Levitetyt peltivanteet, kokemuksia tekemisestä ja ajamisesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Jopas_jotakin, 7.11.2018.

  1. Fuell

    Fuell Gearhead

    Mä oon kahdet vanteet levityttäny kasituumasesta 10,5 ja 11,5 Vannepajalla, nopeesti on tehny eikä kallis, itte sikafleksit vetäny saumoihin ja hyvin on ilmat sisällä pysyny, rengas vähän vaikee ollu vanteelle saada kun niin levee tasanen osa, kuviakin olis mut kun en osaa tänne laittaa.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Miks sika kittiä, vai eikö hitsailu ole mennyt ihan putkeen?
     
  3. Vellu71

    Vellu71 Gearhead


    Kunnon hotRod meininkiä.
    Ei mitään cnc, laser, automaatti, tig, plasma, yms paskaa
    AMMAATTIMIES tekee eikä itke laitteiden huonoutta
     
  4. Fuell

    Fuell Gearhead

    Vannepajan ohjeen mukaan just in case.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. liero

    liero 1st gear

    En kyllä maksaisi yhtään mitään firmalle vanteiden levityksestä jos eivät edes ilmatiivistä saumaa kykene verstas olosuhteissa tekemään.
    Mössätä sitten silikoonilla tiiviiksi, ei saatana
     
    Nikuzai, Bukero, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niinkö että pitäkää tunkkinne, luultavasti levityspala on jotakin 3mm levyä ja kun sen hitsaa kunnollakin, niin aina voi jäädä huokosia, kuten sanottu, just in case.
     
  7. eno

    eno Gearhead

    Joo jos hitsaa kunnolla, mun yhden pick-upin etuvanteet oli e.m. pajalla ja tunkeuma oli niin pinnallinen että alkoi saumat murtumaan. Piti sitten hitsata itse uudestaan kunnolla.
     
  8. liero

    liero 1st gear

    Jos se hitsaus on tehty kunnolla niin sitä ei tarvitse jälkikäteen sikakitillä tilkitä ,oli se sauma sitten 0.5mm tai 50mm levyssä.
    Kuvitellaan että joku hitsaustyötä tekevä yritys kävisi tekemässä vaikka putkihitsausta jonnekkin, työ tehdään ja asiakas maksaa.
    Lopuksi hitsarit kehottaa asiakasta hakemaan kaupasta sikafleksiä ja vuokraamaan saumat sillä jos ne ei vaikka pidäkään...
    Se olisi varmasti pitkäikäinen firma se.
    Mutta kukin tyylillään ,ei se minulta ole mitenkään pois jos joku haluaa saumansa kittailla.
    Minua se ei kiinnosta ja maksan tarvittaessa hitaustyöstä joka ei tarvitse jälkikäteen peitellä.
     
    Nikuzai, Filth, north ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Minäkään en teetä levipellejä, kun ovat niin painavat.
     
  10. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Onko ne pellet Levillä syntyneitä ja ylensyöneitä?
     
    fenix tykkää tästä.
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kuulemma painavat tuhottomasti verrattuna aluvanteisiin, mutta en sitten tiedä, jos takavanteita levittäisi vaikka 40mm, niin kuinka paljon painoa siitä tulee.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Justiinsa, u got the point.
     
  13. Tuon kyllä pystyy laskemaankin. Esim:

    V=(Pii * (Du)exp2/4) *h - (Pii * (Ds)exp2/4 )*h

    Du = 16 * 0,0254 = 0,4064 m

    Ds= 0,4064 m – 2* 0,003 m = 0,4004 m

    h= 0,04 m

    V= 0,005188685 m exp3 – 0,005036606 m exp3 = 0,000152079 m exp3

    m= roo x V

    m= 7860 kg/m exp 3 * 0,000152079 m exp3 = 1,19534094 kg

    Tai sitten voi laskea sen levityspellin tilavuuden oikaistuna. Sama tulos.

    P.S: En vastaa, jos laskin väärin..
     
    Muokattu: 5.12.2018
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kyllä tuo oikealta kuulostaa, eli noin kilo per vanne. Eihän tuo niin painavalta kuulosta. Että jos vetäs 15" vanteella nii siihen sais halvalla kumit ja auto näyttääkin paremmalta ku jollain 17" vanteella.
     
  15. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Mulla on tuollaiset projektina, tai ollut jo jonkun aikaa...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Noita oli tosiaankin jäänyt nurkkiin 8kpl joten tein juuri noin kuin aloitusviestissä eli yhdistin
    ne eli ei tullut siivua väliin. Ne ovat 15" ja leveyttä tuli 8,7" mitattuna siitä mistä vanne kuuluu
    mitata eli sisäreunasta, ulkoa 9,6". Tarkoitus on kitata tuo ulommassa huulessa oleva ura että
    näyttää leveämmältä ja laittaa niihin jotkut pienet kapselit, tuossa kuvassa nyt saabin vaikkei
    ne saappiin tulekaan. Punnitsin äsken yhden ja se painoi 10,2kg.

    Ja rengasasentaja tykkää kun joskus kiikutan nuo sinne...
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hyvän näköisethän nuo on, mulla itsellä on kysymys tarviinko älyttömän leveitä tai isoja takanakkeja kevyessä autossa.
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Ei tarvitse. Eräs formula suunnittelun pioneeri aikanaan testaili eri rengasleveyksiä clubman projektissaan ja totesi että 50mm rengasleveyden pienentäminen paransi kierrosaikoja ja ajotuntumaa merkittävästi 600kg autossa.
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eka vanteita kun vein renkaiden asennukseen, asentaja katteli kulmien alta "kai sää tiedät ettei tämmösiä saa tehdä" Pyöritteli sitten painotuskoneessa irrallaan ja totesi että on suoremmat kuin monet uudet peltivanteet :)
     
  19. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Nuo munkin vanteet on käynyt rengasliikkeen tasapainotuskoneessa eikä minkäänlaista
    negatiivista palautetta suoruudesta tullut, mutta muuten vähän katseita ja sanottiin että
    vie sitten muualle rengasasennukseen... :p
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ^
    Juu, saattaa olla vapaaehtoiset asentajat ja asennuksen jälkeen ehjät renkaat vähissä... o_O
     

Kerro tästä muillekin!