Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. jorkat

    jorkat Gearhead

    vetelen ilman valtion tukia.

    pitäkööt tukensa!
     
  2. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Tunkkinsa....? :poff:
     
    jorkat tykkää tästä.
  3. Anza

    Anza Gearhead

    Onkos tällä rintamalla mitään uutta? Kaasun kk sopimus on vuoden 2018 loppuun, eikö. Onko sama tulossa 2019?
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Olisko kellään palikkaohjetta, mitä kaasulaitteita tarvitaan esim Dieseliin? Onko edes kannattavaa siihen laittaa?

    Entäs sitten vanhaan, kaasuttimella varustettuun pensavehkeeseen? Onko kaikille kaasareille sopivaa välilaippaa kaasulle, vai pitäskö asentaa joku korvauskaasutin? Saako tehdä itse?

    Entäs uudemmat ruiskulla varustetut pensavehkeet?

    Jos olis joku joka Suomessa myisi asennussarjan, ja ohjeet. Hoitaisi hyväksynnät, ja tarkastukset myös.
    En viittis Viron suuntaan heti alkuun turvautua.

    Saako tuon edukkaan kaasusopimuksen, ja muut edut itse rakennettuun autoon?

    Jos hallitus oikeesti, ilman omia kytköksiään, haluais päästöjä vähentää, niin kasuautoilta pitäis poistaa se käyttövoimavero, ja lisätä tukea kaasumuutoksiin, käytössä oleviin autoihin.
    Mutta ei, sähköautoa tuupataan, kuin käärmettä pyssyyn Peräpää edellä.
    Onko poliitikoilla jotain kytköksiä sähköautoihin? Ei oikeen muulla voi tuommoista toimintaa selittää?
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

  6. valpas

    valpas Gearhead

    Esiintyykös niissä kaasupulloissa kondenssia, kuten nestekaasupulloissa? Kun käyttää, niin ulkopinta huurtuu nestepinnan tasoon asti. Kannattasko kaasupullon pintaan liimata eriste, jos kondenssia ilmenee?
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Taitaa olla kaikkiin kysymyksiin jo aiemmin vastattu ketjuissa. Tässä muutama nopea vastaus ja myöhemmin lisää.

    Voi laittaa, mutta dieseliä menee aina vähintään tyhjäkäynnin verran, kun ei ole tulppaa sytyttämässä. Säästö jää "vajaaksi"

    Ihan KAIKKIIN ei varmasti ole, mutta moniin on. "Korvauskaasutin" tarvitaan jos tekee yksipolttoaine järjestelmän, eli luopuu bensasta kokonaan. Muuten vanha kaasari jätetään alle läppärungoksi ja se on kaasulla ajettaessa kuivana.


    Niihin laitetaan kaasusarja "loiseksi" alkuperäiseen johtosarjaan ja lisätään kaasusuuttimet.

    Kts. www.cnghouse.fi

    2003 uudempaan saa tämän vuoden ehdoilla. Ensi vuodesta Gasum ei ole julkaissut mitään.

    Samaa mieltä

    Kaasuautoksi voi muuttaa tai niitä löytyy käytettynä, siten kansalaiselle, joka ei halua sijoitta autoon kymmeniä tuhansia ainoa mahdollisuus tehdä oikeasti ympäristöteko.
    Samalla lompakko kiittää.
     
    valpas tykkää tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Esiintyy, mutta koko pinnalla.
    En ole kokenut ongelmana. Joskus olen verhoillut pullon, usein en.
     
  9. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Olen harkinnut uutta bensaRamia, ja oletetuilla kilometreillä sekä kulutuksella Gasumin laskurin mukaan vuodessa säästäisi noin 6000 €.
    Takuut varmaan paukkuu heti jos uuteen autoon jälkiasennuttaa kaasusarjan.
    Toimiiko tollanen kaasusarja moottorissa jossa on sylinterien lepuutustoiminto?
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Gasum ei ole julkaissut vielä mitä kamppanjoita laittavat ensi vuodelle. Tämän vuoden alussakin julkaisivat vasta uuden vuoden pyhien jälkeen kamppikset.

    Tuo nyt voimassa oleva kampanja on otettavissa 31.12.2018 asti, eli käytännössä koko vuodeksi 2019 saa vielä. Heillä kun soppari alkaa seuraavasti kuun vaihteesta. Eli kun tänään on 01.12.2018, niin uusi soppari alkaisi aikaisintaan 01.01.2019.

    Itse meinaan tehdä yhden kaasumuutoksen (2003 uudempaan) jolla saa kiinteän kk hinnan 12 kuukaudeksi 89€/kk. Edellinen soppari päättyi minulla syyskuussa. Se oli vanha 2017 tarjous 18kk 69€/kk.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Takuusta pitää tiety kysyä maahantuojalta.
    Minulla ei ole kokemusta lepuuttavista kaasumuutoksista. Tuossa oli joku aika sitten 300C Hemi myynnissä kaasulle muutettuna. Siinähän lepuutus on.

