True Street Challenge?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pakoputket ei nykyisin tarvitse tulla auton alta ulos ollenkaan, se saa päättyä vaikka keskelle auton alustaa nykyisillä auton katsastussäännöillä. Äänenvaimennuksella tai sen puutteella ei taida loppujen lopuksi olla suurtakaan väliä näissä kapinoissa.


    Miksi ruiskut pois jos ne on alkuperäisiä asennuksia? Jos ajoneuvossa on tehtaalta luistonesto, niin ABSn sulake irti kisan ajaksi.


    Renkaan leveys on syytä rajoittaa jonnekin noillemain. Lisävaatimuksena vaikka että vetävien renkaiden kyljestä tulee löytyä Treadwear tieto ja indeksin on oltava vähintään 150. Näin karsitaan katusliksit pois ilman että tarvitsee tehdä kattavaa sallittujen renkaiden listaa.
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Perusidea tässä on kuitenkin se katukelpoisuus sillä varauksella että oikeasti joko yleisesti tai sillä optiolla halutaan kilpailija ajattaa jokin siirtymä ennen kilpailua?
    Muualla maailmassa näissä True Street kapinoissa kuitenkin useimmiten ajetaan jokin siirtymä, jonka suorittanut saa osallistumisoikeuden itse kisaan. Kilpailun järjestäjä kuitenkin ilmoittaa AINA tämän jo kilpailukutsissa, mikäli kilpailu järjestetään siirtymäajolla tai ei. Eli muuallahan True Street säännöissä pääsääntöisesti lukee vain: :...”Katulaillinen äänenvaimennus pakollinen”, jolloin Db:t ratkaisevat....


    Juuri näin. Ei ole mitään syytä rajata isoa osaa jengistä kisasta ulos ”nostalgiasyistä”.
    Kyse ei ole museoautokilpailusta ja kaikki mikä on leimalla tai tyyppihyväksynnässä autoon hyväksytty = pitää olla hyväksyttyä myös kisassa.
    Miksi tehdasasenteista luistonestoa ei saisi käyttää, mikäli se on autossa vakiovaruste? Siitä ei kisassa kuitenkaan ole kuin haittaa, joten eiköhän se poiskytketä joka tapauksessa.


    Saatavilla on kuitenkin loputtomasti erilaisia katu/katusliksi variaatioita, samalla kun isoja vannekokoja isojen jarrujen vuoksi käyttävät joutuvat vaihtamaan alle kapeampaa kumia alle tullessaan kisaan?
    Tässä tulee monia muitakin ristiriitoja ja pattitilanteita jos rajaus perustuu pelkästään renkaan leveyteen.
    Ok, taas kerran muualla maailmassa tämä on yksinkertaista, eli kahdella rajauksella maksimissaan mennään ja yleisin on pelkästään hyväksytty Dot rengastus ja koko otteessa, ja/tai ”Radial” lisäyksellä”? Jonkin verran on toki tuota 275 rajausta ja sitä että pyöränkaaret pitää olla muokkaamattomat (kaaren reunat saa kääntää).
    Eli esim: orggis pyöränkaaret dot hyväksytyin renkain ja rengaskoko otteessa... rajaa automaattisesti koot järjellisiksi ilman spekulaatioita tai että rengassäännöllä rajataan yhtään oikeasti katulaillista autoa ulos.
     
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Ainakin -69 Pontiac Lemansiin menee 295 kumi heittämällä ja 305 kuulemma saa laittaa katsastukseen.
     
  4. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tossa esimerkin vuoksi hyvinkin simppelit rengassäännöt jenkeistä Outlaw 275- sarjasta:

    "Rear Tires: 275/60R15 Drag Radial or 28 x 10.5 drag slick (true 10.5 tire or smaller in width and diameter). Max is 28 x 10.5, no “W” 10.5 tires allowed."

    Siitä kun jättää vielä pois tuon vanne- ja profiilirajauksen ( 60R15) niin homma taputeltu.
    Ja jos jonkun kisaura kaatuu siihen ettei halua tai pysty ostamaan paria vannetta +rengasta niin voi voi.
     
  5. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Kevennys juttuihin.Lasikuitua tai hiilaria ei saa käyttää muihin kuin ruostepaikkauksiin.Tiputtaa Pro kilpurit pois :D
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nii mut entäs Corvetet?

    No, niitä ny ei harrasta muutenkaan kuin tissiposket..
     
  7. pts

    pts 2nd gear

    Onko moottorin virittäminen kielletty yli 20% vakio tehosta..
     
  8. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Tämä keskustelu on ollut mukava seurata. Lainasin tohon ylle ihan ekaa viestiä. Mulla kun sattuu valmistumaan kaasuauto niin en nyt muista miksi se olisi nou-nou verrattuna ahdettuihin. Kyllähän toi V8:n ahtaminen on a)kalliimpaa b)tuottaa enemmän tehoa kuin ilokaasut.

