Talliosake

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja RaiRai, 17.3.2018.

  1. Niin voi maksaa omakotitalon neliöhinta 2000e neliö, mutta minä tein 9v sitten vajaa 70neliön pakettitallin ja maksoi 25000e. Tontti ilmainen, tosin erikoislupaan meni 500e (talon tontti kaavoitettu 70luvulla rivitalotontiksi, joten autotallin rakentaminen vaati vähän enemmän maksua.....mutta näinhän ne kaupungilla kusettavat rahaa kassaan.)

    Katselin nyt hintoja ja voin sanoa että samalla hinnalla sen melkein rakentaa.
    elementtiseinät+kattotuolit+aluskate+aluslaudat+ulkoverhoilu+nosto-ovet ja käyntiovi = paketti.

    Soklex antura/kivijalka, verkot, mömmöt ja valut lattiaan+4kw kaapeli.
    Uretaania seinät 100mm + 600mm puhallusta katolla + konesaumakatto.
    sähköt vedin itse ja sähkömies teki listan mitä piti hakea tukusta kamaa kun kävi kytkemässä ja tekemässä mittauspöytäkirjat. valot katossa ilmaiset purettu KELAlta ja oli menossa kaatopaikalle. Kaivinkone kävi avaamassa pihan, tein itse hulevesi ja salaojat. antura/kivijalan jälkeen kävi sama kone pistämässä reunat umpeen ja nosteli hiekat sisälle.

    Ei se ole kallista, jos ei maasta maksa maltaita. Tili tehdään ostaessa. Tuommosen tallin tekee valmiiksi aika nopeasti ja jos ei viitsi formulautojen kanssa pelata, ottaa tuommoisen valmiin kivijalan jossa menee urtsut 3 osassa, vähän maksaa, mutta valmista tulee viikossa koko pohjasta. muutaman päivä nostelee elementit kasaan, kattotuolit päälle.... Eikä mitään vitun autokatoksia akan autolle,.... kaikki lämpimäksi. Jos akka ei saa laseja krapattua pihalla, vaihtoon koko muija.

    7v sitten ostin 24neliön lisätallin 150m päästä talostani. menee 2 rodia ja kamaa. maksoi jotain 17000e ja nyt velaton 50e kk menee yhtiövastiketta sis. lämpö vesi sähkö. halpaa on säilyttäminen.

    ah

    Olen kuullut että näissä talliosakehommissa ainakin täällä SJK on aika isot yhtiövastikkeet. Sinne sitä rahaa katoaa helposti 2000-3000e vuosi kuin moppen persiiseen, sillä lämmittäisi talon ja tallin.....
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Siinä on vaan se että itsetehty on halvempi kun ostaa. Senkin ajan kun tekee tallia voi tehdä muuta työtä ja ostaa sen talliosakkeen josta pääsee eroon jos haluaa. Pääasia että on tallit jossa tehdä kun huvittaa.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla on harraste/toimitilan kulut 520e/kk vuokra + sähkö/lämmitys jotain 150e/kk about, tykkään pitää sen että voi t paita päällä hommia tehä.
    Sisälle mahtuu 4 autoo rakentamaan yhtä aikaa, neliöitä jotain 120 oisko ollu mut osa hukkuu vähän kun on vessa suihku keittiö ja toimisto, toki näitten päälle saa myös säilöön sit rojua kuten talvirenkaat, pakoputkitarvikkeet sun muu turha mitä ei päivittäin tartte.

    Tosin ei täällä tuppukylässä ole kuultu edes mistään talliosakkeista.
     
