Camry ja sähköikkunoiden virta kabut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Karpov, 2.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokeillaan josko täällä tärppäis.

    97 Camry.


    Vanhat sähköikkunoiden paneelit oli muoveiltaan sököt joten erehdyin tilaamaan kiinasta uudet. Vanhat siis toimivat sähköjen puolesta mutta napit klenksu.


    Uudet tuli ja avasin vain kannen ja katselin, että pätevän näköistä elektroniikkaa ja jälkeä.


    Ei muuta kuin paneeli kiinni. Outoa surinaa oli hetken ja sitten ei tapahtunut mitään. Edes keskuslukko jonka nappi on samassa pimeni. Laitoin vanhan paneelin takaisin ja keskuslukko toimii nyt mutta lasit ei.


    Mittasin piipparilla kiinan version terminaalit ja jumalauta kaikki yhdistyy keskenään.


    Olen sisältä ja konehuoneesta mitannut kaikki pienet ja isot sulakkeet sekä kaikki laseihin liittyvät sulakkeet uusinut varoiksi. Ei vaikutusta. Vanhatkaan ei olleet rikki.


    Olen etsinyt relettä mutta en ole löytänyt. Vanhassa mallissa oli kickpanelin vieressä. Tässä siellä oli vilkun rele ja joku yleisrele. Yleisreleen mittasin kunnossa olevaksi.


    Lasinnostimen paneeliin tulee sinisen johdon kautta virta mutta tämä virta on nyt kateissa. Johdot ei ole ovista katki ja liitokset hyviä. Nekin tarkastin vaikka selvää oli, että paska kiinan tavara on tuhonsa tehnyt.


    Tsekkasin myös jälkiasenteisen kaukosäätöisen keskuslukon sulakkeet, jos ois ollut joku ikkunan nostotoiminto mutta olivat ehjät.



    Mitäs nyt?
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Eihän siellä kuskin oven sisällä ole mustaa laatikkoa niinkuin corollassa?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei mitään käryä? Virta ei silti tullut oven läpiviennille joten luulis olevan vian muualla.


    Jenkkilässä on tietoa ja kuvia mutta myös yllättäviä eroja on japsi ja jenkkimallien välillä.
     
  4. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Eip löyry sähkökuvia k.o. malliin, summanmutikan arvaus, sulakerasian alta + piuha hapettunna poikki.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiinalainen oikosulkupaska hapettanut johdon poikki?
     
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    mitestuonnytottaa, muutama karva viel kiinni vaan oikkari rykäsee viimesenki kontaktin poikki, voip olla jossain muuallaki joku muu vika vaan usein ollu puihavika fuserasiassa...

    vetäse siihen siniseen rosvosuoravirta testiksi niin näet pelaako vai ei.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojuu voihan tuonkin kokeilla. Ois luullu silti sulakkeen palavan jostain ensin.

    Pitkästä aikaa kun joutunut "laatu"japsin sähköjä tutkimaan niin on siellä aika pieteetillä johdot, kytkökset ja releet tehty.


    Yllätys, että sähkövian takia Ranskalaisten keksintö ei toimi (ranskalainen tuhkakuppi)
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuolla se vanhassa mallissakin oli ja rokkiauto myy nelinapaista kapeampaa yleisrelettä tohon. Yks sellanen tuolta löyty ja tosiaan toimi. Virrat vaan hävissä siltäkin...
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Onko tuo ylhäällä oleva 30a sulake normaali vai circuit breaker? Paksumpi lanka tossa kuvassa kun esim 25a vai onko vaan isomman sulakkeen notuli?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Breakerin kuvana ei yleensä käytetä tuota, mutta mistäpä tuota tietää. Tojotalla on ollu kyllä tapana käyttää noissa paikoissa juurikin breakeria. Ihan sulakekantaan sopivia ja sit vähän isompia viistettysivusia pyöreitä oli ennenvanhaan.
    Toi integration relay näyttäs sallivan ikkunoiden käytön ovi avattuna. Mutta mistäs power relay ohjataan päälle ovi kiinni...? Vai tuleeko master-kytkimen sinisiin piuhoihin vielä erikseen plussaa virtalukolta? Varmaan ei, koska se sotkee kaiken toiminnan. Jäljelle jää toi integration boksille menevä gauges-plussa, joka vaan ei ton yksinkertaistetun kuvan mukaan pysty ohjaan power-relettä päälle...
    Jos oikosuljet ton power-releen kontaktien paikat(5-3), niin toimiiko sit ikkunat?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää kokeilla. Olin mittaavinani ettei power releelle tulis virtoja lainkaan. Vaihdoin jo toiseenkin kun siinä on vastus mukana.

    Pari muoviluukkua on relerasiassa, en tiedä mitä niiden alla on. Muuten ei näy perinteisiä breikkereitä eikä oikeen mitään.

    Integration on sitten isompi paketti.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näyttäs vähän siltä, että jos power releeltä ei sähköä löydy, niin ei voi ikkunatkaan toimia. 5 nastassa olis ainakin pakko olla, muuten se 30A fuse/breaker on katki.
     
  14. lordC

    lordC Gearhead

    Hiukan vanhemmassa Camryssa oli siinä akun + navalta hiukan eteenpäin johtosarjan sisällä juotettuja sulakkeita.
    Kesti hetken löytää, vaikka oli kaavat o_O
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää siis kaivella johtoja. Akun kenkään kyllä tulee nippu ohkasiakin mitkä vois olla fusible linkkejä.
     
  16. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Ei liity aiheeseen, mutta itte ajanut kohta 10vuotta tommosella. Jos kaikki autot ois yhtä sitkeitä, niin ois varaosatiskeillä aika hiljasta.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG] tommonen löyty sulaketaulusta. Joku kondensaattorijuttu ainakin Googlen mukaan. Virta tuli toiseen nastaan kokoajan mutta piipparilla ei mennyt virta tuon läpi. Koitin hyppyjohdolla mutta sellanen rätske kävi että peräännyin.


    Power relayn yhteen nastaan tuli virta mutta unohdin jo mihin. Pesässä siis
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Konkkajutskia ei saa mennä hyppylangoittamaan...
    No yhdistä ne power releen nastat 3 ja 5.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei tapahtunut mitään.

    Eikös noi kaavion värit oo tossa luonnolliset? Vittuakos tappelen jos tuolta jalkatilasta katkoo siniset ja vetää 30a sulakkeella uuden virran? Sittenhän pitäs toimia ikkunat
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No onko siinä 5 navassa se plussa paikalla? Jos on ja yhdistäminen ei auta, niin ei auta erillinen plussakaan. (ja se plussa pitää pysyä ku ikkunan nappulaa painaa...)
     

Kerro tästä muillekin!