    Eli mikä siinä kaasun käytössä mättää?

    P.S. En nyt ole varma olisinko osallistumassa mutta Corvette-miehenä arvaan, että kyllä sääntöihin saadaan sopimaan lasikuituautot jos ne ovat jo alkujaan sellaisia. Ja luulisi niillekin löytyvän armoa jotka ovat vaihtaneet lasikuituisen peiton tai peräti flippikeulan. Meinaan kun ei se munkaan konepeitto ole enää alkuperäinen vaan on vähän korkeampi skooppi.
     
  9. ET1121

    ET1121 Gearhead

    Joo nykyään ei mikään instanssi määrää, että henkilöautoissa olisi pakko olla rekisteriote mukana liikenteessä. (kisoissa toki helpottaisi katsureita) Sitä päivää ei koskaan tule että katsurit saisivat faktat trafilta.
    Tämmösiä miettii vaan yx katsastussetä...
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Ei tiputa. mm.meillä tuo sfi25.3 vm.-2002 Trans Am kulkee FHRA;n street sääntöjen painon lisäämisen vuoksi orggis ovilla sähkölaseineen, orggisluukuilla ja puskurein (tosin kaikki nekin muovia(mm.ovet kokonaan kuituvahvisteista muovia, mutta aika painavaa sellaista), mutta onhan se nyt 3000hv:llä aika ”pro”, vaikka se on toki SFI/kansainvälisen määrityksen mukaan ”Street?
    Toisaalta, aika monessa nykyautossa vähintään etulokasuojat ovat muovia, mutta niin myös luukut ja ovet. Ei kai näitä nyt sen vuoksi voi kieltää?

    Taas tullaan siihen, että se mikä on leimalla sallitua, pitää olla sallittua myös True Street kisassa.
     
  11. Tästä tulee semmonen Rulebook että taitaa mennä nippelin fiilaamiseksi koko juttu.
    Asiasta mitään ymmärtämättä, voisiko säännöt olla vain 5-10kohtaiset ja hyvin yksinkertaiset. Eka kesän jälkeen kun tulee aina poikkeamia ja narinoita, sääntöjä voi tarkentaa/tiukentaa?

    - radial renkaat
    - vapaastihengittävä, ei jälkiasennusahtamista (jos tehdas ahdettu, OK)
    - katsastettu ja autossa paperit mukana.
    - konepelti saa olla kuitua
    - putket kiinni.

    Joku tämänsorttinen kiinnostaa itseäkin. Muutoin pitänee ihmetellä jotain muuta. Me tiedetään että jos menee hirveäksi sääntöviidakoksi tai säätämiseksi niiden kanssa, ei ole kovinkaan innostavan kuuloista kenellekään.

    Aulis
     
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Minkä takian jälkiasennusahtimet pitää rajata pois? Ja sitten joitakin muita muutoksia sallitaan (esim kuituosat). Onhan tuolla liikenteessä ajoneuvoja jotka on käytössä ympäri vuoden ja joissa on jälkeenpäin ahdettu moottori. Sellainen jos mikä on Daily driver..
     
    Vermilion ja Herje tykkäävät tästä.
  13. Kuten sanoin, minä en mitään näistä ymmärrä, minun puolesta voitte laittaa vaikka olkilietson konepellin alle. Eikö näille oikein viriahdetuille ole perkeleesti luokkia, on top street, on blacklist....

    Olen itse juuri hankkimassa autoa ja siksi kiinnostaa. Jos siellä kaikki ahdetut etanoolikoneiset viriviri autot on ajamassa kapeilla radiaaleilla, voi olla hauskan näköistä hommaa, mutta mitä järkeä siinä on kuljettajan näkökulmasta, jos auto esim. kulkee 9sek varttimaililla kunnon renkailla ja säädöillä ja sitten sudittelee kapeilla radiaaleilla kahta puolta väylää... Eikö silloin tekisi mieli ajaa katuslikseillä niin perkeleen lujaa?

    Helpoin tapa edetä on se että jokaiselle omat säännöt ja sitten kaikki vain ajamaan samaan luokkaan...
     
  14. tito

    tito Gearhead

    Mielipide vaan.tehkää suomi drag week,vakiovehkeille on jo stock/ ss ,katukilpureille on fhra luokat ja blacklist ja kadunmiehenpäivät lopuille
    Jos uus luokka oviautoille paino ja rengas ainoat säännöt jota voi valvoa..
     
  15. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Meinaan vaan että kun ruvetaan liikaa miettimään mitä saa olla ja mitä ei niin ollaan mahdottoman edessä. Sen takia ite tykkään tuosta blacklististä ja se olis vielä parempi kun säännöissä olis että pitää olla rekisterissä ja voimassaoleva leima. Itellä on kaikki muutokset otteessa ja nekin on tehty 2010 luvulla. Tieajoa tuli joku 3500 kilsaa ja silti sillä jopa pärjäsi tuolla Pohjosen listalla.
     
