SBC 307 + TH350 Peruskorjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zuinula, 26.11.2018.

  1. zuinula

    zuinula Gearhead

    Juu se on hyvä alkaa heti totutteleen vähän toisenlaiseen.. Nimim. Testattu on ;):D

    Ps. Kyllä seuraavaan tilaukseen tulee pertronix mukaan ja pitää tutkailla toi välirelehommeli
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Meillä ei 2005 Elokuun viimeisenä viikonloppuna lähteny kolean kosteana aamuna Ponu käyntiin. Onneksi se ei ollut vaimon mielestä mikään pakollinen juttu. Seuraavalla viikolla kaivoin "lisävalo"-releen kätköistäni ja vedin johdon akunkengän välistä, kokeilu mielessä.
    En löytänyt rengasliitintä... Sillä virityksellä meni loppukausi ja talvella laitettiin johdot kunnolla. Sitten päästeltiin 2016 syksyyn, 2017 keväällä vaihdettiin 406 Ponu pellin alle.
     
  3. zuinula

    zuinula Gearhead

    Tänään on nokkapaketti noudettu asevelihintaan.

    Samalla on ihasteltu upeaa harrastekalustoa ja muuten vain turistu pääosin asian viereltä.

    Kiitokset hyvistä kaupoista ja törmäilemisiin!
     
    Cam69, atobee ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. zuinula

    zuinula Gearhead

    Joutopäivän kunniaksi paneuduin automaattitoosan saloihin, eikähän tuo nyt niin kummallinen kuitenkaan ole, ehkä.
    Pala kerrallaan, kuin elefanttia syödessä kun etenee niin tulee jotain älliä tohon sokkaläjään.
    Huomenissa pääsee tarjoamaan paketteja tyhjiin kuoriin. Homma tyssää kyllä, kun jouduin toisen spragin tilaamaan ja se tuskin enää tälle vuodelle kerkiää, nykyinen oli pari jousta sylkäissyt liikkeelle?
    Ilmeisesti edellisellä kerralla on kasattu viallisella osalla, kun mitään jäänteitä en löytänyt askista.
    Vaikka homma tuntuu jotensakin olevan hanskassa, ei lähdetä julistamaan vielä voittajaa, vielä ei olla maalissa:p
     
  5. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Hyvää Pääsiäistä sinnekkin !
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Ja ne minunkin E-streetit oli tasan donatsun. Viimeistelyn kun itte tekee, niin varmasti on hyvät kannet kadulle. Vaikkakin ei tuohon pussihousuteemaan taida istuakkaan. Minun tarkoitukseen ainakin pelasivat hienosti. Ehkä ensi kesäksi saan tehtyä uudestaan alakerran, niin harjotellaan toinen kesä noilla kansilla.
     
    zuinula ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Minkäsmoinen nokka tuli, kun tuo nokka-akselitekniikka minua aina niin kiinnostaa... :)
     
  8. zuinula

    zuinula Gearhead

    Nokka on tuo Edelin 2102, jonka artsiracing tuohon speksasi;)
     
  9. zuinula

    zuinula Gearhead

    Toiseen laitteeseen laitoin nuo E-Streetit saman 2102 nokan kanssa. Kone 327, laatikko TH400, välkkäriä en nyt muista, bout 3,3 tjsp, suht painava auto (impala). Väittäsin että kannet/nokka yhdistelmä antaa reilusti jouhevamman kyydin, kuin aikakautensa hyvät rautakannet, jotka siinä oli.
    Tähänkin laitan tuon pervotronixin, jottei innoissaan konetta kierrätä yli E-streettien käsityskyvyn:rolleyes:
     
    Selli tykkää tästä.
  10. zuinula

    zuinula Gearhead

    Kaksi työkalua, joita ilman en lähde moista toosaa enää remppaamaan:

    Tämä säästää useamman tunnin äheltämisen ja työkalujen/telineiden rakentelun, toki on myös tehtävissä omin pikku kätösin:
    https://www.amazon.com/SST-0151-Clutch-Compressor-Transmission-Reverse/dp/B011SBH8TU

    Tämä on sellainen comfort- varuste; tissiposkille, joilla on muutakin elämää:
    https://www.amazon.com/SST-0158-HD-...DW/ref=olp_product_details?_encoding=UTF8&me=

    Linkit lähinnä omaksi muistikirjaksi..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vaihoikko kaikki helat vai vanhoilla kasaan?
     
  12. zuinula

    zuinula Gearhead

    Vaihdoin kaikki helat, jotka tulivat korjaussatsin mukana. Koetan aika orjallisesti tehdä ohjeen mukaan, kun en ymmärrä tästä mitään:)
    Toki jouduin jonkun verran sämpläämään jossain kytkimessä, että sain siitä sopivan napakan, edellinen kasaaja oli vissiin siinä oikaissut ja se oli pahiten palanut pinkka. En tietysti vielä tiedä oliko se syy, seuraus vai se sympaattinen neekeri, joka aina kuolee elokuvan alussa?

