Bahco hallitunkki BH1EU2250

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heh heh©, 8.12.2017.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Dang liian korkee.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Aattelin ostaa ison hallitunkin pariksi TOISEN hallitunkin, koska vuosi vuodelta siirtyy kauemmaksi saksinosturin hankinta; ei sitä tule hankittua.
    Kahdella isolla hallitunkilla olis jotkut hommat aika kätevä tehdä, päättelin. Ei tarttis raijata sitä tunkkia auton edestä taakse tai päinvastoin, jos niitä olisikin kaksi.

    Kriteereinä ajattelin pitää A)pitkä B) matala ja näillä kriteereillä ei kauheasti olekaan enää vaihtoehtoja! Brittilehdessä mainostettiin Clarken tunkkia, mutta Suomessa kun ollaan - ulkomailta tilaamisessa vois tulla aika messevät rahtikulut - niin Bahco näyttää olevan vaihtoehto. Akselipainot huitelevat 1000 kg kieppeillä, joten periaatteessa 1,5 tn pitäisi riittää.. kai? Kiinalaiset varmuuskertoimet kun ovatko edes turvallisesti yhtä. Ei tekisi mieli kokeilla.

    https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/hallitunkki-bahco-1-5tn-extra-pitkä

    Mutta aika kummaa, kun tuossa on jo heti kärkeen esittely- ja asennusvideota, jossa pitää smirklata jostain akselista ylimääräistä pois?! Eli ikään kuin kuuluu asiaan pienet rakentelut, että saa tunkin käyttöönsä?
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mikäs sitä nosturin hankintaa hankaloittaa? :eek:

    Yhtään jos ajattelet terveyttäs tai hommien helppoutta ni sit vaikka pätkällä se nosturi, koska kalliitahan ne ei enää ole :)
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    3000 euron puute: hyvä hallitunkki maksaa 250 euroa. Mulla on ajorampitkin kyllä, pienet, mutta. Tässä menee tuhatlappusia joskus vaikkapa 390 FE:n remonttiin ja kauan ennen sitäkin vaikka mihin. Ja SAA TARJOTA jos jollain on joutava saksinosturi jollain 500 eurolla, ostan heti.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Onko tilojen puoleen mahollisuutta 2-pilarille? Ois nimittäin huomattavasti edukkaampi ja monessa hommaa muutenkin (omasta mielestäni) parempi. Esmes korin poisnostossa rungolta ;)

    Selviäis reilulla tonnilla ja sais UUDEN nosturin :)
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Siirrettävä lattialle nätisti suoraan asettuva 2-pilarinosturi tonnilla? En ole nähnyt sellaista, laita linkki. Enkä toivottavasti hetkeen tarvitse korin nostoa rungolta tehdä. Lisäksi 2-ovisen täyskorisen jenkin ovien ja niiden helkkarin pilarien yhdistelmä ei edes ajatuksena ole ikinä miellyttänyt, siksi mietin sitä saksinosturia. Ja siihen (niissäkin on eroja ja halvin ei olisi hyvä) ei ole rahaa ,joten 250 euron pitkä tunkki nykyisen noin 150 euron tunkin lisäksi on sijoitettuun rahaan nähden aika hyvä lisä.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Siirrettävää ei toki ole mutta kaveri tuo maahan nostureitakin ja muistaakseni sillä oli ainakin amd ja peak merkkeinä ja olikohan rotary?? Mutta tosiaan jos se pitäs siirrettävä olla ni sit hinnat pompsahtaa, kaverillakin tais halvinkin saksi olla yli 2500. Voisin yrittää huomenna muistaa tiedustella ni infoon sit vaikka whatsapilla tms. :)
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    En näe mitään missä mikään muu olis parempi kun 2 pilari, 2 pilari on aina vähiten tiellä ihan sama mitä teet. Tietty jos pelkästään vaihat renkaita työkseks tms ni kai se jollain muullakin onnistuu mutta kyllä 2 pilari on kaikkien monipuolisin ja paras vaihtoehto.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Maalaushommissa esmes on saksi parempi ja just renkaanvaihto ym. On nopeampaa mutta itse kyllä vannon kanssa 2-pilarin nimeen.

