Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Tämmösen ostin pari kuukautta sitten. 283 + pg.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ulkokuorelle en ihmemmpiä ole kerennyt tekemään, mustapohjaiset kilvet tilasin ja ruuvailin paikalleen, nurkista löytyi SF -kyltti niin virittelin senkin takapuskuriin. Vähän karsin tarroja pois takalasista.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Konerempaa aloittelin kun tiputteli ja vei öljyä melkoisesti, ölynpaineet olemattomat ja ohivuotoa reilusti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lohko porattuna:
    [​IMG]

    Koneeseen hommattuna rokkiauton kunnostussetti. Ajatuksena olisi rakennella semmonen vähän vakiota vääntävämpi ja rivakampi sunnuntaiajelumoottori, esim. Comp cams XE256H nokkaa, 500cfm kaasaria ja jotain parempaa imusarjaa olen tähän miettinyt. Hei-jakaja ja pukinsarvet tässä jo onkin. Alakerta on nyt tasapainotuksessa.

    Korihommiakin on. Lattiat kuitenkin jo onneksi hitsattu edellisen omistajan aikaan siistin näköisesti. Nyt minulla on työn alla akselinylitys ja kontin pohja, sinne oli jenkkiäijä iskenyt vähän lasikuitua.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kori- ja konehomman merkeissä menee koko talvi, kesäksi olisi tarkoitus saada ajoon. Topikin laitoin pystyyn, että voi kysellä tyhmiä viisaammilta tekemättä jokaisesta pikkuasiasta omaa topikkia :D
     
    Chevy ´53, impala62, Pertti K ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Nyt on auto päässyt ns. hyvään kotiin!
    Perusasiat kuntoon ja työn jälki on just niinku pitääkin.
    Tätä ketjua on kiva seurata.
    Onnea hyvälle hankinnalle ja rattoisia maileja jatkossa!
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. LPV

    LPV 3rd gear

    Olipa kone ajettu melko loppuun! Laakerit ainakin näyttää ihan valmiilta.
    Mistä tämä Bellu tuli sinulle? Vaasan ympäristössä on ainakin pyörinyt noin 10-20 vuotta, vähintään. RantaRock 1998 - 2018 West Coast Cup, vihjaavat siihen suuntaan...
     
  4. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    Vahva veikkaus että tämä yksilö on tullu suomeen ihan viimmevuosina.
     
  5. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitosta! Juu kyllä tässä on tarkoitus tehdä edes vähän ajatuksen kanssa, meinasin tästä itselleni tehdä ihan "pitoautoa" että tuskin tulee myytyä ihan heti.

    Juu, ihmettelen kyllä että miten hyväkäyntinen kone oli siihen nähden, että miten loppu se oli. Koneen kunto oli minulle tätä hommatessa muutenkin vähän sivuseikka, pääasia että kuitenkin kasi ja että se kulki ainakin ostaessa Vaajakoskelta Kitteelle. Belarus tuli Tervajoelta, ja Suomeen tämä tuli keväällä. Rantarock -tarra on läiskäisty jälkikäteen, ja edellisen omistajan pyynnöstä en poista sitä :D

    Vähän se oli öljyä tihkunut:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tästä öljynsuodattimen tienoilta vuoti aika rankasti, jollain sikamöhnällä sitä on koitettu tiivistelläkin:
    [​IMG]

    Sisustassakin on vähän tekemistä. Penkit onneksi ehjät, vois ne ehkä pestä kuitenkin:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jousia on rälläköity aikalailla, mökille pääsy on hankalaa ja takajouset tippuu persiettä tunkatessa. Ensin meinasin ilmajousitusta, mutta taitaa tuo kone syödä sen verran euroja jotta jäänee ensi talveen. Jotain pitää jousille kuitenkin tehdä ensi kesäksi, varmaan dyykattava jostain jotkut väliaikaiset jouset :D
     
    Vuokralainen ja tinareki tykkäävät tästä.
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tää on hiton hieno! Kiva että alkuperäinen (?) 283 saa uuden elämän eikä mennä siitä mistä on helpointa ja jotain uudempaa 350:iä tilalle... Asiallisen näköiset puitteet rakentelulle, tilaa näkyy olevan ihan mukavasti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Ompas hurjannäköiset nokka-akselin laakerit. Sieltä sitä painetta on karannut iso osa.
    Hyvänmallinen projekti!
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Elä paa ilmajousia, tai keskustele ainakin pitkään ensin sellasen kanssa, jolla jo on. Ja lue "rivien välitkin".
     
