama homma se tulee semmoseen käyttöön kun se halutaan, ja jos halutaan korkealle kierroksille tehoa niin ymmärrän nokan hyvin.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul on turboautossa mm. 272/288 nokka 1.27 millin nostolla ja 118 LSA:lla. 370 cfm virtaavilla kansilla huipputeho tuli 6100:lla .
     
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ilmeisesti neloskoneisessa Volvossa tarvitaan loivempaa nokkaa siihen että kone kiertää sen 7500 ja maks teho tulee 7000rpm kohdalla, ja tähän mietittiin kahden ammattilaisen (toinen on tehnyt nokkia sm-voittajille ja toinen kansia tehnyt montakytä vuotta työkseen kilpureihin, nimenomaan Volvoihin, kokemusta on yhteensä 60vuotta, minä ilmoitin että tarvin turbonokan ja kannen, jolla kone kiertää 7500rpm asti tuottaen tehoa ja maks teho sais olla 7000rpm kohdalla. Heidän suunnitelman mukaan koneeseen on just passeli nokka koodilla t5, jota siis käytettiin 84 ja 85 dtm ja etc autossa, siinä tuli tehot 6500rpm kohdalla mutta sitä ei rajoittanut nokka vaan turbo, joka sääntöjen mukaan piti olla t3pakopesällä ja rungolla.

    Tuo turboauto mikä sulla oli, niin mitattiinko siitä pakopaineita ja pakolämpöjä, jos pakopuoli lopettaa virtaamisen niin tehot kyykkää vaikka muu moottori jaksaisi vielä vetää vaikka kuinka.

    Mikä oli ahtimen tyyppi a/r suhteet ja pakopesän koko, ajattelin vaan että jos turbossa riittää tuottoa kunnolla, niin se kyllä "pakottaa" kiertämään, jos ajatellaan tehoaluetta, niin semmoinen nokka joka tuo maksimitehon 6000rom kohdalla niin sopivalla ahtimella, lue:tarpeeksi isolla, max tehon kierrosluku nousee noin 1000rpm:llä

    Ai niin, 60v kokemuksen mukaan nokan tulee olla tälläinen, jotta max teho tulee gt3071 ahtimella sinne 7000+ rpm kohdalle: 289/275 ja 0.050 kohdalla 250/244 ja nostoa imupuolelle 12mm ja pakopuolelle 11.5, lsa on 112, overlap on millin kohdalla 27 astetta ja 0.001" kohdalla 63 astetta.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tässä taisi tullakkin jo selitys miksi meillä on eri mietteitä nokkien 'suuruudesta'. Koska jos kansi virtaa hyvin, niin turbo kyllä pakottaa koneen kiertämään ja tuottamaan tehoa aika pitkälle, ,yllättävän pienellä nokalla, siihen asti että pakopesän koko/a/r suhde tulee vastaan.
    Siksi ostan noman uuden turbonikin jokoykösen tai nollakasin ar-suhteella, vertailunn vuoksi turbosaabissa on vakiona ar-suhde 48...
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei se turbo mitään kierrätä jos ei siitä mene ilmaa läpi, niin loppuu ku kanan lento. Tarvii vaan toivoo et loppuu sekä pako että painepuoli samaan aikaan, muuten saattaa tulla sulaa...
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin niin, mähän just sanoin, että pitää olla iso pakopesä, jotta se ei mene tukkoon, jolloin turbo tuottaa painetta. Ja ainahan ahtopaineet loppuu silloin kun pakopaineet kasvaa reilusti yli ahtojen, joku voisi tästä tuumata että nehän palavat paineella sylinteriin ja silti turbonokassakin on reilusti overlapia, koska nopeasti liikkuvalla kaasulla on inertiaa, joka pitää kaasun liikkeessä ja poispäin sylintaristä.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei sen pakopesän pidä olla iso, silloin turbo ei herää. Sen pitää olla sopivankokoinen. Niinku nokan, rutun ja kansien, sen mukaan mitä kombinaatio vaatii. Mut antaa ny tän aihene olla ja jätetään Tero kertomaan projektin editymisestä. Ois tos kymmenen mottii levällään eri vaiheissa ja niiden päälle viel kolmet kannet, josko niit koittais edistää ni syntyis muutakin ku puhetta...
     
    xarper, Gary Grand, palontie ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sopiva tietenkin, mutta ei se sillon sula mihinkään. Sovitaan sitten niin että nuo v8:t on ns. kansirajoitteisia monesti, niin niitä joudutaan ylinokittamaan ja mä en tajunnu, mitä niiltä koneilta haettiin, eli paljon kierroksia. Ei mulle tarvi joka hetki sitäpaitsi vinoilla, muutenkin tuo maanisdepressiivisyys mitä sairastan on päällä aina joskus ja sitä innostuu.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Ens kesänä meinasin vetästä ilman nokkaa...
     
    tooke, KKOSKINEN, falcon1 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Pääasia että et vetäse nokkaan. Tulee vain harmia.;)
     
  13. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Sekin tarttis jolleki välillä suorittaa :D
     
    Gary Grand ja tooke tykkäävät tästä.
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Aika monelle itse asiassa.
     
  15. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    [​IMG]2018-11-16_06-22-21 by Tero Soini, on Flickr

    Kopasta ois vielä hitsaamatta kojetaulun alta vittumaiset kohdat ja a-pilari hanttarinpuolelta...Lohkoon ois tehty tilaa et kamat mahtuu pyöriin....Jospa nuo hitsihommat sais tänä vuonna valmiiksi ja alakerran niputettua....
     
    Visa, FuryIII '71, NorthElite ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    hokasin tossa et tää vuosiha tulee kohta pakettiin ni piti miggi liimailla nopeesti viimäset paikat poes...Pohjasta uupuu vielä laatikon kohdalta paikka,kun ei tiedä vielä edes mikä loota joskus tulee.... Seuraava vaihe olis nuo kaaret hepata kasaan nyt niitä vähän mallailin jos vaikka nyt kun parit on jo harjoteltu ni sais edes vähän paremmin nuo jo onnistumaan...

    [​IMG]IMG_20181201_140747 by Tero Soini, on Flickr

    [​IMG]IMG_20181201_140737 by Tero Soini, on Flickr

    [​IMG]IMG_20181201_140718 by Tero Soini, on Flickr
     
    jukka1, Camino'79, Voliant ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    FuryIII '71, Vuokralainen, Herje ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä harjoittelu tekee mestarin,kovaa tekemistä ollu jokaisen kanssa
     
    xarper tykkää tästä.
  19. puna niska

    puna niska Gearhead

    Hyvä että jotkut tekee eikä lätise turhia:mad:
     
    jariha tykkää tästä.
  20. peto

    peto Gearhead

    Meinasitko nurmelle siirtyä 2t moottoreiden pariin:D
    [​IMG]
    Anteeksi OT

    Hienoa tekemisen meininkiä ja komea Vallu tulossa:)
     

Kerro tästä muillekin!