    Nyt laatikko odottaa spragia, että saan pumpun paikalleen ja sitten venttiilikoneisto yms. tilpehöörit kylkeen.

    Ja lopuksi vahvistetaan laatikko maalaamalla se vannehopealla:cool:
     
    Inlinee tykkää tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, oliko sulla joku ihan työkalusatsi nuitten helojen vaihtoon vai?
    Meinaan ite arponu jo piiiitkään, juuri noitten helojen takia et onnaako ne vaihtaa kotona helposti vaiko ei niitä vahingoittamatta. Joko tilasit spragin jostain?
     
  14. zuinula

    zuinula Gearhead

    Helan poistoon ihan perus lyöntituurna, vähän vaihdellen paikan mukaan. Hain terävät tuurnat honkkarista tms. bout 6 egee. Onnistuu kun vähän tunnustelee, ettei ihan sokeena paukuta.

    Asennukseen hain enempiä miettimättä bilitsusta laakerityökalusetit 20-337 ja 19-247 ajatuksella että niitä voi muissakin hommissa käyttää.
    Näillä ja pikkusen soveltamalla sain kaikki helat ehjinä paikalleen. Jos oikein haluaisi herkutella antais sorvarille juuri oikeat mitat ja antaisi lastumiehen tehdä jämptit tuurnat heloille. Mutta se on taas sitä täydellistä maailmaa.

    Spragin tilasin vaihteistokauppa.fi:stä. Toivottavasti tulee rivakasti niin pääsee jatkamaan hommaa!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Minä ostin ebaystä mahdollisimman halvan ja huonon alumiinisen laakerityökalusetin tuumamitoituksela, ja siitä kun ei aivan kaikkia kokoja TH350:een löytynyt niin loput sorvailtiin itse. En tiedä kannattattiko niitä kaikkia vaihtaa mutta vaihdoin joka ikisen jo ihan harjoitusmielessä. Voihan ne mittoa mikrometrillä tai digimauserilla ja T-mitalla, eiköhän niille jotku optimivälykset ollu ainakin Ron Sessionssin kirjassa mainittuna. Pariin paikkaan tuli joko leveämpi hela tai kaksi helaa yhden sijasta, vanhan liiton vahvistuskikkoja jotka alan raamatusta tai netistä luin.

    Tuossahan on vaarana että se hela krymppääntyy asennettaessa, joten jos ei rojut pyöri sujuvasti toisiinsa nähden niin kumivasaralla paukuttelee rumpua ja kääntää ja paukuttaa, jotta alkaa pyörimään kunnolla. Jarrusylinterihooniakin käytin yhteen helaan, en tiedä sen keinon virallisuudesta mutta hyvä kai tuli. Joissain paikoissa myös kierretankoa ja pulttia yms. käyttämällä saa helat sievästi paikalleen kun huolehtii, että se lähtee heti alussa suoraan.
     
  16. zuinula

    zuinula Gearhead

    Toihan on täysin mahdollista ja todellista. Tottakai varovaisuus ja maltti kandee muistaa. Kokeilin aina vaihdetun helan ko akseliin heti vaihdon jälkeen, enkä käyttänyt voimaa sovituksessa. Lisäksi tässäkin työssä on hyvä pitää paikat voideltuina;)
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vinkistä kävin ostamassa nuo samat pilateeman työkalut, ja hetken tuumailtuani toisen moottoripukin ja paksua neliöprofiilia ynnä kierretankoa, niin hitsailen tänään tahi huomenissa itelle vielä vaihteistopukin siitä ni ei tarvi pöyällä pyöritellä. Toinen pukki on käytössä, siinä oottaa tällä hetkellä mosa koneistamokierros kakkosta, ekalta kerralta jäi molemmat deckit vinoon niin et sylinterien välillä on 0,5:1 eroa puristuksissa parhaimmillaan, ja kiertokanget hirttää kiinni toisiinsa kauloillaan kun niitten alapään kaulojen kaventamisen jälkeen ei o vissii viittitty tsekkaa välystä..

    Pahin mitä voi tapahtua on et joutuu viemään ammattilaiselle :poff:
     
    zuinula ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. zuinula

    zuinula Gearhead

    Kasaamiseen tein tuollaisen pikamallin:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten kun pumpun saa paikalleen on tuo moottoripukki varmasti jees ratkaisu, eipä käyny edes mielessä

    Ne on sit ne ammattilaiselle kuskaukset sellaisia hys hys hommia;)

    Toiki toi sun koneistaja ei vissiin lukeudu siihen kastiin:eek:
     
    Muokattu: 31.12.2018
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Minä askartelin tällaisen. Tuo takakappale on vaihdettava, niin saa eri mittaiset GM:n laatikot tuohon kiinni, vaikka pysyypä tuo kyllä ilmankin. Vaimo vielä maalasi kauniiksi :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tällasen tein että saa sen takimmaisen männän irti:
    [​IMG]
     
    Inlinee, Camino'79 ja zuinula tykkäävät tästä.
  20. zuinula

    zuinula Gearhead

    No tommosista mäkin haaveilin :oops:
     

Kerro tästä muillekin!