    PetriN ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihan ulkomuistista vetästen, tossa on jotain "ei alkuperäisen" näköstä kyllä. En uskalla eritellä, mutta näyttää väärältä.
     
  10. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Laitat vaa kuormaliinaa tai ketjua ettei perä nouse nii paljo että ne tippuu, ei tarvi korotella:rotfl:

    Eiku joo, sen takia mullaki on hirviä rattori että voi Kajaanin hevoskärryteillä ajaa, saa tunkattua ylös ilman että 4 kohtaa nostat ja pukkailet ennenku alkaa saamaan ylös.:poff:
    (Eikä se onneks iha nii ruma oo, paitsi tuuman ainaki vois laskee perää.)
     
  11. 401

    401 2nd gear

    Tuossa voi olla ihan vinha perä.ei ainakaan kannata kaikkee silputa rälläkällä niiden lutteroiden tiimoilta.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei kuuskolmosta tartte juuri silputa, ainakin Ridetechilla on aikalailla bolt on-kamppeet ilmajousille. Etujousien taskut rungossa on sen verta isot että pussin pitäis mahtua sinne oikein hienosti
     
  13. 401

    401 2nd gear

    Minkä kokonen reikä sille etujouselle on?
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    En ole mitannut mutta arvioisin että luokkaa 350mm
     
  15. 401

    401 2nd gear

    No sinne mahtuu mitä lörttösiä hyväsä suhisemaan.
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eikös tuon ikäisessä pitäisi olla se vaihdettava sisäpatruuna eli tuo vuotava laippa on huonosti asennettu aftermarket-laippa jolla saadaan uudempi "normaali"suodatin tilalle. Laipan alle vaan uudet tiivisteet, jos muuten ehjä.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä vähän mietin kans, mutta kun en muista minä vuonna se muuttu...
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taisi saada kanisterimallia vielä -67...
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Juu kaverin kanssa vuokratiloissa, kaveri tosin keikkatöissä ulkomailla niin tulee vähän lainailtua hänenkin puoltaan. Kaikki pöydät, kaapit, hyllyt jne. löytötavaraa, työpaikan vieressä kaatis niin sieltä aina tuuli lennättelee kaikkea auton kyytiin :D

    Ne oli kyllä aika karmeassa kunnossa. Suht kulahtaneet oli kampuran ja kiertokankienkin laakerit. Kaulat onneksi meni vielä kiillottamalla, että ei tarvinnut alikokoon kikkailla.

    Jep, itseni kanssa olen keskustellut... :odwink:

    Itsellä kävi mielessä, että laittas vaijerit.

    Olikohan siellä tiivistettä ensinkään... Jos leikkelis paperista, tai sorvaisi laippaan uran johon saisi laitettua vaikka vanhan öljynsuodattimen o-renkaan?

    Muutamana iltana käynyt vähän tuota konttia jatkamassa. Täyspitkät etujouset löytyi käytettynä, samoten etukulmien listat. Puristussuhdetta tässä pähkäillyt, alunperinhän tuossa oli ohkaset peltitiivisteet ja korjaussarjan mukana tuli paksummat massatiivisteet. Hommaisko jostain uudet peltitiivisteet ja lisäksi ehkä kansista vähän pois... Jahka tulee alakerran liikkuvat tasapainotuksesta niin pitää suorittaa pieni koekasaus ja tarkastaa paljon mäntä jää alle dekin.
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ootappa vaan, eiköhän tännekkin kohta joku virtuaalirakentaja kerro, mitkä purkat pitää olla ja mikä nokka pitää hommata...
     
    aamake, sleepercooler, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!