    Catiska, Herje ja Poni -69 tykkäävät tästä.
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ensimmäisenä:
    Homman idea on saada sitä "massaa" liikkeelle jotka tahkoavat testipäivillä tuhansia lähtöjä.

    Ne käy jo radalla,joten kynnys osallistua että muut ei saa kuulla auton vauhtia-puheet on pelkkää paskaa.

    Ei Vesivehmaalla ole näyttötaulut pimeänä ja kuuluttaja hiljaa.Ja sama pätee Seinäjoki,Pori yms.
    Niill ei vaan ole luokkaa missä kisaaminen olisi tarpeeksi mielekästä ja edelleen se bräketti ei heille ole mitään.Ehkä ne haluaa enemmän hävitä heads-up tyylillä,enemmän kadun tyylisessä pidossa jolloin se voiman omaava ei olekkaan kurko?

    Rajata kisavehkeet pois,tai ihanteellisen rekisteriotteen omaavat autot ihan sen takia että joku 80-luvulla sai sen leimaan.



    Ei ole tarkoituksena saada viivalle mitään 700kubiikki tublatbo autoja.Niille on omat luokat jo.

    Se että jos joku haluaa tulla "ylemmästä" luokasta mukaan,tervetuloa vaan mutta vaikka olisi otteessa 31x14.50x15 renkaat ja 4-linkit,niin ei auta.

    Säännöt jos sanoo 275 leveys niin 275 max saa olla.Oli otteessa mtä vaan.
    Sama koskee Laddereita ja 4-linkkejä.
    Se että onko ahtimet ollut uutena ei merkkaa mitään,ne saattaa olla jopa kaikki kielletty.Tätä kohtaa ei ole päätetty.
    Sama koskee NOS-kuskeja
    Rengas voidaan jopa rajata 2 tai 3 portaisesti.
    235-255-275 osaan jonka määrittää auton koko...

    Renkaasta sen verran että listaus sallituista ei tässä vaiheessa toimi,mutta raaka seula tulee olemaan jos kisaamiseen päästään..

    Älä mene harmaalle alueelle tässä kohdassa,katsuri tulee olemaan ankara

    Jos tästä säännöstä tiput kisasta,turha vinkua jos jäät kiinni.
    Ja tässäkin kohdassa voisi olla se että kanssakilpailijoiden protesti pienestä summasta on suurempi pelko kuin katsuri.

    Kun olin Vaasalaisten kokouksessa KUTSUTTUNA kertomassa ajatuksia ja esittelemässä tätä luokkaa,oli mielenkiinto enemmälti positiivista.
    Ja se että kokouksen jälkeen tultiin nyppäämään hihasta ja kysmään lisää kertoi että ehkä ollaan osuttu johonkin.Ja sama fiilis välittyy tässä topiikissa vaikka muutama kesto nillittäjä jaksaa luulla olevansa hauskakin piikittelyillään.
    Edes 100-sivuisia sääntökirjoja ihannoivat saa näköjään muuta kuin paheksuntaa.

    Ennemmin menisin niin että rallataan kesä,helpoilla säännöillä joihin GS:llä ei tule olemaan osaa eikä arpaa :D....katsotaan sen jälkeen kisaajien kesken mikä olisi ok,mikä ei.

    Olen kuullut parikin kertaa kommentin "ne tulee ajamaan jotka haluaa,oli luokat miten vaan",pidän tätä osaltaan totuutena,mutta myös samalla hiukan huvittavana,koska kaikki eivät vaan siihen muottiin taivu.
    Tässä kohdassa pitäisi osata ajatella sen uuden kuskin,testilähtö-kuskin näkökulmasta.


    Ja vaikka mitä tehdään,sääntöjen tai muunkaan rajoituksen kanssa,se joka eniten opettelee autoaan,lukemaan rataa,säätää autoaan ja hioo taitojaan,tulee olemaan se kovin radalla
    PISTE
     
    valtope, supo ja Duster440 tykkäävät tästä.
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Hyvä Petteri, asiasta ei saa tehä liian vaikeeta, selvät säännöt niin voi tulla niitä osallistujiakin. Toi rengasrajaus on kans fiksu homma, kaikilla ei mahu edes 235nen koteloon:) Onko hommalle ollu kysyntää, onko tulijoita tiedos?
     