  4. Chevrolet454ss

    Chevrolet454ss 1st gear

    Jep,kyllähän tallin varmasti omalle tontille edullisemmin rakentaa,mutta taitaa olla tuo kohderyhmä pikkaisen muutenkin tässäkohtaa eri.Kyllähän nämä taitaa olla pienyrittäjille ja esim. kerrostaloasujille suunnattuja tiloja.Harvemmin näitä kukaan on rakentanut kauaksi kaupunkien keskustoista,mutta varmasti löytyy poikkeuksiakin.
    Itse myin jo vuosia sitten omakotitaloni pois kun huomasin etten halua aikaani käyttää nurmikonleikkuuseen,remontteihin,puutarhanhoitoon,lumi ja maalaushommiin.Kerrostaloelämää hetken vietettyäni aloin etsiä tilaa harrastamiseen.Isoja 200-1000 neliön tiloja oli Turku täynnä,sekä vuokralle ja myynnissä,mutta noissa kulut ja myyntihinnat olivat niin kovia ettei ne tulleet kysymykseen.Törmättyäni näihin pienempiin tiloihin oli homma selvä ja hankin sellaisen melkein heti.
    Mullaon tosiaan lattiaa tossa 50 neliöä ja parvea n.25 neliöä.Tallissa on korkeutta 7 metriä,iso nosto-ovi ,erillinen käyntiovi ja iso ikkuna.Tallissa on oma vesi ja sähkömittari.
    Lämmitys hoituu ilmalämpöpumpulla läpi vuoden ja talveksi on varana termostaatilla varustettu sähköpuhallin,jos vaikka lämpöpumppu hajoaa esim.matkoilla ollessa.
    Sisälämpönä olen pitänyt 16 astetta ja sillä pumppu pelaa hyvin ja myös lämpötila pysyy hyvin tasaisena.
    Vaikka talli on korkea ja jo vanhaan halliin tehty(vr:n vanha junahalli) niin eipä noi lämmityskulut kyllä missään tapauksessa yli 250 euroa ole vuodessa maksaneet.
    Mun talliosake on vuokratontilla ja vastike on n.70 euroa kuukaudessa ja se on sovittu osakkaiden kesken yläkanttiin jos jotain sattuu mihin rahaa tarvitaan porukalla.Tuohon sisältyy vielä noi normi jutut esim. lumityöt ja isännöinti.En kyllä itse keksi järkevämpää vaihtoehtoa itselleni harraste tai työtilaksi.
    Ja koska kotoa on tallille matkaa se puoli kilometriä,ei emäntä muo sieltä lähde etsimään vaan soittaa ja puhelimen voi aina unohtaa vaikka autoon:).....ei taida onnistua omalla omakotitalon pihalla olevalla tallilla.
     
    urho3 ja xarper tykkäävät tästä.
  5. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Lasketaanko tuo parvikin neliöihin? Eli se 60m2 osake maksaa siis hieman alle 100 000eur, vai miten tuo pitäisi käsittää.

    Eihän 60m2 talli ole 100m2 talli vaikka siinä parvi olisi.
     
  6. Chevrolet454ss

    Chevrolet454ss 1st gear

    Jep,mulla on siinä hintapyyntönä 95000 euroa.Eli tila on sellainen,kun astut ovesta sisään on edessäsi 60 neliöä korkeaa tilaa,jossa on epoksilattia ja keskellä kaivo rasvanerotuksella.Tämän tilan päällä ei ole parvea,vaan tilan takaosasta nousee rappuset ylös ja ns.parvi jatkuu siitä eteenpäin.Tuon ns. parven alla on pienempi n.40 neliöinen osake jonka sisäänkäynti on hallirakennuksen toisella puolella.Tuolla parvella on myös ikkuna ja jos rakentaa tuon korkean tilan seinän vaikka ylösasti niin saa hyvänkokoisen toimistotilan,varaston ja vaikka semmoisen kuuluisan miesluolan.Perusvarustukseen kuuluu parven ja hallitilan väliin kaide joka on rakennusmääräysten mukaan pakollinen,niinkuin myös parvella oleva ikkuna joka toimii hätäuloskäyntinä.
    Kyllä tosta mun mielestä sitä hyödynnettävää lattiatilaa löytyy se sata neliötä.
     
  7. Chevrolet454ss

    Chevrolet454ss 1st gear

    ......ja jos on oikein hurjalla päällä ja omistaa paksun lompakon,niin voi hankkia tuon parven alla olevan tallin itselleen ja saa siitä läpiajettavan sadan neliön tilan jossa on sitten se 40 neliön parvi tilan päällä....
     
  8. spinout

    spinout Gearhead

    Paljon on alueellisia eroja uusien vastaavien osaketallien velattomissa hinnoissa. Esimerkkinä täällä Porissa Eteläväylä 42:ssa saa Turun 30,2m² hinnalla 44m² korkeata tilaa, wc valmiina, lattialämmitys, voimavirta, kaivo.. ja Turussa 40,3m² vajaa 11 tuhatta € enemmän kuin täällä se 44m². Oikotie.fi:stä löytyy Porin tallit.
     
  9. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Kaveri vuokrasi itselleen uuden talliosakkeen Kuopiosta tässä hiljattain. Tilaa on 45 neliötä, ja hintaa 430e/kk. Tilassa on vessa, öljynerotuskaivo ja wifi.
    Onko tuo nyt kallis vai halpa, paikkakunnalla ja tilojen kunnolla on iso vaikutus hintaan. Itselläni on täällä Pieksämäellä kerhon hallissa kaksi autopaikkaa, hintaa niillä yhteensä 120e/kk. Tila on lämmin, valaistu, vartioitu ja vessa löytyy. Wifi puuttuu, mutta ilmankin pärjää :).
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyl sillai saa vähän lisätilaa, jos sattuu oleen kortilla vaikkapa kokohäirikön takia.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Hyvin on toiminu tähänkin asti.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!