    Näin äkkiseltään ajateltuna ei pitäisi olla mitään merkitystä. Kaasusarja katkaisee bensan ruikkimisen ja päästää kaasua aina kun moottorin ohjaus olisi polttoainetta ruiskuttamassa. Muuten se pysyy hiljaa.

    Moottori ei sinällään tiedä mitä kaasuuntunutta sopivaa hiilivetyä se saa, kunhan sitä tulee oikeaan aikaan ja oikea määrä.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Luulisi sen toimivan lepuutuksen kanssakin...

    Kaasuboxi on auton oman boxin ja bensa suuttimen välissä ja se aukoo tai jättää avaamatta vastaavat kaasusuuttimet kaasulla...oletetaan että jos vaikka 6 / 8:sta aukeaa bensalla, niin samoinhan se menee silloin kaasullakin, 6 / 8 kaasusuutinta aukeaa noin äkkiä ajatellen.
     
  13. Anza

    Anza Gearhead

    Pitääkö olla 2003 tai uudempi tuota kk sopimusta varten? Olis ollu kyl kiva pelastaa maailma myös vanhemmalla kalustolla.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näin se on.
    Tässä lainaus Gasumin kampanjaehdoista:
    Kampanjan piiriin kuuluvat 2.1.–31.12.2018 aikavälillä:

    a) autoliikkeistä tilatut uudet henkilöautot ja esittelyautot (autolla on ajettu enintään 6 000 km tai sen ensimmäisestä käyttöönotosta on alle 6 kuukautta)

    b) yksityisesti tai autoliikkeen toimesta ulkomailta maahantuodut, kampanjan aikana Suomeen ensi kertaa rekisteröitävät kaasukäyttöiset henkilöautot, joiden alkuperäinen käyttöönotto on tapahtunut aikaisintaan 1.1.2010 (EURO5) tai myöhemmin sekä

    c) kaasulaitteiden jälkiasennukset aikaisintaan 1.1.2003 (EURO4) tai myöhemmin käyttöönotettuihin henkilöautoihin.


    Kyllä se silti kannattaa vanhallekin autolle. 1000€ tukiaiseen ei ole ikärajaa. Itsellä 1969 Plymouth mihin TRAFI sponssas 1000€ tänävuonna. Muutoksen jälkeen euroa/ 100km tippuu puoleen bensaan verrattuna.
     
    valpas ja Anza tykkäävät tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Dieselin kaasumuutoksessa en näe mitään järkeä ellei halua ajatella pelastavansa maapalloa. Syy: maksat silti dieselveron joka on korkeampi kuin kaasulla, joudut käyttämään koko ajan kuitenkin dieseliä n. 50/50 suhteessa kaasun kanssa. Saattaa päästä isompaankin suhteeseen tarkalla säätämisellä. Jos auto vie dieseliä 5 litraa/100 niin se vie noin 5kg/100km kaasua jos siis pääsisi 100% kaasulla. Eli rahallinen säästö minimaalinen.

    Onhan suomessa asennusliikkeitä mistä voi kysyä saako itse asentaa jos ostaa heiltä tarvikkeet ja suostuvatko he tekemään tarkastuksen, säädöt jne asennukseen.

    Ruiskupeleissä juuri noin kuinka sports truck sanoi. Kaasujärjestelmä on siellä auton oman ecun ja bensasuuttimien välissä orjana. Se tottelee auton ecun käskyjä suuttimien ohjauksessa.

    Olen yhden dodge ramin tehnyt ja sinne joutui laittamaan ylimääräisen mokkulan sen lepuutustoiminnon takia ettei syty moottorivalo. Tai ainakin muistaakseni se oli sen takia. Olisiko ollut 2013 hemi rami.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Laskitko tuolla gasumin sopimuksella säästön vai ihan normaalilla tolpan hinnalla? Muista sitten että sopimus koskee HENKILÖAUTOA eli ei pakua tai kuorma-autoa.

    Tuo trafin muutostuki koskee myös ainoastaan henkilöautoa ei muita. Onkohan tuossa laskettu että pakusta ja kuorma-autosta ei tule veroja takaisin tarpeeksi kun vain henkilöautosta saa tuen?
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

     
  18. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Kyllä vaikuttaa kiinnostavalta tulevaisuutta ajatellen. Täällä maalla ainut vaihtoehtoinen polttoaine on diisel, joten täytyy odottaa jakeluverkostoa.. Ei saa muuten ees E85ttä jos sellasta haluis.
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    En tiedä mitä toi Gasumin sivujen laskuri käyttää kaasun hintana, mutta siihen löin parametrit. Joka tapauksessa vuodessa säästää tonneja polttoaineessa vaikka ton kaasun ostaisi tolpan hinnalla.
    Ja sehän on varma että viimeistään kevään vaalien jälkeen on odotettavissa nousua bensan hintaan, ehkä runsaastikin.
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Miten yleistä kaasuautoilu nykyään on? Meinaan joko ne kohta nostaa sen verotusta?
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!