Kotelosuoja-aine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rade, 18.2.2018.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Oletko pitäny sitä suojaamaasi autoa yli 50 vuotta? Minä olen, ja hitsaamattomana!
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Juu, on öljypohjaista. Muitakin on.
    (luin liian hätäsesti kirjoittamasi....)
     
    Pölyttäjä tykkää tästä.
  3. multsi

    multsi 2nd gear

    Mites nää ketjujen halpis-/omat merkit kuten Motox?

    yleensä käytän auton käsittelyssä saman valmistajan aineita, sillä ne ovat ainakin usein yhteensopivia. Dinitrollilla on tullut täytettyä ja uitettua kaikki ovet ja kotelot vuodesta toiseen ja tykkään juuri sen tunkeutuvuudesta. Jos sitä ruiskii kynnyskotelot ja takalokarien sisäpuolet täyteen, niin on ilo katsoa miten se valuu helman saumoista ulos. Oletan sen tekevän silloin työnsä kunnolla ja ainakin tähän asti hyvin on toiminut.

    Eikö pohjankin suojauksessa ensin ole kannattavaa ruiskuttaa koteloa koko pohjaan, erityisesti saumoihin ja sen jälkeen vasta alustamassa päälle?
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    ite en käytä alustamassaa kuin koteloööliin "väriksi" lantattuna, no joskus just maalattuun pintaan, mutta sinnekin aina kotelosuojaa alle, dinitrol toimii tuossa hieman huonosti koska massa luistelee sen päältä herkästi alas

    esmes sisäloksuun ulkopuolelle laitan yleensä tectyl öljypohjaisen vahan ja siihen päälle tectyl body safe wax kilikalina väriksi, siinä on valmis vahan ja massan sekotus joka on musta muttei täysin kuivu, aika hyvä värkki esmes kaarien taitosten muodostaman hyllyn suojaamiseen semminkin jos kaareen ruuvataan lista, lättää heti märkänä paikalleen niin jenkoihinkin tulee jotain suojausta.
    letkulla sitten kyljen sisään, kuten kaareen dinitrol,
    uusiin peltiosiin joiden pistehitsisaumavälitkin on kokoamisen yhteydessä huolellisesti puhdistettu esmes hiekkapyssyllä ja happomaalattu, saatan koteloonkin suihkasta tectylin, se ehtii pujahtaa puhtaista saumoista läpi ja täyttää/sulkee ne samalla ulkomaailman pahuutta vastaan.

    vuosia myöhemmät jatkokäsittelyt sit ehkä mieluummin luiruksi jäävällä dinitrolilla
     
    Muokattu: 31.12.2018
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Toope

    Toope 2nd gear

    Jostain oon saanu päähäni,että nuo kotelonsuojat kannattais ruiskia tärpätillä ohennettuna eka kierros. Olevinaan imeytyis paremmin mahdollisiin ruosteisiin sillai. Voi olla tottakin mitä itte havainnoinnu tunkeumasta.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Mihin tarvitaan alustamassaa nykyään? Jälkikäsittely on mahdotonta massan läpi. Harvoin ruostuu puhki siittä, mihin kivet hakkaa. Ne on aina pistehitsisaumoja, tai jotain muhivia taskuja, joissa ruostuminen etnee.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    dinitrol koteloööli on aivan kusta, melkeen niinku löpöä ruiskis
     
    passerby ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Se ei paksua kerrosta tarvi, kun ruostuminen hiljenee. Kun on ohut kerros, niin uusiminen voidaan tehdä suoraan päälle. Jos on johonkin kertyny paksuun, niin kannattaa lämmittää, että ohenee. Ruoste tahtoo olla siellä suoja-aineen, ja pellin välissä.
     
