Peltivanteelle hitsaajaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja coupe, 31.12.2018.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Pitäisi saada tuolle raskaammalle harrastuskalustolle vanteita ja kun ei sopivia suoraan hyllystä löydy niin pitäisi sitten hieman modifioida.
    Olisi tälläisiä 22.5" vanteita joissa kehä ja keskiölaippa ovat irrallaan tyrkyllä aihioksi:
    https://www.lkw-einzelbereifung.de/8-bolt/9002258l

    Saisi siis itse päättää ET:n ja hitsata keskiölaipat haluamaansa paikkaan. Mutta onkohan tässä pääkaupunkiseudun nurkilla mitään paikkaa missä nuo keskilaipat saisi näppärästi hitsattua kiinni?
    Siis niin että lopputuloksena olisi pyöreä, suora & toimiva vanne ;)
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Onko kenties jotkut vanhat lukkovanteet mitkä pitäs päivittää fiksumpiin?

    Itellä pitäs kanssa etsiä jotkut järkevämmät etukumit tohon -66 vm Volvo bussiin. Mut tuo jako on kuulemma joku semmonen mitä ei enää löydä.

    Joten aihe kiinnostaa itseäkin. o_O
     
  3. coupe

    coupe Gearhead

    Sepä juuri tarkoitus. Nykyiset 20" lukkovanteet eivät oikein innosta. Aikamoista painimista niiden kanssa...
    Ajatuksena vaihtaa kooksi 22,5" ja säilyttää alkuperäinen jako 8x275 mikä onkin aika yleinen. Ongelmana vain ET, nykyinen on 87 ja kaikissa hyllyvanteissa se on jotain ihan muuta.
    No, ei keskireikäkään ihan millilleen osu mutta jos sen nyt saisi sitten muuten hoidettua.
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Eikös sellai putiikki ku vannepaja oo siel teilpäi? Joku tollai firma kuiteski on olemas joka tollasestakin jobista suoriutuu...
     
  5. cdi

    cdi Double Gearhead

    Ei kai tuo vaadi kun hitsauspöydän johon keskiö kiristetään sbluunalla oikeaaan korkeuteen ja vanne pudotetaan päälle ja hepillä kiinni.Keskiön suurentaminen vaatiikin vähän isomman sorvin. Kyllähän niitä pöytiä hesansuunnalle harrastajat aikoinaan kokos.
     
  6. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kysäseppä zombie steelworks Oy Tattarisuolla.

    https://m.facebook.com/pages/catego...-Steelworks-Oy-440340872712588/?locale2=fi_FI
     
  7. coupe

    coupe Gearhead

    Valmistusmenetelmä on tuttu mutta tosiaan jos jollain on vinkkejä pajoista jotka tälläisiä harrastehommia ottavat työlle niin vinkit kiinnostavat (kiitokset jo näistä kahdesta vinkistä). Yksi paja (tai no, tehdas) tuossa olisi itselläkin tiedossa, siellä kääntöpöydät ja hitsausrobotit, mutta turha yrittää harrastehommia uittaa isojen sarjojen väliin.
    Ja vielä enemmän kiinnostaa jos jollain positiivisia kokemuksia vastaavista hommista jonkin pajan osalta.
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    kuinka monella pultilla siinä bussissa on ratas kiinni.
    siihen vanhaan volvon pikkujakoon on aina välillä ollut uusia vanteita saatavana.
    esim kauppilan autohajottamolla muistaakseni
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voi olla et offipalsta ois ehkemmin oikeempi paikka tälläisen kyselyyn, ne kun levittää ja vaihtaa pulttijakoja isompaan kalustoon kuin fullsize jenkkiin

    Ite en johkin pajoihin luottaisi, se on vittumainen tilanne, kun etuvanne halkeaa tai keskilevy irtoaa mutkassa 80 vauhdissa

    Toisaalta kuorma-auton vanne on anteeksi antavampi paksuutensa vuoksi, eli joku osaava hitsarikin todennäköisesti ois riittävä
     