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Toi ois hyvä linjaus, et sais ylipäätään kisat aikaiseksi. Yhden tai kahden kesän jälkeenhän sen sitten tietäisi paremmin mikä sääntökohta oikeasti tarvii korjailua.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Toiset haluaa sellaisen lähtökohdan jos on lada niin sillä ei ole mitään mahdollisuuksia edes voittaa jollain 1.5l vapari konella kun toisella lukee otteessa 427... ei siinä tarvi pahemmin virittää tai edes yrittää mitään mutta ahdin muuttais asiaa, jolloin 427 mies ei tykkää joten jälkiasennus ahtimet pois! Näin sitä mennään.
     
    three hundred ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Eli alkaako kuulostamaan siltä että suomessa kuitenkin tarvitaan vielä kilpailu/kilpailutapahtuma niille oikeille ...”TRUE STREET” autoille?
    Siis niille suomeen rekisteröidyille laillisille autoille mitkä ovat leimattuja, vakuutettuja kilvellisiä todellisia katuautoja...täysin riippumatta siitä omistaako joku ”isomman” kuin sinä.
    Eli luokkaa jota ei kuohita keinotekoisesti, vaan luokka joka oikeasti selvittää suomen nopeimman ajettavan katulaillisen auton?

    Tässähän ei ole mitään järkeä, mikäli kisojen parkkipaikalla seisoo kaukaakin tulleita oikeita leimattuja ”True Street” katuautoja ja niiden omistajat jää katsomoon katselemaan suomen ”True Street” 14-sekunnin vapareita?
    Taas kerran jää selvittämättä se suomen nopein oikea katuauto ja tilanne on paradoksaalinen kun suomen valtio, lainsäädäntö, Trafi ja autokatsastus hyväksyy kaikkine pyrokratioineen autosi lailliseksi = True Street autosi, mutta ”True Street kisoihin sillä ei ole asiaa koska se on siihen liian nopea katuauto?

    Luokkaa ei kuitenkaan koskaan voi tehdä sääntörajauksin niin hitaaksi, etteikö niitä nillittäjiä aina löydy...”pitäkäätunkkinnejosmuutovatnopeampikuinminä”...?

    Eli kannattaako luokan nimi siinä tapauksessa jo valmiiksi muuttaa muotoon:
    Slow Street, tai ”True Street”... Siis heittomerkeissä ja jota markkinoidaan....koska suomessa kadulla liikkuu päivittäin ajettavia leimattuja autoja jotka toki ovat nopeampia kuin meidän ”True Streetit”(ja näiden kuljettajat ovat ajaneet paikalle katsomoon).
    Meidän ”True Street kisassa kun saat vasta kun lähetät ilmoittautumisen mukana kuohitut pallisi ja ne muut oikeasti nopeat leimapelikuskit saa tulla ja mennä autollaan vain katsomon kautta?

    ”Slow Street”luokka jossa jokaiselle jaetaan munakuppi kotiin viemisiksi...ja luokka jossa kaikilla on kivaa, koska net jotka ovat autoonsa vähänkään panostaneet, sijoittaneet työtä ja rahaa, istuu katsomossa, olkoonkin että omistavat ihan aidon päivittäin ajettavan True Street auton??

    Sehän tässä on kaikista huonointa, että kisapaikalla olisi katsastava ”herra natsi” joka vasta kisapaikalla päättää onko autosi laillinen kisaan. Eli että on olemassa joitain tulkittavia sääntöjä jotka selviävät vasta kilpailupaikalla, jos/kun ne eivät olekkaan niitä mitä laillisessa leimatussa pelissä lukee rekisteriotteessa?
    Tämän vuoksi säännöt pitää olla täysin ”tulkitsemattomia” ja ennakoitavia, eikä vasta paikan päällä arvottavia.
    Säännöt pitää siis olla pohjaltaan simppelit ja täysin yksiselitteiset ilman pienintäkään arvontaa ja jotta oikeasti voidaan puhua ”True Street” luokasta, se pitäisi olla avoin kaikille leimatuille suomiautoille. 1/8-mile ja semiprepattu latu kyllä tasoittaa.

    Ei pidä lähteä keksimään pyörää nurkkakuntaisten ambitioiden johdattelemana uudelleen, vaan katsoa hieman mitä tapahtuu tällä hetkellä rapakon takana ja muualla maailmassa?
    USA:ssa True Street on saanut valtavat uudet massat kisaamaan ympäri maata viikonloppuisin ja siellä jo alusta lähtien kuningasajatus on ollut: ”Keep Simple”...
    Eli me voimme ajattaa kisoja toki kisakohtaisesti erityisrajoituksin kiinnostuksen punnitsemisessa testimielessä ja vaikkapa 225-leveillä renkailla, mutta, kuningasajatus aidossa True Streetissä on se, kuka on todellisten laillisten katuautojen nopein.

    Jenkeissä on sitten vielä luokka niille 225-leveille vakio radial-renkaille, eli Daily Driver Race...
     
    Muokattu: 16.12.2018

Kerro tästä muillekin!