    Tosin uuteen talliin haluan kyllä heittopaikalle myös saksinosturin niin siitä pystyy edelleen ajamaan ohi tarvittaessa mikä taas ei pilarinosturilla onnais :)
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Saksi on minusta ollut hyvä esim laatikko remontteihin ja jakopääjuttuihin etuvetoisissa. Hyvä laittaa mutterit ja pultit niihin tasojen päälle kun purkaa. Ois mullakin koni 2 pilari epäsymmetrisillä varsilla kun vaan sais asennettu paikalleen. Jotenkin se ajatus auton ovella lyömisestä siihen pilariin vaan pelottaa,onko jollekin käynyt näin ja mahtuuko se edes ottamaan kiinni?
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sitä varten niissä on ne kumistopparit että ovet ottaa kiinni siihen eikä tolppaan. Ja sen verran vielä puolustan saksinosturia että esmes sisähaaran asennuksessa se on kätevä ja raittarien vaihdossa.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko ne kumit pilareissa ? En oo ikinä käyttänyt 2p nostinta. Ja onhan se saksi hyvä ihan perus oven ja lokarin irroituksessa.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu on stopparit mallista riippuen joko pilareissa tai sitten nousee siinä kiskon mukana josta käpälät lähtee niinku esim. Omassa stenhojssa :)
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla on just heittopaikalla tuo 2 pilari kans, lattiavapaa malli ni siitä mahtuuu hyvin ali vaikka jäis auto levälleen siihen nosturillekin.
    Joku vanhempi käytetty stenhoj minkä ostin, ei ihan reilu tonnilla irronnu uusia ku kattelin ja toi lattiavapaa on kyllä iso plussa. 1600e ois ollu halvin kai kotiovelle tuotuna sillo ku kattelin niitä.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    En ole ennen ajatellut saksinosturin voivan olla jotenkin tiellä? Miten se voi olla tiellä? No, sitä suuremmalla syyllä haluan sen tunkin pelkästään.
    Teillä varmaan on isot hallit, mutta mulla on talli jaettu kahteen ja sen rakenteluosan leveys on vajaa 5 metriä ja siitäkin menee liki metri seinällä erilaisten työpöytien ja kanttikoneiden kanssa. Joten lopulta noin 4 metriä sivusuunnassa tilaa, ei enempää.
    Eivätkä pahemmin kumistopparitkaan auta, jos haluan ajaa moottoripyörän auton viereen talliin: pilarista ei läpi sillä pääse. Tai jos haluan siis tehdä jotain hommaa niin, että on joko vasen tai oikea puoli autosta "käsillä" ja siihen saa toista metriä nyt helposti tilaa. Tallin ovi kun on 3 m leveä, helpohko ajaa sivusuunnassa eri kohtaan tallia auto, jolloin yhdellä puolella on ihan hyvin tilaa toimia.

    Joka tapauksessa mulla on lämpimässä talliosassa nyt ollut ajoauto ja -moottoripyörä joka päivä ja ehkä enemmän satunnaisesti rakentelen mitään. Mitään kymmenen vuoden mutteritasolle pilkottua ikuisuusprojektia minulla ei tallissa nyt ole, eikä edes näköpiirissä, vaan enemmän ylläpitoremontteja ne hommat, mitä teen. Siksi tallin muuntuvuus on tärkeintä ja joo'o, jotain maalaushommaakin joskus, jolloin en halua kävellä päin pilareita. Siksi ehkä se oikeasti vähiten tiellä oleva, eli tunkki. Haaveilen ehkä toisesta lisätallista joskus, joka olisi myös rakentelutila ja johon voisi miettiä suoraan nosturit ja muut. Sinne sitten joku projekti odottamaan valmistumistaan täältä ikuisuuteen.

    Ei näyttänyt olevan Ylöjärvellä hyllyssä pitkää matalaa Bahcoa, mutta sieltä sen kuitenkin saan.
     
  18. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    Aina kun teet auton helmoille jotain. Yleensä esim jarruputket, bensaputket ym menee siellä reunassa -> et voi tehdä niille mitään saksinosturilla.

    Itellä sama tilanne ja käytössä nämä kaksi tunkkia (saksinosturin lisäksi). Käyttö on melkeinpä ammattimaista, niin paljon tulee autoja ropailtua:

    https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Nosto+ja+siirto/Hallitunkit/142/Hallitunkki+2500+kg+Meganex+aluteräs+MEG40/2411

    https://www.virtasenkauppa.fi/hallitunkki-2-t-matala-meganex-658

    Molemmat hyviä ollu. Tohon 2 tonnin malliin kerran joutunu vaihtamaan sylinterin (alkoi päästämään läpi), sen jälkeen ollut taas kovassa käytössä ainakin 5v.

    Olen harkinnu korvata toisen tai molemmat tämmösellä:
    https://www.ahlsell.fi/34/tyokalut-...en-ja-kasittely/tunkit/muut-tunkit/t04003686/

    Nuo hallitunkit kuitenkin pyörii ahtaassa tallissa kokoajan jaloissa, niin pieni paljetunkki menisi pienempään tilaan.
     
    Muokattu: 2.12.2018
    Holley tykkää tästä.
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Ainakin minä olen hitsannut helmoja saksinosturin päällä ja joku jarruputkikin on tullut vaihdettua.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Joo päädyin tilaamaan sen matalan ja pitkän Bahcon, sopii nyt tän hetken budjettiin enemmän kuin hyvin. Joskus ennenkin huomannut, että pienillä parannuksilla voi olla selvä vaikutus kaikkeen tekemiseen lopulta.
     

Kerro tästä muillekin!