  10. coupe

    coupe Gearhead

    Joo, pitää ehkä laajentaa maailmankuvaa noille muillekin palstoille. Mutta täällä ikänsä pyörinyt ja hyviä vinkkejä saanut niin mielellään kokeilee ensin ;) Ja juurikin noin, vanteiden kanssa haluaa että muutokset on tehnyt joku joka oikeasti tietää mitä tekee.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    En tiiä miten, mut vannepaja ei oikeen kovin kovaa luottamusta herätä jos varmuudeksi pitää vanteet kasassa pitävät hitsisaumat varmistella sikakitillä, et onkohan ne puoliskot kunnolla toisissaan sittenkään kiinni

    Ite hitsasin ratkeeman transitin vararenkaan vanteesta eikä sitä tarttennu sikakitata et ei vuotaisi
    Scanian tankki piti tinata, kun sähkökatko teki huokosen hitsisaumaan ja en saanut sitä enää olemaan hikoilematta

    Mutta en silti lähtisi kahta puoliskoa kasaamaan, etenkään eteen


    Offipalstalla on hyvin toimiva haku, en tosin muista tarviko kirjautua, mut monet hitsailee vanteensa itse ja ovat melko vasten hankasia tekemään muille

    Yks suostu halkasemaan vanteen, mutta melkosesti piti vakuutella ettei hänellä tartte hitsata tai ottaa vastuuta hitsaamisesta, kunhan vaan halkeama ois suorassa ja sopivassa kohdassa
    Ne vanteet tosin tulee traktorin kärryyn levittämään 205r15 pallorenkaaksi eli onko se sitten jotain 380-455 luokkaa jos ees tulee levitystä tehtyä
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    https://www.nettikone.com/volvo/pikkujako-vanne/1501170
    tuossa ilmo moisista.

    ja tosiaan samaa aihetta on sivuttu myös muilla foorumeilla. http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=58992
    ja myös täällä saattaa olla juttua noista vanne/pyörä asioistakin http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/index.php
     
    Herje tykkää tästä.
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

  14. cdi

    cdi Double Gearhead

    No kyllä mä tietäisin yksityisen joka pystyis tekemään asuu sipoossa ,sitä en tiedä suostuisko. Sillä nyt olis jyrsinkonekin niin pystyis sillä helpoiten keskireijän suurentaan.
     
  15. coupe

    coupe Gearhead

    Itseasiassa tarve oli toisinpäin. Noissa Saksan aihioissa olisi 221mm keskireikä ja sen pitäisi olla 213mm. Harmittavan lähellä... 4mm seinämäisen holkin sorvaus voi sekin olla taitolaji.
     
  16. cdi

    cdi Double Gearhead

    No ei ole jos mäkin sen pystyisin tekemään.Tosin ei mulla taida olla noin suurta ainesputkeakaan.
     
  17. rodhot

    rodhot Gearhead

    Pirkkahallin pihalla oli taannoin H1 hummeri missä oli 22.5 renkaat alla . Oli hitsattu uusi laippa vanhan päälle. Kestävä rakenne ,muttei ihan pykäliä täytä varmaankaan.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiks se ole 385 vanteisiin hitsattu keskireikään se hummerin jako?

    Mut tais olla soppelin näköset renkaat?
     
  19. rodhot

    rodhot Gearhead

    Muistaakseni oli isompi kehä. Olen itse tehnyt toistakymmentä 22.5 vanteen jakomuutosta, mutta ne on traktorin peräkärryihin. Osaan on vaihdettu keskiöt ja neljään leikkautettiin uudet keskiölaipat.
    Joskus ollut keskiöt kovilla,mutta tässäkin meni vain jousipakat poikki. Painoo oli riittävästi 25kuutioo vehnää kyydissä
    https://photos.app.goo.gl/5EzMo95n8zqkFb8u8
     
    Muokattu: 31.12.2018
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ite en niin ryssä oo että eteen laittasin itsehitsattuja vanteita.

    Vasta muutama viikko takaperin töissä räjähti kärrystä vanne keskiöstä.

    Mut jokainen tyylillään...
     

Kerro tästä muillekin!