    DX tykkää tästä.
  9. Toope

    Toope 2nd gear

    Aivan kuten ruiskitte,ei oo multa pois.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Höh, mitäs toi on, ihan asiallisessa ketjussa.
    Onko nyt tärpättiä käytetty, ja väärin?:D Se voi jäädä "tuoksuna" autoon, kuten vaihteistoöljykin.
    Se pitää tuosta ML:n ruiskimisesta sanoo, että ensimmäisellä kerralla saattaa tulla pystypintoihin semmosta piimälasissakin näkyvää valumasoiroa. Toisella, ja ehkä kolmannella käsittelykerralla saa niihin valumakohtiinkin kerrospaksuutta riittävästi. Tosin en niissä valumakohdissakaan ole havainnu ruostumista useiden vuosien seurannassa, eli sekin kerrospaksuus riittää, ellei sitä mekaanisesti puhko.
    Renkaiden vaihdossa yleensä vaurioitetaan suojausta, kun helmoista nostetaan. Harva korjaa suojausta kuntoon.
    Sisälokarit, ja riittävän pitkät roiskeläpät helpottaa ohuenkin suojauksen pysymistä kunnossa.
    Takaroiskeläpät auttaa peräkärrynkin etuvalojen pysymistä ehjinä.
    V70 volvoihini väsäsin Korja-Kumin läpät taakse.
    Vaikka -99 malli ei olekkaan ruostumiselle herkkä, niin niidenkin kotelot ML:llä ruiskin, kun oli muutaman kuukauden olleet kuivassa seisomassa (eikä sekään oo toisilta pois, multa lähti vähän aikaa pois, vaikka henkilösuojaimia käytinkin). :D Tuossa lopussa oli pieni vinkki haudattuna, koska ovat kumminkin melkosia myrkkyjä.
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Joo.. ei tarkotus ketään sormella osottaa. Kunhan taas niin itteeni täynnä kohkaan...
     
    valpas tykkää tästä.
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onko tietoa tai erikseen keskustelua kotelomassaruiskuista?

    Haluaisin ostaa hyvän kotelomassaruiskun jolla saan koteloihin sisälle massan ja olen nyt useamman €10 - €50 ruiskun ostanut mutta ovat ihan paskoja. Ilman letkua toimii mutta ei toimi jatkoletkun kanssa. Tulee vain onnetonta sumua eikä tiedä onko massaa kotelossa tarpeeksi vai ei, käytännössä ei. Onko olemassa sellaista ruiskua joka työntää letkun päästä pelkkää massaa eikä ilman ja massan kekoitusta? Spraypulloja en aio käyttää kun koteloita ja runkoja on useampi.

    :rolleyes:
    - Jani -
     
  13. M.K.

    M.K. Gearhead

  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    joo, ihme ettei asiasta tiedetä, pitäisiköhän tommonen ostaa kokeeksi?
    Toi astian malli viittais paineistettuun eikä ejektori-ilmiöön vai olenkohan tulkinnut väärin?
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ejektori
    sama tuolla:
    https://www.autodoc.fi/sealey/15182026

    Edit:
    No tilasin ton eBaysta.... laitan palautetta tänne kun pääsen kokeilemaan.
    :p
    - Jani -
     
    Muokattu: 9.9.2021
    juko7 ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. M.K.

    M.K. Gearhead

    Jep. Toi on paineistetulla säiliöllä. Ero pitäis olla valtava. Olen päässyt kokeilemaan jotain ikivanhaa "ammattilaislaatua" olevaa vastaavaa ruiskua joskus. Kerro toki jos toi vaikuttaa asialliselta laitteelta, ni mä tilaan kans.
     
    janiluo tykkää tästä.
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    https://www.redblack.fi/jwl-massa-koteloaineruisku.html
    Tommosella joskus laittelin koteloaineita.Toimi ihan hyvin.Paljon myydään kyllä ihan täyttä paskaa nykyään lähes elämän joka osa-alueella:D.
     
    janiluo tykkää tästä.
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itse tein kotelosuojaruiskun pienestä halpahallin hiekkapuhalluskellosta (=vaihdoin letkun). Toimi paljon paremmin kotelosuojaruiskuna kuin hiekkapuhaltimena.
     
    Larry79 ja janiluo tykkäävät tästä.
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Mastonin kotelosuoja on vaikuttanut ihan kelvolliselta, mutta jotta tulee kunnolla omasta halpisruiskusta (metallirunkoinen kuitenkin) läpi, pitää lämmittää, minkä olen tehnyt tunkemalla puteli vanhaan vedenkeittimeen. Dinitrolin aine on niin ohutta, että tulee semmoisenaankin. Muista on vähemmän kokemusta, mutta aineen paksuudella on osuutensa ruiskun toimintaan.
     
    janiluo tykkää tästä.
  19. T.N

    T.N Gearhead

    Dinitrolin ml koteloaine ja puuilosta tämmöinen ruisku : https://www.puuilo.fi/tamforce-alustamassaruisku
    Aina käytön jälkeen irrottaa ruiskun massapurkista ja laittaa desin brake cleaneria kahvikuppiin ja sumuttaa ruiskun puhtaaksi . Mulla toiminut jo useamman vuoden ilman mitään ongelmia.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Samaa laitetta ja koteloainetta kokeilin ja ei tullut uutena letkusta kuin hienoa sumua vaikka yritin ohentaa. Ilman letkua toimii oikein hyvin kuten nuo kaikki halvat muutkin.
     

Kerro tästä muillekin!